Autor: Mateusz Kurowski i Marta Szameto
Z tego tekstu dowiesz się:
Ostatnie realia biznesowe związane z pandemią spowodowały wzrost udziału e-commerce w całym handlu. W 2020 roku wartość ta poszybowała z 13,6 proc. do 18 proc. E-commerce rośnie jak na drożdżach, ale jednocześnie – jak pokazują dane – 88 proc. internautów nadal dostrzega wiele problemów związanych z zakupami online.
Czego zatem oczekują polscy konsumenci?
- Wygody
- Możliwości wyboru
- Przejrzystości procesu zakupowego
- Elastyczności
- Łatwości obsługi
Odpowiedni proces płatności – orężem w walce o klientów
Oprócz szerokiego wyboru metod płatności, warto zwrócić uwagę na ich dodatkowe funkcje. Jedną z nich jest możliwość „podnoszenia płatności” – czyli możliwość dokończenia przerwanej płatności.
Powodów jej przerwania może być wiele, np.:
- Utrata połączenia internetowego
- Problemy techniczne z urządzeniem, na którym robiono zakupy
- Limit w wybranym sposobie płatności
- Wpisanie błędnego kodu BLIK
- Brak środków
Pokażmy to na przykładzie bramki płatniczej Paynow. Dzięki możliwości „podniesienia płatności” konsument, w momencie, gdy status jego płatności jest odrzucony bądź błędny, może wrócić do tego samego okna bramki płatniczej i dokończyć przerwaną płatność albo ją ponowić zmieniając metody płatności. Wszystko to bez wychodzenia z procesu płatniczego. Procedurę można powtarzać do skutku – czyli do pozytywnego zakończenia transakcji. Co ważne, wszystko to odbywa się w ramach tego samego procesu zamówienia – nie trzeba tworzyć nowego ID transakcji, aby ją skutecznie dokończyć. To istotne zarówno z punktu widzenia kupującego, jak i sklepu internetowego.
Dla każdego coś dobrego!
Z perspektywy kupującego „podnoszenie” ułatwia proces płatności. Pozwala bezproblemowo sfinalizować „zakłócone” zamówienie, bez potrzeby ponownego tworzenia koszyka. Z kolei z punktu widzenia sprzedawcy – pozwala to na zmniejszenie liczby transakcji nieopłaconych i redukuje liczbę porzuconych koszyków. Na 100 transakcji w sklepach internetowych, średnio 10 za pierwszym razem się nie udaje. Warto zawalczyć o to, by również i te transakcje skończyły się sukcesem.
Sprawdź też zależność: wybór bramki płatności a konwersje i dowiedz się, jak wpłynie to na efektywność Twojego biznesu e-commerce.
Skuteczne podnoszenie na przykładzie
Teoria za nami, ale zobaczmy jak „podnoszenie płatności” może pomóc Twojemu sklepowi internetowemu na przykładzie. Załóżmy, że prowadzisz internetowy sklep z łyżwami. W czasie okołoświątecznym Twoja sprzedaż wzrasta, a Tobie zależy na tym, by sprzedać jak najwięcej. Twoi pracownicy i Ty w pocie czoła pracujecie, by proces zakupowy przebiegał sprawnie, zajmujecie się ewentualnymi problemami. A teraz wyobraźmy sobie taką sytuację:
- Klient wchodzi na stronę i poświęca sporo czasu na wybór 4 różnych par łyżew dla siebie, syna, córki i żony.
- Po pieczołowicie dokonanych wyborach przechodzi do procesu płatności.
- Nagle wyskakuje okienko komunikatora – kolega pyta o datę kolejnej wyprawy wędkarskiej, klient przełącza się na zakładkę z korespondencją, by ustalić szczegóły.
- Mija czas na dokonanie płatności.
Co dzieje się dalej?
1
Scenariusz pierwszy
- Klient wraca na stronę transakcji i widzi, że stracił możliwość dokonania płatności.
- Proces cofa się do początku, ale klientowi nie chce się już ponownie budować koszyka różnych łyżew i rezygnuje z zakupu na rzecz snucia dalszych planów wędkarskich.
- Nie dość, że Twój sklep traci tę jedną transakcję, to potencjalnie również i tego klienta, który zniechęcony procesem, może już nie wrócić na Twoją stronę.
2
Scenariusz drugi
- Klient wraca na stronę transakcji i widzi, że stracił możliwość płatności za zakupy.
- W tym samym czasie dostaje maila z informacją, że może dokończyć płatność, ale niestety, trafia on do spamu.
- Klient ma wrażenie, że proces cofa się do początku, ale nie chce mu się już ponownie budować koszyka różnych łyżew. Rezygnuje z zakupu na rzecz snucia dalszych planów wędkarskich.
- Następnego dnia Twoi pracownicy kontaktują się z klientem. Mówią, że może dokończyć zakupy, a produkty w jego koszyku zachowały się – wystarczy odszukać odpowiedni mail.
- Klient zastanawia się nad dokończeniem zakupu. Jednak kilka godzin wcześniej postanowił już dokupić wędkę na wyjazd i nie ma pieniędzy na zakup łyżew.
- Nie dość, że nie udało się uratować tego koszyka zakupowego, to Twoi pracownicy, którzy mogli skupiać się na rozwiązywaniu innych problemów, poświęcili swój czas na kontakt z klientem.
3
Scenariusz trzeci
- Klient wraca na stronę transakcji i widzi, że w statusie jego płatności widnieje „błąd”, jednocześnie pojawia się komunikat, że może ponownie dokonać płatności.
- Klient dokonuje płatności, transakcja zakończona sukcesem.
- Dzięki wykorzystaniu prostej funkcjonalności udało się zaoszczędzić wysiłków Twoich pracowników, klient zakończył transakcję z sukcesem i zwiększasz szansę na jego kolejne zakupy.
Nowoczesne sposoby “podnoszenia płatności”
Część bramek płatniczych w ramach „podnoszenia płatności” udostępnia opcję kontaktu mailowego w ślad za porzuconą transakcją. Niestety, skuteczność maili jest bardzo niska. Stąd też Paynow, czyli bramka płatności od mBanku, oferuje możliwość wznowienia procesu z tego samego okna zakupowego. W wypadku Paynow można zintegrować się na kilka sposobów. Poza gotowymi wtyczkami do PrestaShop, Magento i WooCommerce Paynow oferuje także przejrzystą dokumentację techniczną (API). Dzięki takiemu uproszczeniu konsumenci mogą w łatwy sposób dokończyć rozpoczętą transakcję. To przekłada się bezpośrednio na zyski w Twoim sklepie internetowym.
Więcej informacji o Paynow: