Autor: Mateusz Mudry
Wśród najczęściej używanych platform social media w 2020 roku dominował YouTube – korzystało z niego blisko 92% użytkowników w przedziale wiekowym od 16 do 64 roku życia1. Średnia długość sesji spędzonej na stronie wyniosła blisko 26 minut. Swoją usługę wideo promuje również Facebook. Content w takiej formie osiągnął zaangażowanie na poziomie 3,67% – to więcej niż tradycyjne posty – 2,26%. Wideomarketing stał się istotnym elementem promocji. W jaki sposób możesz go wykorzystać? Poznaj moc filmów, webinarów i podcastów i skorzystaj z nowych możliwości!
Z tego tekstu dowiesz się:
Wideomarketing w e-commerce – dlaczego jest tak istotny?
Kanał wideo – jaki potencjał sprzedaży się w nim kryje? Jak wynika z powyższych danych, znaczenie multimedialnych treści w sieci w ostatnich latach nieprzerwanie rośnie. Pokazują to nie tylko liczby, ale także działania social mediowych gigantów. Materiały wideo można oglądać już nie tylko na YouTube. Na różne sposoby wykorzystuje je także Facebook, chcąc tym samym wydłużyć czas przebywania użytkowników na platformie. Treści wideo pojawiają się również na Instagramie, Twitterze i w wielu innych kanałach
Przede wszystkim treści wideo angażują o wiele bardziej niż tekst pisany lub zdjęcia. 95% użytkowników sieci spędza czas w internecie, oglądając nagrania wideo2. Jednocześnie przygotowanie tego typu treści nie wymaga już od nas dużego zaangażowania, a nawet zaplecza sprzętowego. Dobrej jakości film można szybko zrealizować za pomocą kamery w telefonie. Duże znaczenie ma przede wszystkim treść – wzbudzając w odbiorcach konkretne reakcje i emocje umacniamy więź i zachęcamy do interakcji.
Źródło: Buzzsumo
Wideomarketing z powodzeniem znalazł także zastosowanie w e-commerce.
Dzięki materiałom wideo klienci mają możliwość lepszego zapoznania się z oferowanym produktem. Nawet krótki, ale rzeczowy i dobrze zrealizowany materiał, może zachęcić do kupna bardziej niż obszerny opis ze zdjęciem. Dzięki wideo możemy pokazać nie tylko sam towar, lecz wskazać także możliwości jego zastosowania i przydatność.
Zalety materiałów wideo
Dlaczego promowanie działalności za pomocą materiałów wideo jest korzystne?
- Filmy w internecie docierają do dużej liczby użytkowników – także tych mobilnych.
- Platformy takie jak Facebook, są bardziej nastawione na promowanie treści wideo. Materiały multimedialne lub nagrania z live’ów osiągają zdecydowanie wyższe zasięgi niż tradycyjne posty. Powód? Przede wszystkim Facebook nie chce tracić użytkowników na rzecz konkurencji, w tym wypadku YouTube’a. Ponadto większe zaangażowanie wpływa także na wzrost zasięgów organicznych fan page’a. Do tego dochodzą komentarze i reakcje – ożywiona dyskusja pod filmem jeszcze lepiej wpływa zasięgi.
- Filmy takie jak np. recenzje lub prezentacje produktów, wzbudzają większe zaufanie wśród odbiorców.
- Treści wideo są lepiej przyswajalne i łatwiejsze w odbiorze niż np. artykuły. Obejrzenie filmu wymaga od odbiorcy mniej wysiłku. Dodatkowym atutem może być ciekawa forma i kreatywne ujęcie danego tematu. Umieszczenie napisów umożliwi zapoznanie się z materiałem, także tym, którzy nie mogą pozwolić sobie na włączenie dźwięku w telefonie.
Z aplikacji umożliwiających odtwarzanie filmików korzysta 81% użytkowników telefonów komórkowych3
Jakie formy wideo możesz wykorzystać w działalności e-commerce?
Filmy prezentujące produkt – mogą być świetnym wzbogaceniem strony produktu w sklepie. Dzięki nim klient może lepiej zapoznać się z wybranym przedmiotem, zobaczyć go w akcji, ocenić jego działanie i poznać korzyści.
Poradniki – treści, które odpowiadają na zapytania klientów. Mogą prezentować zakres możliwości produktu lub stanowić dodatkową wartość edukacyjną w strategii marketingowej.
Opinie klientów – tego typu treści to świetny sposób na budowanie zaufania do marki. Ich obecność na stronie sugeruje, że wybór konkretnej usługi będzie wyborem słusznym.
Treści edukacyjne – dzielenie się wiedzą to bardzo ważny aspekt funkcjonowania firmy w sieci. Takie działania pomagają w budowaniu eksperckiego wizerunku, a zwiększają świadomość odbiorców.
Mogą przybierać różne formy – od prezentacji, przez transmisje po webinary i szkolenia.
Długość wideo – dlaczego ma znaczenie?
Skoro treści wideo przyciągają większą uwagę odbiorców, to czy każdy taki klip okaże się równie skuteczny? Tu pojawia się kolejna istotna kwestia, mianowicie optymalna długość filmiku.
Uwagę odbiorcy trudno utrzymać na dłużej – zwłaszcza w internecie, gdzie aż roi się od rozmaitych bodźców. Szacuje się, że w przypadku użytkowników sieci czas pełnego skupienia wynosi jedynie 8,25 sek. Wydaje się więc, że skupienie pełnej uwagi, a nawet próba zatrzymania widza do samego końca, jest wręcz niemożliwa. Wiele zależy jednak od samej struktury filmu oraz rodzaju treści.
Przykład spadku zaangażowania odbiorców w stosunku do długości wideo.
Źródło: Corporate Three Design
Czy istnieje jedna recepta, określająca optymalną długość filmu, który utrzyma uwagę odbiorców?
W tym przypadku nie ma jednoznacznej odpowiedzi, a bardzo wiele zależy od kilku innych czynników.
Typy treści – istnieje wiele rodzajów wideo, które można wykorzystać w działaniach marketingowych. To m.in. od typu treści będzie zależeć preferowana długość filmu. Przykład? Zbyt długa prezentacja produktu może szybko znużyć odbiorcę. Natomiast treść webinaru zamknięta w kilkuminutowym wideo może okazać się niezrozumiała.
Grupa docelowa – by wideo lepiej przyciągnęło uwagę grupy odbiorców, musi być dostosowane do jej potrzeb, m.in. pod względem montażu, narracji i prezentowania treści. Jeśli wśród naszych klientów dominują użytkownicy telefonów komórkowych, wideo warto dostosować przede wszystkim pod nich. Część użytkowników mobilnych odtwarza wideo bez dźwięku – w takim wypadku warto umieścić w nim napisy. W dłuższych treściach, jak np. webinary, poszczególne segmenty można oznaczyć – takie rozwiązanie od niedawna oferuje YouTube. Dzięki temu odbiorcom będzie łatwiej nawigować po filmie, by znaleźć niezbędne informacje.
Platforma social media – optymalna długość wideo będzie zależeć od kanału SM. Specyfika danego medium wpływa też na czas skupienia widza.
Źródło: Spectrecom Films
Transmisja live – jak wykorzystać ją w działaniach marketingowych?
Jednym z niewątpliwych trendów ostatnich lat są transmisje prowadzone na żywo. Poza platformami oferującymi głównie tego typu treści (np. Twitch), do walki o uwagę odbiorców włączył się również Facebook. Jak sugeruje Neil Patel, ponad 80% odbiorców woli obejrzeć transmisję na żywo, niż przeczytać artykuł na blogu4. Nic więc dziwnego, że platformy SM przychylnie patrzą na tego typu treści i faworyzują je w feedzie dla użytkowników.
Skąd tak duża popularność transmisji live? Przede wszystkim jest to realny kontakt z drugą stroną – live’y to interakcja, możliwość zadawania pytań, rozmowa. Wpisują się w ludzką potrzebę bycia na bieżąco i strachu przed tym, że coś nas ominie. Dzięki nim możemy uczestniczyć w wydarzeniu wraz z innymi użytkownikami – zwłaszcza w czasie trwającej pandemii.
Jakie korzyści wynikają z prowadzenia transmisji na żywo?
- Lepsza widoczność fan page’a – transmisje live to jeden z najbardziej promowanych rodzajów contentu w SM. Warto to wykorzystać, by jeszcze bardziej zyskać w oczach algorytmu. Kluczem do sukcesu jest zachęcenie oglądających do interakcji – poprzez komentarz lub reakcję. Sekcja końcowa z zadawaniem pytań to podstawa, ale warto także zapytać widzów o jakość transmisji. Takie „banalne” pytanie sprawi, że sekcja komentarzy szybko się ożywi, a my zyskamy pewność, że nic nas nie zakłóca. Warto także zadawać pytania zamknięte, w których odpowiedzią będzie jedna z reakcji na wideo. Jednocześnie uzyskujemy interesujące dane i podbijamy widoczność filmu.
- Transmisje live są ważnym elementem lejka sprzedażowego – uczestnictwo w transmisji na żywo może być początkiem ścieżki zakupowej. Uzyskując np. dane mailowe od odbiorców, możemy wykorzystać tę grupę do prowadzenia dalszych działań i promować np. kursy i szkolenia rozwijające temat z transmisji.
- Lepsza analiza grupy docelowej – uczestnictwo w transmisjach to świetna okazja do zbierania i analizy danych od odbiorców i klientów. Analizując wyświetlenia, możemy pracować nad poprawieniem struktury takich spotkań i promowaniem marki. A dzięki temu dotrzemy do jeszcze szerszej grupy odbiorców.
Webinar – wprowadź firmę na wyższy poziom
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez ClickMeeting, to zainteresowanie niezwykle spotęgowało się zwłaszcza w czasie pandemii5. Wystarczy spojrzeć na wzrost liczby tego typu wydarzeń. W marcu 2019 roku platforma notowała 1918 wydarzeń dziennie. Rok później, po ogłoszeniu pandemii, odbywało się ich już blisko 7908. Skąd tak duże zainteresowanie właśnie taką formą wideo? Dla wielu osób w tym czasie webinary stały się podstawową formą dostępu do wiedzy i poszerzania kompetencji. Dla marek z kolei – kolejnym kanałem wspierającym sprzedaż.
Przede wszystkim webinar ma spełniać rolę edukacyjną. To ważne zwłaszcza dla klientów – w czasie takiego spotkania mogą dowiedzieć się więcej nie tylko o oferowanych przez nas usługach, ale przede wszystkim poznać zaplecze działalności czy zgłębić wiedzę o specyfice branży. Same webinary bardzo często mają też formę darmowych spotkań, co jeszcze bardziej zachęca odbiorców do uczestnictwa.
Tego typu content okazuje się doskonałym narzędziem marketingowym, zwłaszcza w sektorze usług B2B.
Jakie korzyści wynikają z prowadzenia webinariów?
Dzielenie się wiedzą sprawia, że klienci odbierają Cię jako eksperta w danej dziedzinie. Darzą Cię większym zaufaniem i są skłonni podjąć biznesową współpracę.
Wzrost zaufania i eksperckość podnoszą wiarygodność marki. Odbiorcy webinaru traktują zawarty w nim komunikat nie jako komunikat sprzedażowy, a specjalistyczną opinię, popartą wiedzą i doświadczeniem w danej branży.
Webinary to wygoda – zarówno dla odbiorców, jak i twórców. Pierwsi zyskują dostęp do wiedzy i możliwość bezpośredniego spotkania bez wychodzenia z domu. Dla przedsiębiorców z kolei nie stanowi to dużego wysiłku – nie wymaga inwestowania w sprzęt, wystarczy przygotowanie od strony merytorycznej.
Pozyskiwanie leadów – jedna z największych korzyści wynikających z prowadzenia webinarów. Często uczestnictwo w webinarze wymaga np. pozostawienia kontaktu w postaci adresu e-mail. To prosty sposób na rozbudowanie bazy konsumentów i docieranie do szerszego grona odbiorców.
Webinary pozwalają również lepiej zbadać grupę docelową, do której kierujesz biznesowe komunikaty. Bezpośredni kontakt z odbiorcami daje okazję by poznać ich problemy, wymienić się uwagami i spostrzeżeniami. Podczas transmisji warto zadawać wiele pytań, zarówno na czacie, jak i w formie ankiet lub kwestionariuszy. Takie informacje pomogą lepiej dopasować komunikację firmową.
Podcast – otwórz przestrzeń do dyskusji
Wspominaliśmy już o transmisjach i webinarach, jako działaniach, które wyróżnia aspekt edukacyjny. Jeszcze inną formą, którą warto wykorzystać w promowaniu marki, są podcasty.
Jak wynika z badań Storytel, blisko 38% słuchających sięga po podcasty co najmniej raz w tygodniu. Na to zapotrzebowanie odpowiada rynek – między 2016 a 2019 rokiem ilość nadawanych podcastów w Polsce wzrosła o blisko 600%6.
Źródło: Storytel
Skąd takie zainteresowanie podcastami? Przede wszystkim nie wymagają tak dużego zaangażowania, jak np. webinary w formie wideo. Użytkownik ma do dyspozycji treść w wersji audio, dzięki czemu może w międzyczasie skoncentrować się na innych zadaniach.
Wiele podcastów ma także odcinkową formę. To rozwiązanie korzystne z co najmniej dwóch względów. Przede wszystkim odbiorca nie jest przytłoczony nadmiarem informacji. Wiedzę zawartą w podcastach można dawkować, a rozległe zagadnienie może obejmować nawet kilka krótszych odcinków. To pozwala również na obszerne omówienie konkretnego tematu. Dzielenie się specjalistyczną wiedzą z branży pomaga w budowaniu eksperckiego wizerunku. Im źródło bardziej rzetelne, tym lepiej. Przekłada się to na wzrost zaufania wśród klientów i wyróżnia działalność na tle konkurencji.
Co odróżnia podcasty m.in. od live’ów i webinarów? Przede wszystkim forma prowadzenia rozmowy, która częściej przypomina wywiad niż szkolenie lub wykład. Podczas takiej swobodnej rozmowy łatwiej o prostą i przejrzystą wymianę informacji. Podcasty stanowią swoistą przestrzeń do dyskusji na dany temat. Bo choć słuchacze sami nie mogą uczestniczyć w ich nagrywaniu, to prowadzący często zapraszają gości, z którymi mogą wzajemnie wymieniać się uwagami i spostrzeżeniami.
Co jest ważne w prowadzeniu podcastów?
Podstawą w przypadki prowadzenia podcastu jest jakościowa wiedza i przygotowanie prowadzących. Samo słuchanie rozmowy nie może męczyć, dlatego ważne jest, by przebiegała płynnie, bez większych pauz i momentów zastanowienia. Specyficzny format wymaga konkretnych działań, które sprawią, że takie słuchowisko będzie bardziej atrakcyjne dla odbiorców.
Dobry temat to podstawa
Jako że podcast jest formą cykliczną, daje możliwość dyskutowania o aktualnych tematach i problemach danej branży. To szansa, by lepiej trafić w gusta słuchaczy i zawalczyć o ich uwagę, gdy dane zagadnienie jest „na czasie”.
Kiedy nie możemy podeprzeć się popularnym tematem, zadbajmy, by prezentowana treść różniła się od materiałów konkurencji. Warto posłuchać, o czym mówią inni, znaleźć informacyjne luki, a następnie wypełnić je własną treścią.
Wybierz chwytliwą nazwę
W odróżnieniu od filmów, podcasty nie zawsze mogą przyciągnąć słuchaczy clickbaitową miniaturą. Dlatego tak duże znaczenie ma wybór chwytliwego i prostego tytułu dla całego cyklu. Przede wszystkim powinien zapadać w pamięć – dzięki temu użytkownikom łatwiej będzie go wyszukać w sieci.
Źródło: Spotify
Zadbaj o wysoką jakość
W odróżnieniu od transmisji i webinarów, w podcastach jakość ma kluczowe znaczenie. Przede wszystkim wpływa na odbiór treści. Ważne, by słuchacze mogli bez problemu usłyszeć wyraźnie wszystkie wypowiedzi, bez zastanawiania się nad tym, co powiedział prowadzący. W tym celu warto zainwestować w sprzęt: na początku może być to zwykły mikrofon USB przypinany do komputera. Konieczny będzie także program do obróbki audio.
Ci bardziej wymagający (i operujący większym budżetem) mogą sięgnąć po bardziej profesjonalne zestawy. Mikrofon ze statywem, popfiltr i mikser – cena takiego zestawu, w zależności od jego jakości, może wynieść nawet kilka tysięcy złotych. Dlatego na początku podcastowej drogi warto skorzystać np. z usług studia nagrań. To gwarancja wysokiej jakości, bez martwienia się o zaplecze sprzętowe.
Wejdź w świat wideomarketingu
Podcasty, webinary i transmisje live to trend, który dopiero nabiera na sile. Jesteś w najlepszym momencie, by włączyć podobne rozwiązania do firmowej strategii marketingowej! To wyróżnik, który daje przewagę nad konkurencją i pomaga budować zaufanie wśród klientów.
Przypisy:
1. https://datareportal.com/reports/digital-2020-poland
2. https://datareportal.com/reports/digital-2020-poland
3. https://datareportal.com/reports/digital-2020-poland
4. https://neilpatel.com/blog/live-video-marketing/
5. https://biznestuba.pl/technologia/webinary-w-czasie-pandemii-bily-rekordy-popularnosci/
6. https://radiogram.pl/tag/statystyki/