Powiedz czego szukasz?

Marketing

Kanał wideo – jaki potencjał sprzedaży się w nim kryje?

Szacowany czas czytania:

Transformacja cyfrowa i coraz większy zasób informacji prowadzą do zmian, w tym społecznych. Nic zatem dziwnego, że zmieniają się też oczekiwania klientów, a wraz z nimi rynek e-commerce. W ostatnim czasie obserwujemy rosnące znaczenie materiałów wideo i przekazywanych w nich treści. Zobacz, w jaki sposób marketing wykorzystuje moc ruchomego obrazu. 

Z tego tekstu dowiesz się:

  • Branże, które odkryły potencjał kanału wideo
  • Jak powinien wyglądać zachęcający materiał wideo?
  • Storytelling materiałów wideo, czyli jak nawiązać kontakt poprzez narrację?
  • Narzędzia YouTube, które sprzedają

Kryzysy przyspieszają innowacje. Wybuch pandemii Covid-19 również wpłynął na rozwój rynku sprzedaży. Ta w dużej mierze przeniosła się do internetu, a sam handel elektroniczny znacznie się rozwinął. Sklepy internetowe zaczęły szukać nowych dróg sprzedaży i kontaktu z klientem. Odkryty potencjał kanałów społecznościowych, a w tym szczególnie materiałów wideo, zrewolucjonizował współczesny rynek e-commerce.

Branże, które odkryły potencjał kanału wideo

Branże typu fitness czy wellness są doskonałym przykładem, jak dobrze wykorzystać potencjał kanału wideo. Ogólnokrajowy lockdown (zamknięciem siłowni czy salonów kosmetycznych) sprawił, że ich działalność w znacznym stopniu przeniosła się do sieci. Na kanale You Tube przybyło profesjonalnie przygotowanych tutoriali, które prezentują ćwiczenia czy porady kosmetyczne. W tej kategorii w czołówce znajdują się kanały prowadzone przez instruktorów jogi, m.in. kanał Małgorzaty Mostowskiej:
Małgorzata Mostowska – YouTube (ponad 400 tyś. subskrypcji)

To dobry przykład komunikacji z klientem: klient dostaje produkt w postaci darmowej wiedzy na temat techniki wykonywanych ćwiczeń, a właścicielka kanału (sprzedawczyni) zyskuje rozpoznawalność i systematycznie buduje swój brand.

O tym, że technologia staje się mostem, łączącym sklepy z ludźmi, coraz śmielej przekonuje się też branża meblarska. Według raportu „E-commerce w Polsce” osoby, które mają obawy przed zakupami online, jako powód podają chęć zobaczenia produktu przed zakupem (43%). W przypadku np. branży meblarskiej, której asortyment wymaga atrakcyjnej prezentacji, powyższa potrzeba jest zrozumiała. Marketing z jednej strony napędza nowe technologie, a z drugiej intensywnie z nich korzysta. Przykład branży meblowej jest o tyle skomplikowany, że znajduje się pośrodku dwóch światów – offline i online. Z jednej strony następuje przeniesienie ugruntowanej pozycji na rynku stacjonarnym, a z drugiej zbudowanie kanału sprzedaży online, który przekona klienta do zakupu bez wychodzenia z domu.

Gigant meblowy Ikea w odpowiedzi na oczekiwania klientów prowadzi swój kanał na YT (również w języku polskim), wypełniony m.in. materiałami poradnikowymi, w których pojawiają się produkty.

Planowanie miejsca na przechowywanie z IKEA – YouTube

Branżą nietypową w kontekście e-commerce, która jednak zasługuje na uwagę jest kultura, a dokładniej teatr. Po trudnym czasie pandemii COVID-19 z powrotem wraca na rynek, a poprzez materiały wideo włącza promocję i umożliwia szybkie przeniesienie na stroną zakupową.

Jak powinien wyglądać zachęcający materiał wideo?

Izba Gospodarki Elektronicznej i Mobile Institute (zajmujący się rynkiem gospodarki elektronicznej w Polsce) w swoim ostatnim badaniu zapytali konsumentów, co ich najbardziej denerwuje podczas robienia zakupów online. Odpowiedź 77% badanych brzmiała: brak zdjęć 360 i wideo produktowego . Łatwo zatem wywnioskować, że obecność kanału wideo, który promuje dany produkt, może zwiększyć sprzedaż.

Współczesne technologie, aplikacje i sprzęty elektroniczne umożliwiają wysoką jakość nagrania i bardzo szybki montaż. Możemy korzystać z darmowych edytorów wideo takich jak, np.: Lightworks (Windows, Mac OS i Linux), DaVinci Resolve (Windows, Mac OS i Linux) czy edytor video YouTube, który jest prosty w obsłudze i dostępny online. Do dyspozycji mamy również ogromne bazy bibliotek ze zdjęciami czy muzyką. To wszystko sprawia, że jesteśmy w stanie dość dobrze poradzić sobie z techniczną warstwą filmu. Najważniejszy wciąż pozostaje dobry pomysł. Co jeszcze przyciąga klientów? To prostota wypowiedzi.

Storytelling materiałów wideo – jak nawiązać kontakt poprzez narrację?

Storytelling, zwany też marketingiem narracyjnym, jest sztuką opowiadania historii. To jedno z najbardziej skutecznych, ale też wymagających narzędzi do promowania produktów.

Opowieść budzi emocje i buduje zaufanie. Dzięki temu marketing ma szansę stać się lepszy i skuteczniejszy. Dobra historia może uczyć, śmieszyć czy wzruszać. Warto poznać kilka kluczowych zasad storytellingu w materiałach wideo . Zdaniem ekspertów istnieją trzy najważniejsze zasady storytellingu :

1

Budowanie więzi – podobnie jak w przypadku budowania więzi między ludźmi, tak w dobrym storytellingu można zbudować więź opartą na zaufaniu, która połączy markę czy produkt z odbiorcami, przedstawi historię marki.

2

Emocje – są częścią storytellingu, ponieważ pobudzają do działania bardziej niż materiały, które zawierają jedynie praktyczne informacje, emocje zapadają w pamięć, a dzięki nim marka i produkt .

3

Autentyczność – historia oprócz budowania zaufania i wzbudzania emocji, musi być też prawdziwa; w dobie Internetu łatwo sprawdzić wiarygodność marki.

Jedną z pierwszym kampanii reklamowych, w której zbudowano przejmujący storytelling, była reklama P&G Thank you, mom (2010). Kampania jest symbolem Igrzysk Olimpijskich w Vancouver, które odbyły się w 2010 roku. Jej historia opiera się na zmaganiach sportowców – od trudnych początków po zdobycie upragnionego złota olimpijskiego. W całości widać ogromną rolę wspierających matek.

P&G 'Thank You Mom’ Campaign Ad: „Best Job” (London 2012 Olympic Games) – YouTube

Storytelling wykorzystywany jest też do budowy webinarów, które z roku na rok stają się coraz mocniejszym narzędziem w biznesie i sprzedaży. Potencjał storytellingu w kontekście kanału wideo jest ogromny – staje się głównym źródłem kontaktu z klientem.

Narzędzia You Tube, które sprzedają

Kanały wideo to nie tylko You Tube, ale również Instagram, Facebook, Snapchat, Vimeo, LinkedIn, Pinterest czy Twitter. Można się spodziewać, że już wkrótce do polskiej czołówki narzędzi social commerce dołączy też TikTok, który na rynku amerykańskim odnotowuje ogromny wzrost sprzedaży.

Wymienione platformy społecznościowe są przeznaczone dla konkretnych grup klientów. Na przykład branża modowa świetnie odnajduje się na Instagramie, z którego częściej korzystają kobiety:

NALU BODYWEAR (@nalu.bodywear) • Zdjęcia i filmy na Instagramie

Z kolei Twitter to miejsce, do którego chętniej zaglądają mężczyźni . To właśnie tam pojawia się najwięcej nowinek technologicznych lub motoryzacyjnych.

Samsung Mobile (@SamsungMobile) / Twitter

You Tube, jako lider branży pod względem widoczności reklam, stworzył narzędzia reklamowe, przeznaczone specjalnie dla rynku e-commerce. Dzięki temu stał się nową platformą sprzedażową, która umożliwia reklamę, promocję i sprzedaż produktów. Tego typu narzędziami są, m.in.:You Tube, jako lider branży pod względem widoczności reklam, stworzył narzędzia reklamowe, przeznaczone specjalnie dla rynku e-commerce. Dzięki temu stał się nową platformą sprzedażową, która umożliwia reklamę, promocję i sprzedaż produktów. Tego typu narzędziami są, m.in.:

  • True View dla zakupów (możliwość tworzenia interaktywnej reklamy wideo, która bezpośrednio kieruje do strony produktowej);
  • Reklamy produktowe Google w You Tube (wyświetlanie linków do reklam wideo i docieranie do szerszego grona odbiorców poprzez wyszukiwarkę Google).

Wideokonsultacje – przyszłościowy kanał sprzedaży

Udział sprzedaży detalicznej online stale wzrasta . Wspomniana już branża meblarska jest przykładem nieco trudniejszej drogi przejścia ze świata offline do online’u. Musi szukać odpowiednich kanałów sprzedaży internetowej, aby zainteresować i przekonać klientów do zakupu.

Niemiecki rynek stanął naprzeciw wyzwaniom, jakie postawił koronawirus i postanowił wykorzystać potencjał cyfryzacji w zaskakujący sposób: uruchomił kanał wideokonsultacji . Pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę i nadzieją dla firm z podobnych sektorów, które przenoszą swój handel detaliczny do internetu.

Kolejnym przykładem wideokonsultacji, który okazał się trafionym kanałem sprzedaży jest branża fashion i marka Pako Lorente, która oferuje spotkania online ze stylistką .

Uruchomienie kanału wideokonsultacji to sposób na dotarcie do większej liczby klientów, bez ograniczeń terytorialnych. W przypadku branży projektowo-meblarskiej konsultacje online umożliwiają doradcom zapoznanie się z wystrojem domu klientów, dzięki czemu mogą również dostosować produkty pod indywidualne potrzeby.

W zależności od branży pomysł prowadzenia wideokonsultacji będzie się zmieniał. Jednak kreatywność e-commerce daje gwarancję, że tego typu kanały staną się kolejną szansą na zwiększenie sprzedaży.

Dlaczego kanał wideo to ogromny potencjał sprzedaży? Przede wszystkim dlatego, że tworzy zaangażowany przekaz, oparty na ruchomym obrazie, muzyce i tekście. Wystarczą 2-3 minuty oglądania materiału wideo, by skrócić drogę klienta do sklepu. Ponadto zwiększa zasięgi, a dzięki kartom produktowym, w których znajdują się najpotrzebniejsze informacje do podjęcia decyzji o zakupie i targetowaniu (określeniu grupy docelowej) filmy reklamowe częściej wyświetlają się potencjalnie zainteresowanym klientom. Branża e-commerce obecnie rozwija się błyskawicznie, dlatego warto śledzić najnowsze trendy i czerpać z nich pomysły dla siebie.

Podziel się:

Newsletter

Korzystaj z bezpłatnych materiałów, które przygotowują eksperci rynku e‑commerce. Dołącz do newslettera, przydatna wiedza jest w zasięgu ręki.