Powiedz czego szukasz?

Nagrywanie i sprzedaż kursów online. Od czego zacząć?

Szacowany czas czytania:

Autor: Liliana Zieniawa

W dobie nieustannie postępującej cyfryzacji, wideo stało się jednym z najczęściej używanych narzędzi przekazywania informacji w Internecie. Do świata wirtualnego przeniosły się konferencje, szkoły, biura i liczne wydarzenia kulturowe. Co więcej, obecne trendy pokazują wyraźnie, że filmy służą nie tylko do nauki i sprawdzania informacji, ale też do dzielenia się swoimi przeżyciami. Mając świadomość tej rewolucji, każdy współczesny szkoleniowiec – zarówno doświadczony, jak i aspirujący – powinien rozważyć organizację kursów w formie online.

Z tego tekstu dowiesz się:

  • Jaką rolę odgrywa komunikacja video w przestrzeni Internetu.
  • Jakie narzędzie są pomocne przy nagrywaniu kursu online.
  • Jak skonstruować szkolenie i przygotować strategię promocji.

Dlaczego warto tworzyć materiały szkoleniowe video?

Najnowszy raport Cisco1 „VNI Complete Forecast Highlights” pokazuje, że do końca roku 2021 wideo będzie stanowiło 82% całego ruchu IP, w tym ruchu konsumenckiego i biznesowego. To milion minut materiałów wideo, przesyłanych w ciągu sekundy! Z kolei badania CARG szacują, że światowy rynek e-learningowy osiągnie wartość 325 miliardów dolarów do roku 20252.

Liczby nie pozostawiają wątpliwości, że video w ostatnich latach stało się jedną z najczęściej wykorzystywanych form przekazu na dużą skalę. Dotyczy to również kursów online. Magiczne połączenie elementów audio, video i możliwości interakcji niezwykle skutecznie angażuje odbiorców do zgłębiania wiedzy. By jeszcze bardziej zgłębić ten temat, poznaj moc filmów/live’ów/webinarów i podcastów!

Przemyślana struktura jest kluczem do sukcesu

Dla szkoleniowca, który dopiero zaczyna tworzyć kursy w formie wideo, początki mogą stawiać szereg wyzwań. Żeby stworzyć dobry kurs, trzeba zadbać o pomysł, strukturę, scenariusz, nagranie i dobrą strategię sprzedażową.

Twoim pierwszym zadaniem będzie wybranie tytułu i tematyki kursu. Nie ulegaj pokusie przekazania wszystkiego, co wiesz. Zamiast tego skup się na jednym lub kilku wybranych zagadnieniach. Drugim etapem będzie sporządzenie planu działania. Omówmy zatem podstawowe kroki w tym planie.

1

Dokładnie zaplanuj tematy i ich kolejność

W ten sposób nadasz kursowi porządek i spójność. Jeżeli do kursu zakradnie się chaos, a odbiorcy pogubią się w tematyce, mogą nie chcieć kontynuować nauki.

2

Dobierz temat, który rozwiązuje konkretne problemy

Im precyzyjniej ustalisz problem, który wpisuje się w potrzeby odbiorców, tym lepiej stworzysz kurs, który będzie służył tej grupie.

3

Nadaj filmikowi profesjonalny wygląd

Od samego początku dbaj o przejrzystość. Twoje filmiki powinny mieć atrakcyjne cover photo, przyciągające uwagę tytuły oraz zwięzłe, lecz konkretne opisy.

4

Przygotuj szkicowy scenariusz i wykonaj kilka prób

Dzięki temu będziesz mieć mniej pracy w edycji, a odbiorcy z łatwością podążą za Twoim tokiem rozumowania.

Dobra jakość nagrania to podstawa – zadbaj o to od pierwszych chwil

Dzięki nowoczesnej technologii możemy nagrywać filmiki z dowolnego miejsca na świecie i wrzucać je do sieci np. z poziomu telefonu. Czy to jednak wystarczy, by nagrywać i publikować kursy online? W wypadku szkoleń trzeba zadbać o dobrą jakość filmu z dużo większą uwagą.

Nie musisz dysponować profesjonalnym studiem, aby nagrać profesjonalny kurs. Sprawdź najpierw, czy posiadasz wystarczające warunki, oprogramowanie i sprzęt, czyli:

  • dobre oświetlenie i ciche miejsce,
  • screen recorder,
  • mikrofon zewnętrzny lub dobrze ustawiony mikrofon wbudowany,
  • kamerkę internetową,
  • prosty program do montażu.

Zacznij od dobrych warunków. Znajdź ciche pomieszczenie oraz zapewnij delikatne, dodatkowe oświetlenie, aby twoja twarz wyglądała naturalnie. W kolejnym kroku przetestuj swój sprzęt i nagraj próbny materiał, aby sprawdzić, czy jakość sprzętu wbudowanego wystarczy do nagrania. Jeżeli nie, będzie trzeba dokupić mikrofon zewnętrzny i kamerkę USB.

Nagrywając dźwięk, możesz napotkać problemy, np. szumy lub inne, niechciane odgłosy. Eliminacja tych zakłóceń wymaga kilku prostych zabiegów. Najpierw zainstaluj najnowsze sterowniki do karty dźwiękowej. Możesz też sprawdzić czułość mikrofonu w ustawieniach systemowych. Następnie popraw nagrany dźwięk przy pomocy darmowego programu Audacity. Jego automatyczne funkcje pozwolą Ci podbić jakość nagrania w zaledwie kilka kliknięć.

Przejdźmy teraz do screen recorderów. Aby samodzielnie tworzyć filmy dobrej jakości, pobierz oprogramowanie do przechwytywania ekranu. W Internecie dostępnych jest kilka bezpłatnych programów, które w tym pomogą:

  • OBS Studio,
  • FlashBack Express,
  • Free Online Screen Recorder.

Ostatni etap to edycja i montaż video. Na szczęście i w tym wypadku dostępnych jest wiele programów open source, które umożliwią profesjonalną i intuicyjną postprodukcję. W czołówce takich rozwiązań są:

  • DaVinci Resolve,
  • HitFilm Express,
  •  Lightworks.

Najważniejsze elementy strategii sprzedażowej kursu online

Przed przystąpieniem do realizacji kursu warto postawić sobie pytanie o cele szkoleniowe i sprzedażowe. Dobrą strategię marketingową możesz stworzyć w kilku podstawowych krokach:

  • ustal długość kursu (czyli ile czasu i wysiłku włożysz w jego utworzenie),
  • sprawdź konkurencję,
  • wskaż cel szkoleniowy,
  • utwórz cele dochodowe,
  • przygotuj strategię cenową,
  • zaplanuj publikację.

W dalszej części skupimy się na dwóch wybranych zagadnieniach, które dotyczącą realizacji strategii sprzedaży.

Kurs darmowy czy kurs płatny – który wybrać?

Dobrym sposobem na sprawdzenie zainteresowania kursem jest zrobienie najpierw krótkiej wersji za relatywnie niewielką opłatę lub gratis. To pozwoli przetestować pomysły i uzyskać informacje zwrotne od odbiorców, zanim zainwestujesz więcej. Możesz zacząć budować bazę potencjalnych klientów od małych kroków, a potem rozwinąć początkowy kurs w inny, rozszerzony lub uzupełniający.

Jeżeli planujesz, by całe szkolenie było płatne, zastanów się, które tematy wykorzystać jako demo. Wrzucanie darmowych materiałów jest ważnym elementem strategii sprzedaży. Nie bój się dzielić wiedzą za darmo – dzięki temu dotrzesz do większej liczby odbiorców i szybciej zbudujesz swoją pozycję. Darmowe treści podsycą też oczekiwanie na kolejne części kursu.

Niektórzy decydują się nawet na wrzucanie całych szkoleń za darmo. Są to sytuacje, gdy celem jest np.:

  • generowanie leadów,
  • przyciągnięcie nowych klientów,
  • budowanie bazy klientów,
  • rozdanie bonusu w ramach innego zakupu.

Niektóre kursy odnoszą się do powiązanych z nimi produktów lub usług, na których docelowo chcesz zarobić. Wtedy lepiej będzie opublikować kurs bez dodatkowej opłaty.

Ważna jest też cena i sposób płatności: płatność jednorazowa lub subskrypcja. Z góry ustalona kwota z pełnym dostępem do kursu, to najprostszy i najwygodniejszy dla obu stron sposób. W takim modelu można zaoferować zniżki na późniejszych etapach szkoleń. W wypadku subskrypcji proponuj kursantom więcej opcji płatności (tygodniowe, miesięczne, roczne). To bardziej elastyczne i może przyciągnąć więcej osób.

Publikacja jako kluczowe narzędzie dotarcia do odbiorców

Publikacja jest ostatnim etapem wdrażania Twojego kursu. Zadbaj o promocję, tworząc właściwą stronę internetową z prezentacją kursu online. Powinna ona posiadać poniższe elementy:

  • krótkie nagłówki umieszczone w centralnym miejscu i dobrze wyeksponowane,
  • listę korzyści dla potencjalnego uczestnika,
  • angażujące opisy i slogany, zachęcające i motywujące do nauki,
  • kilka słów o twórcy, które stawią go w pozycji autorytetu,
  • opinie kursantów i testymoniale.

Najczęstszą praktyką jest stworzenie landinga sprzedażowego, gdzie użytkownik obejrzy krótki wstęp do szkolenia lub zostawi kontakt, aby zakupić pełną wersję kursu. Innym polecanym zabiegiem jest okienko pop-up, które oferuje darmowy fragment w zamian za pozostawienie adresu e-mail. Użytkownik otrzyma wtedy część szkolenia i sprawdzi, czy zechce w niego zainwestować.

Warto skorzystać również z mediów społecznościowych, które mogą okazać się skuteczną formą wsparcia Twoich działań marketingowych. Polecamy wrzucić fragment szkolenia na YouTube’a lub Instagrama, co zachęci pierwszych odbiorców do skorzystania z kursu. Inną formą promocji są wydarzenia na żywo na Facebooku lub darmowe webinary, które będą wstępem do kursu.

Drugą często wybieraną opcją publikacji kursu są platformy e-learningowe. Czy takie platformy są dobrym pomysłem z marketingowego punktu widzenia? Jak najbardziej tak. Mają już wyrobioną markę, ich popularność jest ogromna, a ich klientela nastawiona z góry na znalezienie i zakup odpowiedniego dla siebie szkolenia. Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze z nich:

  • Udemy,
  • Skillshare,
  • Teachable,
  • Podia,
  • Thinkific,
  • Kajabi,
  • LearnWorlds,
  • LearnDash.

Rada na koniec

Ostatni rok wyraźnie pokazał, że komunikacja w formie video jest nie tylko przyszłością, ale teraźniejszością! Coraz więcej studentów i firm przestawia się na tryb pracy i nauki zdalnej. Nawet jeśli nie robiłeś wcześniej szkoleń tego typu, to najlepszy moment, aby zacząć. Nie ma się czego bać. Pamiętaj, że Twój kurs jest znacznie bardziej wartościowy, niż Ci się wydaje. Jeśli tylko zrealizujesz go sumiennie i z zaangażowaniem, może stać się piękną wizytówką Twojej edukacji, doświadczeń i przeżyć.


Przypisy:

1. www.cisco.com › solutions › vni-forecast-highlights › pdf

2. www.learnworlds.com/how-to-sell-online-courses/#chapter3

Podziel się: