Powiedz czego szukasz?

Prawo

Jak wybrać serwer dla sklepu internetowego?

Szacowany czas czytania:

Zakładasz sklep internetowy na własnych zasadach i decydujesz się na popularną aplikację do prowadzenia sklepu jak WooCommerce lub PrestaShop? W takim razie potrzebujesz jeszcze serwera, na którym ją uruchomisz. A może już masz sklep i po prostu nie czujesz pełnego zadowolenia z obecnego serwera? Sprawdźmy wspólnie, czym powinien charakteryzować się dobry serwer dla sklepu.

Ten artykuł powstał z myślą o osobach, które:

  • zamierzają rozpocząć sprzedaż online,
  • chcą poprawić widoczność swojego sklepu w wyszukiwarce Google,
  • poszukują sposobów na poprawę wyników sklepu.

Kiedy potrzebujesz własnego serwera?

W Polsce istnieje ok. 100 tys. sklepów internetowych. Formy prowadzenia handlu w sieci można podzielić na trzy grupy:

  • handel oparty o tzw. marketplace (np. Allegro, Amazon) – tu nie budujemy swojej marki, ani własnej strony. Korzystamy w pełni ze sposobu prezentacji oferty, który jest nam udostępniony. W zasadzie jest on taki sam u wszystkich sprzedających – sekcje ze zdjęciami, opiniami, opisem, przyciski akcji – w każdej ofercie wyglądają praktycznie tak samo. Dzięki temu zakupy dla kupujących są łatwiejsze, ale sprzedającym trudniej wyróżniać się na tle konkurencji. Sprzedaż można zacząć szybko bez inwestowania w wygląd sklepu czy oprogramowanie, ale najczęściej w długim terminie jest to sposób bardzo drogi (wysokie prowizje),
  • prowadzenie sklepu w modelu SaaS – to model pośredni. Korzystamy z aplikacji sklepowej, ale już pod własną marką i własną domeną. Mamy większy wpływ na sposób prezentacji oferty i większą niezależność od dużych portali. To jednak operator wybiera dla nas serwer, konieczny do działania sklepu. Najczęściej nie mamy wpływu na ten wybór, ani nie możemy kontrolować prac tego serwera – dostajemy tylko panel sklepu,
  • własny sklep – mamy własną domenę, serwer i aplikację. Ten wariant zapewnia najwyższy poziom niezależności i kontroli nad biznesem – w każdej chwili możesz zmienić zarówno operatora serwera, jak i samą aplikację sklepową.

Jakie aplikacje do prowadzenia sklepu można zainstalować na serwerze?

WordPress to najpopularniejsze oprogramowanie do tworzenia stron internetowych. Jak pokazują badania zrealizowane przez w3techs, działa na nim ponad 60% systemów zarządzania treścią. Wg autorskiego badania polskiego internetu przeprowadzonego przez cyber_Folks – ok. 75% wszystkich zidentyfikowanych CMS w Polsce to instalacje WordPress. Jest to więc najczęściej spotykane, dostępne bezpłatnie oprogramowanie, umożliwiające prowadzenie swojej strony internetowej o praktycznie dowolnym charakterze – bloga, strony firmowej, sklepu.

Podstawową funkcję WordPress, skupioną na publikowaniu stron i blogowych wpisów, można łatwo rozbudować dzięki tysiącom dostępnych rozszerzeń, tzw. wtyczek. Jeśli chodzi o prowadzenie sklepu w takim środowisku – najchętniej wybierana na świecie jest wtyczka WooCommerce, która pozwala wprowadzać i prezentować produkty oraz obsługiwać zamówienia. Sam WordPress oraz wtyczka WooCommerce są dostępne bezpłatnie. Dzięki nim, w oknie swojej przeglądarki internetowej, możesz łatwo zarządzać oferowanymi produktami czy obsługiwać zamówienia.

To jedna z najpopularniejszych wtyczek do WordPressa, dzięki której możesz zacząć sprzedawać w sieci.

Oprogramowaniem, które stało się również bardzo popularne, choć ma nieco inną genezę, jest PrestaShop. W tym wypadku program od początku powstawał z myślą o prowadzeniu sklepu. Już zatem w podstawowej wersji mamy do dyspozycji główne funkcje jak zarządzanie produktami czy obsługę zamówień.

Znam przykłady świetnie przygotowanych sklepów, które działają w oparciu o oba rozwiązania. Wydaje mi się, że w dzisiejszych czasach oba systemy pozwolą na sprawne zbudowanie sklepu. Można tutaj pokusić się o tezę, że WooCommerce jest nieco łatwiejszy w obsłudze (częsty wybór początkujących). Natomiast aplikacja PrestaShop jest lepiej przygotowana do działań na większą skalę (tysiące produktów, setki lub tysiące zamówień dziennie).

Wg badań prowadzonych przez cyber_Folks – w Polsce funkcjonuje ok. 100 tys. sklepów internetowych. Ok. 55 tys. korzysta z WooCommerce, natomiast ok. 25 tys. z PrestaShop.

Obie aplikacje są darmowe, natomiast płatne mogą być szablony i dodatki. Aby skorzystać z takiej aplikacji, trzeba zainstalować ją na serwerze.

Skąd wziąć serwer?

Własny sklep na własnym serwerze – to rozwiązanie przewidziane dla osób, które czują przede wszystkim potrzebę niezależności od dużych portali. Aplikację sklepową, czyli np. wspomniane WordPress z dodatkiem WooCommerce lub PrestaShop pobierasz bezpłatnie z internetu i instalujesz na serwerze.

Można to zrobić ręcznie, ale operatorzy serwerów najczęściej udostępniają gotowe, przyjazne narzędzia, które pozwalają na prostą instalację, tzw. autoinstalatory.

Usługa udostępnienia serwera nazywa się hostingiem. To w uproszczeniu – wynajęcie mocy obliczeniowej, potrzebnej do działania sklepu, przestrzeni dyskowej, na której będą zgromadzone m. in. zdjęcia produktów, czy baza danych przechowująca zamówienia.

Serwer taki wymaga stałego podłączenia do internetu, bo przecież sklep powinien działać w systemie 24/7. Trzeba też dbać o jego bezpieczeństwo i stabilne działanie – stąd potrzebne jest odpowiednie wsparcie techniczne. Firmy hostingowe zajmują się wynajmowaniem swoich serwerów, aby użytkownicy mogli na nich uruchamiać blogi, strony i właśnie – sklepy internetowe.

Wybór hostingu to ważny krok. Od niego będzie zależała stabilność, a częściowo także bezpieczeństwo oraz wydajność Twojego sklepu. Serwery mogą się także różnić wygodą użytkowania.

Powszechnym standardem jest zawieranie rocznych umów. Koszt wynajęcia serwera to wydatek kilkuset złotych w skali roku. Zatem o wiele, wiele mniej niż kosztowałoby np. wynajęcie fizycznego lokalu na uruchomienie sklepu stacjonarnego.

Firmy hostingowe często organizują promocje, dzięki którym można uruchomić usługę w pierwszym roku korzystania z serwera za kilkadziesiąt złotych. Serwer dla swojego sklepu możesz uruchomić nawet przy skromnych zasobach finansowych. Pamiętaj tylko, że jeśli zechcesz korzystać z usługi w kolejnych latach – trzeba będzie płacić już cenę regularną. Do tego momentu jednak sklep powinien już przynosić istotne dochody, a wtedy, kiedy ich jeszcze nie masz – takie promocje mogą okazać się dobrą okazją.

Co liczy się dla twórców stron i sklepów?

Z przeprowadzonego przez cyber_Folks badania wynika jasno, że osoby, które zajmują się profesjonalnie stronami i sklepami, doceniają przede wszystkim szybkość działania i bezpieczeństwo:

Czas ładowania strony a Twoje zarobki w sklepie

Wybór hostingu wpływa na szybkość działania Twojego sklepu, a tym samym na konwersję. Konwersja to sytuacja, kiedy użytkownik strony zrealizuje cel założony przez właściciela. Najczęściej celem w sklepie jest po prostu finalizacja zakupu.

Jeżeli czas ładowania strony jest zbyt długi, strona zawiera błędy techniczne, a realizacja transakcji wydłuża się, klienci nie finalizują zakupów. Efekt porzuconych koszyków od dawna stoi w centrum zainteresowania właścicieli e-commerce. Dlaczego? Aż 70% zakupów online nie kończy się finalizacją transakcji. Przyczynami są m.in.:

 

  • zbyt długi/ skomplikowany proces realizacji transakcji (18%),
  • witryna zawiera błędy/ występują awarie (12%),
  • brak zaufania do bezpieczeństwa strony (17%).

Dodatkowo, aż 40% użytkowników opuszcza witrynę (w tym sklepy internetowe), jeżeli ta nie załaduje się w ciągu 3 sekund. Dlatego tym bardziej warto poświęcić nieco więcej czasu i uwagi na wybór hostingu pod sklep.

Czas ładowania strony a współczynnik odrzuceń

O odrzuceniach mówimy głównie wtedy, kiedy użytkownik odwiedza sklep, ale nie podejmuje on żadnej interakcji i momentalnie po wejściu zamyka stronę. Dzieje się tak głównie wtedy, kiedy strona jest nieczytelna, użytkownik trafił na nią przypadkiem, kliknął w mylącą reklamę albo strona wczytuje się zbyt długo.

Oczywiście odrzucenia to zjawisko wysoce niepożądane. Zależność tę zbadała firma specjalizująca się w analizie szybkości działania stron – Pingdom.

Jak więc widać, w interesie każdego właściciela sklepu jest zapewnienie jak najszybszego wczytywania – bo będzie to sprzyjać minimalizacji niekorzystnego zjawiska odrzucania strony przez użytkownika. Warto więc stawiać na szybkie serwery.

Siła pierwszego wrażenia

Aktualnie Google ocenia strony internetowe w oparciu o siedem istotnych czynników. Trzy z nich to tzw. Web Core Vitals. Im szybszy serwer wybierasz, tym większą masz szansę, że uzyskasz wysoką ocenę w oczach wyszukiwarki.

Pamiętaj tylko, że w szybkości chodzi także o ocenę przez ludzi. Komu z nas nie zdarzyło się zamknąć strony, bo za długo się wczytywała? Szybki serwer sprzyja zatem zarówno lepszej ocenie przez użytkowników, jak i przez wyszukiwarkę.

[/font]

Szybkość i wydajność

Rozwiązania serwerowe warto dobierać pod kątem obu tych parametrów. O ile szybkość odnosi się do tego, jakie doświadczenie będzie mieć wchodzący do sklepu użytkownik, o tyle wydajność to zdolność do zapewnienia podobnej szybkości przy jednoczesnym wejściu wielu użytkowników.

Wykres pokazuje, jak dramatycznie zmienić się może zdolność do przyjęcia wielu użytkowników jednocześnie w wypadku serwera bez żadnych technologii przyspieszających, w porównaniu z nowocześnie skonfigurowanym serwerem z oferty hostingu WooCommerce, z obsługą technologii LS Cache i HTTP/3:

Pierwsza z nich sprawia, że serwer nie musi za każdym razem przetwarzać wszystkich skryptów wyświetlających stronę, ponieważ ma “w pamięci” ich wynik i na żądanie wykonania skryptu, od razu podaje gotowy fragment strony.

Przykładowo: wchodzisz na stronę główną sklepu. Serwer musi wówczas wykonać skrypty, które dadzą odpowiedź np. o to, które produkty mają być na stronie głównej. Najczęściej musi sprawdzić w bazie danych wszystkie produkty i wybrać te, które są przewidziane na stronę główną, a to zajmuje cenne milisekundy. Dzięki cacheowaniu – serwer wykonuje tę operację tylko raz, zapamiętuje wynik i potem od razu, już bez konieczności każdorazowego przeszukania całej bazy produktów – wie, które wyświetlić.

Druga z technologii zapewnia szybkie, równoległe przesyłanie zasobów, np. obrazków. Niektóre z nich mogą być przesłane z serwera do przeglądarki jeszcze zanim użytkownik w ogóle o nie poprosi. Serwer „wie”, że zaraz będą potrzebne i wysyła je wcześniej, aby maksymalnie skrócić ładowanie strony.

Wykres pokazuje jak duża jest różnica w liczbie jednocześnie obsłużonych użytkowników w zależności od tego, czy serwer ma technologie cache’ujące (w tym przykładzie: LiteSpeed Cache), czy też nie ma. Jak widać – wykorzystanie takiej technologii pozwala na obsługę ponad 30x większej liczby jednoczesnych użytkowników sklepu, a dodatkowo – każdy z nich będzie cieszyć się szybciej załadowanym sklepem.

Bezpieczeństwo serwera

Drugim aspektem, który warto brać pod uwagę, jest bezpieczeństwo serwera. Obszar ten warto omówić pod kątem przede wszystkim dwóch zagadnień: ochrony przed atakami oraz kopii zapasowych.

6000 rocznie – nawet tylu ataków doświadcza przeciętna strona internetowa w Polsce. Lepiej, aby atak nie powiódł się w Twoim sklepie, prawda? Dlatego, gdy wybierasz serwer, spytaj dostawcę, w jaki sposób dostawca dba o bezpieczeństwo.

Powinny to być zabezpieczenia wielostopniowe – a oto kilka wybranych technologii:

DNS Anycast

Np. operator hostingowy cyberfolks.pl obsługuje serwery DNS (to one odpowiadają za to, że przeglądarka internetowa wie, z jakiego adresu IP należy wczytać dany sklep czy stronę) na 6 kontynentach. Kiedy użytkownik chce wejść do Twojego sklepu, odpowie mu ten najbliżej położony. Korzyścią jest też ogromny poziom niezawodności. Aby skutecznie zaatakować taki system, trzeba przełamać zabezpieczenia kilkunastu serwerów w 10 krajach rozmieszczonych na całym globie!

Ochrona WAF

Dobry serwer pod sklep powinien zapewniać zaporę WAF – tzw. Web Application Firewall. Analizuje ona przychodzący ruch pod kątem wychwycenia prób ataku na sklep. W lepszych rozwiązaniach możesz zatrzymywać nie tylko ruch osób, które próbują np. dostać się do Twojej bazy danych. Możesz także zatrzymać zwykłych spamerów, którzy chcą np. dodać linki do swoich stron w opiniach na temat Twoich produktów.

Kopie zapasowe

Z punktu widzenia działania sklepu i przywrócenia jego funkcjonalności, ważnymi elementami są: dostępność kopii zapasowych i czas odtworzenia danych w razie potrzeby. W wypadku hostingu sklepu, dzięki wykonywaniu wielu kopii na dobę, masz gwarancję, że żadna niespodziewana sytuacja nie spowoduje np. utraty zamówień z całego dnia.

Kopie zapasowe powinny być przechowywane jak najdłużej. Tu istnieją na rynku ogromne rozbieżności między operatorami. Niektóre firmy oferują przechowywanie kopii zapasowych 2-3 dni, podczas gdy inne nawet 28 dni. Dzięki temu możesz śmiało pojechać nawet na długi urlop i masz pewność, że po powrocie – w razie konieczności – kopia zapasowa będzie dostępna.

Liczy się także miejsce ich przechowywania. Dlatego najlepsze firmy przechowują kopie zapasowe w innych lokalizacjach geograficznych. W 2021 roku w jednym z europejskich centrów danych, w Strasbourgu, doszło do potężnego pożaru, który strawił kilka pięter wypełnionych serwerami. Wiele polskich sklepów internetowych miało wówczas problemy, ponieważ korzystało z oprogramowania wspomagającego obsługę zamówień z wielu źródeł, które bazowały na zlokalizowanych tam serwerach.

Zresztą nie musi dochodzić do pożaru czy powodzi – czasami może dojść do zwykłego, ludzkiego błędu, np. podczas testów przeciwpożarowych. Znane są w Polsce i na świecie przypadki omyłkowego uruchomienia systemu gaśniczego. Potężna fala dźwiękowa towarzysząca wyzwoleniu zgromadzonego pod wysokim ciśnieniem środka gaśniczego doprowadziła do utraty danych na serwerach.

To właśnie dlatego jedną kopię dobrze jest przechowywać w całkiem innym mieście. Dzięki temu maleje ryzyko zniszczenia danych sklepu w razie pożaru, powodzi czy innej katastrofy. Gdy wybierasz serwer – pytaj zawsze o to, czy dana firma będzie mieć kopię Twoich danych także w odrębnej lokalizacji.

Staging – czyli kserokopiarka do sklepów

Wielu właścicieli sklepów nie jest zawodowymi programistami. Gdy wprowadzasz zmiany w sklepie, przestawiasz coś w aplikacji, zmieniasz szablon graficzny itp., masz prawo do błędów. Dlatego warto zadbać, by potencjalne błędy nie były widoczne dla klientów.

W najlepszych hostingach możesz skorzystać z opcji „staging”. To własne środowisko testowe, które jest zupełnie niezależne od witryny produkcyjnej. Jednym kliknięciem w panelu przygotujesz kopię strony i na niej możesz bezpiecznie testować wszelkie zmiany. serwerach.

Staging – bezpieczna kopia twojego środowiska produkcyjnego
(bieżącego działającego sklepu internetowego) na serwerze. Dzięki niej możesz bezpiecznie wprowadzać i testować zmiany, a klienci ich nie zobaczą. Dobry hosting udostępnia prostą metodę przygotowania takiego środowiska – czyli np. jednym kliknięciem w odpowiedni przycisk, zamiast żmudnego, ręcznego kopiowania plików i bazy danych. Staging oszczędza Twój czas i pozwala bezpiecznie testować wszelkie zmiany w wyglądzie sklepu i jego funkcjach (np. sprawdzać, jak zachowa się nowa wersja wtyczki do obsługi kanałów płatności czy wysyłek).

Gdy upewnisz się, że wszystko działa, jednym kliknięciem zsynchronizujesz zmiany między stagingiem a witryną produkcyjną.

Obsługa – czyli jakiego wsparcia oczekujesz?

Jak sprawdzić jakoś obsługi i wsparcia danej firmy hostingowej? Przejrzyj opinie w internecie. Wiarygodnym źródłem jest np. Google Moja Firma. W przeciwieństwie do mniejszych grup i for internetowych – nie można tam łatwo manipulować opiniami.

Bierz pod uwagę ogólną ocenę oraz liczbę wszystkich ocen. Inna jest przecież wiarygodność opinii na próbce tysiąca, a inna na siedemnastu klientach, prawda?

Podsumowanie

Wybór serwera (hostingu) to zagadnienie złożone. Od serwera, jego niezawodności i szybkości, zależą Twoje wyniki finansowe.

Dobry serwer będzie ułatwiać Ci osiąganie wysokiej pozycji w Google oraz sprzyjać zaangażowaniu klienta. Zapewni Ci do tego poczucie bezpieczeństwa oraz wygodę pracy i testowania wszelkich zmian. Pamiętaj, że aby w pełni wykorzystać serwer – przyda się zaangażowane wsparcie techniczne.

Jeśli masz pytania dotyczące wyboru domeny lub serwera dla Twojego sklepu – skontaktuj się z nami, chętnie pomożemy!

 


 

Podziel się:

Newsletter

Korzystaj z bezpłatnych materiałów, które przygotowują eksperci rynku e‑commerce. Dołącz do newslettera, przydatna wiedza jest w zasięgu ręki.