Powiedz czego szukasz?

Wybór bramki płatności a konwersje

Autor: Mateusz Mudry

Metoda płatności w wypadku e-commerce jest równie istotna jak atrakcyjna cena i duży wybór produktów z oferty. Może to być właśnie jeden z czynników decydujących, czy klient zdecyduje się na sfinalizowanie transakcji. Dla 23% badanych łatwa obsługa płatności ma w tej kwestii kluczowe znaczenie1. Jak wybór bramki płatności przekłada się na konwersję w Twoim sklepie? Czym należy się kierować podczas wyboru właściwego rozwiązania?

Jak działa bramka płatności?

Na początek krótkie wyjaśnienie – czym są bramki płatności i jak działają? To tak zwane integratory bankowe – narzędzia umożliwiające pobieranie opłat od użytkowników za pośrednictwem internetu. To właśnie one umożliwiają szybkie i bezpieczne przesyłanie środków, a co za tym idzie, dokonywanie płatności w sklepach internetowych.

Można powiedzieć, że bramka płatności to wręcz podstawa działalności e-commerce.

Według raportu Gemiusa w 2020 roku aż 70% wszystkich nabywców skorzystało z możliwości dokonania szybkiego przelewu2.

Przede wszystkim – to komfort i wygoda rozliczania dla klientów. Jeszcze kilka lat temu płatności internetowych dokonywało się za pośrednictwem tradycyjnego przelewu, a ten musiał zostać zaksięgowany przez bank. Dopiero gdy pieniądze trafiły do przedsiębiorcy, wysyłał on towar do klienta.

Bramka płatności znacznie przyspiesza transakcję. W momencie przesłania środków, system przekazuje informację do sklepu internetowego. Sprzedawca natomiast może zaadresować towar zaraz po otrzymaniu potwierdzenia płatności.

Bramka płatności – w jaki sposób wpływa na współczynnik konwersji?

Omawiając znaczenie bramki płatności w e-commerce, nie sposób nie wspomnieć, jak przekłada się ona na współczynnik konwersji.

Sama konwersja określa oczekiwane działanie, do którego ma dojść po kontakcie odbiorcy np. z kampanią reklamową lub stroną internetową. W przypadku sklepu internetowego najczęściej określa ona dokonanie zakupu. Współczynnik konwersji to natomiast wskaźnik, który pokazuje jaki procent osób odwiedzających sklep zdecydował się na dokonanie transakcji.

Na jego obniżenie mogą wpływać m.in.:

  • niska jakość strony pod względem graficznym,
  • mało czytelna i nieatrakcyjna treść,
  • brak jasnych i czytelnych komunikatów kierowanych do klientów,
  • skomplikowana ścieżka zakupowa,
  • czas ładowania strony,
  • ograniczenia związane z dokonywaniem płatności online.

Skomplikowany i niejasny proces płatności może być dla wielu klientów barierą nie do przekroczenia. Jak wynika z danych zawartych w raporcie Mobile Institute3 , czynnikami zachęcającymi do dokonywania płatności elektronicznych są:

  • wygoda – 61%,
  • szybkość – 42%, 
  • przyzwyczajenie – 19%,
  • bezpieczeństwo – 11%,
  • koszty – 9%.

Jak wynika z powyższych danych, niskie koszty obsługi płatności wcale nie gwarantują, że kupujący chętniej skorzystają z oferty sklepu.

W wypadku transakcji internetowych o wiele większe znaczenie ma wygoda i funkcjonalność wybranego rozwiązania.

To one najczęściej decydują o wyborze konkretnej oferty, stanowiąc zachętę dla klientów sklepów internetowych.

Bramka płatności w e-commerce – jaka powinna być?

Na polskim rynku funkcjonuje kilku operatorów, oferujących kompleksową obsługę płatności online. Wśród dostępnych rozwiązań są m.in.:

  • Paynow,
  • PayU,
  • Przelewy24,
  • Tpay,
  • Dotpay
  • Fondy.

Jak wynika z powyższych danych, właściwa bramka płatności w internecie powinna być nie tylko bezpieczna, ale przede wszystkim prosta w użytkowaniu i funkcjonalna. Na jakie parametry warto zwrócić uwagę, wybierając konkretne rozwiązanie?

Bezpieczeństwo

Decydując się na zakupy w internecie, chcemy mieć pewność, że nasze pieniądze trafią prosto na konto odbiorcy. Jednocześnie podczas dokonywania transakcji wymagane jest podanie wrażliwych danych, dlatego wybrana bramka płatności musi zapewniać użytkownikom bezpieczeństwo. Rozwiązanie powinno wykorzystywać standardowe zabezpieczenia w postaci szyfrowanych połączeń SSL, certyfikatów SSL oraz PCI DSS.

Integralność ze stroną

Bramka płatnicza to przede wszystkim usprawnienie – zarówno dla użytkowników, jak i sprzedawców. Jasne i przejrzyste komunikaty szybko przeprowadzą kupujących przez proces płatności. Dla przedsiębiorców z kolei oznacza responsywność i możliwość szybkiego dopasowania rozwiązania do potrzeb e-commerce. Warto korzystać z platform, oferujących jak najwięcej możliwości konfiguracji. Jednocześnie nie należy zapominać o wsparciu technicznym ze strony producenta – może się ono okazać niezbędne, np. w momencie awarii strony.

Dostępne metody płatności

Im większa swoboda w dostępie do różnych metod płatności, tym lepiej. Dotyczy to nie tylko tych nowoczesnych (np. BLIK, pay by link), ale również tradycyjnych (płatność przy odbiorze, przelew itp.). Dzięki temu każdy z klientów będzie mógł dostosować metodę rozliczenia do swoich aktualnych potrzeb. Warto analizować wybory dokonywane przez konsumentów i rozszerzać ofertę o nowe rozwiązania.

Źródło: Shoper

Łatwe płatności na wszystkich urządzeniach

Wybierając bramkę internetową, nie wolno zapominać o użytkownikach urządzeń mobilnych. W końcu aż 85% kupujących w wieku od 15 do 24 lat korzysta ze smartfonów i tabletów podczas zakupów internetowych4. Zintegrowana strona to nie tylko dostosowanie wyglądu sklepu do rozmiaru mniejszych wyświetlaczy, ale także wspieranie płatności takich jak Gpay, ApplePay czy BLIK.


1. https://www.artefakt.pl/blog/epr/decyzje-zakupowe-internautow

2. https://eizba.pl/wp-content/uploads/2020/06/Raport-e-commerce-2020.pdf

3. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wygoda-i-szybkosc-najwazniejsze-w-platnosciach-elektronicznych

4. https://subiektywnieofinansach.pl/dwie-trzecie-polakow-przynajmniej-raz-na-jakis-czas-robi-zakupy-w-smartfonie-czy-to-wkrotce-bedzie-glowny-sposob-kupowania-w-sieci/

Podziel się:
Bądź na bieżąco