Powiedz czego szukasz?

Sprzedaż

8 wyznaczników dobrej platformy e-commerce

Szacowany czas czytania:

Aby zaistnieć w świecie e-commerce i z powodzeniem sprzedawać produkty, musisz wybrać odpowiednią platformę sprzedażową. Nie jest to proste, gdyż pod uwagę trzeba wziąć wiele czynników. Jakie cechy nosi efektywna platforma e-commerce? Czym kierować się przy jej wyborze? Odpowiedzi znajdziesz poniżej!

Z tego tekstu dowiesz się:

  • Czym jest platforma sprzedażowa?
  • Dlaczego wybór platformy e-commerce jest tak ważny?
  • Jakie są cechy dobrej platformy e-commerce?

Co to jest platforma e-commerce?

To oprogramowanie, które pozwala na obsługę sklepu internetowego. Za jego pomocą można:

 

  • Zarządzać produktami, a więc dodawać je i usuwać, wprowadzać ich opisy, aktualizować stany magazynowe.
  • Prowadzić sprzedaż, czyli przyjmować zamówienia i płatności, realizować wysyłkę, wystawiać dokumenty sprzedaży.
  • Kontaktować się z klientami poprzez kanał e-mail czy czat.
  • Zarządzać bazami danych.

Na rynku działa wiele platform e-commerce – przykłady to PrestaShop, WooCommerce, Shoper, czy Idosell. Często możesz mieć trudności z wyborem takiej, która pozwoli Ci osiągnąć cele biznesowe. Przeglądając dostępne oferty, pod uwagę warto wziąć kilka cech.

Sklep internetowy a platforma sprzedażowa – na co zwrócić uwagę, dokonując wyboru

Efektywna platforma e-commerce to taka, która wspiera sprzedaż realizowaną za pośrednictwem sklepu internetowego. Powinna ona być skutecznym narzędziem, które przyciąga uwagę klientów i przyczynia się do podejmowania przez nich decyzji zakupowych. Jej użytkowanie to jeden z kluczowych elementów, jeśli chodzi o realizację strategii firmy.

Jak więc wybrać najbardziej odpowiednią? Oto zestaw pomocnych wskazówek, które mówią o tym, jakie są cechy dobrej platformy e-commerce.

1. Zgodność z SEO

Platforma sprzedażowa zgodna z zasadami SEO, czyli jaka? To pytanie zadaje sobie wiele osób chcących, aby ich e-sklep znalazł się wysoko w wynikach wyszukiwania i był często odwiedzany przez użytkowników. Platforma e-commerce powinna umożliwiać wykonanie wszystkich działań, jeśli chodzi o optymalizację strony WWW. Dotyczy to tworzenia oraz szybkiej edycji:

 

  • meta opisów, a więc title oraz description – pojawiają się w wynikach wyszukiwania i często stanowią najważniejszą zachętę dla internautów do odwiedzenia e-sklepu,
  • przyjaznych adresów URL dla każdej zakładki – powinny one być zwięzłe i czytelne, aby ułatwić robotom Google indeksację,
  • nagłówków H1-H6 w odniesieniu do treści znajdujących się na podstronach, w tym na blogu – porządkują one treść, sprawiając, że staje się ona łatwa w odbiorze,
  • opisów ALT – wskazują, co zawiera zdjęcie, jeśli nie może się ono wyświetlić na przykład w wyniku problemów z łączem internetowym,
  • linków kanonicznych – zapobiegają duplikacji treści,
  • przekierowań, które są niezbędne na przykład wówczas, gdy zawartość danego adresu URL przenieśliśmy w inne miejsce.

Za pośrednictwem platformy sprzedażowej powinniśmy również łatwo zakupić certyfikat SSL, który gwarantuje bezpieczny przesył danych między użytkownikiem a e-sklepem, a także móc zarządzać mapą witryny, która zawiera informacje na temat wszystkich adresów URL na stronie. Ważna jest też możliwość prowadzenia bloga – dzięki unikatowym treściom opartym na słowach kluczowych szybciej przyciągniemy uwagę odbiorców.

Zachowanie zasad SEO jest kluczowe, aby roboty sieciowe dokonały prawidłowej indeksacji naszego e-sklepu, a użytkownicy mogli łatwo do niego dotrzeć. Dlatego efektywna platforma e-commerce musi gwarantować łatwy dostęp do opcji, które umożliwiają pozycjonowanie.

2. Intuicyjna obsługa

Jeśli w naszej firmie potrzebna jest platforma e-commerce, najważniejsze opcje dotyczą prostej nawigacji w obrębie witryny. Obejmuje ona wewnętrzną wyszukiwarkę, której elementem powinny być:

 

  • przejrzyste i atrakcyjne pod kątem wizualnym menu, które kieruje internautów do każdej zakładki – z jego poziomu możemy trafić zarówno na podstrony z kategoriami produktów, jak i z formularzem kontaktowym czy artykułami blogowymi,
  • liczne opcje przeglądania, w tym pod kątem parametrów produktów,
  • możliwość sortowania produktów, na przykład w odniesieniu do ceny czy czasu wysyłki.

Obsługę usprawnia również dostęp do koszyka, który jest możliwy zarówno z poziomu menu, jak i z zakładek z kategoriami oraz produktami.

Pamiętajmy, że wyszukiwarka w e-sklepie musi zapewniać płynną pracę, aby użytkownicy mogli szybko przechodzić do podstron. Jest to ważne dlatego, że około 40% internautów opuszcza witrynę, jeśli nie otrzymuje dostępu do treści po trzech sekundach . Istotna jest też responsywność – platforma sprzedażowa powinna wspierać mniejsze rozdzielczości, dzięki czemu witryna będzie się prawidłowo wyświetlała na urządzeniach mobilnych.

3. Łatwość robienia zakupów

Najważniejsze cechy dobrej platformy e-commerce obejmują również ułatwienia dla użytkowników podczas zakupów. Obejmują one możliwość nabycia produktów:

 

  • bez rejestracji – to wygodne rozwiązanie dla osób, które nie chcą tracić czasu na zakładanie konta,
  • na jednej zakładce, gdzie podajemy wszelkie niezbędne informacje i otrzymujemy link do płatności – konieczność przejścia do kolejnych podstron zwiększa ryzyko porzucenia koszyka.

Platforma sprzedażowa musi gwarantować minimum formalności podczas realizacji zakupów. Powinna ona również zawierać funkcjonalności, które zachęcają do nabycia produktów. Chodzi o:

 

  • porównywarkę artykułów,
  • automatyczne sugestie produktów.

4. Konto użytkownika

Jeśli częściej robimy zakupy w określonym e-sklepie, możemy być skłonni do założenia konta. Efektywna platforma e-commerce zapewnia, że taki proces przebiega szybko, bez konieczności podawania niepotrzebnych danych. Konto użytkownika musi:

 

  • być przejrzyste, gwarantując łatwy dostęp do wszystkich funkcji, w tym pola edycji danych czy składania zamówień – ważną opcją jest możliwość powrotu do porzuconego koszyka czy wystawienia opinii,
  • zawierać niezbędne dane, w tym status aktualnych zamówień oraz historię zakupów,
  • za pomocą linków odsyłać do formularza kontaktowego.

5. Szczegółowa prezentacja produktów

Nic lepiej nie przyciąga uwagi użytkowników niż atrakcyjna szata graficzna witryny. Powinna ona być zgodna z zasadami UX/UI, aby odpowiadać na potrzeby odbiorców. Dlatego efektywna platforma e-commerce powinna pozwalać na dodawanie:

 

  • unikalnych opisów produktów,
  • skompresowanych materiałów audiowizualnych, które szybko będą się wczytywały.

Na podstronach z produktami powinna być dostępna zarówno opcja wysłania zapytania na temat oferty e-sklepu, jak i dodawania opinii.

6. Wtyczki i widżety

Jeśli interesują Cię cechy dobrej platformy e-commerce, opcja rozbudowania o dodatkowe funkcjonalności powinna szczególnie przykuć uwagę. Najlepiej, gdy są one dostępne z poziomu panelu administratora za pomocą kilku kliknięć myszką. Pozwalają one między innymi:

 

  • śledzić porzucone koszyki,
  • prowadzić optymalizację SEO,
  • tworzyć aplikacje mobilne,
  • wystawiać produkty w Google,
  • wdrożyć opcję kart podarunkowych.

Sprawdźmy, czy interesująca nas platforma sprzedażowa ma dostęp do wszystkich wtyczek, które nas interesują.

7. Szerokie możliwości integracji

Prowadzenie sklepu internetowego nie jest możliwe bez wielu zewnętrznych systemów, które działają poza platformą e-commerce. Musi ona zapewniać łatwą integrację z nimi. Dotyczy to w szczególności narzędzi:

 

  • pozwalających na płatności elektroniczne, takich jak PayU, PayPal czy Przelewy24,
  • analitycznych, które pozwalają na mierzenie ruchu na stronie oraz sprawdzanie zachowań konsumentów w witrynie – Google Analytics, Google Tag Manager,
  • marketingowych – system reklamowy Google Ads czy Mailchimp, za pomocą którego stworzymy listy mailingowe,
  • służących do komunikacji z klientami – różnego rodzaju czaty, w tym SmartsUpp.

Inne niezwykle ważne opcje to integracje z firmami kurierskimi (DHL, InPost), czy systemami do wystawiania faktur (iFirma). Wiele możliwości dają też porównywarki cenowe takie jak Ceneo.

8. Wsparcie techniczne

Efektywna platforma e-commerce oferuje solidne wsparcie – najlepiej, gdy jest ono realizowane przez wszystkie dni tygodnia, również w niedziele i święta. Dzięki temu w każdej chwili możemy poprosić o pomoc, jeśli dotknęły nas problemy techniczne.

Duże znaczenie ma też możliwość skorzystania z darmowych samouczków, w których krok po kroku wyjaśnia się, jak korzystać z platformy oraz ze wsparcia społeczności skupionej na forach.

Zakładamy sklep internetowy – a jaka platforma sprzedażowa to najlepszy wybór?

Cechy dobrej platformy e-commerce sprowadzają się do tego, by była ona przyjazna zarówno dla pracowników e-sklepu, jak i jego użytkowników. Zarządzanie witryną ułatwia dostęp do narzędzi optymalizacyjnych SEO, możliwość pobrania wielu wtyczek i widżetów, integracja z zewnętrznymi systemami oraz wsparcie techniczne. Z kolei intuicyjna obsługa, łatwość robienia zakupów, dostęp do konta użytkownika, czy szczegółowa prezentacja produktów to wyznaczniki, które są ważne z punktu widzenia potrzeb internautów.

Jeśli więc szukasz odpowiedniego rozwiązania dla swojego biznesu, pamiętaj o powyższych cechach! A kiedy już znajdziesz rozwiązanie na miarę sowich potrzeb, sprawdź także 21 trików, dzięki którym zwiększysz sprzedaż w sklepie internetowym!

 


Podziel się:

Newsletter

Korzystaj z bezpłatnych materiałów, które przygotowują eksperci rynku e‑commerce. Dołącz do newslettera, przydatna wiedza jest w zasięgu ręki.