Powiedz czego szukasz?

Sprzedaż

Jak sprzedawać na Allegro (i dlaczego warto?)

Szacowany czas czytania:

Allegro to dobra opcja na start dla osób, które dopiero pracują nad pozycją własnej witryny. Sprzedaż w ramach Marketplace może działać przez cały czas rozwijania docelowego miejsca. Sprawdź, jak zacząć sprzedawać na Allegro JUŻ i jak z jego pomocą rozwinąć własny sklep!

Z tego tekstu dowiesz się:

  • Jak sprzedawać na Allegro (i dlaczego warto?),
  • Jak założyć konto firmowe na Allegro,
  • Z czym w ogóle wejść na Marketplace,
  • Opłaty i prowizje, czyli ile tak na prawdę zarobisz, 
  • Jak pozycjonują się artykuły na Allegro, 
  • Trochę o przyszłości, czyli jak Allegro wpłynie na Twoje kompetencje

Allegro – statystyki

Allegro jest najczęściej wybieraną platformą do zakupów online w Polsce. Korzysta z niej aż 86% ankietowanych konsumentów (Atena Research&Consulting). Pozycji serwisu nie grozi nawet rosnąca w siłę konkurencja. Reklamowane głośno Shopee wybiera zaledwie 15% uczestników badania.

Co ciekawe, ankieta ukazuje również pewne pole przewagi nad samym Google. Aż 30% osób zadeklarowało, że poszukuje pożądanych przedmiotów w pierwszej kolejności na Allegro. Najsłynniejsza wyszukiwarka może poszczycić się przy tym wynikiem zaledwie 18%. Wybór Allegro wiążę się również z większą skłonnością do dokonania zakupu jeszcze tego samego dnia. Platforma skraca więc ścieżkę sprzedażową!

Popularne kategorie, w których przeważa Allegro to:

 

  • motoryzacja (przewaga 19%),
  • dom i ogród (39% kontra Googlowskie 18%),
  • dziecko (35% kontra 17%),
  • środki czystości (34% obok 14%).

Same procenty nie dają pełnego odniesienia? Ciekawe, co powiesz na ranking pozycji! Allegro już od kilku lat odznacza się mianem absolutnego lidera najlepiej pozycjonujących się sklepów (E-commerce w Polsce 2021, Senuto). Jego widoczności w sieci nie dorównują nawet zsumowane wyniki Empiku, Ceneo i OLX – trzech następnych miejsc w rankingu.

Marketplace’y – czy są przyszłością sprzedaży online? Skąd bierze się cała ta przewaga i czy może pomóc wybić się również Tobie? Przejdźmy pokrótce przez aspekty istotne dla Twojego e-commerce!

Dlaczego konsumenci wybierają Allegro (więc mogą wybrać i Ciebie?)

Klienci chętnie kupują na Allegro, ze względu na:

 

  • Cenę – z racji, że sklep figuruje wyłącznie na płaszczyźnie on-line, na marżę nie wpływają żadne słono opłacane placówki. Ma to wpływ także na Ciebie. Brak stacjonarnego sklepu oznacza niższe koszty. Te oszczędności pozwalają na obniżenie ceny.
  • Dostępność i współzależność – klient, który normalnie musiałby skorzystać z oferty kilku sklepów, może zakupić na Allegro niemal wszystko. Może również w każdej chwili porównać ze sobą dowolne zestawy produktów, dodając je do odrębnych koszyków. A także znaleźć u jednego sprzedawcy produkt, który w normalnych okolicznościach musiałby kupić w zupełnie innym miejscu. Odbiorcy mogą kupować u Ciebie przez sam fakt, że i tak od dłuższej chwili przeglądają już Allegro – stali się nastawieni na dłuższe zakupy!
  • Świetne filtrowanie – duża część specjalistycznych sklepów nie umywa się nawet do systemu Allegro. Produkty wyodrębnić można na podstawie czynników, o których „nie słyszały” nawet inne strony. Znaczenie ma m.in. cena, czas i opcje dostawy, ocena produktu, marka, wzór dominujący, pobór mocy, a nawet obecność certyfikatów lub atestów. Po uzupełnieniu szczegółowych parametrów świetnie wyróżnisz się więc na tle konkurencji. Osoby, które doskonale wiedzą, jakimi kryteriami się kierują, trafią na Ciebie zamiast na najpopularniejszą aukcję, której przedmiot nie spełnia parametrów.
  • Bezpieczeństwo i znakomitą obsługę – status Super Sprzedawcy, procent pozytywnych opinii i szybkość rozwiązywania sporów. Jeśli tylko będziesz działał sprawnie, z dużym prawdopodobieństwem szybko urośniesz w siłę. Konsumenci zaczną wybierać właśnie Ciebie, bo wyróżnisz się odznaczeniem. Prześcigniesz więc mało wydolną konkurencję i to bez względu na to, czy konkretne firmy górują nad Tobą w innych miejscach w internecie.
  • Atrakcyjne opcje – samo Allegro ujawniło, że osoby korzystające z programu Smart robią zakupy 2,5 raza częściej od pozostałych użytkowników. Klienci mogą zdecydować się też na różnorodne opcje wysyłki i płatności (w tym raty lub płatność odroczoną). Im więcej możliwości oferujesz klientom, tym więcej osób jest skłonnych Ci zapłacić!

Podstawy: jak założyć konto firmowe na Allegro

Sam proces wejścia na Marketplace nie jest zbyt kłopotliwy. Znacznie trudniej oswoić się z nowymi procedurami i rutyną. Nie wyprzedzając jednak faktów (a jakże przyjemnych – związanych z dużym zyskiem!), należy zacząć, rzecz jasna, od założenia konta. Właściciel e-commerce już przy rejestracji może zdecydować się na konto firmowe powiązane z konkretnym numerem NIP. Jego weryfikacja zachodzi przez przelew.

Z czym w ogóle wejść na Marketplace?

Jeśli działasz już chwilę w e-commerce, wiesz doskonale, co sprzedajesz. Musisz jednak zweryfikować, czy produkt ma szansę zaistnieć na Allegro. W pierwszej kolejności powinieneś więc przeanalizować konkurencję. Jeśli sprzedajesz identyczny przedmiot, co setki innych sprzedawców, najmocniej wyróżni Cię zapewne cena.

Produkt odznacza się nietypowymi cechami? To kolejny świetny wyróżnik! Zadbaj o przefiltrowanie ofert pod kątem konkretnych parametrów. Może okazać się, że nagle konkurencja zmaleje do zaledwie kilkunastu ofert.

Ciężko zejść z obecnej ceny, a parametry nie wyróżniają Cię dostatecznie mocno? Pozostaje promocja i stałe wzbogacanie oferty. Jeśli wprowadzisz do obiegu powiązane ze sobą produkty, konsumenci zaczną wybierać Cię coraz częściej. Pożądają w końcu możliwości kupienia wszystkiego w jednym miejscu.

Opłaty i prowizje, czyli ile tak naprawdę zarobisz?

Allegro pobiera opłaty za:

 

  • dodatnie oferty (w przypadku płatnych kategorii),
  • usunięcie lub przedłużenie oferty,
  • usługi dodatkowe,
  • samą sprzedaż (w postaci prowizji).

Wysokość opłat uzależniona jest przede wszystkim od kategorii produktów. Każda z nich odznacza się indywidualnym cennikiem wyszczególniającym, który rodzaj oprocentowania dotyczy konkretnych kwot. Z reguły wyższa cena wiąże się ze zmniejszoną prowizją. Za najtańsze przedmioty serwis może pobierać nawet do 25% wartości sprzedaży (tak, by w ogóle odnotować jakiś zysk za możliwość wystawiania kosztujących kilka złotych produktów).

W przypadku kategorii, których dotyczy opłata za wystawienie, na rachunku może pojawić się kilka jednakowych opłat. Cennik dotyczy bowiem 10 dni wystawienia oferty. W 11 dniu kwota zostaje naliczona ponownie.

Chcesz zobaczyć, ile konkretnie zarobisz na sprzedaży? Pomoże Ci kalkulator opłat!

Jak pozycjonują się artykuły na Allegro

Choć jeszcze kilka lat temu na topowych pozycjach plasowały się głównie produkty najtańsze, a od dłuższego czasu algorytmy Allegro biorą pod uwagę mnóstwo całkowicie odrębnych czynników. Na tym polu przejawia się kolejna przewaga serwisu nad Google –kryteria istotne dla robotów są całkowicie jawne.

Zasady dotyczące opisu aukcji i prezentacji produktu:

 

  • Zgodność miniaturki z wymaganiami serwisu – znaczenie ma m.in. jakość zdjęcia, brak napisów, odpowiednie umiejscowienie logotypu, czy obecność białego tła. Nie w każdej kategorii można umieszczać też zdjęcia sugerujące domyślny sposób użycia produktu lub rysunki techniczne.
  • Wyszczególnienie i opis parametrów.
  • Liczba wyświetleń oferty.
  • Liczba zakupów.
  • Liczba dodań do koszyka.
  • Cena
  • Stan
  • Szybkość i opcje dostawy.
  • Rodzaj płatności.

Dodatkowo istotną cechą aukcji Allegro jest także zaangażowanie kupujących zmieniające się w czasie. Dzięki temu można wykluczyć np. nabijanie aktywności za pomocą botów.

Kryteria dotyczące sprzedającego:

 

  • Liczba i procent pozytywnych i negatywnych ocen.
  • Średnie ocenie poszczególnych parametrów (koszt dostawy, zgodność przedmiotu z opisem, jakość obsługi).
  • Szybkość uzupełniania danych o przesyłce.
  • Czas odpowiedzi na pytania klientów.
  • Oznaczenie Super Sprzedawcy.

Jak widzisz, znaczenie ma nie tylko to, jak opiszesz i zaprezentujesz konkretny produkt. W równie dużym stopniu liczą się całościowe doświadczenia związane z korzystaniem z Twoich usług. Jeśli zawaliłeś w przeszłości, przełoży się to negatywnie również na obecne wyniki. Pracując sukcesywnie na swoją renomę, zwiększasz więc widoczność swoich ofert. Jakościowa obsługa klienta może zapewnić Ci więcej niż dokładne opisywanie kryteriów!

Ogromne znaczenie ma więc odznaczenie Super Sprzedawcy i wynikające z niego profity – m.in. możliwość udziału w programie Smart. Wszystko układa się tu w jedne, wielkie puzzle. Jeśli zasługujesz na konkretne odznaczenia, przychylne będzie Ci również filtrowanie pod kątem Trafności!

Jak zdobyć status Super Sprzedawcy na Allegro?

Jak widzisz, Super Sprzedawca to nie tylko estetyczna ikonka, ale również przepustka ku lepszym zasięgom i większym zyskom. Od razu po wejściu na Allegro powinieneś więc zacząć pracować na nowy status. Umożliwi Ci to m.in. zrealizowanie co najmniej 1000 zamówień i średnia ocen (gwiazdek) przewyższająca 4,950. Szczegółowe wytyczne znajdziesz tutaj

Allegro Smart – jak wejść do programu?

Uczestnikiem programu Allegro Smart może stać się wyłącznie sprzedawca, który:

 

  • W ciągu poprzedniego roku zdobył co najmniej 5 pozytywnych opinii.
  • Odznacza się statusem Super Sprzedawcy lub oceną na poziomie co najmniej 98%.
  • Określił warunki zwrotów dla wszystkich ofert.
  • Na bieżąco rozwiązuje dyskusje (status Super Sprzedawcy utracić może osoba, która nie odpowie na wiadomość w odpowiednim czasie).

Po weryfikacji niezbędne stanie się również zawarcie umowy z firmą realizującą zamówienia lub z brokerem kurierskim.

Ostatnia kwestia to koszty. Sam fakt tego, że konsument nie ponosi opłat, nie czyni w końcu przesyłki darmową. Należność dzielona jest pomiędzy serwis i sprzedającego. Standardowa opłata, którą przyjdzie Ci ponieść, to 0,99 zł brutto (przesyłki poniżej 100 zł) i 1,99 zł brutto (przesyłki do 100 zł). W grę wchodzą również dodatkowe koszty związane z ewentualnymi pomyłkami przy nadawaniu. Podsumowując – odpowiedzialność pomoże Ci zaoszczędzić i zatrzymać na długie lata należny Ci tytuł!

Trochę o przyszłości, czyli jak Allegro wpłynie na Twoje kompetencje

Choć Allegro to tablica ogłoszeń, a nie Twój prawdziwy dom, działanie na Marketplace prawdziwie zaprawi Cię w boju. Absolutnie wszystko, czego nauczy Cię serwis, przyda się w sprzedaży na własnych zasadach. Przejście na całkowicie odrębną witrynę stanie się znacznie łatwiejsze!

Allegro pomoże Ci, bo…

 

  • Wejdziesz w nowy rytm – konieczność przyjaznej obsługi, szybkie rozwiązywanie problematycznych sytuacji i systematyczność najzwyczajniej wejdą Ci w krew.
  • Zaczniesz analizować wyniki – jeśli zauważysz, że jedna aukcja radzi sobie świetnie, a druga wcale, szybko znajdziesz potencjalne przyczyny i rozpoczniesz eksperymenty. Na tej bazie wypracujesz sobie pulę własnych rozwiązań!
  • Zrozumiesz potrzeby konsumentów – Allegro pomoże Ci wywnioskować, jaką opcję dostaw, czy płatności wybierają najczęściej Twoi klienci i które produkty kupują. Sekcja pytań i odpowiedzi pomoże Ci z kolei uzupełnić komunikację firmy o informacje, które mogą być wartościowe dla docelowych odbiorców.
  • Zaoszczędzisz na księgowym – niekończące się cyfry pomogą Ci działać nieco bardziej indywidualnie. Z dużym prawdopodobieństwem zaczniesz ogarniać znaczną część rozliczeń sam. Nawet jeśli nie zrezygnujesz z pomocy w rozliczeniach, zaoszczędzisz nieco czasu potrzebnego na ciągłe zadawanie pytań. Obcowanie z „numerkami” rozjaśni Ci umysł.

Zamierzasz dopiero zacząć sprzedaż, a może chcesz przenieść sklep na Allegro i nakręcić ruch własną stroną? Rozwiązanie nauczy Cię, jak działać w branży. Ze starcia z Marketplace wyjdziesz silny i gotowy do podboju wyszukiwarek!

Podziel się: