Powiedz czego szukasz?

Jak dopasować media społecznościowe do Twojego biznesu?

Szacowany czas czytania:

Autor: Mateusz Mudry

Z tego tekstu dowiesz się:

  • Jakie są nowe kanały i narzędzia komunikacji z klientami.
  • Co to jest buyer persona i jak ją stworzyć.
  • Jakie są najpopularniejsze platformy społecznościowe i poznasz specyfikę działania każdej z nich.

Media społecznościowe stały się bardzo istotnym elementem skutecznej strategii marketingowej. Według danych z 2020 roku, w Polsce korzysta z nich aktywnie 30,63 mln użytkowników, czyli aż 81% z nas1. To potencjalni klienci i odbiorcy, których może zainteresować oferta marki. Ponadto, aż 90% osób przygotowania do zakupu rozpoczyna właśnie w sieci2. Sam wybór portalu społecznościowego i sposobu komunikacji nie powinien być więc przypadkowy. Jak dopasować social media do promocji marki?

Obecność marek w social mediach – dziś to standard

Jeszcze kilka lat temu proces wyboru kanału do komunikacji z internautami nie był tak trudny jak dziś. Firmy tworzyły profile na najpopularniejszych portalach, których wciąż było niewiele. Konto na Facebooku czy YouTube było standardem, a z czasem działalność rozszerzano o nowe kanały.

Dziś świat mediów społecznościowych jest rozleglejszy. Powstaje wiele nowych platform, a każda z nich oferuje inny rodzaj treści, zrzesza i dociera do innych grup użytkowników. Każda z grup docelowych komunikuje się inaczej i reaguje na różne treści. Kluczem jest nie samo dotarcie do szerokiego grona odbiorców, ale znalezienie wśród nich osób, które będą zainteresowane ofertą lub produktem.

Jak określić odbiorcę produktu?

Przed rozpoczęciem jakichkolwiek ruchów, określ cele i szczegółowy plan działania. Konieczne wskaż grupy docelowe, do których chcesz dotrzeć ze swoją ofertą.

Pomoże Ci w tym przygotowanie buyer persony. Jak to zrobić? Zacznij od stworzenia profilu klienta, który może być zainteresowany produktem. Nie ograniczaj się wyłącznie do podstawowych danych – spróbuj wyobrazić sobie „klienta idealnego”. Im więcej szczegółów określisz, tym bardziej precyzyjny profil grupy docelowej uzyskasz. Potraktuj to jak opis tej osoby, staraj się ją doprecyzować. Określ:

  • płeć i wiek;
  • miejsce zamieszkania;
  • aktywność zawodową/hobby;
  • co robi w wolnym czasie;
  • jaki styl życia prowadzi;
  • co skłania go/ją do skorzystania z oferty;
  • skąd zna Twoją markę;
  • jak wykorzystuje produkt;

 

W tworzeniu profilu grupy docelowej możesz posłużyć się także narzędziami dostępnymi w sieci. Jednym z nich jest darmowa strona Make My Persona. Swoją personę możesz zbudować, wybierając spośród wielu dostępnych opcji – od wyglądu, przez dane personalne, zawodowe, wykształcenie, zainteresowania, a nawet preferowaną platformę społecznościową.

Przykład buyer persony przygotowany dla marki z branży elektronicznej:

Michał Lewandowski

Wiek: 26 lat

Zawód: Progamista

Michał jest młodym informatykiem pracującym dla jednej z zagranicznych korporacji. Pracę na etacie rozpoczął dwa lata temu, zaraz po skończeniu studiów. Na co dzień także interesuje się technologią, fascynują go zwłaszcza wszelkie nowinki ze świata elektroniki. Sam uważa siebie za gadżeciarza, w wolnych chwilach nagrywa filmiki za pomocą drona, a do pracy podróżuje hulajnogą elektryczną. Pasjonuje się także grami komputerowymi. W internecie Michał szuka przede wszystkim miejsc, z którymi będzie mógł czerpać informacje o najnowszych produktach i rozwiązaniach technologicznych.

 

Gdy już określisz podstawowe dane, postaraj się na ich podstawie odpowiedzieć na kilka pytań

Jaki portal zrzesza grupę docelową, do której chcesz dotrzeć?

Jak pod względem demograficznym rozkłada się aktywność internautów w mediach społecznościowych?

W przypadku Facebooka największą aktywność wykazują mężczyźni i kobiety w wieku od 25 do 34 lat. To kolejno 19,3% i 13,2%3. Prawie ¼ użytkowników Facebooka to osoby w wieku od 18 do 24 lat. Z kolei w przypadku seniorów (65+) to niecałe 5%.

Serwis YouTube każdego dnia odwiedza 51% użytkowników4. Aż 37% to milenialsi w grupie wiekowej od 18 do 34 lat, którzy oglądają czasem nawet do kilkunastu filmików z rzędu. Ponadto, aż 70% odtworzeń notuje się z urządzeń mobilnych.

Kolejną platformą jest Instagram – korzysta z niego aż 72% nastolatków5. Dużą popularnością cieszy się także w grupach 18-24 (293 mln użytkowników na świecie) oraz 25-34 (338 mln). Każdy z użytkowników w 2020 roku spędził tu aż 28 minut dziennie.

Na Twittera każdego dnia zagląda blisko 42% użytkowników6. Aż 65,7% jego odbiorców to mężczyźni7. 80% użytkowników korzysta z Twittera za pośrednictwem telefonu lub urządzeń mobilnych.

Polska jest czwartym najszybciej rozwijającym się rynkiem LinkedIn w Europie8. Dziś konta na tej platformie ma już ponad 3,7 mln Polaków9. Blisko 47% jego użytkowników to kobiety, 53% mężczyźni. 60% użytkowników aktywnie poszukuje na nim informacji i newsów branżowych10.

Jaki jest cel obecności marki w social mediach?

Celem działań w mediach społecznościowych może być nie tylko sprzedaż. Pomagają one także podnieść świadomość klientów na temat produktu, rozwijać ich wiedzę, informować, a nawet budować bezpośrednie relacje.

Jakie treści będziesz publikować?

Każdy content trafia do innej grupy odbiorców. Z kolei platformy social media oferują narzędzia, które dają możliwość tworzenia zróżnicowanych treści. Promuj markę w miejscach, które zwiększają szansę na dotarcie do zainteresowanych. Chcesz zwrócić uwagę na wizualny aspekt produktów? Pokaż go na YouTube lub Instagramie. A jeśli zależy Ci na lepszej komunikacji i odpowiadaniu na problemy odbiorców, zarządzaj profilem marki na Facebooku.

Czym się kierować przy wyborze platformy społecznościowej?

Kolejnym istotnym krokiem w wyborze platformy społecznościowej jest poznanie specyfiki każdego z dostępnych serwisów. Liczba użytkowników jest ważna, ale to nie na tej podstawie należy wybierać medium do promocji. Nawet dobrze przygotowany i doinwestowany fanpage nie odniesie sukcesu, jeśli nie znajdzie właściwych odbiorców. W jaki sposób do nich dotrzeć?

  • Przeanalizuj dane na temat wybranych portali społecznościowych – poznaj demografię osób, które z nich korzystają, sprawdź czas aktywności.
  • Twórz content, który wpisuje się w zainteresowania Twojej grupy docelowej. Korzystaj z takich narzędzi jak Buzzsumo, by się tego dowiedzieć.
  • Kieruj reklamę do użytkowników, którzy odwiedzili Twoją stronę.
  • Publikuj oryginalne treści, które wyróżnią Cię na tle konkurencji. Zadbaj o treści wirusowe – zyskają dużo reakcji i udostępnień.
  • Nie unikaj kontaktu z odbiorcami – udzielaj odpowiedzi na pytania i staraj się zdobyć ich zaufanie.
  • Prowadź kampanie w social mediach, by dostać więcej informacji o osobach zainteresowanych ofertą, np. dostęp do darmowego e-booka w zamian za adres e-mail.

 

Facebook

Facebook od lat stanowi jedną z najpopularniejszych platform społecznościowych. W 2020 roku korzystało z niego 89% polskich internautów11. To także miejsce bardzo uniwersalne pod względem prezentowanej treści. Poza tradycyjną komunikacją w formie postów pojawiają się na niej m.in. treści wideo oraz relacje na żywo. Mimo to 75-90% efektywnych reklam na platformie jest oparte na treściach graficznych12. Sam Facebook przez lata stał się również świetnym narzędziem do budowania relacji z klientami. To już nie tylko narzędzie komunikacji – samą sprzedaż można rozpocząć już z poziomu tej platformy. Zobacz, jak poprowadzić sprzedaż na Facebooku w ramach e-commerce – czy warto?

Youtube

Posiadanie konta na YouTube wymaga od marki tworzenia contentu w formie wideo. Nie jest to jednak żadne ograniczenie – na platformie funkcjonuje w tej formie wiele rodzajów treści. Dla marki może być miejscem na lepszą prezentację produktu lub dzielenie się wiedzą i znajomością branży. Według najnowszych danych aż 62% działalności na świecie komunikuje się za pomocą tej platformy13. Dużą popularnością cieszą się m.in. internetowe szkolenia i webinary.

Instagram

Instagram to portal koncentrujący się przede wszystkim na aspektach wizualnych treści. Bardziej niż do sprzedaży sprawdzi się jako uzupełnienie komunikacji i prezentacja marki. Dominuje w nim głównie content o charakterze lifestylowym. Mimo to, każdego miesiąca aż 130 milionów użytkowników na całym świecie chce dowiedzieć się więcej na temat produktów prezentowanych w postach sponsorowanych14. Instagram to także medium, z którego korzystają przede wszystkim młodzi ludzie – bardzo często ich stosunek do marki jest emocjonalny, utożsamiają się z nią.

LinkedIn

O LinkedIn bardzo często mówi się, jak o biznesowym odpowiedniku Facebooka. Sam format prezentowanej treści jest tutaj bardzo podobny, choć kierowane są one przede wszystkim do specjalistów z konkretnych branż. Aż 50% ruchu na stronach i blogach B2B generuje właśnie LinkedIn15. Obecność na LinkedInie może przede wszystkim pomóc budować i rozszerzać relacje biznesowe, pozyskiwać kontrahentów, a nawet rekrutować.

Twitter

Twitter to przede wszystkim narzędzie do bezpośredniej komunikacji i tworzenia bliskiej relacji z odbiorcami. Z Twittera częściej korzystają dziennikarze lub politycy, jednak może on stanowić także pomocne narzędzie dla marek. Sam zasięg komunikatu nie jest ograniczany przez platformę, a wpisując jeden z hashtagów, można precyzyjnie dotrzeć z treścią do konkretnych odbiorców.

Czy warto działać we wszystkich mediach społecznościowych?

Coraz więcej marek decyduje się na rozszerzanie obecności w mediach społecznościowych o kolejne platformy. Zasadność takiego działania zależy przede wszystkim od prowadzonej działalności. Jeżeli szeroka oferta umożliwia zainteresowanie większej grupy docelowej, prowadzenie kilku kanałów komunikacji może okazać się korzystne. Decydując się na taki krok, warto jednak brać pod uwagę, że każdy z kanałów wymaga regularnej aktywności. Im jest ich więcej, tym trudniej utrzymać właściwe działania na każdym z nich.

W wypadku social mediów mniej znaczy więcej – zdecydowanie lepiej skupić się na prowadzeniu sprawnej komunikacji na jednej lub dwóch platformach. Każda z nich rządzi się własnymi prawami, z kolei duplikowanie i powielanie treści w kilku miejscach to marnowanie potencjału i niższa efektywność marki. Pamiętaj, że sposób komunikacji zależy przede wszystkim od platformy. Treść, która odniosła sukces na Facebooku, na Instagramie może zostać przeoczona.

Rozpoczynając działalność w mediach społecznościowych, najlepiej zacząć od jednego profilu w miejscu, w którym są odbiorcy produktu. Sprawne odpowiadanie na ich potrzeby i przedstawienie oferty to ogromny krok w kierunku zwiększania zasięgów i budowania zaangażowania. Z czasem działalność można rozszerzać – warto to jednak robić z głową. Jeżeli nowy profil ma zainteresować jedynie niewielkie grono użytkowników, jego prowadzenie okaże się większym wydatkiem niż zyskiem. Ponadto trzeba pamiętać o dostosowaniu treści do wybranej platformy. Zanim rozpoczniesz jakiekolwiek działania, przygotuj oddzielną strategię, dopasowaną do nowego kanału komunikacji. 

Przypisy:

1. https://socialpress.pl/2020/02/social-media-w-polsce-i-na-swiecie-najnowsze-dane

2. https://datareportal.com/reports/digital-2020-poland

3. https://www.omnicoreagency.com/facebook-statistics/

4. https://www.omnicoreagency.com/youtube-statistics/

5. https://www.omnicoreagency.com/instagram-statistics/

6. https://www.omnicoreagency.com/twitter-statistics/

7. https://datareportal.com/reports/digital-2020-poland

8. https://sharebee.pl/blog/polski-linkedin-w-liczbach-2019

9. https://datareportal.com/reports/digital-2020-poland

10. https://www.omnicoreagency.com/linkedin-statistics/

11. https://datareportal.com/reports/digital-2020-poland

12. https://www.omnicoreagency.com/facebook-statistics/

13. https://www.omnicoreagency.com/youtube-statistics/

14. https://www.omnicoreagency.com/instagram-statistics/

15. https://www.omnicoreagency.com/linkedin-statistics/

 

Podziel się: