Powiedz czego szukasz?

Jak założyć sklep internetowy? Krok po kroku do sukcesu w sieci

Szacowany czas czytania:

Autor: Aleksandra Batko-Strojek

Specjalista ds. marketingu i PR w Sky-Shop.pl

Pandemia koronawirusa zmienia nawyki zakupowe. Konsumenci chętniej i częściej robią zakupy w sieci, ale jednocześnie stają się wobec nich coraz bardziej wymagający. Mimo sporej konkurencji, w branży e-commerce wciąż jest miejsce dla nowych graczy. I choć uruchomienie sklepu online może wydawać się ogromnym przedsięwzięciem, dzięki nowoczesnym rozwiązaniom e-commerce wcale nie musi być trudne! Jak założyć sklep internetowy?

Z tego tekstu dowiesz się:

  • Jak krok po kroku założyć sklep i zacząć sprzedawać w sieci?
  • Jakie narzędzia będą Ci potrzebne na starcie?
  • Jak wzbudzić zaufanie klientów i zachęcić ich do zakupów w Twoim sklepie?

Pierwszy krok do e-biznesu

Ilu przedsiębiorców, tyle pomysłów na biznes. Czy wiesz, że liczba sklepów internetowych na polskim rynku przekroczyła już próg 40 tysięcy? Za każdym z nich stoją ludzie, którzy nie bali się wkroczyć na rynek sprzedaży internetowej i zrealizować swojej wizji biznesu online. Ty również możesz to zrobić! Doskonale wiemy, że pierwszy krok jest najtrudniejszy, dlatego w artykule chcemy przybliżyć Ci najważniejsze kwestie dotyczące startu w e-biznesie. Zapraszamy do lektury! 

Jak założyć sklep internetowy? Oprogramowanie na start.

Sercem każdego sklepu internetowego jest odpowiednie oprogramowanie. Na rynku znajdziesz wiele rozwiązań, które różnią się między sobą zakresem funkcji czy ceną. Jeśli stoisz przed decyzją o otwarciu swojego pierwszego sklepu, z pewnością docenisz łatwość obsługi, niskie koszty i możliwość rozbudowy sklepu w miarę rozwoju Twojego biznesu. Takie kryteria spełnia platforma e-commerce, która działa w modelu abonamentowym SaaS (ang. Software as a Service, oprogramowanie jako usługa). Jest to gotowe rozwiązanie, dzięki któremu łatwo i szybko założysz sklep internetowy. Co ważne, nie będziesz do tego potrzebować zaawansowanej wiedzy z zakresu programowania czy grafiki.

Pewnie zastanawiasz się, czym należy kierować się, wybierając oprogramowanie dla sklepu.

Zwróć uwagę na:

1

Wiedzę

Istotna jest wiedza na temat rynku e-commerce, umiejętności, doświadczenie. Jeżeli już wcześniej miałeś do czynienia ze sprzedażą, czy to internetową, czy stacjonarną, łatwiej będzie Ci zweryfikować potrzeby i określić funkcje oprogramowania. Jednak jeżeli stawiasz pierwsze kroki, warto skierować się ku intuicyjnym rozwiązaniom (np. gotowym platformom e-commerce), które oprócz mnogości funkcji, oferują również wsparcie w rozwoju sklepu.

2

Budżet

Prowadzenie sklepu internetowego wcale nie musi oznaczać wysokich kosztów początkowych. Wybierając rozwiązanie oparte na modelu SaaS w ramach miesięcznego abonamentu, otrzymujesz dostęp do rozbudowanego oprogramowania e-commerce. Zatem nie musisz inwestować znacznej kwoty na starcie. Dodatkowo, decydując się na prowadzenie sprzedaży w dropshippingu, ograniczasz koszty związane z wynajęciem magazynu oraz zatrudnieniem pracowników obsługujących wysyłkę zamówień.

3

Skalę biznesu

Każda branża rządzi się swoimi prawami. Innych rozwiązań będzie potrzebować osoba sprzedająca swoje obrazy, innych sprzedawca działający w branży zabawkarskiej. Warto na początku określić cechy asortymentu sklepu i na ich podstawie dobrać rozwiązanie. Już na początku dobrze jest zastanowić się nad dalszą perspektywą rozwoju biznesu – np. rozpoczęciem sprzedaży w innych kanałach lub wejściem na rynki zagraniczne.

Przyjrzyjmy się teraz nieco bliżej wspomnianemu wcześniej, a zarazem bardzo popularnemu rozwiązaniu, czyli oprogramowaniu w modelu abonamentowym SaaS.

Jak nazwa wskazuje – dostęp do funkcji oprogramowania otrzymujesz w ramach miesięcznego abonamentu (w Sky-Shop.pl ceny pakietów zaczynają się już od 99 złotych miesięcznie!). To bardzo wygodne – nie musisz inwestować dużych środków na początku, a w miarę rozwoju biznesu możesz wybrać bardziej zaawansowany pakiet, który da Ci szersze możliwości. Pamiętaj, że za rozwojem platformy, jej aktualizacjami oraz utrzymaniem serwerów stoi sztab specjalistów. Dbają o to, aby Twój sklep zawsze działał poprawnie i był dostosowany do aktualnych wymogów rynku e-commerce. Dzięki temu Ty zajmujesz się rozwojem biznesu, a kwestie techniczne zostawiasz profesjonalistom.

Wydawać by się mogło, że model abonamentowy sprawdzi się przede wszystkim w wypadku początkujących sprzedawców. A i owszem – intuicyjną obsługę i łatwość w stworzeniu własnego sklepu z pewnością docenią osoby zaczynające swoją przygodę z e-commerce. Jednak mnogość zaawansowanych funkcji, modułów, integracji i narzędzi sprawia, że platformy SaaS będą świetnym rozwiązaniem również dla dużych sklepów, posiadających w swoim asortymencie tysiące produktów.

Co zyskujesz, wybierając platformę abonamentową typu SaaS (np. Sky-Shop.pl)?

  • Gotowe narzędzie do prowadzenia sklepu internetowego i sprzedaży w innych kanałach (np. na Allegro),
  • wygodne płatności miesięczne,
  • serwer w cenie abonamentu,
  • integracje z zewnętrznymi narzędziami, portalami, hurtowniami,
  • nowoczesną grafikę sklepu w technologii RWD,
  • wsparcie techniczne,
  • ciągły rozwój oprogramowania i jego aktualizacje po stronie dostawcy.

Otwieranie sklepu online. Formalności 

Aby założyć sklep internetowy i zacząć sprzedawać w sieci, musisz mieć własną firmę. To przepustka do dalszej współpracy z zewnętrznymi kontrahentami, np. operatorami płatności, kurierami czy hurtowniami. Obecnie własną działalność otworzysz nawet przez internet, bez wychodzenia z domu. Na początku możesz skorzystać z preferencyjnych warunków dla przedsiębiorców: tzw. Ulgi na Start i małego ZUS-u. Pamiętaj, jeśli prowadzisz sklep internetowy, masz dużą szansę na zwolnienie z obowiązku posiadania kasy fiskalnej – zapoznaj się z Rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z dn. 20.12.2017 r.

Gdy dopełnisz wszystkich formalności, zadbaj o to, aby wprowadzić potrzebne dane do Twojego sklepu internetowego. Nazwa, dane adresowe i kontaktowe oraz NIP upewnią potencjalnych klientów, że mają do czynienia z istniejącą, wiarygodną firmą. Na początku warto też nawiązać współpracę z firmą księgową, która pomoże Ci uporządkować kwestie rozliczeniowe. Oczywiście, jeśli czujesz się na siłach – możesz zrobić to sam! Do swojego sklepu online w łatwy sposób podepniesz niezbędne narzędzia i systemy księgowo-magazynowe.

Zakładanie sklepu internetowego.
Czas na produkty

Masz już pomysł co chcesz sprzedawać? Świetnie!

Czas dodać produkty do sklepu. Jeśli zamierzasz sprzedawać własne wyroby, musisz wgrać je ręcznie. Zadbaj o wyraźne zdjęcia, ciekawe i wyczerpujące opisy oraz odpowiednie nazwy. 

Drugim sposobem, aby pozyskać produkty, jest współpraca z hurtownią. Możesz wybrać tradycyjny model sprzedaży i korzystać z własnego magazynu lub zdecydować się na popularny dropshipping. W tym wypadku niezbędny będzie mechanizm integracji sklepu internetowego z hurtownią. Dzięki niemu pobierzesz wszystkie interesujące Cię produkty wprost do sklepu za pomocą kilku kliknięć. Co ważne – moduł integracji zadba o to, żeby stany magazynowe i inne parametry produktów w systemie były zawsze aktualne.

Trochę więcej o dropshippingu…

Przyjrzyjmy się bliżej wspomnianemu wcześniej dropshippingowi. W ostatnich latach model stał się niezwykle popularny, nie tylko ze względu na niskie koszty początkowe, ale również bardzo szerokie możliwości jego wykorzystania. W tym modelu zasadnicze znaczenie ma ścisła współpraca pomiędzy sklepem internetowym a hurtownią. To właśnie hurtownia udostępnia swoją powierzchnię magazynową, a także jest odpowiedzialna za wysyłkę zamówień dokonanych w Twoim sklepie do klientów. Schemat działania dropshippingu obrazuje poniższy schemat:

Źródło: Skyshop.pl

Jak działa dropshipping?

  • Klient składa i opłaca zamówienie w sklepie internetowym.
  • Zamówienie pojawia się w panelu administracyjnym sklepu.
  • Sklep przesyła zamówienie do hurtowni.
  • Hurtownia pakuje i wysyła zamówienie do klienta.
  • Sklep internetowy wysyła mailowo dokument sprzedaży do klienta.
  • Sklep rozlicza się z hurtownią przed lub po wysyłce zamówienia.

Pamiętaj, że korzystając z dropshippingu, podlegasz takim samym przepisom oraz opodatkowaniu, co w przypadku każdej innej sprzedaży przez sklep internetowy. Będziesz zatem odpowiedzialny za przyjmowanie zwrotów (chyba że hurtownia, z którą współpracujesz zgadza się na przyjęcie zwróconego towaru) oraz generowanie dokumentów sprzedaży (np. faktur imiennych). Przed założeniem sklepu nie zapomnij również sprawdzić, czy towary, którymi zamierzasz handlować, nie są objęte obowiązkiem ewidencjonowania przy użyciu kasy fiskalnej (np. perfumy, wyroby zawierające metale szlachetne czy sprzęt fotograficzny).

Najważniejsze zalety dropshippingu to:

  • niskie ryzyko inwestycji w sklep internetowy (niski wkład początkowy),
  • minimalizacja kosztów stałych (np. związanych z opłatami za wynajem i wyposażenie magazynu),
  • brak potrzeby posiadania własnego magazynu i pracowników,
  • bezpieczna sprzedaż rzadko kupowanych artykułów,
  • możliwość wprowadzenia do oferty nowych towarów i zbadanie popytu.

Dwie ostatnie zalety są doskonałym przykładem na to, że z dropshippingu z powodzeniem skorzystają również sprzedawcy internetowi, którzy działają na co dzień w modelu tradycyjnym (z magazynem). Dzięki niemu bez ryzyka można wprowadzić do asortymentu produkty rzadko kupowane lub drogie i sprawdzić, czy cieszą się wśród klientów popularnością. Jeśli tak – nic nie stoi na przeszkodzie, aby stały się stałą częścią oferty.

Kupujemy oczami.
Wygląd sklepu internetowego.

Nie da się ukryć – konsumenci kupują oczami. Pamiętaj, aby układ sklepu był przejrzysty, zdjęcia produktów wyraźne, a koszyk zakupowy w najprostszy sposób prowadził do finalizacji transakcji. To sprawi, że przeglądanie kolejnych zakładek z ofertą będzie dla Twoich klientów prawdziwą przyjemnością.

Sprawdź, jak łatwo możesz dostosować wygląd swojej witryny, na przykładzie gotowego e-sklepu, oferowanego przez zewnętrznego dostawcę w modelu SaaS

Atrakcyjny wygląd Twojego sklepu internetowego jest zdecydowanie jednym z najważniejszych aspektów, o które powinieneś zadbać już na samym początku. Jednak tylko w połączeniu z intuicyjną obsługą i przemyślanymi rozwiązaniami z zakresu user experience przyczyni się on do osiągnięcia sukcesu sprzedażowego!

Pamiętaj o:

  • zaplanowaniu rozmieszczenia kluczowych elementów na stronie głównej – bannerów, wyróżnionych produktów, sekcji bloga czy stopki;
  • stworzeniu przejrzystego drzewa kategorii, które pozwoli na szybkie poruszanie się po stronie i łatwe odszukanie poszczególnych produktów;
  • zawarciu wszystkich potrzebnych informacji na karcie produktu – w sklepie internetowym klienci nie mają możliwości obejrzenia asortymentu z bliska, zatem Twoim zadaniem jest przekazanie wszelkich informacji potrzebnych do podjęcia decyzji o zakupie: liczą się tutaj wyraźnie zdjęcia, szczegółowe i wyczerpujące opisy, ale także np. parametry techniczne produktów oraz opinie innych klientów;
  • umieszczeniu na stronie (w widocznym miejscu, np. w stopce) danych kontaktowych oraz odnośników do regulaminu sklepu internetowego i polityki prywatności – dzięki temu ułatwiasz klientom ewentualny kontakt oraz wzmacniasz ich zaufanie;
  • wdrożeniu technologii RWD (Responsive Web Design), która gwarantuje, że Twój sklep będzie prawidłowo wyświetlał się zarówno na komputerach, jak i urządzeniach mobilnych;
  • uproszczeniu ścieżki zakupowej – zadbaj o to, żeby zakup towaru w Twoim sklepie nie sprawił klientom problemu i mogli to zrobić za pomocą kilku kliknięć.

Często w głowach początkujących sprzedawców pojawia się pytanie: skąd brać dobre zdjęcia produktów do sklepu internetowego. Wyjść jest kilka. Możesz skorzystać z następujących rozwiązań: 

1

Pobranie zdjęć z hurtowni

To świetna opcja, która sprawdzi się u osób współpracujących z hurtowniami. Większość z nich za pomocą pliku produktowego udostępnia swoim kontrahentom informacje o produktach – w tym również zdjęcia. Pamiętaj jednak, że oprócz Ciebie mogą z nich korzystać również inni sprzedawcy, co sprawi, że nie wyróżnisz się na tle konkurencji. Wybierz grupę najbardziej obiecujących produktów i popracuj nad ich prezentacją, np. wykonując ich zdjęcia samodzielnie lub zlecając to osobie zajmującą się fotografią produktową.

2

Samodzielne wykonanie zdjęć produktów

To rozwiązanie wykorzystają przede wszystkim osoby sprzedające wyroby własne, jednak jak zostało wspomniane wyżej – również sprzedawcy współpracujący z hurtownią powinni zadbać o oryginalne zdjęcia, przynajmniej dla części swojego asortymentu. Mogą to być:
– zdjęcia na białym tle (tzw. packshoty),
– zbliżenia na kluczowe elementy produktów,
– zdjęcia uwzględniające rozmiar produktu,
– zdjęcia prezentujące produkt w użyciu.

Pamiętaj, że kopiowanie zdjęć bezpośrednio ze strony producenta produktu lub jego dystrybutora bez uzyskania zgody jest nielegalne. A co z grafikami, które będą Ci potrzebne, np. do stworzenia banerów czy materiałów przeznaczonych na media społecznościowe? Tutaj z pomocą przychodzą darmowe banki zdjęć. Ważne, abyś dokładnie zapoznał się z licencją, na podstawie której będziesz mógł wykorzystać pliki graficzne.

Zakładanie sklepu internetowego. Płatności.

Czy wiesz, jakie formy zapłaty za zamówienie wybierają klienci najczęściej? Z roku na rok coraz większe grono zwolenników zyskują szybkie płatności online (np. PayNow). Nic dziwnego – są wygodne i pozwalają w krótkim czasie sfinalizować transakcję. Według raportu Izby Gospodarki Elektronicznej „Płatności Cyfrowe 2020” to właśnie szybkie przelewy oraz płatności BLIK cieszą się największą popularnością wśród kupujących online (zarówno za pomocą komputera, jak i urządzeń mobilnych).

Źródło: Raport Płatności Cyfrowe 2020, Izba Gospodarki Elektronicznej

Oczywiście przelewy tradycyjne i płatność za pobraniem również mają spore grono zwolenników. Zadbaj, aby i one znalazły się w Twoim sklepie. Weź pod uwagę, że moment dokonywania płatności jest jednym z kluczowych aspektów finalizacji transakcji.

Jeśli Twój klient nie znajdzie na liście odpowiadającej mu formy płatności, istnieje spore ryzyko, że zrezygnuje z zakupu!

Zadbaj, aby w sklepie internetowym znalazły się następujące sposoby płatności:

  • Szybkie przelewy (w tym możliwość płatności kartą i BLIK-iem),
  • Przelew tradycyjny,
  • Płatność za pobraniem.

Pamiętaj, zanim włączysz szybkie płatności w sklepie, wybierz operatora i podpisz z nim umowę oraz zainstaluj certyfikat SSL, który zaszyfruje dane Twoich klientów. To bardzo ważne!

Różne opcje wysyłki. Dla każdego coś miłego!

Kurier, paczkomaty, a może odbiór osobisty? Opcji jest wiele, a najlepiej wybrać wszystkie z nich. Na początku działalności warto rozważyć skorzystanie z usług brokera kurierskiego (na polskim rynku działają np. Apaczka, Furgonetka), który udostępnia oferty wielu firm kurierskich w jednym miejscu i pośredniczy w zamawianiu paczek. Innymi słowy – zleca ich doręczenie. Jeśli jeszcze nie wiesz, ile zamówień w miesiącu będziesz wysyłać, oferta brokera kurierskiego może okazać się o wiele korzystniejsza niż negocjowanie umowy bezpośrednio u konkretnego przewoźnika. Co istotne – nie musisz podpisywać umowy, wystarczy akceptacja regulaminu. Problemem w wypadku brokera kurierskiego może okazać się jednak ograniczona liczba funkcji dostępnych przy zlecaniu wysyłki. Oczywiście, zaczynając sprzedaż internetową, warto znać oferty najważniejszych i sprawdzonych firm kurierskich. Dlatego nic nie stoi na przeszkodzie, aby skontaktować się z nimi również bezpośrednio. Dzięki temu poznasz aktualne ceny na rynku i wybierzesz ofertę najlepiej odpowiadającą Twoim wymaganiom. 

Źródło: Raport E-commerce w Polsce 2020, Gemius

Spójrz na dane powyżej. Z raportu Gemius E-commerce w Polsce 2020 wynika, że najchętniej wybieranymi przez Polaków formami dostaw są maszyny paczkowe (np. Paczkomaty), kurierzy oraz paczki doręczone za pośrednictwem Poczty Polskiej. To ważna zmiana w porównaniu do roku poprzedniego, w którym to przesyłki kurierskie zajmowały pierwsze miejsce. Z pewnością na taki wynik badania miała wpływ pandemia koronawirusa, która znacząco zmieniła zachowania konsumentów – to właśnie dostawa bezkontaktowa w minionym roku zyskała ogromną popularność.

Warto również wziąć pod uwagę inną ciekawą informację – według wspomnianego wyżej raportu to właśnie niższe koszty dostawy są czynnikiem, który skłoniłby aż 55% osób badanych do częstszych zakupów w Internecie. Jak możesz to wykorzystać?

  • Ustal darmową dostawę od danego progu cenowego. Dzięki temu zachęcisz swoich klientów do dorzucenia dodatkowych produktów do koszyka.
  • Zapewnij tańsze możliwości dostawy, np. list lub paczka ekonomiczna wysyłane za pośrednictwem Poczty Polskiej (oczywiście jeśli jest to możliwe w przypadku Twoich produktów).
  • Określ jasno ceny dostawy – klienci nie lubią być zaskakiwani. Jeśli dodatkowe koszty pojawią się w ostatnim kroku transakcji, może to doprowadzić do rezygnacji z zakupu.

Wybierając oprogramowanie, zwróć również uwagę, jakie możliwości związane z obsługą zamówień oferuje jego dostawca. Takie opcje jak np. automatyczna zmiana statusów zamówienia czy wysyłka numeru śledzenia przesyłki do klienta powinny być standardem.

Jak założyć sklep internetowy – dodatkowe informacje 

Aby uruchomić sklep internetowy, powinieneś zadbać jeszcze o kilka kwestii. Po pierwsze domena. To jeden z najważniejszych elementów identyfikacji Twojej marki. Prosta, ciekawa nazwa, kojarząca się z branżą, w której sprzedajesz (ale niekoniecznie!) przyciągnie klientów i sprawi, że łatwo ją zapamiętają. Jeśli masz już na nią pomysł – nie czekaj! Wykup domenę u dowolnego dostawcy (nawet bez miejsca na serwerze, którym może zająć się dostawca oprogramowania e-sklepu w modelu SaaS). Później z łatwością połączysz domenę ze swoim sklepem.

Więcej o wyborze domeny przeczytasz tu.

Kolejna ważna kwestia to regulamin sklepu oraz polityka prywatności. Bez nich ani rusz! Jeśli nie czujesz się na siłach, aby samodzielnie przygotować potrzebne dokumenty, możesz zwrócić się do firm prawniczych, które specjalizują się w obsłudze prawnej branży e-commerce. Dzięki takiemu rozwiązaniu będziesz mieć pewność, że Twój sklep działa zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Ta instrukcja pomoże przygotować Ci sklep do pierwszych transakcji. Pamiętaj, że na początku nie wszystko musisz dopiąć na ostatni guzik – zwłaszcza jeśli zależy Ci na wygenerowaniu obrotów w krótkim czasie. Postaw na ciągły rozwój i naukę – z pewnością zaowocują mnóstwem zamówień w przyszłości! Powodzenia!


Autor: Aleksandra Batko-Strojek

Specjalista ds. marketingu i PR w Sky-Shop.pl

Podziel się:

Newsletter

Korzystaj z bezpłatnych materiałów, które przygotowują eksperci rynku e‑commerce. Dołącz do newslettera, przydatna wiedza jest w zasięgu ręki.