Powiedz czego szukasz?

Content

Poznaj 6 skutecznych praktyk content marketingowych dla Twojego e-sklepu!

Szacowany czas czytania:

E-commerce rozwija się w zawrotnym tempie. Na rynku pojawiają się kolejne firmy oferujące sprzedaż online. Jak wyróżnić się na ich tle? Rozwiązaniem mogą być działania content marketingowe. Przyciągają odbiorców, zwiększają zaangażowanie i generują większą sprzedaż. Jakie rozwiązania warto wprowadzić do swojego e-sklepu? Oto 6 skutecznych przykładów działań content marketingowych!

Z tego tekstu dowiesz się:

  • Co to jest Content Marketing?
  • Jakie są skuteczne działania content marketingowe,
  • Content Marketing w e-commerce – czy warto?

Co to jest Content Marketing?

Treści znajdują się wszędzie – na blogach, opisach produktów i kategorii, stronach głównych czy social mediach. To właśnie bezpośrednio z tymi elementami jest związany content marketing. Co to właściwie jest? Można opisać go jako strategię marketingową. Skupia się na planowaniu, tworzeniu i dystrybuowaniu wartościowych treści. Ma też przy tym swój cel. Jaki? Może to być np.:

 

  • przyciągnięcie nowych odbiorców;
  • zbudowanie lojalnej społeczności;
  • zwiększenie sprzedaży;
  • promocja konkretnej kategorii lub produktu;
  • generowanie leadów;
  • zwiększenie zaangażowania odbiorców.

Widać zatem, że działania content marketingu w e-commerce mają rację bytu. Co więcej, mogą przełożyć się na realne zyski.

Przykłady skutecznych działań content marketingowych w e-commerce

Każdy może zacząć prowadzić działania content marketingowe w swoim e-commerce. Nieprzemyślane kroki często jednak okazują się nieefektywne. Strategiczne i zaplanowane podejście ma znacznie większe szanse na powodzenie. Od czego zacząć i na czym się skupić? Oto 6 propozycji!

1. Strategia content marketingowa

Trudno o drugie tak istotne i efektywne działanie content marketingowe jak strategia. To podstawa nie tylko w e-commerce, ale i w każdym biznesie. Przed wdrożeniem poszczególnych taktyk należy dysponować rozpisanym planem. Powinien on uwzględniać cele, jakie chce osiągnąć marka. Trzeba wyznaczyć także czas trwania strategii oraz sposoby mierzenie efektywności. Tylko w ten sposób można określić, czy działania content marketingowe w e-commerce przynoszą oczekiwane rezultaty.

Jak mierzyć skuteczność? Przykładowo, jeżeli w planie znalazły się publikacje artykułów blogowych, to ich celem może być przyciąganie nowych odbiorców. Warto określić spodziewany przyrost w formie procentowej i na bieżąco analizować, jak radzą sobie wyprodukowane treści.

Strategia jest fundamentem do budowy działań content marketingowych w e-commerce. Mimo to jedynie 57% marek przyznaje, że ma taki plan w udokumentowanej formie . Co z resztą firm? Mają one taktykę, ale nie jest ona jasno określona i spisana. Trudno wówczas o mierzenie efektywności i podejmowanie właściwych decyzji. Część biznesów przeprowadza też działania content marketingowe w e-commerce, lecz nie ma na nie strategii. Warto znaleźć się w tej grupie marek, które świadomie podchodzą do marketingu treści i rozpoczynają swoją pracę od planu.

2. Rozpoznanie i zrozumienie grupy docelowej

To punkt idący w parze ze strategią. Działania content marketingowe (również te w e-commerce) muszą być do kogoś skierowane. Trzeba więc wiedzieć, do kogo się mówi! Tylko w ten sposób można dostosować komunikat do odbiorców i sprawić, by ich zainteresował. Opis swojej grupy docelowej można stworzyć, znajdując odpowiedź na szereg pytań. Dobrze jest poznać czytelników i ich:

 

  • wiek;
  • miejsce zamieszkania;
  • problemy i wątpliwości;
  • możliwości finansowe;
  • motywacje do zakupu;
  • obawy, powstrzymujące od transakcji.

3. Tworzenie eksperckich treści

Jak wyróżnić się w branży? Dzieląc się ekspercką wiedzą z danej dziedziny! Pomogą w tym zaplanowane działania content marketingowe. Warto tworzyć treści, które będą przekazywać interesujące informacje w sposób prosty i konkretny. Użytkownik chętniej zaufa marce, gdy ta edukuje konsumentów i zna się na rzeczy. Dobrze sprawdzą się np. poradniki, prowadzące czytelnika krok po kroku. Content marketing w sektorze e-commerce może wykorzystywać także case study czy opracowywać najciekawsze dane z raportów branżowych.

4. Seedowanie treści

Raz przygotowana treść może służyć przez lata. Z rozbudowanego wpisu blogowego można wybrać mniejsze fragmenty, a następnie lekko je przeredagować. Wówczas sprawdzą się jako np. element infografiki czy post w social mediach. W działaniach content marketingowych w e-commerce powinno znaleźć się seedowanie, czyli wykorzystywanie treści w różnych kanałach komunikacyjnych. W ten sposób oszczędza się czas i pieniądze poświęcone na content. Maksymalnie wykorzystany tekst optymalizuje zyski.

5. Analiza i optymalizacja

Bieżące analizowanie jest kluczem do skutecznych treści. Content marketing – szczególnie w e-commerce – musi obejmować ten etap. Należy badać efektywność wyprodukowanych tekstów, ich popularność i dalsze kroki konsumenta. Takie działania powinny pojawić się nie tylko przy tekstach blogowych, ale i przy komunikatach Call To Action czy landing page’ach. Analiza pozwala szybko wychwycić problemy związane z treścią i wdrożyć nowe, skuteczniejsze rozwiązania.

W przypadku artykułów blogowych realny wynik można obserwować po ok. 4-6 miesiącach od publikacji. To właśnie wtedy ruch na wpisach powinien się stabilizować. Jeśli po takim czasie brakuje efektów działań content marketingowych, jest to sygnał, że należy zmienić taktykę. Analiz można dokonywać w darmowych narzędziach, np. w Google Analytics i Google Search Console. Obszerne możliwości oferują też płatne rozwiązania, np. Ahrefs.

6. Badanie konkurencji

Konkurencja jest cennym źródłem! Obserwując swoich konkurentów, można zauważyć, jakie tematy oni poruszają. Da się również porównać zaangażowanie ich odbiorców, czy też nowe trendy, którymi kierują się rywale. Przy analizie warto wziąć pod uwagę nie tylko samą tematykę tekstów, ale i ich wygląd. Czy mają one elementy interaktywne? Czy są bogate w infografiki, wideo, a może wypowiedzi ekspertów? Wszystko to może być wskazówką, jakie działania content marketingowe wprowadzić w swoim e-commerce.

Content Marketing w e-commerce – czy warto?

Zaplanowany content marketing jest efektywny. Czy w sklepie internetowym warto prowadzić bloga? Ankieta przeprowadzona przez Orbit Media w 2022 roku pokazała, że 80% ankietowanych uznaje blogowanie za skuteczne. A prowadzenie bloga to przecież nie wszystko! W działaniach content marketingowych zawierają się też infografiki, webinary, ebooki, podcasty, wideo i wiele więcej.

 

57% firm zamierza zwiększyć swój budżet w tym sektorze . Warto więc wyprzedzić konkurencję i zainwestować w wartościowe treści.

 


Podziel się: