Sprzedaż w social mediach staje się coraz popularniejsza. Nic dziwnego! Zakupy mobilne stanowią obecnie prawie 73% całkowitego handlu elektronicznego. Zastanawiasz się, jak możesz wykorzystać Instagram do sprzedaży swoich produktów? A może posiadasz już konkretny pomysł, ale nie masz pojęcia, jak zająć się tym od strony technicznej? Przygotowaliśmy dla Ciebie kompleksowy poradnik, który rozwieje wszelkie wątpliwości!
Z tego tekstu dowiesz się:
Sklep na Instagramie – czym jest?
Na początku warto określić, czym właściwie jest sklep na Instagramie, ponieważ ta formuła jest nieco inna niż tradycyjny e-commerce. Czym się różnią? W sklepie na Instagramie, który funkcjonuje w Polsce, nie ma opcji sprzedaży bezpośredniej. Możesz tam wyeksponować swoje produkty, pokazać zdjęcia, przedstawić ceny i stworzyć opisy, a także oznaczać konkretne rzeczy na dowolnych zdjęciach ze swojego profilu. Ostateczny zakup dokonywany jest jednak na Twojej stronie internetowej lub poprzez wiadomość w komunikatorach Messenger lub WhatsApp. Sklep tego typu nie jest więc platformą typu marketplace. Bardziej przypomina świetnie zorganizowany kanał marketingowy, pozwalający na wypromowanie swojej marki na Instagramie, czyli jednym z najbardziej popularniejszych serwisów społecznościowych.
Podkreślamy jednak, że w Polsce nie ma możliwości bezpośredniej sprzedaży na tej platformie. Taka opcja dostępna jest dla firm w USA oraz dla kilku innych wybranych krajów. Możliwe , że za jakiś czas, funkcja ta pojawi się także w naszym kraju. Musisz też wiedzieć, że zakupów przez Instagram możesz dokonać wyłącznie, korzystając z aplikacji mobilnej. Odwiedzając profil danej firmy na Instagramie poprzez przeglądarkę internetową, nie będziesz mieć takiej możliwości.
Zalety korzystania ze sprzedaży na Instagramie
Instagram jako kanał sprzedaży czy promocji niesie za sobą wiele korzyści. Dlatego, jeśli prowadzisz sprzedaż w internecie, warto zwrócić uwagę na ten aspekt. Co możesz zyskać poza wypromowaniem swoich produktów i lepszymi wynikami finansowymi?
Zwiększysz grono potencjalnych klientów.
Warto tutaj pochylić się nad raportem „Digital 2022: Poland”. W Polsce ponad 27 milionów osób aktywnie korzysta z social mediów. Z kolei samego Instagrama używa aż 59,6% z nich. Jest to więc ogromna liczba ludzi, do których możesz dotrzeć, prowadząc sprzedaż w taki sposób. Ponadto, według wspomnianego wyżej raportu, aż 28,8% ankietowanych w Polsce w wieku od 16 do 64 lat, odwiedza social media po to, aby znaleźć rzeczy, które mogą kupić.
Pokażesz swoje produkty w zupełnie inny sposób
Tworząc sklep internetowy, najczęściej właściciele skupiają się np. na doskonałych pack shotach, czy na opisaniu funkcjonalności produktów. Na Instagramie możesz pokazać swoje produkty w codziennym użytku, w bardziej naturalnym ujęciu bądź np. wyeksponować współpracę z influencerami znanymi właśnie z tej platformy.
Zbudujesz zaufanie u nowych klientów
Przekierowanie z Instagrama do Twojej witryny oznacza, że jesteś partnerem sprawdzonym przez tę platformę, a więc nowi klienci nie będą mieli aż tak dużych obaw, kupując od Ciebie po raz pierwszy.
Zdobędziesz kolejny kanał marketingowy
Instagram to ogromne narzędzie promocyjne, dlatego mając tam swój sklep, możesz połączyć sprzedaż z reklamą.
Sprzedaż na Instagramie – najważniejsze zasady
Pamiętaj, że mimo iż Instagram to nie marketplace w klasycznym ujęciu, także obowiązują w nim pewne zasady związane z prowadzeniem sprzedaży. Aby firma mogła w ogóle korzystać z funkcji „Zakupy na Instagramie”, musi spełnić kilka warunków.
1. Sprzedaż może dotyczyć tylko produktów fizycznych bądź elektronicznych
Niestety na ten moment Instagram nie daje możliwości sprzedawania usług. Konieczne jest posiadanie w swojej ofercie dóbr fizycznych lub elektronicznych, które klient dostaje, np. ubrania, kosmetyki, paczka presetów (zbiór zapisanych i gotowych do użycia ustawień, które obrobią zdjęcie w określony sposób) lub ebook.
2. Działalność może być prowadzona tylko na rynkach obsługiwanych przez Instagram
Jeżeli działasz na rynku polskim, nie ma powodu do obaw, gdyż od 2018 roku Instagram zatwierdza prowadzenie sklepu na terenie naszego kraju. Nie we wszystkich państwach takie pozwolenie zostało udzielone. Dlatego, jeśli prowadzisz działalność w innym niż Polska kraju, koniecznie sprawdź w Centrum Pomocy Meta, czy taka opcja została udostępniona.
3. Należy funkcjonować zgodnie z wymaganymi zasadami handlowymi
Wiele osób uważa, że prowadzenie sklepu na Instagramie wiąże się bezpośrednio z prowadzeniem firmy. Faktycznie, jeśli zarabiasz określoną prawnie kwotę i przekierowujesz użytkowników do swojej witryny, która jest po prostu sklepem internetowym, działalność gospodarcza będzie w tej sytuacji niezbędna. To jednak niejedyna opcja.
Działalność nierejestrowana
Według polskiego prawa, na początku swojej drogi, możesz skorzystać tzw. działalności nierejestrowanej. Mówi o tym art. 5 ust. 1 (i nast.) ustawy Prawo przedsiębiorców: „Nie stanowi działalności gospodarczej działalność wykonywana przez osobę fizyczną, której przychód należny z tej działalności nie przekracza w żadnym miesiącu 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz.U. z 2018 r. poz. 2177 oraz z 2019 r. poz. 1564), i która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej”. W związku z tym, dopóki dochody ze sklepu internetowego nie przekrają 50% kwoty minimalnego miesięcznego wynagrodzenia, możesz prowadzić go bez posiadania zarejestrowanej firmy.
Sprzedaż na Instagramie bez sklepu internetowego
Niezależnie od tego, czy posiadasz zarejestrowaną firmę, czy też nie, możesz realizować sprzedaż na Instagramie bez sklepu internetowego. Regulamin pozwala na to, aby sprzedawać produkty, dogadując warunki umowy za pomocą wiadomości prywatnych (o tym, jak skonfigurować taki sklep, dowiesz się z dalszej części tego artykułu).
4. Konieczne jest posiadanie firmowego konta na Instagramie
Prowadzenie sklepu na Instagramie jest dostępne tylko dla osób, które posiadają na tej platformie konto firmowe. Daje ono możliwość skorzystania z wielu funkcji niedostępnych na koncie prywatnym. Poza sklepem jest to np. możliwość analizowania rozbudowanych statystyk, które są bardzo ważne pod kątem marketingowym. Możesz założyć nowe konto i od razu wybrać opcję firmową lub przekształcić konto prywatne, które już masz. Jak to zrobić?
- Zaloguj się na konto prywatne.
- Przejdź na swój profil i wybierz Ustawienia.
- Następnie kliknij Konto i z dołu listy wybierz Przełącz typ konta.
- Wybierz Konto firmowe.
To tyle! Co istotne, proces ten jest w pełni odwracalny. W dowolnym momencie możesz przejść na konto twórcy lub prywatne.
5. Konto na Instagramie musi być połączone z Facebookiem
Instagram i Facebook działają na jednym systemie zarządzania. Dlatego musi dojść do powiązania obu kont, abyś mógł działać ze sklepem. Możesz zrobić to za pomocą Meta Business Suite.
- Przejdź do Meta Business Suite na komputerze.
- Kliknij Ustawienia na pasku bocznym, a następnie kliknij Zasoby firmowe.
- Kliknij Dodaj zasoby i wybierz odpowiednie konto na Instagramie.
- Zaakceptuj regulamin i kliknij Zgłoś prawa do konta na Instagramie.
- Kiedy otworzy się nowe okno, wprowadź login i hasło, a później zaloguj się.
- Następnie po zalogowaniu kliknij Potwierdź.
6. Należy odpowiednio skonfigurować sklep
Musisz wiedzieć, że połączenie z Facebookiem jest konieczne ze względu na to, że to właśnie tam tworzone są katalogi produktów, którymi później będziesz zarządzać na Instagramie. Skonfigurowania konta w tej kwestii możesz dokonać dzięki Menadżerowi Sprzedaży.
- Przejdź do Manadżera Sprzedaży.
- Kliknij Ustawienia.
- Wybierz Katalog, aby zobaczyć katalog powiązany z kontem handlowym.
- Kliknij Zasoby firmowe.
- W sekcji Kanały reklamowe i sprzedażowe wybierz Instagram. Tutaj możesz wyświetlić swoje powiązane konto na Instagramie lub dodać nowe.
Czy za sprzedaż na Instagramie się płaci?
Istotną informacją jest fakt, że zarówno założenie, jak i prowadzenie sklepu na Instagramie jest bezpłatne. Istnieją pewne funkcjonalności, za które trzeba zapłacić, m.in. reklamy, jednak ogólnie rzecz biorąc, możesz wystartować z zerowym budżetem. Nie płaci się także żadnej prowizji od sprzedaży na Instagramie.
Regulamin i polityka prywatności w sprzedaży na Instagramie
Tworząc swój sklep na Instagramie, musisz mieć też na uwadze, że powinien on posiadać regulamin. Według zapisów prawnych każdy sprzedawca, prowadzący sprzedaż na odległość (za pośrednictwem własnego sklepu internetowego, serwisu aukcyjnego, czy nawet portalu społecznościowego) jest zobowiązany do spełnienia obowiązków informacyjnych. To, jakie dokładnie zapisy powinny znaleźć się w regulaminie, znajdziesz w Ustawie o Prawach Konsumenta. Warto również skonsultować tę kwestię z prawnikiem, ponieważ nieodpowiednio skonstruowany regulamin lub jego brak uznawane są za wykroczenie.
Poza tym musisz także pamiętać o polityce prywatności. Jako sprzedawca masz obowiązek spełnić obowiązki informacyjne, wynikające z RODO. Nawet prowadząc sprzedaż na Instagramie, jesteś odpowiedzialny za przetwarzanie danych osobowych.
Gdzie i kiedy publikować politykę prywatności i regulamin?
Według Ustawy o Prawach Konsumenta omówione wyżej dokumenty powinny zostać przedstawione najpóźniej wtedy, gdy zawiera się umowę sprzedaży. Jeśli więc np. zdecydujesz się na zawieranie umowy za pośrednictwem Messenger, czy WhatsApp, powinieneś dostarczyć użytkownikowi regulamin i politykę prywatności, zanim podejmie on ostateczną decyzję o zakupie. Łatwiej jest, gdy przekierowujesz użytkownika do swojej witryny internetowej, gdyż to tam dokonuje on zakupu. Wtedy regulamin i politykę prywatności powinien zaakceptować na etapie składania zamówienia.
Instagram sklep – jak założyć?
Skoro znasz już warunki posiadania sklepu na Instagramie, czas przejść do tego, jak właściwie go założyć. Proces nie jest skomplikowany, więc poradzisz sobie z nim, nawet jeśli nie jesteś zbyt biegły w obsłudze mediów społecznościowych.
Oto kilka prostych kroków, które odpowiedzą na pytanie „jak dodać sklep na Instagram?”!
1. Przejdź do strony Utwórz Sklep w Menadżerze Sprzedaży. https://www.facebook.com/commerce_manager/onboarding_landing
2. Kliknij Instagram i przejdź dalej.
3. Następnie sprawdź, czy konto się zgadza, jeśli nie, to zmień je na tym etapie i zaakceptuj.
4. Wybierz jedną z trzech metod finalizacji zakupu. Obecnie w Polsce dostępne są tylko dwie opcje – finalizacja w innej witrynie oraz finalizacja w wiadomości (WhatsApp, Messenger). Opcja sprzedaży bezpośrednio na Instagramie jest dostępna wyłącznie dla 9 wyjątków – firm z USA, Australii, Brazylii, Kanady, Francji, Niemiec, Włoch, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii). Możesz więc skorzystać z niej tylko, jeśli działasz w tym obszarze.
5. Uzupełnij wszystkie dane.
6. Zapoznaj się z umową handlową i zaakceptuj ją.
7. Kliknij Zakończ Konfigurację.
Synchronizacja sklepu na Instagramie z platformami partnerskimi
Co istotne, jeśli korzystasz z platform sprzedażowych, takich jak Shopify, BigCommerce czy innego serwisu partnerskiego, możesz utworzyć sklep znacznie szybciej, importując i synchronizując swoje produkty. Wystarczy, że przejdziesz do strony Utwórz Sklep w Manadżerze Sprzedaży, a następnie po prawej stronie znajdziesz opcję Synchronizuj z platformą partnerską. Kiedy klikniesz tę opcję, system przeniesie Cię do miejsca, w którym po prostu wybierzesz link prowadzący do witryny partnera. W ten prosty sposób konfiguracja zostanie zakończona.
Sklep testowy na Instagramie – czy można go utworzyć?
Możesz też utworzyć sklep testowy, aby wypróbować integrację i zobaczyć, jak przebiegają zakupy od strony klienta. Tę opcję także znajdziesz po prawej stronie, tuż pod możliwością zsynchronizowania za pomocą platformy partnerskiej.
Dalsze kroki w sklepie na Instagramie
Kiedy sklep zostanie utworzony, możesz przejść do dalszych działań. Co Cię czeka?
- Zarządzanie katalogiem – to w nim musisz umieścić wszystkie produkty, które sprzedajesz. Pamiętaj, że domyślnie znajdą się one później w Twoim sklepie. Możesz jednak ręcznie ustawić, które będą się wyświetlać, a które nie.
- Utworzenie kolekcji – czyli stworzenie zbioru produktów, które chcesz wypromować w sklepie.
- Personalizacja wyglądu i stylu sklepu – czyli dopasowanie go do swoich preferencji estetycznych, a także wybranie najistotniejszych funkcjonalności.
Na koniec, gdy zadbasz już w pełni o swój sklep i zostanie on zweryfikowany oraz zatwierdzony, możesz go opublikować, aby był widoczny dla odbiorców.
Co sprzedawać na Instagramie – przy jakich produktach Instagram sprawdza się najlepiej?
Tak naprawdę nie ma żadnych ograniczeń, jeśli chodzi o sprzedaż na Instagramie, poza tym, że musisz oferować jakiś konkretny produkt, a nie usługę. Są jednak branże, w których właśnie ten kanał handlowy sprawdza się wyjątkowo dobrze. Co więc najlepiej sprzedaje się na Instagramie?
Ubrania, obuwie i dodatki
Sprzedaż ubrań na Instagramie to must have dla każdej osoby, która prowadzi działalność w tym obszarze. Jak wiadomo, ta platforma, to źródło modowej inspiracji dla wielu osób, a spora część contentu dotyczy właśnie branży fashion. Dlatego prowadzenie sprzedaży odzieży, obuwia czy dodatków, takich jak biżuteria, torebki lub akcesoria do włosów, zdecydowanie się opłaca. Przykładem świetnie funkcjonujących sklepów na Instagramie z tej branży są:
- Laurella
- Marcoshoesofficial
- Zollinejewellery
Kosmetyki i akcesoria
Kolejnym prężnie działającym sektorem na Instagramie jest branża beauty. Wielu influencerów, którzy zajmują się pielęgnacją ciała, twarzy i włosów czy makijażem, pracuje właśnie na Instagramie i to tam wrzuca swój tematyczny content. W związku z tym jest to świetna przestrzeń marketingowa, w której można pokazać produkty w użyciu, a dzięki stworzeniu sklepu skrócić drogę użytkowników do ich zakupu. Firmy, którymi możesz zainspirować się w tej kwestii to, m.in.:
- Resibobynature
- Clarinspolska
- Samariteoriginal
Wyposażenie wnętrz
Instagram to także piękne wnętrza. Nie bez powodu pod #interiordesign znalazło się ponad 150 milionów postów. Właśnie dlatego wszelkie sklepy oferujące elementy wystroju wnętrz, np. wazony, koce, zastawę stołową czy obrazy, świetnie radzą sobie w tej przestrzeni. Są to m.in.:
- Nadzwyczajnie_pl
- Tulistore.pl
- Ikeapolska
Materiały edukacyjne i rozwojowe
Wbrew pozorom Instagram to również miejsce, w którym sporo można się nauczyć. Istnieją profile wspierające np. edukację z zakresu języka obcego, matematyki, biologii, ale także biznesu, psychologii, grafiki, czy wegańskiego sposobu odżywiania. Jeśli jesteś osobą, która prowadzi działalność edukacyjną i np. wydaje książki lub ebooki, śmiało możesz wyjść do odbiorców ze sklepem na Instagramie. Przykładami dobrze funkcjonujących firm tego typu są:
- Natuli_dziecisawazne
- Instaksiegarnia
- kamilaplasun
Artykuły papiernicze
Piękne planery, eleganckie długopisy czy notesy z wyjątkowym papierem to elementy, które użytkownicy social media kochają. Jeśli potrafisz przedstawić je w odpowiedni sposób, czyli pokazując jak estetyczne, a zarazem funkcjonalne są, z pewnością zyskasz klientów. Odbiorcy z Instagrama chcą być otaczani przez piękne rzeczy, które są dodatkowo użyteczne. Szukasz inspiracji na prowadzenie takiego sklepu? Zwróć uwagę na:
- Madamaco
- Paperplans_pl
- Makeiteasypl
Liczymy na to, że nasz artykuł to kompendium wiedzy, po którym Twoja wyszukiwarka nie będzie płonąć od zapytań „sprzedaż na Instagramie podatek”, czy „Instagram sklep jak założyć”. Jeśli jednak będziesz mieć jakiekolwiek wątpliwości, polecamy zajrzeć do Centrum Pomocy Meta (dawniej Facebook), w którym dokładnie objaśnione wszelkie procesy. Powodzenia!