Zobacz zapis wideo naszego wrześniowego webinaru o strategii marketingowej w działaniach w e-commerce.
Nasi eksperci podpowiadali, jak zbudować markę online i jakich błędów się wystrzegać. Cały materiał trwa blisko trzy godziny i podzielony jest na trzy części. Co 50 minut nowy temat i nowi prezenterzy.
Sam zdecyduj, co chcesz obejrzeć
Skuteczne strategie w social media – 7 podpowiedzi na 2021 rok
Joanna Ceplin
Moja firma w sieci: jaką strategię działań przyjąć?
Tomasz Gomółka
Przygotuj się na drugą falę COVID i przenieś swój biznes do online’u, nawet jeśli nie masz e-commerce!
Klaudia Hernik, Anna Gromańska
Nie masz czasu oglądać całego webinaru? A może wolisz czytać? Mamy dla Ciebie streszczenie jednego z omawianych tematów. Joanna Ceplin podpowiedziała co będzie się liczyć w social mediach w 2021 roku!
Z tego tekstu dowiesz się:
- Jak stworzyć skuteczną strategię promocji marki w mediach społecznościowych,
- Jakie jest 7 najważniejszych elementow budowania strategii,
- Czym jest zasada KTS,
- Jak wykorzystywać media społecznościowe do budowania bazy klientów.
7 elementów skutecznej strategii w social mediach – zdradza Joanna Ceplin
Sklep internetowy to jedno, ale równie duże znaczenie ma sprawne funkcjonowanie marki w social mediach. Jak robić to skutecznie, by cieszyć się wzrostem sprzedaży, zaufaniem oraz zaangażowaniem klientów?
Swoimi sprawdzonymi sposobami podzieliła się z nami Joanna Ceplin – wybitna ekspertka, która z sukcesami od 19 lat doradza firmom w zakresie marketingu, public relations oraz inwestor relations. Wiedza zawarta w artykule pochodzi z webinaru zrealizowanego dla Cyfrowych Rewolucji.
1
Kiedy potencjalny klient mówi: „Sprawdzam”?
Od czego zacząć? Podstawą powinno być zbudowanie profesjonalnego profilu w social mediach. Dlaczego? Ponieważ wszyscy oceniają nas oraz naszą markę przez pryzmat tego, co widzą online. Prędzej czy później klienci zaczną szukać informacji. Dlatego ważne, abyśmy na platformach takich jak np. Facebook lub LinkedIn, zaprezentowali się zgodnie z wartościami wyznawanymi i promowanymi przez markę, szczególnie, jeśli bierzemy udział w targach, wystąpieniach czy szkoleniach.
W komunikacji w social mediach ważne jest, aby była:
- spójna;
- zrozumiała;
- aktualna;
- angażująca odbiorcę.
2
3 elementy gwarantujące sukces marki w komunikacji online
Zanim poznasz trzy podstawowe elementy strategii online, zastanów się, czym są social media? Często marketerzy i właściciele firm zapominają, do czego służą popularne platformy.
Social media to przede wszystkim miejsce, gdzie ludzie zaglądają w czasie wolnym, aby odpocząć. Rzadko korzystamy z Facebooka czy Instagrama z myślą o zakupach. Sprawdzamy, co słychać u naszych znajomych, czytamy newsy oraz poszukujemy szeroko rozumianej rozrywki. To może stwarzać świetne otoczenie dla działalności marki, o ile zastosujemy ZASADĘ KTS.
Jest to autorska koncepcja Joanny Ceplin. Co oznacza ten tajemniczy skrót?
- K – KLIENT
- T – TREŚĆ
- S – SYSTEMATYCZNOŚĆ
Aż 70% internautów korzysta z produktów i usług marek, które wchodzą z nimi w interakcje. Aby osiągnąć sukces, musisz określić, do kogo chcesz dotrzeć ze swoimi produktami lub usługami. Warto zastanowić się: kim jest Twój klient, co lubi robić, jakie ma zainteresowania? Potraktuj go jak przyjaciela, którego nawyki i przyzwyczajenia chcesz lepiej poznać. Jeśli zrozumiesz, do kogo mówisz, stworzenie interesujących treści w odpowiednim formacie nie będzie problemem. Pamiętaj też, aby publikować systematycznie i utrzymywać stały kontakt ze swoimi obserwatorami.
3
Treści, które przyciągają klientów
Content, który publikujesz, nie powinien być stricte sprzedażowy. Joanna Ceplin radzi wykorzystywać treści lifestylowe i edukacyjne. Dzięki temu będziesz skupiać wokół siebie społeczność. Internauci, otrzymując wartościowy, interesujący oraz angażujący materiał, z czasem staną się Twoimi klientami.
Mając na uwadze cel, do którego dążysz, pamiętaj o algorytmach. Dlaczego to takie ważne?
Dbając o algorytm, sprawisz, że treści w sposób organiczny trafią do właściwych odbiorców. Dlatego zapamiętaj, że od dzisiaj Twoim celem są:
- polubienia
- komentarze
- interakcje
- udostępnienia
- zapisane posty
- ankiety, głosowania, naklejki na stories
Kiedy Twoi odbiorcy wejdą z Tobą w interakcję, algorytm uzna publikowane treści za wartościowe. Sam będzie je promował, dzięki czemu potencjalni klienci łatwiej do Ciebie trafią.
4
Skąd wiadomo, że Twoje działania mają sens?
Musisz kontrolować, w jaki sposób content funkcjonuje w sieci. Co to oznacza? Badaj, które materiały zyskały duże zaangażowanie i wykorzystuj wiedzę przy kolejnych publikacjach. Możesz też promować je za pomocą płatnej reklamy. Ważne, aby wiedzieć, co podoba się Twoim odbiorcom.
Mówiąc o reklamie, nie należy zapominać o skutecznej formie promocji, jaką jest FORMULARZ KONTAKTOWY. Reklamy pozyskujące kontakty to inaczej tzw. Lead Ads.
Są one bardzo wygodne oraz szybkie dla odbiorców. Wykorzystują funkcję autouzupełniania danymi, które wcześniej wpisywał użytkownik. Za pozostawienie kontaktu oferują np. darmowy PDF, konsultację czy kod rabatowy. Internauci nie tracą czasu na przechodzenie do innych stron lub wypełnianie formularzy. Cały proces przebiega sprawnie i wygodnie. Nie irytujesz klientów, a siebie nie narażasz na dodatkowe koszty, jak np. w przypadku tworzenia landing page’a.
5
Mam tę moc! Czyli dlaczego ważne są treści wideo?
Wideo rządzi! Co do tego Joanna Ceplin nie ma najmniejszych wątpliwości. Format ten sprawia, że internauci chętniej obserwują konkretne profile. Wpływa również na wchodzenie w interakcje z markami. Niestety obecnie nadal wiele brandów odkłada filmy „na później”. Nie popełniaj tego błędu!
Co zrobić, aby stworzyć dobre wideo? Zanim zaczniesz, odpowiedz sobie na pytania:
- Kto jest odbiorcą? Jaka grupa docelowa Cię interesuje?
- Jakie tematy chcesz poruszać, aby były one spójne z marką?
- Jak długie powinno być wideo? Czy chcesz stworzyć np. zaproszenie na szkolenie, reklamę, czy quiz dla odbiorców?
- Gdzie planujesz udostępnić swój film? Każda platforma ma nieco inny charakter.
- Jaki cel chcesz osiągnąć i jakie CALL TO ACTION będzie odpowiednie?
Publikowane materiały powinny bawić, inspirować lub mieć charakter edukacyjny. Jedno jest pewne: Wideo powinno wywoływać reakcje u odbiorcy.
A oto 5 przykładowych działań wideo, które warto przetestować:
- krótka zajawka posta na blogu;
- formuła zadająca pytania;
- kulisy przygotowań, backstage z danego wydarzenia, produkcji produktu itp.;
- wideo ukazujące rekomendacje innych użytkowników lub opinie ekspertów;
- wideo przedstawiające użycie produktu Twojej firmy, np. unboxing;
- spotkania na żywo, czyli tzw. live.
Pamiętaj, że im więcej osób zareaguje na materiał, tym popularniejsza stanie się Twoja marka.
6
Co odróżnia profesjonalistę od amatora?
Systematyczność! Nie zbierzesz wokół siebie dużej liczby obserwujących, jeśli będziesz produkować treści nieregularnie czy sporadycznie.
Według Joanny Ceplin, uwagę odbiorców bardzo podnoszą relacje, czyli tzw. STORIES. To materiały dostępne na profilu przez 24 godziny. Stories publikowane codziennie pozwolą Ci zachować kontakt z klientem. Dlaczego internauci tak bardzo pokochali akurat tę formę? Daje im przede wszystkim poczucie autentyczności. Przez codzienną obecność w życiu użytkowników, stajesz się poniekąd ich „znajomym”.
Ponadto na stories można łatwo wejść w interakcję przez:
- quizy;
- q&a;
- ankiety;
- suwaki;
- głosowanie;
Wszystkie te działania zmuszają klientów do dotykania ekranu telefonu. Badania pokazują, że średnio każdy z nas robi to 2617 razy na dobę.
Rekordziści dotykają ekranu swojego telefonu nawet 5400 razy na dobę!
Tworząc stories, pamiętaj o bardzo ważnej zasadzie. Przede wszystkim NIE IRYTUJ SWOICH ODBIORCÓW. Co to oznacza? Urozmaicaj treści, eksperymentuj, wykaż się pomysłowością. Nagrania porannej kawy, drogi do pracy czy niekończące się Q&A szybko znudzą obserwatorów.
7
The future is private, czyli co na to wszystko Mark Zuckerberg?
Prywatność jest przyszłością – to słowa Marka Zuckerberga. Podążając za tą myślą, Joanna Ceplin radzi, aby dać swoim klientom możliwość prowadzenia rozmów w kanałach prywatnych. Według badań „Motivations Mindsetes and Emotional Experiences in Messaginng” większość ankietowanych osób twierdzi, że możliwość wysyłania wiadomości do firmy buduje zaufanie do marki. Taką możliwość daje nam Messenger lub What’s Up. Jednak nie są to jedyne funkcje tych narzędzi.
Za pośrednictwem Messengera możesz:
- pozyskiwać klientów;
- informować o uaktualnieniach;
- zbierać kontakty;
- budować zaufanie;
- umawiać spotkania;
- inicjować transakcje.
Korzystając z botów, masz możliwość prowadzić całe ścieżki konwersacji lub np. organizować konkursy. Bot pomaga:
- budować zaangażowanie;
- wysyłać sekwencje wiadomości;
- tworzyć Grupy Niestandardowych Odbiorców.
Narzędzia, dzięki którym utworzysz bota to m.in. Chateful.com lub ManyChat.com.