Powiedz czego szukasz?

Rozwiązanie autorskie czy platforma e-commerce? Zakładanie sklepu internetowego od podszewki

Szacowany czas czytania:

Autor: Artur Pajkert

Z tego tekstu dowiesz się:

  • W jaki sposób wybrać hosting i domenę sklepu.
  • Czym kierować się podczas wyboru platformy sprzedażowej.
  • Jakie możliwości oferują platformy typu open source.

Czy wiesz, że aktualnie jest najlepszy moment, aby rozpocząć sprzedaż w internecie? Branża e-commerce notuje bardzo wysokie wzrosty sprzedaży. Marki, przenoszą swoją aktywność do sieci, a konsumenci coraz więcej czasu spędzają przed ekranami smartfonów zamiast na spacerowaniu po galeriach handlowych – w końcu cały świat jest przecież dosłownie na wyciągnięcie ręki! Założenie własnego sklepu internetowego nie musi być trudne – wystarczy skorzystać z pomocy profesjonalnych platform e-commerce, które oferują gotowe rozwiązania.

Sklep internetowy to zestaw narzędzi, dzięki którym możesz prowadzić sprzedaż wygodnie, także w wielu kanałach (Allegro, eBay, Amazon). Jego obsługa najczęściej jest dość prosta, a dzięki wsparciu pracowników BOK, bez trudu poradzisz sobie ze wszystkimi aspektami uruchamiania strony.

W tym wypadku wybór odpowiedniej platformy sklepowej może być kluczowy – postaw na sprawdzonego partnera, który zaoferuje Ci rozwiązanie dostosowane do Twoich potrzeb, a jeśli nie masz wystarczającej wiedzy – który doradzi Ci w wyborze optymalnych narzędzi.

Tomasz Cincio, RedCart.pl

„Doskonale pamiętamy historię jednego z naszych klientów i początki jego biznesu internetowego. Po roku poszukiwań idealnej platformy, ostatecznie zdecydował się na wybór darmowego rozwiązania typu open-source. Bardzo kibicowaliśmy temu projektowi, ponieważ asortyment świetnie wpisywał się w ówczesne trendy e-commerce. Po nieco ponad 6 miesiącach od naszego ostatniego spotkania zadzwonił telefon. Okazało się, że przez ponad pół roku nie tylko nie udało się uruchomić sklepu internetowego, ale kilkumiesięczna praca poszła na marne. W wyniku włamania do bazy danych, sklep i wszystkie dane, w tym przede wszystkim wprowadzone ręcznie do systemu produkty, zostały bezpowrotnie utracone. Stracony czas, pieniądze, a projekt sklepu internetowego był dalej w punkcie wyjścia. W zaledwie kilka dni uruchomiliśmy nowy sklep, a dzięki aplikacji do importu danych, w kilkanaście minut udało się wprowadzić asortyment, łącznie ze zdjęciami – co w przypadku poprzedniego systemu trwało kilka miesięcy.”

Czego uczy nas ta historia? Uruchomienie sklepu internetowego wymaga wiedzy i doświadczenia. W kolejnej części tego artykułu dowiesz się, na co zwracać uwagę przy uruchamianiu sklepu online.

Jak wybrać hosting i domenę. Zasady

Hosting to przestrzeń, na której przechowuje się zdjęcia, teksty i filmy na pracującym bez przerwy, podłączonym do Internetu komputerze (serwerze). Aby sklep internetowy działał i wyświetlał się kupującym, musi obsługiwać go serwer. W nowoczesnych platformach sklepowych, hosting jest jednym z podstawowych elementów oferty. Nie musisz więc samodzielnie dokonywać wyboru, sprawdzać zabezpieczeń, ani pilnować limitów transferu. Twój partner – platforma sklepowa zrobi to za Ciebie!

Hosting otrzymujesz natychmiast po zakupie. Jednak aby strona działała, potrzebna jest również domena internetowa. To inaczej adres, pod którym dostępny będzie sklep internetowy. Domena – Twój sposób przedstawiania się klientom, należy do najważniejszych elementów budowania wizerunku firmy w sieci.

Wybierając nazwę, należy pamiętać by była ona przede wszystkim prosta do powtórzenia oraz zapisania. Może kojarzyć się bezpośrednio ze sprzedawanymi produktami, nazwą firmy lub być zupełnie nowym słowem – tak kreuje się nową markę. Sprawdź, czy podobna nazwa nie kieruje do innej firmy (wpisując ją w Google bądź wyszukiwarce na Facebooku) lub stron, z którymi wolałbyś być nie kojarzony (np. sklep internetowy Twojej konkurencji).

A czy wiesz, że domena może mieć swoją historię?

Dzieje się tak wówczas, gdy adres był wcześniej używany i istnieją konkretne powiązania. Nabycie używanej domeny może być korzystne. Zwykle była ona już pozycjonowana, więc poradzi sobie lepiej niż całkiem nowy adres. Warto jednak sprawdzić, jakie linki prowadzą do domeny, szczególnie, gdy mogą one być powiązane z zainfekowanymi stronami z zagranicy lub pochodzić ze słabych źródeł.

Wybierając domenę, zadbaj również o pocztę e-mail. Najczęściej usługodawcy oferują niewielką przestrzeń hostingową przeznaczoną na ten cel. Jej koszt oscyluje w granicach kilkudziesięciu złotych rocznie. Adres e-mail w domenie sklepu wpłynie pozytywnie na budowanie marki, zwiększy zaufanie i ułatwi klientom dotarcie do Ciebie.

Unikaj popularnych serwisów z darmowymi skrzynkami pocztowymi. Nie wygląda to profesjonalnie. Możesz mieć też problem z obsługą wiadomości, np. z powodu dużego SPAMU.

Więcej o wyborze domeny przeczytasz w artykule: Jak wybrać domenę? Dobrze już za pierwszym razem! oraz znajdziesz w webinarze Hosting.

Wybór platformy e-commerce – na co zwrócić uwagę?

Możesz zdecydować się na dwa rozwiązania – zbudować swój sklep od podstaw samodzielnie lub skorzystać z gotowych rozwiązań. W pierwszym wypadku konieczne będzie znalezienie firmy, która wesprze Cię programistycznie w tworzeniu sklepu internetowego. Oprócz koncepcji wizualnej, będziesz musiał zaplanować funkcjonalności, opcje, a także wygląd kolejnych etapów zamówienia.

Własny projekt

Możesz zdecydować się na indywidualny projekt lub częściowo skorzystać z platform typu open source. Oferują one oprogramowanie do własnej rozbudowy. Często są wykorzystywane przez firmy, które przygotowują sklepy na zamówienie.

Pamiętaj, że musisz z góry zaplanować wszystkie niezbędne integracje:

  • Płatności online,
  • Systemy kurierskie,
  • Programy księgowe,
  • Media społecznościowe.

Każdy element może być osobno wyceniony i zwiększać wartość końcową sklepu.

Dodatkowym wydatkiem będzie hosting i serwer. Zadbaj o dużą przepustowość, szybkość działania oraz odpowiednie zabezpieczenia techniczne. Nie zapomnij o rejestracji domeny, certyfikacie SSL oraz zleceniu napisania regulaminu i pozostałych dokumentów do sklepu.

Nie należy zapominać o wymogach RODO. Twój sklep powinien mieć oddzielny komponent do zarządzania zgodami klientów oraz spełniać wszystkie obowiązki informacyjne. W praktyce taki projekt może pochłonąć nawet kilkaset tysięcy złotych. Fakt, zostanie skrojony dokładnie pod Twoje potrzeby, ale przygotowanie go może zająć kilka miesięcy. W procesie projektowym łatwo pominąć istotne elementy, które w późniejszym etapie mogą być niemożliwe do wdrożenia. Trzeba również liczyć się, że po pewnym czasie oprogramowanie może przestać być aktualne i będzie wymagało przebudowy.

SaaS

Zdecydowanie prostszą drogą wydaje się wybór rozwiązania SaaS (z ang. Software as a service – oprogramowanie jako usługa), które zakłada udostępnianie oprogramowania w chmurze. Użytkownik za pomocą internetu korzysta z przygotowanych narzędzi. W takim modelu działają platformy internetowe: RedCart, Shopify czy Shoper. Ponieważ oprogramowanie, komponenty czy integracje przygotowują jednorazowo dla tysięcy kont, mogą zaproponować niższe koszty użytkowania w stosunku do rozwiązań indywidualnych. Ich wadą jest mniejsza customizacja, chociaż dla RedCart i to jest możliwe.

Otrzymujemy gotowy, sprawdzony produkt, z setkami funkcji i gwarantowaną obsługą techniczną.

Nie musimy myśleć, co powinno znaleźć się w sklepie ani szukać informatyka, jeśli coś przestanie działać. Nowoczesne platformy e-commerce zapewniają nie tylko obsługę techniczną, ale i zaawansowane wsparcie merytoryczne: działy obsługi, dodatkowe pomoce i materiały wideo, które pomagają przejść przez pierwszy, najtrudniejszy okres konfigurowania sklepu. Gotowe, darmowe integracje wpływają na atrakcyjność Twojej witryny, a wszystkie komponenty są na bieżąco i bezpłatnie aktualizowane.

Wybierając oprogramowanie sklepowe, zwróć uwagę, czy posiada integrację z wybranym dostawcą lub czy jest możliwość jej przygotowania. Platforma RedCart wykonuje takie integracje dla klientów za darmo – wystarczy tylko przesłać plik z ofertą dostawcy.

Co jeszcze jest istotne?

  • możliwość bezpłatnego przetestowania funkcjonalności sklepu internetowego, aby sprawdzić wszystko przed podjęciem decyzji,
  • dodatkowe pomoce i materiały na początek,
  • wsparcie techniczne,
  • funkcjonalny panel obsługi,
  • nowoczesny szablon sklepu,
  • moduł sprzedaży wielokanałowej,
  • wersje językowe.

Podsumowując:

  • Jeśli dysponujemy dużą ilością wolnego czasu, odpowiednią wiedzą e-commerce i mamy sporo oszczędności, wybierzmy budowę własnego sklepu. Podobnie jak w wypadku budowy domu, musimy znaleźć wykonawcę, przygotować projekt, zaplanować budżet i uzbroić się w cierpliwość. Sklep zostanie skrojony idealnie pod nas. Jeśli dopiero zaczynamy przygodę z e-commerce, może okazać się, że o wielu rzeczach nie pomyślimy na etapie budowy, a ich późniejsze dopisanie będzie wiązało się ze sporymi wydatkami.
  • Jeśli budżet jest ograniczony, a mamy sporo wolnego czasu, dobrym rozwiązaniem będzie oprogramowanie typu open source – często oferowane za darmo. Sklep stworzymy samodzielnie, opierając się na dostępnych narzędziach. Mimo że sam core jest darmowy, dodatkowe aplikacje mogą już okazać się płatne lub ich implementacja będzie wymuszać zatrudnienie programisty. Musimy też wiedzieć, co będzie nam potrzebne do prowadzenia sklepu, tak, aby go odpowiednio skonfigurować.
  • Aby uruchomić sklep szybko i mieć pewność, że znajdzie się w nim wszystko, co niezbędne, wybierzmy gotową platformę sklepową, np. RedCart.pl. W ramach takiego rozwiązania, kompletny sklep, ze wszystkimi niezbędnymi narzędziami, w przystępnej cenie. Konfiguracja nawet osobie początkującej nie zajmie więcej niż kilka godzin i od razu można sprzedawać. Sklep samodzielnie spersonalizujemy, kupując dodatkowe elementy, np. gotowe skórki, które odmienią jego wygląd. Platformy sklepowe mogą też automatycznie zatowarować sklep przez wgranie pliku z ofertą współpracującej hurtowni (nazwy, opisy, zdjęcia oraz dodatkowe informacje pojawią się od razu w Twoim nowym sklepie internetowym).

Na co powinieneś zwrócić uwagę przy wyborze platformy sklepu?

1

Co jest w cenie?

Hosting, domena, obsługa informatyczna, dodatkowy support, możliwości technicznie. Warto sprawdzić, co dostajemy w cenie sklepu i czy nie ma dodatkowych, ukrytych opłat (np. prowizja od sprzedaży).

2

Funkcjonalność

Liczba integracji, które oferuje platforma sklepu internetowego powinna być jak największa. Jakie opcje i integracje są dostępne – czy na pewno są to te, których potrzebujemy. 

3

Realizacja

Jeśli zastanawiasz się, jaka platforma będzie najlepsza, a szczególnie, gdy wahasz się między różnymi rozwiązaniami, sprawdź, jak wyglądają przykładowe sklepy. W ten prosty sposób dowiesz się, czy platforma sprosta Twoim oczekiwaniom.

4

Załóż sklep testowy

To punkt obowiązkowy przed wyborem platformy. Warto popracować w danym panelu, dodać produkty, przetestować składanie i obsługę zamówień. Panel musi działać szybko, być przejrzysty i czytelny, aby praca była przyjemna i efektywna.

Podsumowanie

Jeśli prowadzisz własny biznes internetowy, powinieneś zadbać nie tylko o sklep i towar, ale również o zadowolenie klientów. Wielu początkujących sprzedawców jest zdania, że wystarczy tylko wystawiać produkty, np. na Allegro, aby zapewnić sobie zyski. Szybko okazuje się jednak, że mimo dużej sprzedaży, bilans nie jest korzystny z uwagi na opłaty dodatkowe. Ważne jest posiadanie oddzielnego sklepu internetowego!

Rozbudowana funkcjonalność pomoże Ci nie tylko uruchomić sprzedaż, ale i osiągnąć planowany sukces.

Aby tego dokonać, musisz starannie zadbać o wszystkie aspekty technologiczne. Gdy oddasz kwestie techniczne w ręce specjalistów, możesz skupić się na sprzedaży i promocji sklepu.

Jeśli chcesz zaoszczędzić czas i nie masz ochoty osobno kupować domeny, hostingu i oprogramowania, zdecyduj się na gotowy sklep internetowy w jednej z platform sprzedażowych. Otrzymasz kompleksową usługę: pomoc w uruchomieniu i konfiguracji sklepu, wsparcie przy tworzeniu indywidualnego wyglądu sklepu, dokumentów prawnych, pomoc w reklamie i dotarciu do nowych klientów. Zaletą oprogramowania typu SaaS jest hosting w cenie pakietów. Jeśli nie posiadasz technicznej wiedzy, możesz zdać się na ekspertów i wybrać gotowe rozwiązanie. Nie musisz zastanawiać się, czy wybrany przez Ciebie serwer jest odpowiedni, martwić się o jego pojemność, przepustowość czy późniejszą obsługę. Specjaliści od IT dobiorą wszystkie parametry za Ciebie.

Dobre platformy SaaS mają w ofercie gotowe sklepy: wybierasz branżę, szablon i zaczynasz sprzedawać w ciągu kilku dni.

Zwróć uwagę, jak długo platforma jest obecna na rynku – ma pomóc Ci działać i rozwijać biznes przez najbliższe lata.

Dlaczego wybrać SaaS (w skrócie):

  • brak konieczności zakupu hostingu 
  • wsparcie działu obsługi klienta
  • darmowa pomoc techniczna
  • niższe koszty stałe
  • regularne aktualizacje
  • gotowe integracje z hurtowniami
  • integracje z marketplace’ami
  • prosta i intuicyjna obsługa
  • bezpieczeństwo oprogramowania
Podziel się:

Newsletter

Korzystaj z bezpłatnych materiałów, które przygotowują eksperci rynku e‑commerce. Dołącz do newslettera, przydatna wiedza jest w zasięgu ręki.