Platforma e-commerce to podstawa działania sklepu internetowego. Od niej zależy, to jakie możliwości rozwoju będzie miał sklep, a także, z jakimi problemami będziesz musiał się zmierzyć przy jego prowadzeniu. Dostępne na rynku rozwiązania trzeba więc przeanalizować od A do Z pod kątem zalet i wad, funkcjonalności, ceny i możliwości rozbudowy. Jakie skrypty warto wziąć pod uwagę przy wyborze? Jakie są najpopularniejsze platformy e-commerce i jak znaleźć tą idealną dla swojego biznesu?
Z tego tekstu dowiesz się:
Co wziąć pod uwagę, wybierając najlepszą platformę e-commerce dla swojego biznesu?
W przypadku sklepów internetowych wybór oprogramowania jest koniecznością. Na szczęście jest w czym wybierać. Na rynku działają zarówno płatne, jak i darmowe platformy e-commerce. Dodatkowo decydować można pomiędzy oprogramowaniem otwartym i zamkniętym. To pierwsze wyróżnia się tym, że pozwala legalnie kopiować jego kod źródłowy i dowolnie modyfikować, dopasowując do potrzeb e-sklepu. Oprogramowania zamknięte dedykowane są jedynie dla tych, którzy wykupili do nich dostęp.
Poszczególne skrypty (zarówno otwarte, jak i zamknięte) różnią się od siebie m.in. sposobem prezentacji oferty, ścieżką zakupową, funkcjonalnościami, procesem obsługi zamówień. To dlatego tak kluczowe jest dopasowanie skryptu do indywidualnych potrzeb sklepu i jego właściciela. Przy podejmowaniu decyzji warto kierować się kilkoma elementami. Najpopularniejsze platformy e-commerce są często bezpłatne. Cena nie jest jednak kluczowym czynnikiem. Musisz pamiętać, że darmowa platforma e-commerce nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem. Co jeszcze trzeba więc wziąć pod uwagę?
- Wielkość sklepu internetowego – nie zawsze skomplikowane oprogramowanie do e-sklepu to dobre rozwiązanie. Co prawda dysponuje ono wieloma możliwościami, jednak dla małych biznesów okazuje się często Co więcej, generuje niepotrzebne koszty. Zaawansowana platforma e-commerce na początku drogi w biznesie online może też przysparzać wiele problemów z obsługą. Zazwyczaj zaraz po otwarciu sklepu online nie dysponuje się dużą wiedzą i doświadczeniem w obsłudze skryptów. Te skomplikowane mogą więc powodować pogubienie się w ich funkcjonalnościach. Warto jednak podkreślić, że zawsze najlepsza platforma e-commerce to ta, która pozwala się rozwijać i umożliwiać realizację strategii wzrostu marki, a to często oferują te najbardziej zaawansowane i odpłatne.
- Rodzaj sprzedawanego towaru – to, co i ile sprzedajesz, ma wpływ na to, jakie oprogramowanie będzie potrzebne. W e-sklepach o rozbudowanym asortymencie lepiej sprawdzi się narzędzie o zaawansowanych funkcjach, oferujących liczne możliwości konfiguracji kategorii produktów, czy poszczególnych kart produktowych. Będzie też ono potrzebne przy bardziej skomplikowanej ścieżce zakupowej składającej się z wielu kroków.
- Bezpieczeństwo platformy e-commerce – najlepszym wyborem są platformy posiadające połączenie szyfrowane, tzw. SSL. Gwarantuje ono, że wszystkie dane klientów i zamówień będą chronione, a przez to zakupy w e-sklepie bezpieczne.
- Responsywność oprogramowania – zgodnie z najnowszym raportem E-commerce w Polsce: 2022 77% internautów robi zakupy w sieci. Co więcej, po raz pierwszy w 2022 roku badania odnotowały przewagę smartfona nad laptopem – aż 75% (do 73%) w sieci kupuje przez telefon[1]. W praktyce oznacza to, że chcąc zyskiwać nowych klientów i zwiększać sprzedaż, musisz posiadać oprogramowanie, które będzie oferować responsywne szablony. Będą one dopasowane do działania na urządzeniach mobilnych i pozwolą na łatwe zakupy przez tablet, czy smartfona.
- Funkcjonalności platformy e-commerce – powinny być one takie, aby ułatwiać prowadzenie biznesu i nie ograniczać jego rozwoju. Dobrze, gdy oprogramowanie oprócz podstawowych funkcji daje też możliwości skorzystania z tych dodatkowych, do których zalicza się system do mailingu, księgowy, zarządzania magazynem, komplet narzędzi analitycznych i metod płatności, moduł bloga firmowego i integracje z platformami mediów społecznościowych.
- System CMS – umożliwia on samodzielne wprowadzanie zmian i dodawanie treści na stronie. Jego obsługa powinna być łatwa i intuicyjna. Jednak przede wszystkim należy zwrócić uwagę, czy platforma w ogóle jest w niego wyposażona. Ta bez CMS-a będzie droga w obsłudze i niewygodna w użytkowaniu.
- Gwarancja i wsparcie techniczne – wybór platformy e-commerce warto uzależnić też od tego, czy oferuje ona wsparcie techniczne w przypadku problemów, np. dotyczących wdrożenia, czy funkcjonalności. Może to okazać się nieocenione w przypadku początkujących biznesów. Oferowane wsparcie może przybierać formę konsultacji jeden na jeden, webinariów, artykułów eksperckich na blogu lub porad w newsletterach.
Poznaj też 8 wyznaczników dobrej platformy e-commerce
Popularne platformy e-commerce – poznaj ich wady i zalety
Jakie są najpopularniejsze platformy e-commerce w Polsce? Na to pytanie odpowiada raport Senuto „E-commerce w Polsce. Sklepy internetowe z najlepszym SEO 2021″. Zgodnie z jego wynikami większość polskich sklepów online korzysta z rozwiązań typu open source (oprogramowania otwartego) – decyduje się na nie 55,6%. Z kolei z systemów zamkniętych korzysta 44,4% biznesów online. Liderem platform e-commerce jest WooCommerce. Kolejne miejsca na podium zajmują: PrestaShop i Shoper . Jakie zalety i wady posiada każda wymieniona platforma e-commerce? Którą wybrać i czy dostępne są jeszcze inne możliwości?
WooCommerce – lider wśród platform e-commerce
WooCommerce to dedykowana wtyczka pozwalająca na uruchomienie e-sklepu. Ta platforma e-commerce należy do tych bezpłatnych, czyli udostępniających kod każdemu, jednocześnie pozwalając na jego modyfikacje. WooCommerce posiada wbudowane podstawowe funkcje takie jak np. dodawanie produktów do sklepu wraz z opisami i zdjęciami, samodzielne ustalanie wyglądu sklepu z dostępnych motywów i możliwości integracji z inną platformą sprzedażową.
Plusy tej platformy to:
- Brak opłaty abonamentowej.
- Możliwość korzystania z kilku modeli sprzedaży, dzięki czemu WooCommerce sprawdzi się w różnych branżach.
- Zoptymalizowanie pod kątem SEO i urządzeń mobilnych.
- Dostosowanie do realiów – wszystkie funkcjonalności przetłumaczone na język polski.
- Szybka konfiguracja.
- Duża ilość darmowych I płatnych stron Plugins Themes.
- Duża międzynarodowa społeczność, która pomocna jest przy rozwiązywaniu problemów technicznych.
- Możliwość zarządzania sklepem poprzez aplikacje lub tradycyjnie.
- Wiele funkcji zintegrowanych z WordPresem.
- Nieskończenie wiele wtyczek pozwalających na rozbudowę funkcjonalności sklepu.
- Stosunkowo prosta obsługa.
Jako minusy WooCommerce wymienia się:
- Ograniczenia wynikające z tego, że WooCommerce nie jest odrębną platformą, a wtyczką WordPress’a.
- Brak bezpośredniego wsparcia technicznego ze strony twórców WooCommerce.
- Konieczność ręcznych aktualizacji.
- Wysokie koszty modułów i rozszerzeń „pro”.
- Brak wielu zaawansowanych funkcjonalności np. raportowanie i analizowanie sprzedaży.
- Konieczność posiadania dobrego serwera.
- Problem z obsługą sklepów o rozbudowanym asortymencie i z dużą ilością zamówień.
PrestaShop – darmowe rozwiązanie dla biznesu online
Jest to popularna i darmowa platforma e-commerce. Posiada najważniejsze dla e-sklepu funkcjonalności, a dodatkowe moduły można kupić w postaci gotowych rozszerzeń. PrestaShop najczęściej wybierany jest przez małe i średnie biznesy.
Podstawowe zalety PrestaShop to:
- Łatwa instalacja.
- Brak kosztów przy wersji podstawowej oprogramowania.
- Przyjazny i wygodny w użytkowaniu interfejs.
- Łatwa obsługa.
- Możliwość skorzystania ze wsparcia technicznego w języku polskim.
- Fora dla deweloperów i użytkowników.
- Szeroki wybór szablonów, modułów oraz dodatków, a także możliwość niemal dowolnej edycji szablonów.
PrestaShop mimo długiej listy zalet posiada też wady, wśród których wymienia się:
- Konieczność zakupu wielu dodatkowych funkcji przydatnych w prowadzeniu e-biznesu.
- Problem z tworzeniem rozbudowanych e-commerce, przez co prowadzenie na nim rozbudowanych sklepów internetowych jest trudne.
Shopper – najlepsza platforma e-commerce płatna
Shoper należy do płatnych platform e-commerce. Wyposażona jest ona w ponad 250 funkcji i intuicyjny panel administracyjny. Abonament za korzystanie z nich pobierany jest co miesiąc lub raz do roku – do wyboru. Liczne promocje organizowane przez Shoper pozwalają zakupić usługę już za 25 zł miesięcznie – jest to opcja dla sprzedawców dopiero startujących z e-biznesem.
Do plusów oprogramowania Shopper zalicza się:
- Liczne funkcjonalności – ponad 250.
- Przestronny i wygodny panel administracyjny.
- Możliwość prowadzenia rozbudowanego sklepu z tysiącami produktów.
- Nowoczesne i klasyczne szablony e-sklepów z możliwością edycji.
- Pomoc techniczna i dedykowane użytkownikom forum dyskusyjne.
- Polska wersja językowa.
- Łatwa integracja płatności.
- Nieskomplikowana konfiguracja.
- Możliwość wypróbowania działania skryptu w ramach wersji próbnej.
- Integracja z Allegro.
Wady, o jakich trzeba pamiętać to:
- Brak dostępu do kodu źródłowego, co wiąże się z wieloma ograniczeniami.
- Ograniczone możliwości związane z SEO (w porównaniu do innych skryptów).
- Wysokie koszty modułów i rozszerzeń – wiele niezbędnych dodatków trzeba zakupić poza abonamentem.
- Długi czas oczekiwania na zgłoszenia usterek oraz niewyczerpujące odpowiedzi suportu, a także brak wprowadzania zgłaszanych poprawek do kolejnych aktualizacji.
- Brak istotnych funkcji w panelu administracyjnym (w porównaniu do innych skryptów).
Magento Commerce – najbardziej zaawansowany skrypt dla sklepów internetowych
Magento to platforma e-commerce dedykowana dużym biznesom. Ma wersję płatną i bezpłatną. Pochwalić może się rozbudowanymi funkcjonalnościami i dużymi możliwościami rozwoju. Oferuje jednoczesną obsługę kilku sklepów internetowych. Wśród plusów Magento wymienić należy:
- Pełne dopasowanie do potrzeb e-sklepu.
- Dużą wydajność i skalowalność.
- Możliwość niemal nieograniczonego rozbudowywania sklepu dzięki gotowym komponentom – płatnym i bezpłatnym.
- Dużą społeczność, która pomoże rozwiązywać problemy.
- Dobre przygotowanie pod SEO.
Wady oprogramowania to:
- Złożona i trudna konfiguracja, wymagająca wiedzy programistycznej.
- Konieczność posiadania wydajnego serwera.
- Bardzo duża ilość funkcji, która na początku może przytłaczać, szczególnie laików.
- Konieczność przeprowadzania aktualizacji na własną rękę.
- Konieczność korzystania z pomocy specjalistów przy edytowaniu kodu, wdrażaniu nowych funkcji lub rozwiązywaniu problemów technicznych.
OpenCart – wydajny skrypt dla początkujących
OpenCart jest prostym w obsłudze i wydajnym skryptem z dużą liczbą wtyczek darmowych i płatnych. Uważany jest za dobry wybór dla początkujących i średniozaawansowanych sklepów internetowych. Wybierają go one ze względu na:
- Dużą ilość wtyczek.
- Możliwość uzyskania wsparcia technicznego na wielu forach dyskusyjnych.
- Oparcie OpenCart o znany model programowania.
- Małe wymagania w stosunku do pamięci RAM serwera.
- Przejrzysty i łatwy w obsłudze panel administracyjny.
- Otwarta i darmowa platforma.
Wybierając ten skrypt, trzeba jednak pamiętać, że:
- Dostosowanie i zmiany w OpenCart są trudne.
- Skrypt ma dość ubogie opcje np. raportowania, przez co trudno na nim prowadzić zaawansowany sklep internetowy.
Shopify – międzynarodowa platforma e-commerce
Shopify jest kanadyjską platformą e-commerce. Dedykowana jest małym, średnim i dużym przedsiębiorcom. Działa ona w systemie SaaS, czyli wymaga wykupienia dostępu. Shopify dostosowana jest do rynku globalnego, a także posiada funkcjonalności potrzebne polskim sklepom internetowym. Wykupując abonament, otrzymuje się:
- Wydajność i bezpieczeństwo.
- Możliwość postawienia e-sklepu w ciągu kilku godzin.
- Prosty i intuicyjny w obsłudze panel.
- Dziesiątki szablonów, które w łatwy sposób można zaadaptować na potrzeby marki.
- Dużą liczbę ponadstandardowych funkcjonalności.
- Wersję entrprise dla dużych sklepów.
Jak każde rozwiązanie e-commerce Shopify ma również wady – należą do nich:
- Konieczność opłacania miesięcznego lub rocznego abonamentu.
- Własny język PHP, stosowany w tworzeniu szablonów.
- Ograniczone funkcje w zakresie promocji w sklepie.
- Pobieranie prowizji od sprzedaży.
- Konieczność posiadania dużej wiedzy technicznej do zarządzania i rozwijania sklepu.
Shoplo – oprogramowanie do szybkiego postawienia sklepu
Shoplo to kolejna płatna platforma e-commerce w modelu SaaS. Opłata pobierana jest abonamentowo, a w ramach niej można skonfigurować własną witrynę oraz korzystać z podstawowych funkcjonalności e-sklepu. To, jakie one będą, uzależnione jest od wybranego pakietu.
Zalety Shoplo:
- Przystępna cena abonamentu i możliwość dopasowania jego wysokości do indywidualnych potrzeb.
- Łatwy w obsłudze kreator.
- Możliwość skorzystania z darmowego okresu próbnego.
- Szeroki wybór gotowych szablonów e-sklepów.
- Wiele wersji językowych.
- Rozbudowane raporty sprzedażowe.
- Dostępność dużej ilości darmowych dodatków.
- Hosting, domena i wsparcie techniczne w ramach abonamentu.
- Integracje logiczne i płatności.
Wspominając zalety Shoplo, nie można też zapomnieć o wadach tego rozwiązania. Zalicza się do nich:
- Ograniczone możliwości rozwojowe.
- Niezbyt wygodna i czytelna obsługa sklepu, szczególnie tego dużego.
- Minimalne dostosowanie platformy do wytycznych SEO.
- Brak możliwości edytowania kodu, nawet z pomocą specjalisty, co uniemożliwia wdrożenie wielu opcji.
- Ograniczone funkcjonalności i brak możliwości rozbudowy sklepu.
Jak widzisz, możliwości wybory platformy e-commerce jest wiele. Jednak przed ostateczną decyzją trzeba dobrze przeanalizować swoje oczekiwania względem rozwiązania oraz zastanowić się nad tym, jakie funkcję są Ci na pewno niezbędne.