Powiedz czego szukasz?

Content

Czym są przyjazne adresy URL i dlaczego warto o nie zadbać?

Szacowany czas czytania:

Strona internetowa musi przyciągać uwagę użytkowników. Pozwala to osiągnąć konwersję, czyli oczekiwane działanie ze strony odwiedzających (może to być np. zakup produktu). Aby do tego doszło, wykonuje się pozycjonowanie strony, którego elementem jest przyjazny adres URL. Dzięki niemu łatwo zorientujemy się, jaka treść jest dostępna w witrynie. Jak stworzyć przyjazny URL? Jakie cechy ma przyjazny adres URL? Sprawdź!

Z tego tekstu dowiesz się:

  • Co to jest przyjazny adres URL?
  • Dlaczego warto tworzyć przyjazne adresy URL?
  • Jak stworzyć przyjazny adres URL.

Co to jest przyjazny adres URL?

Adres URL jest niezbędny, aby korzystać z Internetu. Służy do komunikacji pomiędzy komputerami a serwerami. Składa się z:

 

  • protokołu (https://),
  • nazwy domeny, czyli miejsca, w którym znajduje się dany zasób,
  • rozszerzenia (na przykład pl),
  • ścieżki do podstrony (sklep/produkt).

Takie elementy zawiera również przyjazny URL. Dodatkowo, taki adres URL jest:

 

  • Zwięzły – nie zawiera zbędnego ciągu znaków i jest łatwy do zapamiętania.
  • Czytelny – precyzyjnie wskazuje użytkownikowi, co znajdzie po kliknięciu linka.
  • Logiczny – odwołuje się do konkretnej kategorii oraz nie zawiera niezrozumiałych dla odbiorcy i robotów sieciowych sekwencji liter, liczb czy symboli.
  • Zrozumiały – stanowi jednoznacznie sformułowany ciąg znaków, które umożliwiają szybką orientację, czego dotyczy podstrona.
  • Poprawny – nie ma w nim tzw. niebezpiecznych znaków.

Przyjazny adres URL informuje Cię o zawartości witryny. Wskazuje, co możemy w niej znaleźć – np. konkretny produkt (który mamy zamiar kupić).

Przyjazny URL – przykład

Ten sam adres URL można zbudować na wiele sposobów. Weźmy taki przykład:

 

  • https://www.mojzwierzyniec.pl/blog/jłaak-zadbac-o-psa;
  • https://www.mojzwierzyniec.pl/blog/index.php?zz_PEF=29572sp-f+xfgdfi=kd4563-kjjg=59.

Patrząc na pierwszy adres, od razu wiemy, czego dotyczy podstrona, na którą wejdziemy po kliknięciu linka – chodzi o artykuł na temat pielęgnacji psa. W drugim przypadku nie jesteśmy w stanie tego określić, nawet po uważnej analizie adresu. Zawiera on niezrozumiały i nielogiczny ciąg znaków, który nie stanowi wartościowej informacji. Dlatego nie można go uznać za przyjazny adres URL.

Inny przykład:

 

  • https://www.budowawww.pl/kontakt
  • https://www. budowawww.pl/id=674strona:erhyd-kn&gh=32

Oba adresy odsyłają do strony z formularzem kontaktowym – jednak tylko pierwszy precyzyjnie na to wskazuje.

Adresy URL często są stosowane w np. w tekstach sponsorowanych, jako tzw. anchor linki, czyli odnośniki do konkretnej witryny. Po kliknięciu w nie jesteśmy kierowani do określonej zakładki. Przykłady to:

 

  • Czytaj więcej o tym, jak zbudować przyjazny adres URL.
  • Czytaj więcej o URL.

Patrząc na pierwszy anchor link, od razu wiemy, jakiej kwestii dotyczy. Drugi odsyłacz nic konkretnego w tym względzie nie mówi, gdyż tematyka dotycząca URL jest szeroka i obejmuje wiele zagadnień. Co więcej, obecność różnorodnych parametrów w adresie może sprawić, że zostanie on uznany za spam przez roboty przeglądarki. Jest to prosta droga do tego, by pozycja witryny z takim adresem została znacznie obniżona w rankingu Google, a nawet wykluczona z niego.

Dlaczego warto tworzyć przyjazne adresy URL?

Przyjazny URL to świetny sposób na to, aby skutecznie pozycjonować stronę i zadbać o większy ruch w jej ramach. Warto sprawdzić, jaki wpływ ma taki adres na SEO oraz popularność witryny w wyszukiwarce.

Przyjazny URL to lepsze pozycjonowanie

Przyjazny adres URL ułatwia pozycjonowanie i przyczynia się do tego, że witryna znajduje się wyżej w wynikach wyszukiwania. Taki adres pozwala robotom Google łatwo:

 

  • przyswoić treści znajdujące się w witrynie;
  • poruszać się po niej i docierać do kolejnych podstron.

Efektem jest szybka i skuteczna indeksacja poszczególnych zakładek. Trzeba pamiętać, że adres URL, obok tytułu i meta opisu, reprezentuje witrynę w wyszukiwarce. Jeśli jest atrakcyjny i przyciąga uwagę użytkowników, zachęca ich do odwiedzin strony.

Jakie ma to znaczenie? Ogromne. Według statystyk Google strona WWW, która znajduje się na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania, ma współczynnik CTR, czyli klikalności, na poziomie 28,5%. CTR w przypadku drugiej pozycji to 15,7%, a trzeciej – tylko 11,0%. Dziesiątą w kolejności witrynę wybiera zaledwie 2,5% internautów.

Przyjazny adres URL wspomaga pozycjonowanie, szczególnie w przypadku podmiotów działających w ramach e-commerce. Liczbę ich klientów w dużym stopniu determinuje bowiem pozycja witryny w wyszukiwarce.

Przyjazny adres URL ułatwia poruszanie się po internecie

Nie tylko roboty sieciowe, ale również użytkownicy powinni mieć dostęp do przyjaznych adresów URL. Dlaczego? Oto 3 główne powody:

 

  • Szybko odnajdziemy interesujące nas informacje – nie musimy klikać w link, aby zorientować się, czego dotyczy zakładka.
  • Łatwo zapamiętamy adres URL, z którego niedawno korzystaliśmy – usprawni to powrót do witryny, w której znajdują się przydatne dla nas dane.
  • Będziemy efektywnie nawigować po stronie – aby powrócić do kategorii nadrzędnej, wystarczy wykreślić część linka.

Przyjazny URL zapewnia dużą szybkość docierania do danych potrzebnych w danym momencie. W dobie społeczeństwa wiedzy jest to kluczowa kwestia. Ponadto taki adres pozwala w atrakcyjny sposób udostępniać linki, np. na portalach społecznościowych, które wpływają na wzrost ruchu na stronie. Jest on również sygnałem dla internautów, że właściciel dba o witrynę, biorąc pod uwagę potrzeby odwiedzających. Stanowi więc skuteczny sposób na zdobycie ich zaufania.

Przepis na własne przyjazne adresy URL

Nie wiesz, jak zbudować przyjazny URL, dzięki któremu zwiększysz efektywność pozycjonowania? Skorzystaj z naszych wskazówek.

Zadbaj o poprawną strukturę menu

Przyjazny URL, poza adresem strony, powinien zawierać kolejno:

 

  • kategorię nadrzędną,
  • nazwę produktu bądź usługi, ewentualnie tytuł artykułu.

Jeśli chodzi o poprawny adres URL, to przykład stanowi: https://www.mojswiatczytania/pl/ksiazki-dla-dzieci/dwa-wyjscia-artur-naimski.

Zdarza się, że w adresie nie występuje podział na kategorię oraz nazwę. Taka forma jest również poprawna, a dodatkowo ułatwia nawigację po witrynie. Przykładem może być: https://cyfrowerewolucje.pl/jak-wybrac-serwer-dla-sklepu-internetowego/, gdzie pominięto kategorię „baza wiedzy”.

Nierzadko w adresie URL zawarte są 4-5 zagnieżdżenia. Czy to oznacza, że jest on nieprzyjazny? Nie, ale tylko wówczas, gdy:

 

  • na stronie jest duża ilość zakładek,
  • zadbasz o precyzyjne i krótkie sformułowania.

Należy pamiętać o poprawnej ścieżce kategorii, która powinna być jak najkrótsza. Każda z nadrzędnych kategorii musi znaleźć się przed podrzędnymi. W innym wypadku użytkownik szybko pogubi się podczas nawigacji.

Warto unikać adresów takich jak: https://mojswiatczytania/pl/dladzieci/gsujf=6785hy;/ksiazki/dwa-wyjscia/produkt-57322. Nie mówi nam on o tym, czy fraza „dla dzieci” to część menu, a może jedna z podkategorii. Nie wiemy również, do jakiego produktu odsyła link. Utrudnia to orientację na stronie. Błędem jest także oznaczenie produktu w sposób numeryczny – lepiej dodać konkretny opis.

Stosuj krótkie adresy i pamiętaj o limicie znaków

Jeśli użytkownik ma do wyboru poniższe adresy, to adres krótszym będzie tym, który zachęci go do kliknięcia:

 

  • https://www.swiatseo.pl/blog/SEO/jak-poprawnie-pozycjonowac-strone-www-i-jakie-ma-to-korzysci-dla-naszej-witryny-oraz-ruchu-na-stronie-w-jej-ramach
  • https://www.swiatseo.pl/blog/SEO/jak-wyglada-pozycjonowanie-strony-www

Dla przeciętnego Internauty kluczowe znaczenie podczas poruszania się w sieci ma prędkość dotarcia do informacji – im szybciej zorientuje się on, co jest na stronie, tym chętniej wejdzie na nią. Pamiętaj, że przyjazny URL ma optymalnie 50-60, a maksymalnie 100 znaków.

Uwzględnij słowa kluczowe

Frazy kluczowe są istotne z punktu widzenia pozycjonowania, dlatego warto je umieścić w każdym adresie. Mogą to być nazwy kategorii czy produktów.

Warto pamiętać, aby:

 

  • Nie przesadzać z ich ilością, gdyż może to zostać uznane za spam.
  • Unikać powtarzania identycznych słów kluczowych w wielu katalogach, co wywołuje duplikację treści.

Używaj bezpiecznych znaków

Do bezpiecznych znaki zalicza się:

 

  • większość liter oraz cyfry,
  • znaki wykrzyknika, plusa, minusa, czy nawiasy.

Budując przyjazny adres URL, należy unikać:

 

  • Znaków zarezerwowanych, które często wymagają kodowania (na przykład pytajnik, dwukropek, małpa – @).
  • Znaków niebezpiecznych – procent, nawiasy kwadratowe, polskie znaki diakrytyczne.
  • Litery „i” – roboty sieciowe nierzadko ją pomijają, poza tym niepotrzebnie wydłuża ona adres.

Nieprawidłowe znaki mogą powodować problemy z wyświetlaniem strony w wyszukiwarce oraz utrudnić robotom Google nawigowanie po witrynie.

Buduj przyjazny URL wyłącznie za pomocą małych liter

Nieprawidłowe znaki mogą powodować problemy z wyświetlaniem strony w wyszukiwarce oraz utrudnić robotom Google nawigowanie po witrynie.

Wykorzystaj odpowiednie separatory

Warto zadbać o to, aby wyrazy w adresie URL były rozdzielone myślnikami. Nie używaj spacji, która często nie wyświetla się prawidłowo, znika albo jest zastępowana kodem „%20”. Unikaj również znaku podkreślenia – nie zawsze jest on rozpoznawany przez roboty Google jako separator.

Nie stosuj parametrów

Parametry wpływają na ranking serwisu. Są literami i cyframi, które w adresie URL występują po znaku pytania, czy równości. Zwykle są długie i niezrozumiałe dla odbiorców, dlatego należy ich unikać i wybierać adresy statyczne, a nie dynamiczne.

Podsumowanie

Jeśli nie wiemy, jaki przyjazny adres URL stworzyć, aby pomógł nam osiągnąć konwersję – warto sięgnąć po wskazówki zawarte w artykule. Trzeba pamiętać, aby URL był krótki oraz precyzyjnie informował odbiorcę o treści na danej stronie. Pomocne okaże się również stosowanie odpowiednich słów kluczowych, bezpiecznych znaków i separatorów, a także unikanie parametrów. Dzięki temu zarówno roboty sieciowe, jak i użytkownicy łatwiej trafią na naszą witrynę.

 


 

Podziel się:

Newsletter

Korzystaj z bezpłatnych materiałów, które przygotowują eksperci rynku e‑commerce. Dołącz do newslettera, przydatna wiedza jest w zasięgu ręki.