Powiedz czego szukasz?

Czym jest podnoszenie płatności i dlaczego jest tak ważne?

Szacowany czas czytania:

Autor: Mateusz Kurowski i Marta Szameto

Ostatnie realia biznesowe związane z pandemią spowodowały wzrost udziału e-commerce w całym handlu. W 2020 roku wartość ta poszybowała z 13,6 proc. do 18 proc. E-commerce rośnie jak na drożdżach, ale jednocześnie – jak pokazują dane – 88 proc. internautów nadal dostrzega wiele problemów związanych z zakupami online.

Czego zatem oczekują polscy konsumenci?

  • Wygody
  • Możliwości wyboru
  • Przejrzystości procesu zakupowego
  • Elastyczności
  • Łatwości obsługi

Odpowiedni proces płatności – orężem w walce o klientów

Oprócz szerokiego wyboru metod płatności, warto zwrócić uwagę na ich dodatkowe funkcje. Jedną z nich jest możliwość „podnoszenia płatności” – czyli możliwość dokończenia przerwanej płatności.

Powodów jej przerwania może być wiele, np.:

  • Utrata połączenia internetowego
  • Problemy techniczne z urządzeniem, na którym robiono zakupy
  • Limit w wybranym sposobie płatności
  • Wpisanie błędnego kodu BLIK
  • Brak środków

Pokażmy to na przykładzie bramki płatniczej Paynow. Dzięki możliwości „podniesienia płatności” konsument, w momencie, gdy status jego płatności jest odrzucony bądź błędny, może wrócić do tego samego okna bramki płatniczej i dokończyć przerwaną płatność albo ją ponowić zmieniając metody płatności. Wszystko to bez wychodzenia z procesu płatniczego. Procedurę można powtarzać do skutku – czyli do pozytywnego zakończenia transakcji. Co ważne, wszystko to odbywa się w ramach tego samego procesu zamówienia – nie trzeba tworzyć nowego ID transakcji, aby ją skutecznie dokończyć. To istotne zarówno z punktu widzenia kupującego, jak i sklepu internetowego.

Dla każdego coś dobrego!

Z perspektywy kupującego „podnoszenie” ułatwia proces płatności. Pozwala bezproblemowo sfinalizować „zakłócone” zamówienie, bez potrzeby ponownego tworzenia koszyka. Z kolei z punktu widzenia sprzedawcy – pozwala to na zmniejszenie liczby transakcji nieopłaconych i redukuje liczbę porzuconych koszyków. Na 100 transakcji w sklepach internetowych, średnio 10 za pierwszym razem się nie udaje. Warto zawalczyć o to, by również i te transakcje skończyły się sukcesem.

Skuteczne podnoszenie na przykładzie

Teoria za nami, ale zobaczmy jak „podnoszenie płatności” może pomóc Twojemu sklepowi internetowemu na przykładzie. Załóżmy, że prowadzisz internetowy sklep z łyżwami. W czasie okołoświątecznym Twoja sprzedaż wzrasta, a Tobie zależy na tym, by sprzedać jak najwięcej. Twoi pracownicy i Ty w pocie czoła pracujecie, by proces zakupowy przebiegał sprawnie, zajmujecie się ewentualnymi problemami. A teraz wyobraźmy sobie taką sytuację:

  1. Klient wchodzi na stronę i poświęca sporo czasu na wybór 4 różnych par łyżew dla siebie, syna, córki i żony.
  2. Po pieczołowicie dokonanych wyborach przechodzi do procesu płatności.
  3. Nagle wyskakuje okienko komunikatora – kolega pyta o datę kolejnej wyprawy wędkarskiej, klient przełącza się na zakładkę z korespondencją, by ustalić szczegóły.
  4. Mija czas na dokonanie płatności.

Co dzieje się dalej?

1

Scenariusz pierwszy

  1. Klient wraca na stronę transakcji i widzi, że stracił możliwość dokonania płatności.
  2. Proces cofa się do początku, ale klientowi nie chce się już ponownie budować koszyka różnych łyżew i rezygnuje z zakupu na rzecz snucia dalszych planów wędkarskich.
  3. Nie dość, że Twój sklep traci tę jedną transakcję, to potencjalnie również i tego klienta, który zniechęcony procesem, może już nie wrócić na Twoją stronę.

2

Scenariusz drugi

  1. Klient wraca na stronę transakcji i widzi, że stracił możliwość płatności za zakupy.
  2. W tym samym czasie dostaje maila z informacją, że może dokończyć płatność, ale niestety, trafia on do spamu.
  3. Klient ma wrażenie, że proces cofa się do początku, ale nie chce mu się już ponownie budować koszyka różnych łyżew. Rezygnuje z zakupu na rzecz snucia dalszych planów wędkarskich.
  4. Następnego dnia Twoi pracownicy kontaktują się z klientem. Mówią, że może dokończyć zakupy, a produkty w jego koszyku zachowały się – wystarczy odszukać odpowiedni mail.
  5. Klient zastanawia się nad dokończeniem zakupu. Jednak kilka godzin wcześniej postanowił już dokupić wędkę na wyjazd i nie ma pieniędzy na zakup łyżew.
  6. Nie dość, że nie udało się uratować tego koszyka zakupowego, to Twoi pracownicy, którzy mogli skupiać się na rozwiązywaniu innych problemów, poświęcili swój czas na kontakt z klientem.

3

Scenariusz trzeci

  1. Klient wraca na stronę transakcji i widzi, że w statusie jego płatności widnieje „błąd”, jednocześnie pojawia się komunikat, że może ponownie dokonać płatności.
  2. Klient dokonuje płatności, transakcja zakończona sukcesem.
  3. Dzięki wykorzystaniu prostej funkcjonalności udało się zaoszczędzić wysiłków Twoich pracowników, klient zakończył transakcję z sukcesem i zwiększasz szansę na jego kolejne zakupy.

Nowoczesne sposoby “podnoszenia płatności”

Część bramek płatniczych w ramach „podnoszenia płatności” udostępnia opcję kontaktu mailowego w ślad za porzuconą transakcją. Niestety, skuteczność maili jest bardzo niska. Stąd też Paynow, czyli bramka płatności od mBanku, oferuje możliwość wznowienia procesu z tego samego okna zakupowego. W wypadku Paynow można zintegrować się na kilka sposobów. Poza gotowymi wtyczkami do PrestaShop, Magento i WooCommerce Paynow oferuje także przejrzystą dokumentację techniczną (API). Dzięki takiemu uproszczeniu konsumenci mogą w łatwy sposób dokończyć rozpoczętą transakcję. To przekłada się bezpośrednio na zyski w Twoim sklepie internetowym.

Więcej informacji o Paynow:

Podziel się:

Bądź na bieżąco