Content marketing (w tym także blogowanie) wciąż się rozwija. Ponad ¼ firm przyznaje, że ich wydatki na tę sekcję zajmują nawet do 24% całego budżetu marketingowego. Te działania jednak opłacają się, bo aż 72% ankietowanych zwiększyło w ten sposób lojalność swoich odbiorców. Co jeszcze daje prowadzenie bloga w e-commerce? Odkryj jego potencjał!
Z tego tekstu dowiesz się:
Na czym polega prowadzenie bloga w e-sklepie?
Prowadzenie bloga marki to sposób na komunikację z odbiorcami. Regularnie dodawane wpisy pomagają w zbudowaniu społeczności. To zaś prosta droga do przekucia czytelników w klientów. Aby teksty mogły trafić do serc użytkowników, muszą być dopasowane do ich potrzeb. Przed rozpoczęciem prowadzenia bloga w e-commerce należy więc zdefiniować grupę docelową. Do stworzenia jej opisu przydadzą się odpowiedzi m.in. na takie pytania, jak:
- wiek odbiorców,
- miejsce zamieszkania,
- zainteresowania,
- wartości, którymi kieruje się grupa,
- wykształcenie.
Dlaczego to takie ważne? Od tego zależy m.in. wybór języka komunikacji. Nastolatki zainteresowane kosmetykami do pielęgnacji wolą prosty przekaz. Firmy wybierające serwery dla swojej marki oczekują zaś eksperckiego i poważnego tonu. Blog w każdym sklepie internetowym będzie więc wyglądał inaczej. Dopasowanie komunikacji do grupy docelowej to podstawa tworzenia treści!
O czym jeszcze należy pamiętać przy prowadzeniu bloga firmowego? Nawet najlepsze teksty będą nieefektywne, gdy nie będzie można ich znaleźć. Przejście do strony blogowej powinno być łatwe do znalezienia i intuicyjne. Warto umieścić odnośnik do bloga marki w głównym menu lub w stopce. Linki do najciekawszych artykułów można również przypiąć do firmowej strony głównej s. Dzięki temu użytkownik może odkryć interesujące treści już przy pierwszej styczności z firmą. Dowiedz się również, czym są przyjazne adresy URL i dlaczego warto o nie zadbać?
Dlaczego warto prowadzić bloga w sklepie internetowym?
Jak najlepiej zapoznać odbiorców z marką? Okazuje się, że przez prowadzenie firmowego bloga! Aż 70% osób przyznaje, iż woli dowiedzieć się o firmie poprzez wpisy blogowe niż przez tradycyjną reklamę . Warto zatem dać swoim czytelnikom to, czego oczekują. Wartościowe artykuły mogą jedynie pomóc w rozbudowie biznesu. Oto kluczowe zalety prowadzenia bloga w e-commerce!
Budowanie wizerunku eksperta
Natłok marek i treści w internecie sprawiły, że firma musi wyróżniać się w jakiś sposób na tle konkurencji, np. poprzez wizerunek eksperta w branży. Doświadczenie i przekazywana wiedza zwiększają zaufanie odbiorców do danego biznesu. Dobrą platformą do takiego dzielenia się informacjami jest blog firmowy. Jak go wykorzystać? Z pomocą przychodzą publikacje artykułów poradnikowych, case study, czy rankingów najlepszych produktów z danej kategorii.
Samo tworzenie treści to jednak nie koniec. Aby wzmocnić swoją pozycję eksperta, warto wzbogacić wpisy o dane naukowe, statystyki oraz wypowiedzi specjalistów. Tak przygotowany artykuł zostanie doceniony zarówno przez użytkowników, jak i Google.
Zwiększanie ruchu
Co jeszcze daje prowadzenie bloga firmowego? Trudno zapomnieć o jego wpływie na algorytmy wyszukiwarki. To głównie treści blogowe generują ruch organiczny. Kiedy potencjalny klient szuka w Google odpowiedzi na pytanie, może w ten sposób trafić na stronę firmy. Zoptymalizowany wpis powinien wyświetlać się na pierwszej stronie wyników SERP. Dlaczego? 95% ruchu skupia się dokładnie w tym miejscu . Użytkownicy prawie nigdy nie przechodzą na 2 stronę wyników Google. Jest więc o co walczyć.
Prowadzenie bloga firmowego – zwłaszcza w e-commerce – generuje korzyści na wielu polach. Im więcej atrakcyjnych wpisów, tym lepiej. Rośnie wówczas szansa na to, że odbiorca znajdzie odpowiedź na intrygujące go pytania. Chętniej podejmie też działanie, np. zapisując się do newslettera. Blog firmowy to więc doskonałe miejsce na wykorzystanie CTA (Call To Action), czyli wezwania do działania.
Pogłębiona prezentacja produktów
Zoptymalizowane artykuły zwiększają ruch na stronie i przyciągają kolejnych czytelników. Jak to wykorzystać? Platforma blogowa może stać się miejscem na dokładny opis oferowanych usług lub produktów. Aż 53% ankietowanych potwierdza, że wyszukuje informacje o towarze jeszcze przed zakupem . Prowadzenie bloga firmowego w e-commerce może być więc odpowiedzią na problemy odbiorców.
Marka powinna pochylić się nad swoimi produktami i dokładnie przedstawić, jakie trudności rozwiązują. Warto również zainwestować w poradniki związane z działalnością firmy. Przykładowo, biznes z branży beauty może wykorzystać treści o pielęgnacji, doborze kosmetyków do danej cery lub też o ochronie skóry w konkretnych porach roku.
Informowanie o nowościach
Spersonalizowane treści trafiają do odbiorców i czynią ich bardziej lojalnymi. Statystyki dotyczące content marketingu potwierdzają: 71% użytkowników wymaga, by content był do nich dopasowany. Takie treści wpływają na na budowanie społeczności. Oddana grupa odbiorców to zaś doskonałe miejsce na dzielenie się nowościami! Prowadzenie firmowego bloga w e-commerce pozwala na stworzenie swoistej platformy do zapowiadania nowych produktów. To również przestrzeń, gdzie mamy możliwość dzielenia się dobrymi wiadomościami o naszej firmie, np. o rozszerzeniu działalności, czy wygranej nagrodzie.
Minimalizacja kosztów
Co jeszcze daje prowadzenie bloga firmowego? Okazuje się, że oszczędności. Taka forma marketingu jest tańsza od jej tradycyjnej formy. Podstawowe działania na platformie blogowej nie muszą być drogie. Inwestycje w ten obszar można stopniowo zwiększać wraz z rozrostem firmy. Ile więc kosztuje prowadzenie bloga firmowego w e-commerce? Zależne jest to od wielu czynników m.in.:
- Ceny hostingu i domeny.
- Szablonu strony (wykupu dedykowanego projektu lub skorzystania z darmowej wersji).
- Liczby produkowanych treści miesięcznie.
- Obecności specjalistów SEO i Content w firmie.
- Obecności specjalistów, zajmujących się obsługą techniczną bloga.
Ostatecznie to, ile kosztuje prowadzenie bloga firmowego, może więc oscylować w granicach od kilkuset złotych do nawet kilkudziesięciu tysięcy miesięcznie. Na sam początek warto wygospodarować ok. 2000-5000 zł w skali miesiąca. Taki budżet pozwala stopniowo zwiększać widoczność marki w internecie. Tym samym rośnie zainteresowanie użytkowników i sprzedaż.
Jest to jednak kwota, która w dalszym ciągu stanowi niewielki ułamek tego, co trzeba wydać na tradycyjny marketing. Kampania telewizyjna, kompleksowy digital marketing, czy billboardy będą znacznie droższe.
Czy zawsze warto prowadzić bloga, prowadząc e-commerce?
Docieranie do nowych klientów i budowa lojalnej społeczności to ważne elementy rozbudowy biznesu. Wiemy już, że prowadzenie bloga marki pomaga w realizacji obu tych celów. Zwiększa widoczność firmy w internecie, kreuje wizerunek eksperta i daje przestrzeń do dzielenia się nowościami. Co więcej, dziś już niemalże każda branża w e-commerce jest zaangażowana w blogowanie. Jeśli więc konkurencja tworzy wartościowe artykuły, nie warto pozostawać w tyle!
Prowadzenie bloga firmowego, daje nieograniczone możliwości. Dla małych, niszowych biznesów może to być szansa na zwiększenie ruchu na stronie, wygenerowanie leadów i budowę pozycji lidera w branży. Marki z dużą konkurencją mają zaś możliwość na stworzenie oddanej społeczności, a w konsekwencji – wyróżnić się na tle setek podobnych firm i zwiększać swoją sprzedaż. Prowadzenie wartościowego bloga w e-commerce to więc inwestycja, którą warto rozważyć przy każdej sprzedaży online!