Powiedz czego szukasz?

Social media

Instagram jako kanał sprzedaży czy promocji?

Szacowany czas czytania:

W kwietniu 2022 roku z Instagrama korzystało 1,425 miliarda użytkowników. To czyni ten portal medium społecznościowym z olbrzymim potencjałem dla biznesu. Od lat przedsiębiorcy z różnych branż wykorzystują Instagram w swoich działaniach marketingowych. Ale jak go traktować? Jako narzędzie promocji czy sprzedaży?

Z tego tekstu dowiesz się:

  • Jakie są zalety stosowania Instagrama w biznesie?
  • Dlaczego warto założyć sklep na Instagramie?
  • Dlaczego warto zintegrować sklep internetowy z Instagramem?

Jakie są zalety stosowania Instagrama w biznesie?

Co czyni Instagrama tak wartościowym kanałem komunikacji z potencjalnymi klientami? Oto kilka rzeczy, które musisz wiedzieć:

 

  1. Instagram jest jak miasto, które nigdy nie zasypia – a w zasadzie to jego użytkownicy są aktywni niemal bez przerwy. Tego portalu używają internauci z prawie wszystkich zakątków świata (czyli ze wszystkich stref czasowych). Automatyzując swoje działania, możesz docierać do nich 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.
  2. Portal ciągle się rozwija – na Instagramie rejestrują się ciągle nowi użytkownicy, co oznacza, że potencjalni klienci dołączają do tej społeczności praktycznie codziennie.
  3. Dane zbierane przez Instagram umożliwiają sprawniejsze targetowanie – Instagram dostarcza Ci szczegółowych danych o potencjalnych klientach (takich, jak ich lokalizacja, dane demograficzne, zainteresowania i zachowanie) oraz pomaga dokładnie wskazywać idealnych odbiorców kampanii sprzedażowych i reklamowych.
  4. Pozwala Ci wykorzystać treści tworzone przez użytkowników – tzw. user-generated content jest niezwykle wartościowy dla marek, które reklamują się i sprzedają w mediach społecznościowych. Zgodnie z tegorocznym raportem State of User-Generated Content stworzonym przez TINT aż 72% konsumentów uważa referencje i komentarze opublikowane przez klientów za bardziej wiarygodne niż to, co marki same mówią o swoich produktach i usługach. Poza tym aż 64% kupujących oznaczyło markę lub dodało związany z nią hasztag w swoich treściach w mediach społecznościowych. 61% przedsiębiorstw biorących udział w badaniu deklaruje chęć zwiększenia wykorzystania treści tworzonych przez użytkowników.

Instagram – do sprzedaży czy reklamowania?

A jakby tak mieć do dyspozycji wielofunkcyjną platformę, która wyposaża swoich użytkowników biznesowych zarówno w narzędzia do reklamowania, jak i do sprzedawania? Taki jest właśnie Instagram i coraz więcej marek z ochotą wykorzystuje możliwości handlowe oferowane przez ten portal społecznościowy. Pierwsze instagramowe funkcjonalności typowe dla sklepu internetowego zostały dodane pod koniec 2020 roku. Pozwalają one bezpłatnie stworzyć sklep na Instagramie i publikować posty sprzedażowe. Aby to zrobić, trzeba jednak spełnić kilka warunków narzucanych przez portal:

 

  • Działać na terenie jednego z krajów z oficjalnej listy – w przypadku prowadzenia sklepu w Polsce nie ma żadnego problemu, ponieważ znajduje się ona w wykazie.
  • Posiadać konto firmowe na Instagramie – funkcjonalności sklepu są dostępne jedynie dla kont biznesowych. Jeżeli posiadasz konto prywatne, możesz je w kilku kliknięciach przekształcić w firmowe w ustawieniach konta. Proces jest odwracalny, więc jeżeli się rozmyślisz, możesz z powrotem zmienić konto firmowe w prywatne.
  • Powiązać swoje konto Instagramowe z kontem na Facebooku – ponieważ Instagram nie daje użytkownikom narzędzi do zarządzania produktami, sprzedawcy muszą to robić z poziomu Facebooka. To tam tworzy się katalogi produktów.

Zanim zaczniesz sprzedawać w swoim nowym sklepie na Instagramie, musi on zostać zweryfikowany. Może to potrwać kilka dni, ale niekiedy przeciąga się (nawet do około miesiąca).

Dlaczego warto założyć sklep na Instagramie?

Jeżeli stworzysz instagramowy sklep, dalej możesz promować się, jak dotychczas. Nie zapominaj o tym, że sukces marki buduje się nie tylko poprzez prowadzenie intensywnych, płatnych kampanii sprzedażowych, ale także organiczne (bezpłatne) i nieorganiczne (płatne) promowanie samej marki. Działania wizerunkowe są równie ważne, jak te których celem jest sprzedawanie produktów.

Wykorzystanie handlowych funkcjonalności Instagrama pozwala Ci jednak efektywniej prowadzić kampanie nakierowane na sprzedaż, dlatego, że skraca drogę konsumenta od zobaczenia reklamy do zakupu. Przed możliwością zbudowania sklepu na tym portalu społecznościowym użytkownik musiał:

 

  1. Zobaczyć Twój post na Instagramie.
  2. Przerwać scrollowanie i opuścić aplikację, aby przejść do Twojego sklepu internetowego.
  3. Dokonać zakupu.
  4. Wrócić do przeglądania treści w aplikacji.

Jeżeli założysz sklep na Instagramie, cały ten proces będzie krótszy:

 

  1. Użytkownik przegląda treść i natrafia na Twój post.
  2. Dokonuje zakupu w aplikacji.
  3. Powraca do przeglądania treści.

Jest to zaledwie o jeden krok mniej, ale podczas realizacji transakcji na stronie sklepu internetowego internauta musi także przejść przez proces zakupowy, a to też czas. Ponadto będzie zmuszony na dłuższą chwilę przerwać przeglądanie treści na Instagramie. W tej sytuacji może najzwyczajniej zdecydować się na dalsze scrollowanie i zrezygnować z możliwości dokonania zakupu.

Alternatywa dla firm nieposiadających sklepu internetowego

Jeżeli prowadzisz biznes, ale nie masz jeszcze sklepu online, sprzedawanie na Instagramie jest świetną alternatywą dla typowego modelu e-commerce. Handel na tym portalu społecznościowym:

 

  • Nie wymaga dużych inwestycji – samo założenie sklepu na Instagramie i korzystanie z funkcjonalności sprzedażowych jest bezpłatne, podczas gdy zbudowanie witryny e-commerce jest kosztowne i czasochłonne. Na Instagramie poniesiesz jedynie koszty promocji.
  • Otrzymujesz dostęp do olbrzymiej bazy odbiorców – w przypadku tradycyjnego sklepu internetowego musisz zbudować swoją bazę klientów krok po kroku, korzystając z organicznych i nieorganicznych metod pozyskania kontaktów. Zabiera to sporo czasu i może wymagać nakładów finansowych. Na Instagramie użytkownicy już są i możesz od razu rozpocząć kampanie sprzedażowe i targetować odbiorców o odpowiednim profilu.
  • Instagram łączy w sobie narzędzia reklamowe i sprzedażowe – ten portal społecznościowy pozwala Ci na reklamowanie produktów, budowanie wizerunku i wchodzenie w interakcję z potencjalnymi klientami.

Sprzedaż na Instagramie w liczbach

Z badań prowadzonych przez Earth Web, 130 milionów użytkowników weszło w interakcję z instagramowymi postami sprzedażowymi tylko w 2022 roku! 44% wszystkich użytkowników Instagrama korzysta z ofert publikowanych w tym portalu społecznościowym co tydzień, a ponad ¾ internautów aktywnych na Instagramie stwierdziło, że przeglądane tam treści wpływają na ich decyzje zakupowe. Earth Web podaje, że:

 

  • 87% użytkowników reprezentujących pokolenie Z robi na Instagramie świąteczne zakupy.
  • 72% millenialsów zamawia przez Instagrama produkty kosmetyczne.

Trzeba zwrócić uwagę na równowagę pod względem płci użytkowników aktywnych na Instagramie. 50,8% to kobiety, podczas gdy 49,2% to mężczyźni, co sprawia, że Instagram może być odpowiednim narzędziem marketingowym (reklamowym i sprzedażowym) dla marek o różnych grupach docelowych. Ponadto autor artykułu ze strony Earth Web podaje, że niektóre marki dzięki Instagramowi zauważyły wzrost dochodów o nawet 20%.

Dlaczego warto zintegrować sklep internetowy z Instagramem?

Nie potrzebujesz sklepu internetowego, żeby sprzedawać na Instagramie. Biznes możesz prowadzić całkowicie z poziomu mediów społecznościowych. Jeżeli jednak posiadasz już własną platformę e-commerce, najprawdopodobniej integracja tych dwóch kanałów ułatwi Ci zarządzanie firmą i prowadzenie różnych kampanii. Poprawnie przeprowadzona integracja Instagrama ze sklepem online pozwala na:

 

  • Uzyskiwanie dostępu do statystyk postów sprzedażowych i wykorzystanie ich w analizach, które lepiej pomogą Ci zrozumieć wpływ działań prowadzonych na Instagramie na Twoją sprzedaż.
  • Zautomatyzowanie i zwiększenie skuteczności kompleksowych działań promocyjnych i sprzedażowych.
  • Sprawne zarządzanie produktami. Kiedy zaktualizujesz ceny w jednym miejscu, np. w sklepie internetowym lub w katalogu produktów wyświetlanym na Instagramie, ceny zmienią się także w zintegrowanym kanale sprzedaży.
  • Obsługiwanie cache. Zdjęcia z Instagrama mogą obciążać połączenie i wydłużać czas ładowania sklepu internetowego. Przy odpowiednich ustawieniach, możesz temu zapobiec.

Taka integracja to tylko dodatkowa rzecz, którą możesz (ale nie musisz) zaplanować. Jeżeli dopiero rozkręcasz swój biznes i chcesz skupić się na sprzedaży i promocji, wystarczy, że wykorzystasz funkcjonalności sprzedażowe, udostępniane użytkownikom biznesowym przez Instagram.

Dlaczego warto zintegrować sklep internetowy z Instagramem?

Hubspot podaje, że 79% marketerów działających na Instagramie wypróbowało już dostępne narzędzia sprzedażowe na Instagramie, a 35% stosuje ten portal społecznościowy w bieżącej obsłudze klienta. Instagram rozwija dynamicznie swoje funkcjonalności, stając się wielofunkcyjnym narzędziem reklamowym i sprzedażowym dla firm z wielu branż. Nie można nie zauważyć, że możliwości, które aktualnie oferuje swoim użytkownikom biznesowym, są wyjątkowo atrakcyjne. Zwłaszcza dla małych przedsiębiorstw i początkujących sprzedawców, jako że oferowanie swoich produktów na Instagramie nie wiąże się z wysokimi inwestycjami ani ryzykiem. Można powiedzieć nawet więcej – Instagram ułatwia małym biznesom start, ponieważ wyposaża je nie tylko w zaawansowane narzędzia, ale także w olbrzymią, stale rozwijającą się bazę klientów.

Nie czekaj, aż ubiegną Cię inne firmy z Twojej branży. Stwórz konto biznesowe na Instagramie (lub przekształć swoje prywatne konto w konto firmowe) i wykorzystaj potencjał tego portalu społecznościowego. Przetestuj funkcjonalności sprzedażowe osobiście i zwiększ przychody swojej firmy.

Podziel się:

Newsletter

Korzystaj z bezpłatnych materiałów, które przygotowują eksperci rynku e‑commerce. Dołącz do newslettera, przydatna wiedza jest w zasięgu ręki.