Powiedz czego szukasz?

Najpopularniejsze platformy e-commerce – jaką wybrać?

Szacowany czas czytania:

Platforma e-commerce to podstawa działania sklepu internetowego. Od niej zależy, to jakie możliwości rozwoju będzie miał sklep, a także, z jakimi problemami będziesz musiał się zmierzyć przy jego prowadzeniu. Dostępne na rynku rozwiązania trzeba więc przeanalizować od A do Z pod kątem zalet i wad, funkcjonalności, ceny i możliwości rozbudowy. Jakie skrypty warto wziąć pod uwagę przy wyborze? Jakie są najpopularniejsze platformy e-commerce i jak znaleźć tą idealną dla swojego biznesu?

Z tego tekstu dowiesz się:

  • Co brać pod uwagę w wyborze platformy e-commerce dla swojego biznesu?
  • Jakie są wady i zalety platform e-commerce?

Co wziąć pod uwagę, wybierając najlepszą platformę e-commerce dla swojego biznesu?

W przypadku sklepów internetowych wybór oprogramowania jest koniecznością. Na szczęście jest w czym wybierać. Na rynku działają zarówno płatne, jak i darmowe platformy e-commerce. Dodatkowo decydować można pomiędzy oprogramowaniem otwartym i zamkniętym. To pierwsze wyróżnia się tym, że pozwala legalnie kopiować jego kod źródłowy i dowolnie modyfikować, dopasowując do potrzeb e-sklepu. Oprogramowania zamknięte dedykowane są jedynie dla tych, którzy wykupili do nich dostęp.

Poszczególne skrypty (zarówno otwarte, jak i zamknięte) różnią się od siebie m.in. sposobem prezentacji oferty, ścieżką zakupową, funkcjonalnościami, procesem obsługi zamówień. To dlatego tak kluczowe jest dopasowanie skryptu do indywidualnych potrzeb sklepu i jego właściciela. Przy podejmowaniu decyzji warto kierować się kilkoma elementami. Najpopularniejsze platformy e-commerce są często bezpłatne. Cena nie jest jednak kluczowym czynnikiem. Musisz pamiętać, że darmowa platforma e-commerce nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem. Co jeszcze trzeba więc wziąć pod uwagę?

 

  • Wielkość sklepu internetowego – nie zawsze skomplikowane oprogramowanie do e-sklepu to dobre rozwiązanie. Co prawda dysponuje ono wieloma możliwościami, jednak dla małych biznesów okazuje się często Co więcej, generuje niepotrzebne koszty. Zaawansowana platforma e-commerce na początku drogi w biznesie online może też przysparzać wiele problemów z obsługą. Zazwyczaj zaraz po otwarciu sklepu online nie dysponuje się dużą wiedzą i doświadczeniem w obsłudze skryptów. Te skomplikowane mogą więc powodować pogubienie się w ich funkcjonalnościach. Warto jednak podkreślić, że zawsze najlepsza platforma e-commerce to ta, która pozwala się rozwijać i umożliwiać realizację strategii wzrostu marki, a to często oferują te najbardziej zaawansowane i odpłatne.
  • Rodzaj sprzedawanego towaru – to, co i ile sprzedajesz, ma wpływ na to, jakie oprogramowanie będzie potrzebne. W e-sklepach o rozbudowanym asortymencie lepiej sprawdzi się narzędzie o zaawansowanych funkcjach, oferujących liczne możliwości konfiguracji kategorii produktów, czy poszczególnych kart produktowych. Będzie też ono potrzebne przy bardziej skomplikowanej ścieżce zakupowej składającej się z wielu kroków.
  • Bezpieczeństwo platformy e-commerce – najlepszym wyborem są platformy posiadające połączenie szyfrowane, tzw. SSL. Gwarantuje ono, że wszystkie dane klientów i zamówień będą chronione, a przez to zakupy w e-sklepie bezpieczne.
  • Responsywność oprogramowania – zgodnie z najnowszym raportem E-commerce w Polsce: 2022 77% internautów robi zakupy w sieci. Co więcej, po raz pierwszy w 2022 roku badania odnotowały przewagę smartfona nad laptopem – aż 75% (do 73%) w sieci kupuje przez telefon[1]. W praktyce oznacza to, że chcąc zyskiwać nowych klientów i zwiększać sprzedaż, musisz posiadać oprogramowanie, które będzie oferować responsywne szablony. Będą one dopasowane do działania na urządzeniach mobilnych i pozwolą na łatwe zakupy przez tablet, czy smartfona.
  • Funkcjonalności platformy e-commerce – powinny być one takie, aby ułatwiać prowadzenie biznesu i nie ograniczać jego rozwoju. Dobrze, gdy oprogramowanie oprócz podstawowych funkcji daje też możliwości skorzystania z tych dodatkowych, do których zalicza się system do mailingu, księgowy, zarządzania magazynem, komplet narzędzi analitycznych i metod płatności, moduł bloga firmowego i integracje z platformami mediów społecznościowych.
  • System CMS – umożliwia on samodzielne wprowadzanie zmian i dodawanie treści na stronie. Jego obsługa powinna być łatwa i intuicyjna. Jednak przede wszystkim należy zwrócić uwagę, czy platforma w ogóle jest w niego wyposażona. Ta bez CMS-a będzie droga w obsłudze i niewygodna w użytkowaniu.
  • Gwarancja i wsparcie techniczne – wybór platformy e-commerce warto uzależnić też od tego, czy oferuje ona wsparcie techniczne w przypadku problemów, np. dotyczących wdrożenia, czy funkcjonalności. Może to okazać się nieocenione w przypadku początkujących biznesów. Oferowane wsparcie może przybierać formę konsultacji jeden na jeden, webinariów, artykułów eksperckich na blogu lub porad w newsletterach.

Poznaj też 8 wyznaczników dobrej platformy e-commerce

Popularne platformy e-commerce – poznaj ich wady i zalety

Jakie są najpopularniejsze platformy e-commerce w Polsce? Na to pytanie odpowiada raport Senuto „E-commerce w Polsce. Sklepy internetowe z najlepszym SEO 2021″. Zgodnie z jego wynikami większość polskich sklepów online korzysta z rozwiązań typu open source (oprogramowania otwartego) – decyduje się na nie 55,6%. Z kolei z systemów zamkniętych korzysta 44,4% biznesów online. Liderem platform e-commerce jest WooCommerce. Kolejne miejsca na podium zajmują: PrestaShop i Shoper . Jakie zalety i wady posiada każda wymieniona platforma e-commerce? Którą wybrać i czy dostępne są jeszcze inne możliwości?

WooCommerce – lider wśród platform e-commerce

WooCommerce to dedykowana wtyczka pozwalająca na uruchomienie e-sklepu. Ta platforma e-commerce należy do tych bezpłatnych, czyli udostępniających kod każdemu, jednocześnie pozwalając na jego modyfikacje. WooCommerce posiada wbudowane podstawowe funkcje takie jak np. dodawanie produktów do sklepu wraz z opisami i zdjęciami, samodzielne ustalanie wyglądu sklepu z dostępnych motywów i możliwości integracji z inną platformą sprzedażową.

Plusy tej platformy to:

 

  • Brak opłaty abonamentowej.
  • Możliwość korzystania z kilku modeli sprzedaży, dzięki czemu WooCommerce sprawdzi się w różnych branżach.
  • Zoptymalizowanie pod kątem SEO i urządzeń mobilnych.
  • Dostosowanie do realiów – wszystkie funkcjonalności przetłumaczone na język polski.
  • Szybka konfiguracja.
  • Duża ilość darmowych I płatnych stron Plugins Themes.
  • Duża międzynarodowa społeczność, która pomocna jest przy rozwiązywaniu problemów technicznych.
  • Możliwość zarządzania sklepem poprzez aplikacje lub tradycyjnie.
  • Wiele funkcji zintegrowanych z WordPresem.
  • Nieskończenie wiele wtyczek pozwalających na rozbudowę funkcjonalności sklepu.
  • Stosunkowo prosta obsługa.

Jako minusy WooCommerce wymienia się:

 

  • Ograniczenia wynikające z tego, że WooCommerce nie jest odrębną platformą, a wtyczką WordPress’a.
  • Brak bezpośredniego wsparcia technicznego ze strony twórców WooCommerce.
  • Konieczność ręcznych aktualizacji.
  • Wysokie koszty modułów i rozszerzeń „pro”.
  • Brak wielu zaawansowanych funkcjonalności np. raportowanie i analizowanie sprzedaży.
  • Konieczność posiadania dobrego serwera.
  • Problem z obsługą sklepów o rozbudowanym asortymencie i z dużą ilością zamówień.

PrestaShop – darmowe rozwiązanie dla biznesu online

Jest to popularna i darmowa platforma e-commerce. Posiada najważniejsze dla e-sklepu funkcjonalności, a dodatkowe moduły można kupić w postaci gotowych rozszerzeń. PrestaShop najczęściej wybierany jest przez małe i średnie biznesy.

Podstawowe zalety PrestaShop to:

 

  • Łatwa instalacja.
  • Brak kosztów przy wersji podstawowej oprogramowania.
  • Przyjazny i wygodny w użytkowaniu interfejs.
  • Łatwa obsługa.
  • Możliwość skorzystania ze wsparcia technicznego w języku polskim.
  • Fora dla deweloperów i użytkowników.
  • Szeroki wybór szablonów, modułów oraz dodatków, a także możliwość niemal dowolnej edycji szablonów.

PrestaShop mimo długiej listy zalet posiada też wady, wśród których wymienia się:

 

  • Konieczność zakupu wielu dodatkowych funkcji przydatnych w prowadzeniu e-biznesu.
  • Problem z tworzeniem rozbudowanych e-commerce, przez co prowadzenie na nim rozbudowanych sklepów internetowych jest trudne.

Shopper – najlepsza platforma e-commerce płatna

Shoper należy do płatnych platform e-commerce. Wyposażona jest ona w ponad 250 funkcji i intuicyjny panel administracyjny. Abonament za korzystanie z nich pobierany jest co miesiąc lub raz do roku – do wyboru. Liczne promocje organizowane przez Shoper pozwalają zakupić usługę już za 25 zł miesięcznie – jest to opcja dla sprzedawców dopiero startujących z e-biznesem.

Do plusów oprogramowania Shopper zalicza się:

 

  • Liczne funkcjonalności – ponad 250.
  • Przestronny i wygodny panel administracyjny.
  • Możliwość prowadzenia rozbudowanego sklepu z tysiącami produktów.
  • Nowoczesne i klasyczne szablony e-sklepów z możliwością edycji.
  • Pomoc techniczna i dedykowane użytkownikom forum dyskusyjne.
  • Polska wersja językowa.
  • Łatwa integracja płatności.
  • Nieskomplikowana konfiguracja.
  • Możliwość wypróbowania działania skryptu w ramach wersji próbnej.
  • Integracja z Allegro.

Wady, o jakich trzeba pamiętać to:

 

  • Brak dostępu do kodu źródłowego, co wiąże się z wieloma ograniczeniami.
  • Ograniczone możliwości związane z SEO (w porównaniu do innych skryptów).
  • Wysokie koszty modułów i rozszerzeń – wiele niezbędnych dodatków trzeba zakupić poza abonamentem.
  • Długi czas oczekiwania na zgłoszenia usterek oraz niewyczerpujące odpowiedzi suportu, a także brak wprowadzania zgłaszanych poprawek do kolejnych aktualizacji.
  • Brak istotnych funkcji w panelu administracyjnym (w porównaniu do innych skryptów).

Magento Commerce – najbardziej zaawansowany skrypt dla sklepów internetowych

Magento to platforma e-commerce dedykowana dużym biznesom. Ma wersję płatną i bezpłatną. Pochwalić może się rozbudowanymi funkcjonalnościami i dużymi możliwościami rozwoju. Oferuje jednoczesną obsługę kilku sklepów internetowych. Wśród plusów Magento wymienić należy:

 

  • Pełne dopasowanie do potrzeb e-sklepu.
  • Dużą wydajność i skalowalność.
  • Możliwość niemal nieograniczonego rozbudowywania sklepu dzięki gotowym komponentom – płatnym i bezpłatnym.
  • Dużą społeczność, która pomoże rozwiązywać problemy.
  • Dobre przygotowanie pod SEO.

Wady oprogramowania to:

 

  • Złożona i trudna konfiguracja, wymagająca wiedzy programistycznej.
  • Konieczność posiadania wydajnego serwera.
  • Bardzo duża ilość funkcji, która na początku może przytłaczać, szczególnie laików.
  • Konieczność przeprowadzania aktualizacji na własną rękę.
  • Konieczność korzystania z pomocy specjalistów przy edytowaniu kodu, wdrażaniu nowych funkcji lub rozwiązywaniu problemów technicznych.

OpenCart – wydajny skrypt dla początkujących

OpenCart jest prostym w obsłudze i wydajnym skryptem z dużą liczbą wtyczek darmowych i płatnych. Uważany jest za dobry wybór dla początkujących i średniozaawansowanych sklepów internetowych. Wybierają go one ze względu na:

 

  • Dużą ilość wtyczek.
  • Możliwość uzyskania wsparcia technicznego na wielu forach dyskusyjnych.
  • Oparcie OpenCart o znany model programowania.
  • Małe wymagania w stosunku do pamięci RAM serwera.
  • Przejrzysty i łatwy w obsłudze panel administracyjny.
  • Otwarta i darmowa platforma.

Wybierając ten skrypt, trzeba jednak pamiętać, że:

 

  • Dostosowanie i zmiany w OpenCart są trudne.
  • Skrypt ma dość ubogie opcje np. raportowania, przez co trudno na nim prowadzić zaawansowany sklep internetowy.

Shopify – międzynarodowa platforma e-commerce

Shopify jest kanadyjską platformą e-commerce. Dedykowana jest małym, średnim i dużym przedsiębiorcom. Działa ona w systemie SaaS, czyli wymaga wykupienia dostępu. Shopify dostosowana jest do rynku globalnego, a także posiada funkcjonalności potrzebne polskim sklepom internetowym. Wykupując abonament, otrzymuje się:

 

  • Wydajność i bezpieczeństwo.
  • Możliwość postawienia e-sklepu w ciągu kilku godzin.
  • Prosty i intuicyjny w obsłudze panel.
  • Dziesiątki szablonów, które w łatwy sposób można zaadaptować na potrzeby marki.
  • Dużą liczbę ponadstandardowych funkcjonalności.
  • Wersję entrprise dla dużych sklepów.

Jak każde rozwiązanie e-commerce Shopify ma również wady – należą do nich:

 

  • Konieczność opłacania miesięcznego lub rocznego abonamentu.
  • Własny język PHP, stosowany w tworzeniu szablonów.
  • Ograniczone funkcje w zakresie promocji w sklepie.
  • Pobieranie prowizji od sprzedaży.
  • Konieczność posiadania dużej wiedzy technicznej do zarządzania i rozwijania sklepu.

Shoplo – oprogramowanie do szybkiego postawienia sklepu

Shoplo to kolejna płatna platforma e-commerce w modelu SaaS. Opłata pobierana jest abonamentowo, a w ramach niej można skonfigurować własną witrynę oraz korzystać z podstawowych funkcjonalności e-sklepu. To, jakie one będą, uzależnione jest od wybranego pakietu.

Zalety Shoplo:

 

  • Przystępna cena abonamentu i możliwość dopasowania jego wysokości do indywidualnych potrzeb.
  • Łatwy w obsłudze kreator.
  • Możliwość skorzystania z darmowego okresu próbnego.
  • Szeroki wybór gotowych szablonów e-sklepów.
  • Wiele wersji językowych.
  • Rozbudowane raporty sprzedażowe.
  • Dostępność dużej ilości darmowych dodatków.
  • Hosting, domena i wsparcie techniczne w ramach abonamentu.
  • Integracje logiczne i płatności.

Wspominając zalety Shoplo, nie można też zapomnieć o wadach tego rozwiązania. Zalicza się do nich:

 

  • Ograniczone możliwości rozwojowe.
  • Niezbyt wygodna i czytelna obsługa sklepu, szczególnie tego dużego.
  • Minimalne dostosowanie platformy do wytycznych SEO.
  • Brak możliwości edytowania kodu, nawet z pomocą specjalisty, co uniemożliwia wdrożenie wielu opcji.
  • Ograniczone funkcjonalności i brak możliwości rozbudowy sklepu.

Jak widzisz, możliwości wybory platformy e-commerce jest wiele. Jednak przed ostateczną decyzją trzeba dobrze przeanalizować swoje oczekiwania względem rozwiązania oraz zastanowić się nad tym, jakie funkcję są Ci na pewno niezbędne.

 


Podziel się:

Newsletter

Korzystaj z bezpłatnych materiałów, które przygotowują eksperci rynku e‑commerce. Dołącz do newslettera, przydatna wiedza jest w zasięgu ręki.