Powiedz czego szukasz?

Inspiracje

Od butiku po e-commerce – cyfrowa rewolucja w sprzedaży nietuzinkowych produktów

Jeszcze do niedawna studio projektowe Alicja Getka Lab promowało swoje kolekcje portfeli, torebek i organizerów w showroomach oraz podczas krajowych i zagranicznych targów mody i designu. Pandemia koronawirusa wymusiła jednak zmianę kanału sprzedaży i dynamiczny rozwój narzędzi internetowych. Tylko które z nich wybrać, gdy grupą docelową są wymagający klienci, potrzebujący przed zakupem dotknąć i zobaczyć produkt ze skóry lub liści ananasa?

Nowa rzeczywistość

Wielbiciele ręcznie wytwarzanych przedmiotów, o oryginalnym designie, mogli podziwiać nowe linie produktów Alicji Getki w warszawskim sklepie, połączonym z pracownią oraz w zaprzyjaźnionych butikach. Szansą na zakup ekskluzywnych torebek lub portfeli były dla nich także prestiżowe wydarzenia, m.in. targi w Berlinie, Wiedniu, Mediolanie czy Pradze. Na początku roku sklep internetowy stanowił tylko jeden z trzech kanałów sprzedaży, lecz od połowy marca to właśnie on pomógł firmie przetrwać trudny okres kwarantanny. Gdy odwołano wszystkie wydarzenia i zamknięto stacjonarne punkty sprzedaży, największym wyzwaniem dla właścicielki studia stało się wygenerowanie wzrostu sprzedaży internetowej. Osiągnięcie tego celu nie było łatwe, lecz ostatecznie uchroniło firmę przed zamknięciem i zaowocowało rozwojem w e-commerce. A przy okazji doprowadziło do zwiększenia zaangażowania fanów z social media oraz wprowadzenia udogodnień w zakresie zdalnej obsługi klienta

Źródło: Alicja Getka Lab

Czas strategicznych decyzji

Nagły spadek przychodów o 2/3 sprawił, że sytuacja finansowa firmy stała się poważna i wymagała ostrożnego zarządzania budżetem. Kluczowym zadaniem było więc stworzenie skutecznej strategii wyjścia z kryzysu i wyznaczenie działań, które zwiększą sprzedaż przez Internet. Wybór Alicji Getki padł na usprawnienie szybkich płatności online. 

Wcześniej sklep korzystał z PayPal. Chcąc dać klientom więcej możliwości płatniczych, Alicja Getka przeanalizowała oferty wielu operatorów. Opcje były zróżnicowane, a prowizja wahała się między 1,5 – 2% wartości zakupu. 

Wcześniej sklep korzystał z PayPal. Chcąc dać klientom więcej możliwości płatniczych, Alicja Getka przeanalizowała oferty wielu operatorów. Opcje były zróżnicowane, a prowizja wahała się między 1,5 – 2% wartości zakupu.

Połączenie sklepu internetowego z mediami społecznościowymi, oznaczanie produktów w postach, też przyniosło dobre rezultaty. Marka obecna jest na Facebooku i Instagramie. Analityka daje wgląd w przejścia na stronę z social mediów. Dzięki temu możliwe jest dopasowywanie strategii postów do upodobań klientów.

Analizujemy, jak treści przekładają się na przejścia z SM na stronę. Obserwujemy ruch po wrzuceniu postów, testując rozwiązania najefektywniejsze: z linkiem, bez linka, z otagowym produktem, bez otagowanego produktu – mówi Alicja Getka. 

Źródło: Alicja Getka Lab

Choć kanał social mediowe prowadzone były właściwie od początku istnienia firmy, bez możliwości bezpośredniego zakupu czy chociażby otagowania produktów, działania nie były tak efektywne. Powiązanie SM ze stroną ułatwia klientom podjęcie decyzji i dotarcie do produktu. Skraca też ich ścieżkę zakupową, prowadząc bezpośrednio do koszyka.

Z myślą o internautach oraz ich aktywności w mediach społecznościowych, nacisk położono także na wysokiej jakości zdjęcia!

Współpracujemy z innymi firmami w branży odzieżowej. Są sesje stricte produktowe, wykonywane przez profesjonalnego fotografa, są influencerki, które wykonują sesję. Mamy feedback również w formie otagowania produktu. Realizacja sesji zawsze znacząco wpływa na zainteresowanie, gdyż kupujemy oczami, choć nie mamy jeszcze możliwości trójwymiarowania.  

Wybuch pandemii sprawił, że klienci poszukujący oryginalnych dodatków zaczęli chętniej korzystać z dostępnych form komunikacji poznania produkt. Naprzeciw ich oczekiwaniom wyszli pracownicy firmy Alicja Getka Lab. W jaki sposób? Właścicielka firmy oraz jej niewielki, pięcioosobwoy team prezentują kolor, strukturę, sposób użytkowania oraz detale artykułów z oferty warszawskiej pracowni na zdjęciach i filmikach. Przedstawiają klientom zestawienia oraz porównania produktów, aby ułatwić konsumentom odkrycie różnic. Dużą wagę przywiązują również do badania potrzeb klienta – np. podczas wyboru torebki dopytują, co dana osoba planuje w niej nosić oraz jakie są jej oczekiwania związane z tym produktem. Zespół studia wspiera klientów przy użyciu różnych kanałów – rozmowy bezpośredniej i telefonicznej, korespondencji mailowej oraz komunikacji w social mediach. Dzięki wprowadzonym udogodnieniom odbiorca może zamówić zindywidualizowany produkt, nanieść zmiany w projekcie, doprecyzować szczegóły i sprawdzić efekt na zdjęciach.

Źródło: Alicja Getka Lab

Taktyka przetrwania kryzysu 

Działania wdrażane przez warszawską pracownię w zakresie e-commerce zaczęły stopniowo przynosić rezultaty i przekładać się na większą liczbę zamówień. Dużym wsparciem dla właścicielki firmy byli też klienci, którzy od początku kibicowali firmie i reagowali pozytywnie na wszystkie udogodnienia. Kluczowe dla odzyskania stabilności okazało się jednak opracowanie spójnej strategii oraz konsekwentne optymalizowanie budżetu.  

Podczas kryzysu warto przeanalizować oraz zmniejszyć koszty działalności, by przetrwać najtrudniejszy czas. Jeżeli ponosimy duże koszty najmu lokalu, w którym prowadzimy biznes, negocjujmy ich obniżenie lub zmieńmy siedzibę. Nie traktujmy takich działań w kategorii porażki, ponieważ ich podejmowanie świadczy o dojrzałości przedsiębiorcy. Wykonując taki krok teraz, unikniemy katastrofy i w przyszłości powrócimy na rynek ze zdwojoną siłą – mówi Alicja Getka.

Podziel się:
Bądź na bieżąco