Powiedz czego szukasz?

Content

Jak robić dobre zdjęcia produktów?

Szacowany czas czytania:

Dobre zdjęcia produktów to dziś podstawa sprzedaży. Są tak samo istotne zarówno w przypadku profesjonalnych sklepów internetowych, jak i aukcji prowadzonych na portalach typu OLX czy Allegro. Co składa się na udaną fotografię produktową? Jak robić zdjęcia produktów, które zachęcą potencjalnych klientów do zakupu towaru? Dowiedz się z poniższego artykułu!

Z tego tekstu dowiesz się:

  • Dlaczego zdjęcia reklamowe produktów są takie ważne?
  • Jak powinny wyglądać zdjęcia produktów do sklepu internetowego?
  • Jak robić dobre zdjęcia produktów

Zdjęcia reklamowe produktów – dlaczego są takie ważne?

Rynek e-commerce stanowi obecnie około 20% ogólnej sprzedaży. To znaczy, że prawie ⅕ wszystkich zakupów odbywa się dziś w internecie, a liczby te w kolejnych latach prawdopodobnie będą tylko rosnąć. Sprzedaż w sieci rządzi się swoimi prawami. Z jednej strony stanowi o wiele wygodniejszą alternatywę, która pozwala na dotarcie do milionów potencjalnych konsumentów. Z drugiej jednak bazuje w dużej mierze na wyobraźni i zaufaniu klienta, który nie ma możliwości zobaczyć produktu na własne oczy.

Dlatego właśnie tak ważną rolę w sprzedaży internetowej odgrywają dziś zdjęcia produktów. Bez nich e-commerce byłby praktycznie niemożliwy. Fotografia produktowa odpowiada za filary marketingu, takie jak rozpoznawalność marki oraz zainteresowanie i zaufanie klienta. Użytkownicy sieci w szczególności lubują się w grafikach i wszystkich wizualizacjach, jakie mogą tam znaleźć. Ich wzrok prześlizguje się po odwiedzanych stronach internetowych, często ledwie zauważając podpisy i tekst.

Dobre zdjęcia produktów, które intrygują i przyciągają spojrzenie, są więc kluczowe dla wzbudzenia zainteresowania towarem i w efekcie – dla jego sprzedaży, czy konwersji. Niekoniecznie muszą pełnić funkcję sprzedażową – mogą też promować markę i budować jej obecność w sieci za pomocą social mediów. Warto przy tym pamiętać, że do wykonania skutecznych fotografii wcale nie potrzeba drogiego sprzętu. Oczywiście, jeśli pozwalają Ci na to środki, zawsze możesz zwrócić się po pomoc do profesjonalisty lub zainwestować w lustrzankę. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu i konkretnym trikom dobre zdjęcia możesz wykonać nawet zwykłym smartfonem.

Zdjęcia produktów do sklepu internetowego – jak powinny wyglądać?

Zanim przejdziemy do tego, jak robić zdjęcia produktów, odpowiedzmy sobie na pytanie, czym powinny się one wyróżniać. Co sprawia, że fotografię możemy uznać za udaną? Kiedy będzie miała największe szanse na wzbudzenie uwagi potencjalnego klienta i zachęcenie go do zakupu? Dużo zależy oczywiście od konkretnej branży i oczekiwań. Kluczowa jest tutaj świadomość marki oraz celu, który chcemy przy pomocy zdjęcia osiągnąć. Bez względu jednak na kwestie indywidualne istnieje kilka podstawowych założeń, jakie dobra fotografia produktowa powinna spełniać. Poniżej znajdują się najważniejsze z nich.

Wysoka jakość zdjęcia

Fotografie produktowe muszą spełniać wymóg najwyższej jakości. Na nią składają się elementy takie jak odpowiednia ostrość, wierne oddanie kolorów i dobre oświetlenie. Produkt musi być jak najlepiej widoczny i przedstawiony dokładnie tak, jak wygląda w rzeczywistości. Zdjęcie ma dać klientowi jak najwierniejszy obraz danego towaru. Im dokładniejsze i bardziej autentyczne, tym większa szansa, że konsument zdecyduje się na zakup.

Ujęcie wszystkich najważniejszych cech produktu

Kolejną ważną kwestią jest zawarcie wszystkich cech, które wyróżniają nasz produkt. Dotyczy to wszelkich detali, dodatkowych akcesoriów i zdobień, jakie można w nim znaleźć. Dlaczego jest to takie istotne? Fotografia uwzględniająca szczegóły pomoże klientowi precyzyjnie wyobrazić sobie dany przedmiot. Skoro użytkownicy sieci nie mają możliwości zobaczyć produktu na własne oczy, to właśnie zdjęcia są dla nich podstawą do podjęcia decyzji.

Przedstawienie produktu z różnych ujęć

Aspekt ten wiąże się częściowo z kwestią opisaną powyżej. Jak najbardziej wszechstronne i szczegółowe ukazanie produktu to klucz do konwersji, czy sprzedaży. Fotografowany przedmiot powinien być przedstawiony na szerokim kadrze, z różnych stron i perspektyw oraz w dużym przybliżeniu. Dzięki temu klient otrzyma jego całościowy obraz i będzie mógł dokładnie zapoznać się z produktem.

Odpowiednie tło i aranżacja

Dobra fotografia produktowa to taka, która została odpowiednio przemyślana. Nawet najlepszy produkt potrzebuje właściwego przygotowania i oprawy. Najczęściej zdjęcia produktów wykonuje się na białym tle, które idealnie wydobywa wszystkie ich detale, ale w niektórych przypadkach warto zadbać także o bardziej kreatywną scenerię. Dotyczy to głównie produktów z branży modowej, kulinarnej, czy meblowej.

Odpowiedni rozmiar i format

Choć element ten wymieniamy jako ostatni, to ma on jednak bardzo duże znaczenie. Umieszczając zdjęcie w sieci – czy to w sklepie internetowym, czy w social mediach – musimy pamiętać o jego odpowiednich parametrach. Każdy portal i CMS ma swoje własne wymagania dotyczące rozmiaru, formatu i maksymalnej liczby fotografii. Aby mieć pewność, że zdjęcie będzie prezentowało się dobrze na stronie, należy ich przestrzegać.

Jak robić dobre zdjęcia produktów?

Wiesz już, jak powinny wyglądać dobre zdjęcia produktów. Jak robić jednak fotografie, które będą spełniały te wymagania? I jak robić zdjęcia produktów telefonem, aby w niczym nie ustępowały tym wykonanym profesjonalną lustrzanką? Oto kilka podstawowych czynników i kroków, które warto wziąć pod uwagę przy planowaniu fotografii produktowej.

Przygotowanie produktu

Przed przystąpieniem do fotografowania należy zadbać o to, aby produkt prezentował się możliwie jak najlepiej. W zależności od typu towaru, jaki chcemy wypromować, konieczne może być jego odświeżenie, czy szybkie przetarcie ściereczką – np. po to, by usunąć kurz lub ślady po palcach. Ważne jest też zadbanie o przejrzystość kadru i estetyczny wygląd otoczenia.

Wybór tła

Odpowiednio dobrane tło to jeden z najważniejszych czynników, jeśli chodzi o fotografię produktową. W większości przypadków stawia się na tła białe, w wyniku których powstają tzw. zdjęcia bezcieniowe, czyli bez cieni i efektów świetlnych. Jak robić zdjęcia produktów na białym tle? Niektórzy fotografowie decydują się na zakup namiotu bezcieniowego z gotowym tłem. Tego typu profesjonalny sprzęt możesz jednak zastąpić zwykłą kartką papieru, tłem fotograficznym, czy nawet białą ścianą z odpowiednim oświetleniem.

Oświetlenie w fotografii produktowej

Kolejną bardzo istotną kwestią jest oświetlenie. Źle zaplanowane, może skutecznie zrujnować nawet najlepsze zdjęcie. Przy fotografii bezcieniowej konieczne jest zainwestowanie w dobre lampy. Do małych produktów wystarczą dwie – jedna, która posłuży za tło, a druga do oświetlenia przedmiotu z góry. Do fotografowania większych przedmiotów konieczny będzie jednak zakup dodatkowych. Dobrze sprawdzają się tu lampy pierścieniowe, które świecą światłem ciągłym, w związku z czym mają przewagę nad fleszami.

Ostrość

Aby upewnić się, że zdjęcie będzie miało odpowiednią ostrość, która jest kluczowa dla wysokiej jakości fotografii, warto zainwestować w statyw do kamery. Wystarczy tutaj zwykły trójnóg oraz stabilizator do kamery, który redukuje wstrząsy. Dzięki nim zdjęcia będą wykonywane w bezruchu, co sprzyja dobrej ostrości.

Odpowiedni kadr

Pamiętaj, że klienci chcą obejrzeć produkt z każdej strony. To zastępuje im doświadczenie oglądania przedmiotów w sklepie na żywo. W tym celu możesz posłużyć się coraz popularniejszą techniką fotografii obrotowych. Co to są obrotowe zdjęcia produktów? To typ zdjęć zwany packshotem interaktywnym, który uzyskuje się, wykonując sekwencję fotografii pod odpowiednim kątem. Do jego zrobienia konieczna jest, oprócz aparatu i statywu, także obrotnica umożliwiająca kręcenie produktu. Służą do tego także aplikacje mobilne, które możesz zainstalować na swoim smartfonie.

Obróbka graficzna

Nawet najlepsze zdjęcie wymaga obróbki graficznej. W zależności od Twojego stopnia zaawansowania oraz oczekiwań możesz posłużyć się w tym celu zarówno bardzo prostymi, jak i bardzo profesjonalnymi programami do obróbki zdjęć. Często sprawdzają się także aplikacje na smartfona, które oferują mnóstwo prostych w obsłudze funkcji. Pamiętaj jednak, że w fotografii produktowej chodzi o autentyzm. Dlatego właśnie podczas korekty skup się głównie na poprawie kontrastów, kolorów i cieni, a nie na przeróbkach, czy upiększaniu towaru. Twoim celem jest bowiem zaprezentowanie przedmiotu w jak najbardziej rzeczywisty sposób.

Fotografia produktowa ma ogromne znaczenie dla powodzenia sprzedaży. Bez niej szanse na zakup towaru przez klienta drastycznie spadają. Dobra wiadomość jest jednak taka, że profesjonalne zdjęcia produktów do sklepu internetowego możesz wykonać w zaciszu własnego domu, przy użyciu zwykłego smartfona. Wystarczy, że zastosujesz się do wskazówek powyżej.

 


Podziel się:

Newsletter

Korzystaj z bezpłatnych materiałów, które przygotowują eksperci rynku e‑commerce. Dołącz do newslettera, przydatna wiedza jest w zasięgu ręki.