Powiedz czego szukasz?

Social media

Sprzedaż na Facebooku w ramach e-commerce – czy warto?

Szacowany czas czytania:

Facebook rozwinął w ostatnim czasie funkcję Facebook Shops – zakładkę produktową, integralną z większością systemów e-commerce. Jak opcja wypada na tle Marketplace i czy sprzedaż bezpośrednio na Facebooku jest w ogóle możliwa? Sprawdźmy to!

Z tego tekstu dowiesz się:

  • Sprzedaż na Facebooku w ramach e-commerce – czy warto?
  • Dlaczego warto korzystać z Facebook Shops,
  • Dlaczego warto korzystać z Facebook Marketplace,
  • Facebook Shops i Marketplace – którą opcje wybrać?

Facebook Shops – obejrzyj i kup!

Choć Facebook Shops nie stanowi pełnoprawnego sklepu, łączy się płynnie z funkcjonalnością własnego e-commerce. Produkt prezentowany w osobnej zakładce fanpage połączony jest bezpośrednio z dedykowaną mu podstroną. Facebook Shops generuje osobne linki, odsyłające użytkownika do docelowej karty produktu, a nawet do zawierającego go koszyka.

Jeśli przedmiot występuje w różnych opcjach kolorystycznych, czy rozmiarach, Sklep możesz wyposażyć nawet w przyciski dopasowane do kryteriów wyszukiwania. Link do produktu zaktualizuje się w zależności od tego, na który wariant zdecyduje się użytkownik.

Pomimo że Facebook Shops nie pozwala na dokonywanie płatności bezpośrednio w serwisie, opcja testowana jest już w USA. Funkcjonalność wzbogacona jest tam o funkcję kasy podpiętą bezpośrednio pod Sklep. Kwestią czasu jest wdrożenie wewnętrznego systemu również w Polsce. W tym miejscu radzimy Ci przygotować się na zmiany wcześniej niż konkurencja – po premierze możesz zaistnieć jako jeden z niewielu „graczy” na planszy!

Dlaczego warto korzystać z Facebook Shops?

Polska premiera zakupów dokonywanych bez wychodzenia z Facebooka zmieni naprawdę wiele. Nie oznacza to jednak, że obecny system nie nadaje się absolutnie do niczego. Wciąż możesz poprawiać z nim swoje wskaźniki konwersji!

1. Automatyzacja

Wiesz już, że Facebook wykonuje znaczną część czynności za użytkownika. Link produktowy łączy się z Twoim własnym sklepem. Po naciśnięciu odnośnika użytkownik kierowany jest wprost do konkretnej podstrony. Sprytne integrowanie funkcji opiera się jednak również na łączeniu akcji wykonywanych bezpośrednio w serwisie. Produkty prezentowane w Facebook Shops możesz połączyć w kilka kliknięć z kampanią reklamową, czy promowanym postem.

Znacznie skraca to drogę sprzedażową. Użytkownik, który musiałby najpierw znaleźć się na Twoim fanpage’u, może trafić na produkt bezpośrednio ze swojej tablicy. Wraz z nadejściem zmian możliwe będzie również kupowanie produktów bezpośrednio w oknie reklamy. Część sklepów z USA zawiera już opcję Kasy połączonej ze Sklepem.

2. Organiczne budowanie ruchu

Każdy Sklep podpięty jest bezpośrednio pod profil marki. Z racji, że fanpage nierzadko nie odbiegają „prawami” od zwykłych użytkowników, ruch wokół sklepu możesz budować dość naturalnie. Wystarczy, że będziesz systematycznie publikować nowy content i udzielać się w tematycznych strefach wyposażonych w zgodę na publikację treści przez strony. Każda osoba, która odwiedzi fanpage w wyniku Twoich rutynowych aktywności, być może przejrzy również kategorię „sklep”.

Budując content, który nie skupia się na ofercie Sklepu, zwiększasz więc widoczność sekcji produktowej. Ruch napędzać mogą jednak również sami użytkownicy. Produkty udostępniać lub dodawać można do Listy Życzeń – osobnej zakładki, przynależącej do Kolekcji. Choć obecnie jej widoczność zarezerwowana jest wyłącznie dla właściciela, niewykluczone, że wkrótce możliwe stanie się dodawanie do niej innych osób – taką opcję oferują już wszystkie inne Listy. W razie wdrożenia zmian Twoje produkty zaczną więc „wędrować” pomiędzy różnymi użytkownikami.

Facebook Marketplace – aukcje nie tylko dla osób prywatnych

Marketplace to niewielki rynek aukcyjny przedstawiający użytkownikom lokalne oferty. Właściciele strony biznesowej i Facebook Shops mogą wystawiać tam przedmioty bezpośrednio jako firma. Niestety, transakcje dokonywane za pośrednictwem Marketplace obsługiwane są wyłącznie w USA. Takie ograniczenie ma bezpośredni związek ze Sklepami z funkcją Kasy. Produkty prezentowane na Marketplace pochodzą z zakładki Facebook Shops.

Obecnie Marketplace oferuje wyłącznie możliwość prezentacji produktu. Samą transakcję obsłużyć musisz jednak samodzielnie, odsyłając klienta do zewnętrznej strony lub przedstawiając mu dane do płatności.

Dlaczego warto korzystać z Facebook Marketplace?

Zastanawiasz się, czy Marketplace pomoże Ci zarabiać więcej? Przyjrzyjmy się korzyściom! Podobnie, jak w przypadku Facebook Shops, ograniczenie dostępności poszczególnych funkcji nie przysparza wielu problemów. Wciąż możesz wykorzystać funkcję inaczej!

1. Spojrzenie w przyszłość

Jak widzisz, funkcjonalność Marketplace oparta jest na pełnej integralności z Facebook Shop wyposażonym w funkcję Kasy. Choć rozwiązanie dostępne jest wyłącznie w USA, wraz z upływem czasu opcja wkroczy zapewne również na lokalny rynek. Początkowo także i sam Marketplace dostępny był jedynie w niektórych krajach. Jednak już dziś zauważamy, że Facebook stale poszerza obszar swoich działań.

Promując swoje produkty na Marketplace, przygotowujesz się na zmiany. Nawet jeśli transakcji dokonać możesz wyłącznie w prywatnej rozmowie lub na stronie. Zadbaj o dobrą prezentację ofert i wartościowe opisy. Każdy ruch budowany wokół fanpage (lub docelowej strony) pomoże Ci wybić się w przyszłości już po aktywacji nowych funkcji!

2. Budowanie kontaktu ze społecznością

Sprzedawanie produktów na Marketplace sprzyja zacieśnianiu więzi ze społecznością. Aukcja przekierowuje m.in. do okna wiadomości – użytkownik może zapytać w niej o wszystko i dostać szybką odpowiedź. Ludzie pożądają już od dawna równie krótkich, przystępnych form komunikacji. Znaczna część Twoich potencjalnych klientów może bać się wysłać formularz kontaktowy lub zadzwonić. Z kolei rozmowa na czacie nie przysporzy im żadnych negatywnych emocji.

Sama istota platformy skraca też dystans. Wystawiając produkty na Marketplace, możesz odpowiedzieć na potrzeby osób, które nie lubią formalnej komunikacji. Użytkownicy nie poczują się nieswojo, zwracając się do Ciebie „na Ty”.

Szybkie odpowiadanie na wiadomości poprawi też Twoją renomę. Kiedy użytkownicy zauważą, że nie muszą długo czekać na odpowiedź, będą chętniej nawiązywać z Tobą kontakt w innych miejscach – pod postami, reklamami, czy na platformach, do których kierują odnośniki.

Przyniesie Ci to korzyści nawet w sytuacji, gdy osoby prowadzące rozmowę nie mają najmniejszego zamiaru nic kupić (chcą tylko pogawędzić lub zadać jedno z najbardziej typowych pytań). Sam fakt nawiązania nowych interakcji poprawi Twoją szansę na zwiększenie popularności. Kto wie, ile niedoszłych kupujących zacznie komentować lub udostępniać Twoje posty!

3. Wiarygodność i integralność

Choć część użytkowników nie radzi sobie jeszcze zbyt dobrze z potwierdzaniem wiarygodności witryn internetowych. O fake kontach na Facebooku słyszał niemal każdy. Internauta bez problemu przejdzie więc z oferty na fanpage i oceni samodzielnie wiarygodność Twojej komunikacji. Zapozna się też od razu z odzewem społeczności. Sam widzisz, jak wiele znaczy regularne budowanie zaufania!

Facebook Marketplace zyskuje dużo na swojej integralności z wszystkimi innymi funkcjami platformy. Osoba, która chce zdobyć więcej informacji o marce, nie musi udawać się na żadne szemrane strony. Wszystko jest przy tym mocno zautomatyzowane i uproszczone. Klient, który napisze do Ciebie wiadomość dotyczącą oferty, będzie mógł przejść na profil firmy bezpośrednio z okna czatu. Nie zgubi przy tym zakładki z wiadomością.

Facebook Shops i Marketplace – którą opcję wybrać?

Marketplace jest obecnie jedyną „odnogą” Facebooka umożliwiającą bezpośrednie kontaktowanie się z osobami zainteresowanymi produktem. Potencjalny klient najzwyczajniej sam się do Ciebie odezwie. Krótka, bezpośrednia forma kontaktu przypadnie do gustu wielu osobom. Nawet jeśli transakcja nie dojdzie do skutku, wyposażony w historię rozmów utrzymasz kontakt z wybraną osobą, informując ją np. o dostawie innego wariantu kolorystycznego, czy o ewentualnych zniżkach na dany produkt.

Z polskiej wersji Facebook Shops znacznie ciężej nawiązać dialog. Karty produktów przekierowują wyłącznie do zewnętrznego sklepu, a opcja wysłania wiadomości schowana jest w rozwijanej kategorii „opis”. Funkcjonalność Sklepu wykorzystać możesz jednak wciąż do reklamowania się w wielu miejscach Facebooka i skracania drogi sprzedażowej.

Podsumowując:

 

  • Marketplace pozwala nawiązywać kontakt z kupującymi i oferować produkty osobom nastawionym na bezpośredni kontakt. Transakcje mogą być jednak dość kłopotliwe.
  • Facebook Shops odznacza się ogromną automatyzacją. Koniec z odnośnikami. Reklamą może być karta produktu! Na razie Sklep nie stawia jednak na bezpośrednią komunikację. Zmieni to jedynie przyszłość i nieustające prace Facebooka!

Jak przygotować się na zmiany w Marketplace i Facebook Shops?

Wiesz już, że chcesz powoli wczuć się w nowe funkcje? Sposób działania amerykańskiego Facebook Shops z Kasą pozwala wyciągnąć sporo wniosków! Radzimy, by wykonać następujące czynności:

 

  • Oswój się ze Shopify – to jedyna platforma e-commerce połączona z amerykańskim Facebook Shops. Po wprowadzeniu systemu do innych krajów funkcjonalność może opierać się na tej samej platformie. W końcu przeprowadzane są na niej testy.
  • Zachęcaj użytkowników do dodawania przedmiotów do Kolekcji – wystarczy krótkie CTA w opisie! Po wprowadzeniu nowych opcji odbiorcy będą mogli wykupić przedmiot bezpośrednio z Listy Życzeń za pomocą wewnętrznych płatności. Kto wie, ilu z nich powróci po czasie do Kolekcji i przypomni sobie o wymarzonych prezentach! Z dużym prawdopodobieństwem stanie się również możliwe udostępnianie List Życzeń innym osobom. Lepiej więc, żebyś na nich figurował!
  • Przygotuj się na nowy system płatności – system Facebook Checkout połączony ze Sklepem przetwarza płatność nawet do 10 dni. Spodziewać możesz się też prowizji (w USA opłata opiera się obecnie na potrąceniu 5% wartości lub zryczałtowanej kwocie).
  • Zacznij budować ruch – Twoje produkty zaczną pokazywać się ludziom częściej, jeśli zbudujesz wokół siebie aktywną społeczność.
  • Pozyskaj nowoczesnych klientów – swoją komunikacją musisz trafić do osób, które rozumieją ideę płacenia na Facebooku lub Instagramie. Nie napędzaj sztucznej aktywności, zaczepiając na profilu osoby, które nigdy nie połączą karty płatniczej z serwisem (bo np. obawiają się technologii).
  • Dbaj o wartościową prezentację Facebook ocenia karty produktów pod kątem spójności i atrakcyjności.

Jesteś gotowy na zmiany, a może zamierzasz dopiero zaznajomić się z obecnymi i przyszłymi funkcjami Sklepu i Marketplace? Jedno jest pewne – DZIAŁAJ!

Podziel się:

Newsletter

Korzystaj z bezpłatnych materiałów, które przygotowują eksperci rynku e‑commerce. Dołącz do newslettera, przydatna wiedza jest w zasięgu ręki.