Powiedz czego szukasz?

Inspiracje

Sztuka innowacji.
Jak Desa Unicum sprzedaje dzieła sztuki w internecie

Szacowany czas czytania:

Desa Unicum kształtuje nowoczesny rynek sztuki. Desa Unicum to dom aukcyjny, który swoją działalność rozpoczął jeszcze w latach 50., pod nazwą Państwowe Przedsiębiorstwo Desa. Hasłem, które od lat przyświeca firmie jest „rozwój”.

Z tego tekstu dowiesz się:

  • Jak rozszerzenie działalności o Internet wpłynęło na wzrost sprzedaży dzieł sztuki wystawianych przed Desa Unicum,
  • Jakie nowatorskie rozwiązania dla licytujących wprowadziła Desa,
  • Co zyskała firma, otwierając się na klientów online.

W ciągu 70 lat istnienia, Desa niejednokrotnie wskazywała kierunek rozwoju branży dzieł sztuki.

Jedną z cech aukcji dzieł sztuki jest ich unikalność i niepowtarzalność. By kupić konkretne dzieło, konieczna jest fizyczna obecność na licytacji. W tym aspekcie pracownicy Desy dostrzegli przestrzeń do rozwoju.

Już w latach 70. dostrzeżono potrzebę szerszego dotarcia do potencjalnych odbiorców sztuki. Desa wyszła poza granice stolicy, otwierając swoje oddziały w największych miastach Polski, m.in. w Krakowie, Poznaniu, Łodzi, Gdańsku i Wrocławiu.

Lata 90. były okresem istotnych zmian. Na początku dekady Państwowe Przedsiębiorstwo Desa zostało podzielone na dwa oddziały – krakowski i warszawski. Następnie, w wyniku fuzji z domem aukcyjnym Unicum w 1998 roku, powstała Desa.

W 2011 roku dom aukcyjny wszedł na rynek e-commerce. Sprzedaż dzieł sztuki rozszerzono o platformę online.

Już w pierwszej połowie tego roku obroty aukcyjne Desy wyniosły 4,2 mln zł, co oznacza wzrost o prawie 40% w stosunku do 2010 roku.

Źródło: Desa

Jak podkreśla sam prezes, Juliusz Widorbski:

„Jeśli kolekcjoner pożąda jakiegoś dzieła i wreszcie nadarza się szansa, żeby je kupić, nie może jej zmarnować, bo wie, że na następną będzie czekać latami”.

Źródło: Desa

Dlaczego zatem nie otworzyć mu szerszych możliwości do sięgania po upragnioną sztukę.

W 2019 roku przyszła pora na kolejną innowację – tym razem Desa uruchomiła aplikację mobilną, za pośrednictwem której można brać udział w licytacjach. Ta okazała się być kolejnym sukcesem – na aukcji online „Od geometrii do iluzji” w 2019 roku wystawiono blisko 30 prac, które w sumie osiągnęły wynik prawie 3 mln zł.

Szlakiem nowoczesności – polska branża sztuki w 2020 roku.

W roku 2020 rynek dzieł sztuki osiągnął rekordowy wynik 380 mln złotych – to blisko 30-procentowy wzrost obrotów względem roku ubiegłego. W tym czasie skok wartości sprzedaży wyniósł aż 85 milionów złotych. To najlepszy wynik w historii istnienia branży w Polsce.

Po wybuchu pandemii w marcu 2020 roku Desa zdecydowała o organizacji jedynie części zaplanowanych licytacji bez udziału publiczności. Sprzedaż przeniosła się do sieci – licytować można było za pośrednictwem strony, aplikacji mobilnej, zleceń stałych lub telefonicznie.

Najwięksi konkurenci na polskim rynku:

Polswiss Art

(względem ubiegłego roku)

+27,7%

Licytacje prowadzone w siedzibie domu aukcyjnego – można wziąć w nich udział osobiście lub licytować za pośrednictwem pracownika domu aukcyjnego. Polswiss uruchomiło również portal do licytacji w czasie rzeczywistym.

Agra-Art

+48,3%

W każdej z organizowanych aukcji można wziąć udział osobiście, przez telefon, za pośrednictwem internetu lub składając zlecenie do ustalonej kwoty licytacji.

Sopocki Dom Aukcyjny

+14,9%

Aukcje organizowane stacjonarnie oraz online.

Rempex

-7,9%

Rempex oferuje kilka możliwości wzięcia udziału w aukcji. Licytować można osobiście, przez zlecenie telefoniczne, zlecenie stałe, za pośrednictwem portalu aukcyjnego lub relacji z aukcji.

Sztuka online – jak współcześnie szukać jej odbiorców?

By wyróżnić się na tle konkurencji, Desa postawiła na udogodnienia, które pozostawiają więcej swobody nabywcom. Dotychczas na aktywne uczestnictwo w aukcji mogły liczyć jedynie osoby fizycznie znajdujące się na miejscu. Dziś taką możliwość zyskuje każdy – co więcej, licytować można z dowolnego miejsca.

Jakie rozwiązania wprowadziła Desa Unicum?

  • licytowanie obiektów na aukcjach z każdego miejsca na świecie za pomocą smartfona;
  • oglądanie transmisji live w dowolnym czasie i miejscu;
  • ustawianie limitów zleceń, aby na bieżąco licytować interesujące obiekty;
  • bezpłatna rejestracja na aukcję.

Wprowadzenie takich rozwiązań jeszcze przed pandemią postawiło Desę w korzystnej pozycji w stosunku do konkurencji. W chwili nadejścia lockdownu, który uniemożliwił organizację tradycyjnych aukcji, Desa posiadała już gotową infrastrukturę do sprzedaży dzieł sztuki w formie zdalnej. Co zyskała?

  • Możliwość dotarcia do szerszego grona klientów – nie tylko w Polsce, lecz także za granicą.
  • Dywersyfikację przychodów – przychody firmy nie opierają się wyłącznie na klientach pojawiających się na aukcjach osobiście.
  • Wzrost sprzedaży dzięki nowym możliwościom – licytujący mogą korzystać z aplikacji mobilnej, co daje możliwość lepszego reagowania na przebieg aukcji i pełną swobodę wyboru.

2020 rokiem rekordów dla Desa Unicum

Ponad 70 mln złotych! To łączna wartość dzieł sztuki, które tylko na przełomie listopada i grudnia tego roku, w ciągu trzech tygodni, zostały wylicytowane na aukcjach w DESA Unicum. To prawie 1/4 tego, ile wyniósł obrót całego rynku sztuki w Polsce w 2019 roku (blisko 300 mln zł).

Desa Unicum w trakcie pandemii zarejestrowała 20% wzrost względem tego samego okresu roku poprzedniego.

Jak wynika z raportu Artinfo.pl całkowity udział Desy Unicum w obrotach rynku w 2020 roku wynosi 51,6%. Ponadto Desa znajduje się w czołówce domów aukcyjnych, które zanotowały największy wzrost obrotów – 29,1%.

Źródło: Artinfo.pl https://artinfo.pl/artinformacje/artinfo-pl-oglasza-wyniki-rynku-sztuki-za-2020-rok

W 2020 roku Desa Unicum zorganizowała ponad 170 licytacji, w tym 73 w formie aukcji online. Rekordowe wyniki przyniosły trzy sesje zorganizowane na przełomie listopada i grudnia. Podczas licytacji „Klasycy Awangardy po 1945”, „Op-art” i „Abstrakcja Geometryczna Instalacje – Environment – Nowe Media” uzyskano łączny obrót w wysokości ponad 30 mln zł.

Źródło: Opracowane przez agencję Cube Group

Doskonałym wynikiem może pochwalić się również seria aukcji „Sztuka Dawna. XIX w., Modernizm, Międzywojnie”, w której osiągnięto obrót w wysokości 27,4 mln zł.

Spektakularne wyniki osiągnęły także pojedyncze dzieła. Najwyższy wynik, jaki uzyskało dzieło sztuki na aukcji w Polsce, osiągnął obraz Wojciecha Fangora -„M22” sprzedano go za rekordowe 7,3 mln zł.

W 2020 roku padł również rekord, jeśli chodzi o najdroższe dzieło wykonane przez kobietę. Obraz Tamary Łempickiej „Czytająca I” uzyskał wynik sprzedaży 4,5 mln zł.

Dużym powodzeniem cieszyły się też aukcje kolekcji monet. Najcenniejsza kolekcja w Polsce, zawierająca obiekty z czasów Zygmunta I Starego, aż do wczesnych lat II Rzeczypospolitej została sprzedana za 8 mln zł. Z kolei za 2,8 mln zł nabyto kolekcję 50 dukatów koronnych Zygmunta III Wazy z 1621 roku.

 

Podziel się: