Powiedz czego szukasz?

Jakie są różnice między modelami magazynu (własny, zdalny, hybryda, dropshipping)?

Autor: Justyna Czerwińska

Zanim zaczniesz sprzedawać przez internet, musisz zastanowić się, gdzie będziesz składować swój towar. Wszak nie tylko cena i jakość produktów jest ważna dla klientów, ale także szybkość realizacji zamówienia, która ma bezpośredni związek z miejscem przechowywania produktów. Nie decyduj pochopnie o rodzaju magazynu. Do wyboru masz magazyn własny lub zdalny, model dropshippingu i hybrydę. Czym różnią się te cztery rodzaje magazynów i który będzie dla najlepszy dla Twojego e-biznesu?

Czym kierować się, wybierając rodzaj magazynu?

1

Wielkość

Powierzchnia magazynu to równie ważny czynnik, jak jego rodzaj. Magazyn za mały będzie bezużyteczny, ponieważ nie pomieści całego asortymentu. Z kolei za duży, będzie niepotrzebnie generował koszty. Oszacuj potrzebną przestrzeń, pamiętając o sezonowych skokach sprzedaży, kiedy towaru będzie więcej i weź pod uwagę plany poszerzenia asortymentu.

2

Klasa

Dobierz standard magazynu do swoich potrzeb i możliwości. W ogłoszeniach najmu i sprzedaży możesz spotkać się z dwiema klasami magazynów: A (czasem rozróżnia się A++ i A+) oraz B. Magazyny A to te o wyższym standardzie. Cechuje je całodobowa ochrona, usytuowanie przy zjazdach z głównych dróg i parkingi w pobliżu. Magazyny B są gorzej skomunikowane, same budynki są starsze i nie uwzględniają nowoczesnych rozwiązań logistycznych. Jeżeli nie masz dużych oczekiwań, wystarczy Ci magazyn klasy B, zwłaszcza że będzie tańszy.

3

Obsługa

Zastanów się, czy chcesz, aby obsługą magazynu zajmowali się Twoi pracownicy, czy wolisz postawić na outsourcing. Choć może się wydawać, że własny pracownik będzie kosztował mniej, to aż 70% firm nawiązuje współpracę z firmą zewnętrzną ze względu na niższą cenę.

Pamiętaj, że magazyn nie służy tylko przechowywaniu towaru, ale i przygotowaniu zamówień do wysyłki. Komplementacja to główny element procesu magazynowania i musi być prężnie przeprowadzona1. Jeżeli Twój towar szybko rotuje, wybierz magazyn, którego specyfika pozwala na szybkie przetransportowanie między strefami składowania, komplementacji i wysyłki.

Kiedy warto zdecydować się na magazyn własny?

Własny magazyn to rozwiązanie najczęściej wybierane przez nowe i małe e-sklepy.
Niewielkie i dopiero co założone sklepy internetowe nie dysponują dużym budżetem, dlatego ich właściciele przystosowują do przechowywania towaru swoje garaże, pomieszczenia gospodarcze i inne budynki. Własny magazyn to inwestycja, na której można zarówno zyskać, jak i stracić. Jeżeli biznes e-commerce nie powiedzie się, to magazyn pozostanie bezużyteczny. Nie zawsze znajdzie się chętny, aby go kupić lub wynająć, zwłaszcza gdy stoi na prywatnej posesji właściciela.

Zalety własnego magazynu:

  • pełna kontrola nad zarządzaniem sprzedażą, zapasami itd.,
  • sprawne rozpatrywanie reklamacji,
  • łatwa personalizacja przesyłek (dokładanie do paczek folderów i ulotek, gratisów),
  • możliwość wprowadzenia odbioru osobistego z magazynu.

Wady własnego magazynu:

  • własnoręczne pakowanie i wysyłka zajmują czas, a zatrudnienie pracownika to dodatkowy koszt,
  • ograniczone możliwości udoskonalania budynku i wprowadzania nowoczesnych rozwiązań.

Jeżeli jesteś właścicielem nieruchomości, którą można przystosować do magazynu, to na start biznesu takie rozwiązanie wystarczy. Jeżeli jednak musisz kupić lub wynająć lokal, być może lepszy dla Ciebie będzie inny model logistyczny.

Kiedy sprawdzi się model dropshippingu?

Dropshipping to model logistyczny, umożliwiający sprzedaż przez internet bez posiadania powierzchni magazynowej i inwestowania w zakup. Produkty dostarczane są do konsumenta bezpośrednio z magazynu dostawcy (hurtowni). Właścicielem towaru nie jest e-sklep, ale hurtownia, a sklep zarabia tylko na niewielkiej prowizji. Czynności sklepu intensyfikują się do działań marketingowych.

Dropshipping zyskuje coraz bardziej na popularności. Do 2025 wielkość rynku ma wzrosnąć o prawie 29%2. E-biznesy pokochały dropshipping za możliwość wprowadzenia do oferty setek tysięcy produktów, w które nie muszą najpierw zainwestować.

Zalety handlu w dropshippingu:

  • rozpoczęcie sprzedaży nie wymaga wkładu własnego (lub wymaga niewielkiego),
  • możliwość sprzedaży nieskończonej ilości asortymentu, często wielkogabarytowego (meble, sprzęt AGD), pod który nie trzeba organizować magazynu,
  • tania wysyłka (hurtownie mają korzystniejsze umowy z przewoźnikami niż sklepy internetowe).

Minusy handlu w dropshippingu:

  • duża konkurencja i walka cenowa pomiędzy e-sklepami,
  • brak możliwości fizycznego obejrzenia towaru uniemożliwia lub opóźnia odpowiedzi na pytania klientów,
  • kłopoty z rozpatrywaniem reklamacji,
  • gdy konsument zamówi produkty z różnych hurtowni, pojawia się problem zwielokrotnionych kosztów dostawy,
  • nie można personalizować przesyłek lub trzeba dopłacać za tę usługę,
  • niska jakość wysyłek (opóźnienia, niewystarczające zabezpieczenie przesyłki) odbija się na opinii sklepu, a nie hurtowni.

Dla niektórych biznesów e-commerce dropshipping nie jest wyborem a koniecznością. Jeżeli ambicją sklepu jest posiadanie szerokiej gamy produktów, a kapitał na to nie pozwala, może zacząć sprzedawać w dropshippingu.

Czym jest magazyn zdalny?

Fulfillment (zwany także modelem zdalnego magazynu) łączy zalety magazynu własnego i outsourcingu. E-sklep dostarcza do zewnętrznego magazynu swój towar i zarządza nim za pomocą nowoczesnych systemów online. Czynności operacyjne (pakowanie, wysyłka itd.) wykonują na zlecenie sklepu pracownicy magazynu. Rozliczenie usługi opiera się zazwyczaj na abonamencie, w ramach którego firma outsourcingowa obsługuje określoną liczbę wysyłek.

Zalety fulfillmentu:

  • oszczędność na kosztach zatrudniania pracowników,
  • możliwość sezonowego ograniczania i powiększania wynajmowanej powierzchni,
  • dostęp do nowoczesnych rozwiązań logistycznych,

Wady fulfillmentu: 

  • fulfillment nie zwalnia z monitorowania stanów zapasów i dostarczania na bieżąco towaru do magazynu,
  • (podobnie jak w dropshippingu) pomyłki i niedopatrzenia magazynu przekładają się na niepochlebne opinie o sklepie,
  • niektóre firmy fulfillmentowe w umowie współpracy oczekują wysokiego minimum (np. wysyłki co najmniej 500 paczek w miesiącu).

Fulfillment to dobre rozwiązanie dla średnich sklepów, które mają własny towar. Za stosunkowo nieduże pieniądze mogą korzystać z rozwiązań, na które nie byłoby ich stać we prywtanym magazynie.

Kiedy warto wejść w model hybrydowy?

Rozwiązanie hybrydowe jest połączeniem dwóch lub trzech modeli magazynowania. Sprawdza się w przypadku handlu produktami różnej wielkości czy sezonowym (w okresie świątecznym) zapotrzebowaniem na inny asortyment. Np. drobny sprzęt elektroniczny można przechowywać we własnym magazynie, a duże artykuły AGD i RTV wysyłać w systemie dropshippingu.

Hybryda nie jest bez wad, ponieważ może rodzić chaos w e-sklepie. Konsument, który raz dostał przesyłkę w jeden dzień po zamówieniu, będzie zniecierpliwiony, jeżeli na kolejną przyjdzie czekać mu tydzień. W związku z tym, jeżeli w Twoim sklepie internetowym produkty wysyłasz z różnych magazynów, o odmiennych warunkach dostawy, jasno komunikuj o tym na karcie produktu.


Przypisy:

1. Andrzej Szymonik, Daniel Chodzik: Logistyka nowoczesnej gospodarki magazynowej. Warszawa: Difin, 2018

2. Badanie Dropshipping Market Size, Share & Trends Analysis Report By Product (Toys, Hobby & DIY, Furniture & Appliances, Food & Personal Care, Electronics & Media, Fashion), By Region, And Segment Forecasts, 2019 – 2025

Podziel się:
Bądź na bieżąco