Autor: Karolina Wojcieszek
Z tego tekstu dowiesz się:
Marketing treści nie miałby sensu, gdyby nie narzędzia do tworzenia komunikatów oraz kanały ich dystrybucji. W wypadku tych drugich niezawodne okazują się social media. To właśnie dzięki nim można dotrzeć do konkretnej grupy docelowej. Umiejętne korzystanie z odpowiednich platform nie zawsze jest proste. Z dnia na dzień konkurencja online rośnie, a odbiorcy są coraz bardziej wyedukowani. Rosną też wymagania względem działań marek w social mediach. Jak mówić do swoich klientów oraz z jakich social mediów korzystać, aby nie zginąć w morzu internetowych treści?
Jak podążać za trendami? Czyli marketing czasu rzeczywistego
Sercem działań contentowych w mediach społecznościowych jest Real Time Marketing (RTM). Inaczej mówiąc – marketing czasu rzeczywistego. To praktyka natychmiastowego reagowania w kanałach cyfrowych na zewnętrzne wydarzenia i bodźce.
Jak ją rozumieć? Jeśli chcesz dotrzeć do klientów, powinieneś zawsze być na czasie i śledzić na bieżąco, co w trawie piszczy. Nie tylko informacje związane z branżą, ale również z popkulturą czy aktualnymi wydarzeniami. Skuteczny monitoring Internetu powinien być podstawą Twoich działań. RTM daje bardzo wiele korzyści!
Zalety marketingu w czasie rzeczywistym:
- poczucie bliskości z klientem, ocieplenie wizerunku marki;
- personalizacja, stawianie klienta w centrum;
- dotarcie do młodszych użytkowników;
- jeśli zareagujemy odpowiednio szybko, mamy szansę zaistnieć dzięki unikalnym treściom;
- stosunkowo niskie koszty w stosunku do potencjalnych zysków.
Według badań Smart Insight,
aż 76% badanych twierdzi, że RTM zwiększa zaangażowanie odbiorców, a aż 56% uważa, że tego typu działania potęgują zadowolenie klientów oraz zwiększają sentyment do marki.
Pamiętaj, aby treści zawsze były wartościowe. A jak nauczyć się tworzyć wartościowy content? Od czego zacząć? Jeśli się nad tym zastanawiasz – ten artykuł został stworzony właśnie dla Ciebie!
Tone of voice, czyli jak mówić do klienta?
Z pewnością zdajesz sobie sprawę, że w codziennym życiu rozmawiamy w różny sposób z różnymi ludźmi. Kolega z pracy, partner czy nasz kontrahent – w relacji z każdą z tych osób budujemy wypowiedzi korzystając z innych słów i znaczeń. Zmieniamy często ton i sposób mówienia. Jeśli chcesz skutecznie porozumieć się z klientami, postępuj podobnie.
Twoja marka to nie tylko produkt, usługa czy logo. To przede wszystkim zbiór doświadczeń i emocji. Jeśli chcesz budować wizerunek swojej firmy i zdobywać klientów, pamiętaj o tym na każdym etapie rozwoju marki.
Pomoże Ci w tym tone of voice, czyli język komunikacji brandu z klientem. Wynika on z tożsamości marki, przekazuje jej wartości, charakter.
Doskonałym przykładem przemyślanej strategii komunikacji jest firma Your KAYA. Polska marka postanowiła wejść na rynek z naturalnymi produktami higienicznymi dla kobiet. Ich posty, hasła, reklamy oraz opisy produktów wybiły się na tle działań innych marek. Firma postanowiła mówić o tematach do tej pory wstydliwych i pomijanych. Robi to zupełnie otwarcie. Klienci docenili ciepło, humor oraz bezpośredniość. Podoba się również marketingowcom, którzy stawiają markę za przykład prowadzenia doskonałej komunikacji, dostosowanej idealnie do odbiorców – kobiet z różnych grup wiekowych. Pod koniec roku Your Kaya wprowadziła bluzy do swojej oferty i, jak zwykle, zrobiła to w świetnym stylu.
Źródło: profil marki Your Kaya na Facebooku
Zatem zanim przystąpisz do prowadzenia Facebooka, relacji na żywo czy założenia konta na Instagramie, zacznij od podstaw. Zastanów się:
- Co uważasz za najważniejsze wartości Twojej marki?
- Kim są odbiorcy Twojej marki? Jak żyją, co lubią?
- Jaka jest Twoja wizja marki? Co chcesz osiągnąć?
- Co sprawia, że Twój produkt/usługa są wyjątkowe?
- Kto jest Twoją bezpośrednią konkurencją?
Najważniejszą zasadą w planowaniu komunikacji oraz określaniu standardów zwracania się do klientów powinna być AUTENTYCZNOŚĆ I ORYGINALNOŚĆ.
Najpopularniejsze narzędzia w zasięgu Twojej ręki
Wiesz już, że tworzenie unikatowych i wyjątkowych treści to główny cel content marketingu. Przy planowaniu publikacji tekstów należy pamiętać również o algorytmach. Są one szczególnie ważne dla treści, które umieszczamy w sklepie online, na blogu lub stronie wizerunkowej. To dzięki algorytmom content w organiczny sposób trafia do odbiorców.
Właśnie dlatego nieustannie należy badać i sprawdzać, czego potencjalni klienci szukają w sieci: jakie tematy ich interesują, które słowa kluczowe są aktualnie w użyciu. Techniki te pomogą też ustalić i zaplanować, jakie treści powinniśmy umieszczać w naszych social mediach.
W zaplanowaniu oraz tworzeniu tekstów pomagają narzędzia content marketingu. Możemy je podzielić na kategorie wg użycia:
1
Poszukiwanie inspiracji
- Google Trends – proste i skuteczne narzędzie do badania trendów. Dzięki niemu przeanalizujesz wybrany temat i określisz jego potencjał;
- Buzzsumo – pomaga namierzać viralowe treści, wyszukuje tematy artykułów, daje wgląd do sygnałów społecznościowych;
- Keyword Hero – dzięki niemu dowiesz się, z jakich zapytań użytkownicy trafiają na Twoją stronę.
2
Planowanie treści
- Everynote – interaktywny notatnik, dzięki któremu wygodnie stworzysz tekst;
- Google Drive – służy przygotowaniu arkuszy, wykresów oraz przechowuje pliki;
- Trello – w prosty sposób pomoże Ci uporządkować pracę oraz zadania.
3
SEO
- Google Analytics – narzędzie do analizy efektywności treści oraz statystyk sklepu internetowego czy strony www;
- SEO Quake – za jego pomocą sprawdzisz zagęszczenie oraz występowanie fraz kluczowych w tekstach na stronie swojej i u konkurencji.
Tworzenie treści nie powinno odbywać się nigdy jedynie w oparciu o Twoją intuicję. Wszystkie działania w sieci są mierzalne i możliwe do przeanalizowania.
Warto zatem poświęcić chociaż chwilę na poznanie powyższych narzędzi. Dzięki temu publikując teksty, otrzymasz informacje zwrotne, które pomogą Ci poznać Twoich klientów. Tylko w ten sposób będziesz działać coraz skuteczniej.
Jak wybrać odpowiedni kanał social media dla swojej firmy?
Media społecznościowe mają ogromną moc. Wypełniają codzienność milionów ludzi od rana do wieczora. Skutecznie zastępują gazety, telewizję, wiadomości, a nawet rozmowy. Jednak nie wszystkie platformy przyciągają tych samych odbiorców. Sprawdź, co powinieneś wiedzieć, zanim wybierzesz kanał komunikacji odpowiedni dla Twojej marki.
Według danych Facebooka, w Polsce miesięcznie korzysta z niego 18 milionów internautów. Ze względu na duże zasięgi, możliwość targetowania (kierowania działań do określonej grupy docelowej) oraz konkretnie sprecyzowane zasady jest to kanał doskonały dla każdego typu biznesu.
Średnia wieku użytkowników rośnie, dlatego młodzież zaczęła w 2019/2020 roku ostrożniej podchodzić do treści tu publikowanych. Młodzi ludzie przenoszą się na inne platformy. Niemniej nadal korzystają i są aktywnymi użytkownikami Messengera, który umożliwia darmową komunikację w formie czatu.
To aplikacja, która służy głównie do dzielenia się zdjęciami oraz krótkimi nagraniami wideo. Jest to po Facebooku najsławniejszy kanał społecznościowy, który jednak w odróżnieniu od Fb wymaga korzystania ze smartfona. Użytkownicy mogą obserwować tam znajomych, blogerów, influencerów oraz marki, a także hasztagi. Każdy użytkownik ma swój tzw. „news feed”, co pozwala na wyświetlanie w pierwszej kolejności postów z zaobserwowanych profili. Interakcja odbywa się tutaj za pomocą komentarzy, a także polubień, które mają formę serduszka.
W Polsce najliczniejszą grupą wiekową obecną na Instagramie są osoby od 18 do 24 roku życia. Odnotowuje się łącznie 6 614 000 aktywnych użytkowników.
Na tej platformie doskonale radzą sobie marki: odzieżowe, beauty, fitness, wydawnicze, jubilerskie oraz rękodzielnicze. Najskuteczniejszą formą promocji na Instagramie jest obecnie influencer marketing.
YOUTUBE
Umożliwia publikację nagrań wideo oraz tworzenie kanałów tematycznych. W 2006 roku YouTube został przejęty przez Google.
Aktualnie w Polsce z serwisu korzysta 19 110 206 internautów, a dzienna liczba odsłon to 27 895 765.
Celem serwisu jest konsumpcja treści wideo. Zaledwie 3% użytkowników na YouTube zajmuje się ich tworzeniem. Każdy film można skomentować, polubić lub skrytykować. Tym, co odróżnia YouTube np. od Facebooka, jest publikowanie treści dla najmłodszych grup wiekowych 7-12 lat. Podobnie jak na Facebooku działania może tu prowadzić firma z praktycznie każdego sektora. Dzięki umieszczaniu nagrań wideo na firmowej stronie, promowane treści są łatwiej przyswajalne, a klient lepiej zapamiętuje samą markę.
TIKTOK
Służy do publikacji 15-sekundowych materiałów wideo. Filmiki znikają po 24 godzinach. Zazwyczaj materiał jest połączony z muzyką lub dźwiękami, które są dostępne w bibliotece aplikacji. Platforma umożliwia tworzenie wspólnych nagrań, wyzwań, a także komentowanie, udostępnianie oraz polubienie wyrażone serduszkiem.
Z aplikacji korzystają bardzo młode osoby. Główna grupa wiekowa wynosi od 13 do 24 roku życia. Można się do niej zalogować od 13 roku życia.
W Polsce odnotowuje się miesięcznie 2,2 miliona aktywnych użytkowników. Średni czas spędzany na TikToku w ciągu dnia to aż 45 minut.
Jest to doskonałe miejsce dla marek młodzieżowych, które chcą trafić ze swoimi produktami do najmłodszych odbiorców. Jednak wszystkie działania reklamowe na TikToku są płatne.
To bardzo specyficzny kanał social mediów. Jest biznesowy, opiniotwórczy. Użytkownicy bez ograniczeń mogą tutaj prowadzić rozmowy, również z osobami publicznymi i tymi cieszącymi się dużą popularnością: politykami, dziennikarzami, celebrytami. Format komentarzy wymaga zwięzłości języka oraz konkretów. Rozmowy toczą się w czasie rzeczywistym, co narzuca spore ograniczenia, ponieważ trudno wrócić do treści publikowanych chociażby kilka godzin wstecz. Istnieje możliwość przesyłania linków, zdjęć oraz tweetów
Ze względu na opisaną wyżej specyfikę, marki korzystają z Twittera raczej do kontaktów z innymi firmami oraz dziennikarzami. W Polsce branże mocno obecne na tej platformie to: finanse, handel, e-commerce, FMCG, motoryzacja.
Social media. Jak korzystać z nich na co dzień?
Jak zbudować społeczność, która będzie napędzać Twoją sprzedaż? Na początku swojej drogi online warto skupić się na działaniach opisanych poniżej i testować ich skuteczność. Sporządź dokładny plan komunikacji, tematy oraz daty publikacji. Czytaj, obserwuj i próbuj angażować potencjalnych klientów do interakcji z Tobą. To właśnie dzięki udostępnianiu, komentowaniu oraz lajkom Twoje treści w sposób organiczny trafią do jak największej liczby odbiorców. Wśród podstawowych działań, od których warto zacząć, są:
- Strona tzw. fanpage – załóż stronę swojej firmy, która umożliwi Ci publikację treści, zdjęć, wideo, które mogą przekierowywać również poza portal, np. na Twoją stronę www. Prowokuj dyskusje, komentarze, organizuj konkursy. Ciekawiej równa się lepiej. Im więcej lajków zdobędziesz, tym większej liczbie internautów będzie proponowany Twój profil.
- Wydarzenie – jest to podstrona, która umożliwia udostępnienie wszystkich informacji związanych z organizowanym eventem: spotkaniem, szkoleniem, imprezą itp. Otwierasz sklep, pojawisz się na targach, planujesz prelekcję? To idealny sposób, by inni się o tym dowiedzieli.
- Transmisja na żywo – tzw. live, relacja wideo, którą możesz udostępnić na swoim profilu bądź stronie. Informuj obserwatorów o swoich planach, organizuj spotkania z ciekawymi ludźmi, opowiadaj o marce.
- Story – opublikuj zdjęcie lub film, który będzie dostępny przez 24 godziny. Idealny sposób, aby zapowiedzieć wprowadzenie nowego produktu lub nadejście promocji.
- Ankieta – jest to post na fanpage’u, dzięki któremu możesz poznać zdanie swoich klientów. Nie możesz się zdecydować na okładkę publikacji czy kolor opakowania produktu? Niech Twoi odbiorcy sami zdecydują.
- Grupy – zorganizuj miejsce, gdzie zainteresowani danym tematem będą mogli dyskutować oraz wymieniać się poglądami. Tworzenie społeczności wokół marki to bardzo korzystne działanie. Powoduje ono, że użytkownicy stają się z czasem lojalnymi klientami.
- Messenger i chatboty – to doskonały sposób na to, by pozwolić klientom komunikować się z Tobą. Daje to poczucie prywatności oraz personalizuje nasz kontakt z odbiorcą. Jeśli chcemy usprawnić sobie pracę, możemy skorzystać z chatbota, który poprowadzi klienta przez ścieżki konwersacji w celu, np. reklamacyjnym.
- Zdjęcia – to główna treść tego kanału. Zakładając firmowy profil, zadbaj o estetyczną jakość swoich zdjęć. Pokazuj produkty, miejsce pracy, zespół, backstage firmy. Warto zadbać również o przemyślaną publikację treści. To świetny sposób na organizowanie konkursów, w ramach których użytkownicy zrobią sobie zdjęcie z Twoim produktem. Dzięki spersonalizowanemu hasztagowi możesz wygenerować organiczny ruch na swoim profilu. W praktyce oznacza to, że nie zapłacisz za reklamę, ponieważ użytkownicy trafią na Twoją stronę za pośrednictwem wyników wyszukiwania.
- Stories – są to nagrania wideo, które znikają po 24 godzinach. Mogą przedstawiać dosłownie wszystko. Według badań użytkownicy smartfonów ponad 90% czasu trzymają je pionowo. Stąd sukces tego formatu, który jest idealnie dopasowany do potrzeb współczesnych odbiorców. Im częściej publikujesz stories, tym użytkownicy bardziej się zżyją z Twoją firmą. Jest to bardzo angażująca forma również dzięki quizom, ankietom i Q&A. Zapamiętaj: użytkownik, który często dotyka ekranu telefonu, to potencjalny, aktywny klient!
I choć mogłoby się wydawać, że stories na Instagramie oraz Facebooku są tym samym, to jednak te dwa działania mają inny charakter. Stories Instagrama to funkcja, za pomocą której ludzie transmitują każdy moment swojego życia. Pokazują gdzie bywają, co robią, kogo spotykają, co kupują. W Facebooku jest to funkcja dodatkowa, z której młodsi użytkownicy rzadko korzystają.
- IGTV – jest to platforma, na której można umieszczać dłuższe wideo w pionowym formacie. Za tą formą stoi idea promowania treści, które pozwolą na nawiązanie bliższego kontaktu z odbiorcami.
YouTube
Na tej platformie bardzo skutecznym sposobem na wykorzystanie jej zasobów jest projektowanie treści wideo zgodnie z podejściem: Hero, Help, Hub. Rozwiązanie to rekomenduje sam Google.
- HERO – celem tego rodzaju treści jest budowanie zasięgu kanału i zwrócenie uwagi odbiorców. Ważne, aby ten content wyróżniał się oryginalnością, wzbudzał emocje oraz zapadał w pamięć. Treści HERO mają charakter wizerunkowy. Najlepiej tworzyć go dla kluczowych działań marketingowych. Wprowadzasz nowy produkt na rynek? Wykorzystaj treści HERO.
- HUB – treści tworzone z myślą o subskrybentach kanału. Mają na celu podtrzymać uwagę odbiorców, a także odpowiedzieć na potrzeby tych powracających. Przy treściach HUB najważniejsza jest regularność oraz unikalny charakter. Mają one budować zaangażowanie oraz prowokować do interakcji z marką.
- HELP – są to treści tworzone w odpowiedzi na wyszukiwane frazy przez użytkowników YouTube. Treści HELP zwykle mają formę poradnikową. Powinny one odpowiadać potrzebom odbiorców w sposób praktyczny. Są to treści nastawione na długofalowe zyski wynikające z działań organicznych.
YouTube to ogromny potencjał dla praktycznie każdej marki. Jednak jeśli chcemy się przebić z tworzonymi treściami wśród aktualnej konkurencji, powinny być na bardzo wysokim poziomie realizacji.
Podsumowanie:
- Określ indywidualny głos swojej marki;
- Wyznacz sobie cele oraz określ dokładny plan działania;
- Mów do swojego odbiorcy jego językiem. Personalizacja to klucz do skutecznych działań content marketingu;
- Bądź na bieżąco! Śledź konkurencję i trendy, oglądaj i wyciągaj wnioski;
- Publikuj wideo, komentuj, twórz grupy, nagrywaj stories! Wchodź w interakcje z odbiorcami i twórz wokół siebie społeczność;
- Sięgaj po różne formaty!
- Publikuj treści regularnie!