Powiedz czego szukasz?

6 praktycznych wskazówek, jak tworzyć treści dla sklepu internetowego

Szacowany czas czytania:

Autor: Wojciech Szymański, IdeoForce

Z tego tekstu dowiesz się:

  • Na czym polega content marketing.
  • Jak zoptymalizować treści na stronach internetowych.
  • Jaki wpływ na automatyzację marketingu ma content.

Content marketing to inaczej marketing treści. Jest strategią polegającą na osiągnięciu ustalonego celu (np. zwiększeniu ruchu na stronie) przez publikację atrakcyjnych dla odbiorców treści. Formy content marketingu należy dopasować do potrzeb naszych klientów. Mogą to być ebooki, artykuły eksperckie, treści w newsletterach czy infografiki. Mają dostarczać wiedzę, rozwiązywać problemy użytkownika i w prosty sposób wyjaśniać dany temat. Przy okazji nienachalnie i naturalnie zachęcać klienta, np. aby zrobił zakupy.

Dobór odpowiednich treści to dobra metoda na poprawę pozycjonowania strony internetowej, a także budowanie pozytywnego wizerunku i rozpoznawalności marki. Przyjrzyjmy się bliżej content marketingowi i sposobom na optymalizację treści w sklepach internetowych.

Minimalizuj powtarzające się treści

Ogromnym problemem sklepów internetowych jest duża liczba powtarzających się treści. Głównie opisów produktów, które są identyczne dla wielu z nich oraz powtarzają się w innych sklepach internetowych.

Opisy produktów
powinny być unikalne.

Można synonimizować opisy, parafrazować je. Najprostszym rozwiązaniem byłoby tworzenie unikalnych opisów dla każdej podstrony na nowo, lecz dla rozbudowanych sklepów jest to całkowicie niemożliwe. W tekście stałym, który się powtarza, rzadko są też frazy kluczowe – a powinny się tam znaleźć. Dlatego też należy zastanowić się, jak zmniejszyć procent powtarzającego się contentu. Jest na to kilka sposobów.

1

System komentarzy

Zacznij od wdrożenia systemu komentarzy oraz stwórz politykę pozyskiwania opinii od kupujących w sklepie. Dobrym sposobem, aby zachęcić użytkowników do publikowania swoich opinii, jest wynagradzanie ich kodami rabatowymi lub punktami w programie lojalnościowym.

2

Dodatkowe opisy

Następnie wybierz kluczowe produkty lub grupy produktowe i zainwestuj w dodatkowe opisy (oprócz tych dostarczanych przez producenta). Przy 100 produktach minimalna ilość tekstu, którą należy stworzyć, oscyluje wokół 180 000 znaków.

3

Poradniki i blogi

Aby zminimalizować procentowy udział treści powielonych w skali całego sklepu, stwórz i aktywnie prowadź moduły typu poradnik, blog czy aktualności. Dzięki temu w sklepie będzie przybywało dużo merytorycznych tekstów.

Nie twórz bezwartościowych treści

Bezwartościowa treść to taka, która niczego nie wnosi. Zazwyczaj jest krótka, ma błędy stylistyczne, ortograficzne i zawiera skopiowane fragmenty z innych miejsc. Na poziomie merytorycznym jest zbyt ogólna i powierzchowna.

Aby mieć pewność, że treści nie są bezwartościowe, upewnij się, że:

  • Mój content jest unikalny – nie powtarza się z treścią na innych stronach.
  • Mój content odwołuje się do oryginalnych informacji, raportów, badań czy analiz.
  • Mój content jest wolny od błędów merytorycznych.
  • Mój content wyczerpuje temat – jest wnikliwą analizą.
  • Informacje, które przekazuję, wykraczają poza oczywiste fakty.
  • Wprowadzeniem do tekstu jest krótki wstęp.
  • Tytuł jest adekwatny do zawartości.
  • Mój content jest wolny od błędów ortograficznych i stylistycznych.
  • Content poradnikowo-blogowy nie pochodzi od anonimowego twórcy i zawiera podpis.
  • Tematyka treści jest spójna z całą zawartością witryny.

Zadbaj o eksperckość

Do swoich tekstów zapraszaj ekspertów.

Spraw, aby content który tworzysz i publikujesz w swoim sklepie, budował wizerunek Twojej marki jako eksperckiej. Szybko zobaczysz w statystykach, że Google promuje eksperckie treści i zaczynasz mieć coraz więcej ruchu z organicznych wyników wyszukiwania. Zauważysz, że użytkownicy zaczynają polecać i promować materiały z Twojego sklepu – linkują je.

Jeśli nie możesz zlecać tworzenia dużej liczby contentu ekspertom w Twojej branży, zadbaj o to, aby w tekstach pojawiały się cytaty z ich wypowiedziami.

Pamiętaj, że każda ekspercka treść powinna mieć bibliografię i opierać się na czymś więcej niż wiedza samego autora. Mogą to być książki, raporty, badania czy treści producenckie.

Ważną kwestią są również przypisy. Powoływanie się w tekstach na źródła ma wpływ na rankingi – wspomaga to budowanie trust authority, czyli poziomu, jakim Google obdarza witrynę.

Publikuj dużo zdjęć dobrej jakości

Klient odwiedzający sklep internetowy często podejmuje decyzję w ciągu kilkunastu, może kilkudziesięciu sekund.

Dobre zdjęcia wpływają korzystnie na decyzje zakupowe konsumentów.

Mowa tu zarówno o zdjęciach na kartach produktowych, jak i o tych dołączanych do artykułów czy poradników.

Ponadto duża liczba zdjęć zamieszczana w serwisach społecznościowych typu Instagram pomaga zdobywać nowy ruch w sklepie (zwłaszcza w branży fashion).

W tym miejscu warto dodać również, że ogólnie należy wstawiać na stronę materiały, które będą wydłużały czas pobytu użytkownika na stronie i pomagały w szybszym przyswojeniu informacji. Dobrze sprawdzą się fimiki, podcasty czy infografiki.

Niech content będzie początkiem automatyzacji marketingu

Automatyzacja jest działaniem, w którym procesy marketingowe realizowane są przez specjalne systemy, bez udziału człowieka. Pozwala to na poprawę wydajności i skuteczności e-marketingu oraz pewne oszczędności.

Jednak, aby te systemy mogły działać, potrzebują swego rodzaju wyzwalacza. Może być nim właśnie content. Mowa tu np. o pobraniu pliku PDF, dopisaniu się do newslettera, polubieniu fanpage’a, pozostawieniu kontaktu na stronie, np. pod produktem, którym klient jest zainteresowany.

Dzięki temu rozbudowuje się bazę kontaktów, co jest pierwszym krokiem do jeszcze większej sprzedaży produktów. Stały kontakt buduje relacje z klientami i przekłada się na ich lojalność. Pamiętaj, że w pełni zaangażowani klienci to aż o 51% większa sprzedaż niż w przypadku klientów, z którymi nie masz kontaktu.

Publikuj częściej niż konkurencja

Jeśli twoja konkurencja publikuje 2 wpisy na blogu miesięcznie, to Ty publikuj 3 wpisy.
Jeśli jednak konkurencja publikuje 1 wpis tygodniowo, to Ty publikuj 2.

Gdy nie możesz tworzyć dużej liczby wpisów na blogu, zastanów się nad redystrybucją contentu. Oznacza to, że możesz na jeden temat stworzyć najpierw artykuł, a potem na przykład infografikę. Kiedy uzbiera się spora ilość contentu z jednego zakresu, to możesz go lekko przerobić i na tej podstawie przygotować e-booka. Recykling treści to np. złączenie kilku artykułów w jeden większy i opisujący dane zagadnienie z nieco innej strony.

Treści powinny też podlegać refreshingowi, czyli odświeżeniu – aktualizowaniu danych, informacji zawartych w artykułach, dodawaniu fraz. Innym przykładem takich działań może być stworzenie infografiki na podstawie artykułu w serwisie bądź stworzenie poradnika w wersji PDF na bazie tekstów.

Wykonaj analizę content gap. Polega ona na sprawdzeniu, jakie treści publikuje konkurencja i uzupełnieniu swojego bloga o brakujące tematy. Do analizy treści, które są u konkurencji, a których nie ma u Ciebie wykorzystaj programy takie jak Ahrefs czy Semstorm.

Jeśli będziesz stosować się do tych sześciu prostych zasad, zwiększysz ruch w swoim sklepie interetowym. Marketing treści jest znacznie skuteczniejszy niż inne formy marketingu – generuje ponad trzy razy więcej potencjalnych klientów. Przy odpowiednim doborze formy i kanałów dystrybucji, można go wdrożyć praktycznie w każdej firmie bez względu na branżę.

Ważne, aby na bieżąco publikować treści. Muszą być związane tematycznie ze sprzedawanymi produktami. Ruch, który przyniosą niedopasowane treści, nie będzie wartościowy. Oznacza to, że nie zyskasz dzięki niemu konwersji. A to do nich przecież dążysz.

Podziel się:

Newsletter

Korzystaj z bezpłatnych materiałów, które przygotowują eksperci rynku e‑commerce. Dołącz do newslettera, przydatna wiedza jest w zasięgu ręki.