Powiedz czego szukasz?

Content

Jak efektywnie prowadzić newsletter w sklepie internetowym?

Szacowany czas czytania:

Newsletter jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi do generowania e-sprzedaży. E-mail marketing zapewnia 4500% zwrotu z inwestycji e-commerce . Transakcje zawierane za pośrednictwem wiadomości e-mail stanowią 8% wszystkich transakcji online. Wyprzedzają je tylko płatne wyszukiwania (19,9%) i ruch organiczny (21,8%) . Jak więc przygotować skuteczny newsletter w sklepie internetowym? Jak działa newsletter? Sprawdź!

Z tego tekstu dowiesz się:

  • Co to jest newsletter w sklepie internetowym?
  • Newsletter w sklepie internetowym – jak działa?
  • Skuteczny newsletter w sklepie internetowym – na co zwrócić uwagę?
  • Dlaczego warto prowadzić newsletter w sklepie internetowym?

Czym jest newsletter w sklepie internetowym?

Newsletter (z ang. biuletyn informacyjny) to wiadomość e-mail, która jest wysyłana do klientów (subskrybentów) najczęściej w cyklicznej formie, w ustalonym formacie i w określonym celu. Za pośrednictwem newslettera dana marka może:

 

  • Informować swoich odbiorców o najnowszych produktach i usługach.
  • Dzielić się cennymi wiadomościami branżowymi.
  • Dzielić się wpisami na blogu (o ile jest on przypisany do witryny sklepu internetowego).
  • Powiadamiać o zniżkach i akcjach promocyjnych.

Newsletter, jako forma e-mail marketingu, stanowi potężne i powszechnie stosowane narzędzie marketingowe. Dla małych i średnich sprzedawców detalicznych w USA poczta e-mail jest głównym kanałem pozyskiwania (81%) i utrzymywania klientów (80%) .

Newsletter w sklepie internetowym – jak działa?

Newsletter w sklepie e-commerce pozwala realizować kilka istotnych punktów. Należą do nich m.in.:

 

  • Wyższe wskaźniki otwarć i kliknięć wiadomości e-mail.
  • Skuteczniejsze pozyskiwanie leadów.
  • Zwiększona realizacja celów lejka sprzedażowego (wzbudzanie potrzeby zakupowej np. nowymi produktami, zwiększanie współczynnika transakcji zakupowej).
  • Realizacja założeń brandingowych (m.in. budowa świadomości marki, umacnianie jej pozycji na rynku, budowanie eksperckiego i pozytywnego wizerunku).

Trzeba podkreślić, że newsletter pełni nie tylko biznesową funkcję. Można uznać, że efekt stricte biznesowy (finansowy) jest wynikiem stworzenia relacji z e-konsumentem poprzez określony format contentu, który wypełnia nasze wiadomości.

Kierowanie odpowiednich treści do selektywnie określonego profilu klienta za pośrednictwem poczty elektronicznej jest skutecznym sposobem na zbudowanie z nim trwałego kontaktu. A to, jak powszechnie wiadomo, może przełożyć się na liczbę transakcji w sklepie.

Skuteczny newsletter w sklepie internetowym – na co zwrócić uwagę?

Newsletter osiąga oczekiwany potencjał tylko wtedy, gdy wiemy, jak go odpowiednio zaprojektować. Istnieje kilka istotnych kwestii, które decydują o jakości i skuteczności tego rodzaju wiadomości e-mail. Jak pisać newsletter, aby był skuteczny?

Interesujący content – wyróżnij się z tłumu

Zawartość newslettera musi być na tyle interesująca i wartościowa, by przykuć i utrzymać uwagę przeciętnego odbiorcy, który dziennie otrzymuje nawet do 120 wiadomości e-mail . Treści muszą się więc wyróżniać na tle licznej konkurencji, a także skutecznie trafiać do użytkownika.

Newsletter powinien być łatwy i przyjemny w odbiorze oraz dostarczać czytelnikom interesujących, aktualnych informacji. Jego zawartość ma być wartościowa dla adresata i oferować mu jakąś korzyść (np. wyjątkową promocji).

Należy pamiętać, by nasze wiadomości były dostosowane do danego profilu klienta. Jeśli wysyłamy e-mail do konsumentów diet pudełkowych, to warto, aby treści dotyczyły zdrowego trybu życia, oferowały darmowe materiały dietetyczne do pobrania bądź zawierały zdjęcia lub grafiki, zachęcające do jedzenia. Można też zastosować emotikony, gify lub memy, pokazujące potrawy. Ważne też, aby treść newslettera była związana z działalnością sklepu online i nie odbiegała od jego profilu.

Personalizacja treści – trafia do serc klientów

Aby newsletter był skuteczny warto postawić na jego spersonalizowany przekaz. Treści umiejętnie dedykowane odbiorcom pozwalają nawiązać z nimi korzystną (dla obu stron) relację. Marka, która wykazuje znajomość swoich klientów, ma szansę zostać z nimi na dłużej. Dzięki personalizacji contentu subskrybenci czują się zrozumiani i zauważeni. A te odczucia się zapamiętuje!

Obecnie panujące trendy personalizacji komunikacji z klientem dobitnie wskazują, że bycie bliżej ludzi działa na korzyść marki. Według badań spersonalizowane wiadomości e-mail zwiększają współczynniki klikalności (o 14%) oraz konwersję (o 10%) . Taki content stanowi klucz do portfeli konsumentów.

Jasny cel i skuteczne CTA

Wyprzedaż, nowy wpis na blogu, zapowiedź współpracy z influencerem, a może prezentacja nowej oferty lub przypomnienie o sklepie e-commerce – newsletter powinien mieć wyraźnie ustalone przeznaczenie. Musimy wiedzieć nie tylko do kogo, ale też, w jakim celu wysyłamy wirtualne komunikaty.

Ale to nie wszystko. Ważna jest również formuła komunikacji. Przejrzyste, rzeczowe i chwytliwe komunikaty mogą okazać się skutecznym sposobem na podniesienie wartości koszyków w sklepie internetowym.

Szansę na finalizację transakcji zakupowych zwiększa również perswazyjne wezwanie do działania (ang. call to action). Gdy klient zapozna się już z ofertą (lub produktem) i podejmie decyzję o skorzystaniu z niej – należy ułatwić mu zadanie. Służy do tego m.in. przycisk CTA. Odpowiednio duży, wyróżniający się i umieszczony w widocznym miejscu umożliwia np. dodanie artykułu do koszyka. „Sprawdź promocję”, „Zamów taniej”, to tylko niektóre z wezwań do działania.

W przypadku CTA dobrze jest się wykazać kreatywnością i stworzyć nieszablonowe formuły. Zawsze też należy sprawdzić, czy przycisk ten prawidłowo przekierowuje na miejsce docelowe (np. na kartę produktu w sklepie lub landing page promocji).

Wyróżnij segmenty tekstu

Właściwe ustrukturyzowanie treści newslettera powoduje, że jest on interesujący wizualnie, przyciąga uwagę oraz nie sprawia trudności w odbiorze. W czasach, w których liczy się szybkość przyswajania informacji, ma to niebagatelne znaczenie.

Tworząc treść, trzeba zadbać o chwytliwy tytuł, który wzbudzi w czytelniku chęć otwarcia wiadomości. Warto również podzielić tekst na sekcje. Najistotniejsze informacje (np. o charakterze sprzedażowym) można umieścić na początku wiadomości, aby – w pierwszej kolejności – zachęcić subskrybenta do zakupu.

Usystematyzowanie przekazu, stosowanie wyróżników, czy pogrubionych czcionek z pewnością ułatwi czytelnikom odbiór i gładko przeprowadzi ich przez kolejne etapy ścieżki zakupowej.

Postaw na interaktywny content

Ogromną rolę w budowaniu jakości newslettera i przyciąganiu klientów odgrywają wysokiej jakości elementy pozatekstowe. Obrazy są dla ludzkiego mózgu o wiele bardziej czytelne i szybciej przyswajalne niż słowo. Stosowanie grafik, infografik lub wideo pozwala czytelnikowi na szybkie znalezienie informacji, których poszukuje. Do treści możemy więc wprowadzić ciekawą szatę graficzną, filmiki, animowane emotikony lub GIF-y.

Bądź ekspertem!

Newsletter to doskonałe miejsce, by wykazać się branżową wiedzą i pozycjonować się jako eksperta w danej dziedzinie. Wzbudza to zaufanie klientów oraz umacnia pozycję marki na rynku.

Warto pamiętać, aby wysyłać do odbiorców różnorodne treści: recenzje produktów, posty na blogu bądź bezpłatne materiały PDF do pobrania. Dzięki takim praktykom dana firma potwierdza, że jest zdolna do rozwiązywania rozmaitych potrzeb konsumentów.

Publikuj regularnie, ale nie za często

Zbyt częste wysyłki newslettera mogą stać się męczące dla odbiorców. Kiedy więc należy wysyłać newsletter? Ważne, by zachować pewne odstępy czasowe, np. co dwa tygodnie albo raz na miesiąc. Dobre rozwiązanie stanowi również komunikowanie się z e-konsumentami z okazji pewnych okoliczności (m.in. z okazji Świąt Wielkanocnych lub Sylwestra).

Dlaczego warto prowadzić newsletter w e-sklepie?

Newsletter pozwala zbudować świadomość marki na rynku, a nawet stać się znakiem rozpoznawczym, wyróżniającym ją na tle konkurencji. Ponadto content e-biuletynu powinien być na tyle wszechstronny i uniwersalny, by utrzymać uwagę stałych klientów oraz pozyskać zainteresowanie potencjalnych odbiorców.

Warto również, by treści były dopasowane do trendów i wymagań konsumenckich, które w świecie e-commerce zmieniają się wyjątkowo dynamiczne. Bycie na czasie oraz sprawna reakcja na sygnały z rynku definiuje w dużym stopniu sukces przedsięwzięcia e-commerce.

Przede wszystkim jednak trzeba pamiętać, że dobrze zaprojektowany, wysokiej jakości newsletter może przynieść sklepom internetowym wymierne korzyści w postaci zwiększonej wartości koszyków. A o to przecież chodzi.

 


Podziel się:

Newsletter

Korzystaj z bezpłatnych materiałów, które przygotowują eksperci rynku e‑commerce. Dołącz do newslettera, przydatna wiedza jest w zasięgu ręki.