Powiedz czego szukasz?

Bezpieczeństwo w sieci. Co musisz wiedzieć, żeby bezpiecznie prowadzić swój biznes w sieci?

Na co zwrócić uwagę, wybierając hosting? Dlaczego aspekty bezpieczeństwa w sklepie internetowym są tak ważne? Jak zapewnić klientom bezpieczne zakupy, a sobie bezpieczeństwo danych? Obejrzyj webinar i posłuchaj ekspertów!

Sam zdecyduj, co chcesz obejrzeć


Hosting stron

Artur Pajkert

Bezpieczeństwo cybernetyczne w handlu elektronicznym – zabezpieczanie danych milionów klientów

Michał Myśliński


Nie masz czasu oglądać całego webinaru? A może wolisz czytać? Mamy dla Ciebie streszczenie jednego z omawianych tematów. Artur Pejkert opowiedział o tym, jak wybrać hosting!

Hosting, z którym zyskasz konwersje – jak go wybrać? – odpowiada Artur Pejkert

Okazuje się, że wybór hostingu może decydować o liczbie konwersji, a co za tym idzie, także o wartości sprzedaży! A to nie jedyne czynniki, na które wpływa sprawne działanie strony internetowej Twojej firmy czy sklepu. Jakie cechy powinien mieć dobry hosting? Dlaczego tak ważne jest, żeby zwracać uwagę na zakres usług hostingowych? Odpowiadamy na podstawie webinaru Artura Pajkerta z cyberfolks.pl.

Dobra firma hostingowa to taka, która zapewnia szybkość działania, bezpieczeństwo oraz obsługę wysokiej jakości!

Jak sprawdzić, czy dostawca hostingu dobrze mnie obsłuży?

Bardzo ważna w ocenie jakości obsługi jest szybka reakcja na problem klienta. Jednak zanim usługodawca zareaguje, musimy zgłosić, z czym się borykamy. Kanały kontaktu i ich dostępność też decydują o ogólnej ocenie doświadczeń z biurem obsługi.

Kiedy mamy już wykupiony hosting, obsługę możemy weryfikować na podstawie własnych doświadczeń i zgłaszanych problemów. Jeśli dopiero zastanawiamy się nad wyborem, weryfikacja może być nieco trudniejsza, jednak nie niemożliwa. Pomogą w tym z pewnością testimoniale i case studies, opinie innych klientów czy badania jakościowe.

1

Testimoniale i case studies

Jeśli firma może pochwalić się bogatym dorobkiem w tym zakresie, oznacza to, że udało się jej nawiązywać dobre relacje z klientami. Są one efektem kompleksowego dbania o jego potrzeby – chociażby poprzez materiały edukacyjne typu case study. To zapisujemy zawsze na plus.

2

Opinie w sieci

Trzeba podejść do nich refleksyjnie i ocenić, na ile są wiarygodne oraz w jakim stopniu będą nam przydatne. Pamiętajmy, że każdy użytkownik może być na innym etapie zaawansowania, jeśli chodzi o usługi hostingowe i wymagać od nich zupełnie czegoś innego. Na początku wspólnej drogi więcej zagadnień będzie związanych ze wsparciem technicznym. Z kolei w przypadku dużych witryn czy sklepów internetowych często ważniejsza jest wydajność.

Oceniając usługi hostingowe, szukajmy opinii użytkowników, którzy są do nas podobni: są na podobnym etapie prowadzenia działalności i mają podobne oczekiwania.

Zwróćmy też uwagę na liczbę znalezionych ocen i zestawmy ją ze skalą działania firmy hostingowej. Dla mniejszych firm posiadanie kilku lub kilkunastu opinii może być już miarodajne. W większych, działających na szeroką skalę, powinno być ich znacznie więcej.

Źródła opinii też mogą być różne. Jedne bardziej wiarygodne, drugie mniej. Wśród wiarygodnych, dopuszczających niewielkie ryzyko manipulacji czy maszynowego dodawania ocen znajdują się np. Google Moja Firma czy Facebook.

Niekiedy zdarza się, że firmy premiują użytkowników za dodawanie pozytywnych opinii. Zatem zanim uwierzymy w oceny innych internautów, upewnijmy się, jaka jest polityka nagradzania klientów w firmie, której usługami jesteśmy zainteresowani.

3

Badania jakościowe

Dojrzałą firmę od mniej świadomej odróżnia reagowanie na oceny klientów. Jednym z narzędzi, pozwalających ocenić system obsługi są badania jakościowe. Mogą mieć formę ankiety, skali, gwiazdek, net promoted score – metod badawczych może być wiele. Ważne, aby firma interesowała się opinią i dążyła do doskonalenia swoich usług.

Na co powinieneś zwrócić uwagę w procesie obsługi?

  • Jak szybko dostaniesz odpowiedź
  • Czy jakość odpowiedzi spełnia Twoje oczekiwania
  • Czy firma interesuje się, czy odpowiedź była dla Ciebie satysfakcjonująca
  • Czy firma reaguje na Twoją ocenę

Źródło: Opracowane przez autora szkolenia

Kiedy ocena klienta jest niższa od oczekiwanej, operator powinien skontaktować się z nim, aby wyjaśnić sytuację.

Techniczne aspekty hostingu

Szybkość

Szybkość działania strony internetowej ma wpływ na doświadczenia użytkowników!

Dlatego wybierając usługi hostingowe, powinniśmy zwrócić uwagę na rozwiązania, które gwarantują nam uzyskanie maksymalnej prędkości wczytywania się strony!

Dlaczego szybkość jest ważna?

  • Rank Factor – większość specjalistów SEO uważa, że szybkość otwierania się strony ma istotny wpływ na czynniki rankingowe Google. Im szybsze ładowanie strony, tym większa szansa na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.
  • Quality Score – wynik jakości, czyli syntetyczny wskaźnik jakości strony w kampaniach Google Ads. Na jego podstawie określa się doświadczenie użytkownika w kontakcie ze stroną docelową. Na wynik jakości reklam Google wpływ ma zarówno dopasowanie treści do zapytania użytkownika, jak i szybkość otwierania się witryny. Im wyższy wynik jakości, tym mniej zapłacimy za kliknięcie, a więc koszty reklamowe będą niższe.
  • User Experience – UX – to doświadczenie użytkownika, który oczekuje szybkiego dotarcia do informacji, skrócenia czasu poszukiwania odpowiedzi.

Szybkość ładowania się strony a SEO

Nie wszyscy eksperci zauważają bezpośredni wpływ szybkości ładowania się strony na pozycjonowanie. Inni wręcz przeciwnie. W kontekście szybkości ładowania się strony warto też zwrócić uwagę na „sygnały jakości strony” określane przez Google. W 2021 roku mają być mocniej brane pod uwagę. Wśród nich znajdują się między innymi:

  • ładowanie;
  • interaktywność;
  • stabilność wizualna.

Wszystkie parametry mają z kolei związek z szybkością wczytywania się strony.

Źródło: https://developers.google.com/search/docs/guides/page-experience

Szybkość vs zaangażowanie i konwersje

15% – o tyle wzrosła liczba zapisanych osób w Pintereście po zredukowaniu czasu oczekiwania o 40%.

Badania pokazują, że szybkość ładowania się strony ma bezpośrednie przełożenie na liczbę konwersji. Współczynnik ten rośnie wraz ze spadkiem czasu ładowania. Czyli im szybciej użytkownik dostaje informacje, tym jest bardziej skłonny do zakupu.

Źródło: http://blog.hubspot.com/marketing/page-load-time-conversion-rates

Mobify zwiększyło sprzedaż o 530 000 dolarów po skróceniu czasu ładowania o 100 ms. Dla porównania: mrugnięcie okiem trwa ok. 200 ms.

Źródło: http://web.dev/why-speed-matters/

Z czasem ładowania wiąże się też bounce rate. Jeśli strona wczytuje się zbyt długo, współczynnik odrzuceń rośnie. Przy wydłużeniu czasu ładowania z 2 do 10 sekund, bounce rate wzrasta nawet dziesięciokrotnie!1

Jakie funkcje hostingu mają wpływ na szybkość ładowania się strony?

1

HTTP2 z funkcją push

Jeśli serwer nie posiada tego protokołu, przeglądarka wielokrotnie wysyła zapytanie z prośbą o informacje o stronie. Protokół skraca to do jednego żądania. Serwer odpowiada wieloma zasobami na jedno pytanie przeglądarki, przewidując niejako, jakich informacji będzie jeszcze potrzebować.

2

DNS Anycast

Hosting działa na wielu serwerach. Jedna nazwa domenowa przechowywana jest jednocześnie na serwerach stojących w różnych miejscach świata. Odpowiada najbliższy, dzięki czemu użytkownik przebywający np. w Australii, otrzymuje informacje szybciej niż w przypadku oczekiwania na serwer stojący w Polsce. System ten jest też bezpieczniejszy – aby go złamać, należałoby włamać się na wszystkie serwery przechowujące nazwę domenową.

3

LS Cache

Gdy operator nie posiada tej funkcji, poszczególne elementy w sklepie są wczytywane oddzielnie. Gdybyśmy wzięli za przykład sklep internetowy, serwer musi poświęcić chwilę na zastanowienie się, w jakiej formie wyświetlić użytkownikowi produkty, wczytać wszystkie linki, zrenderować koszyk zakupowy itp. LS Cache wczytuje wszystkie te elementy jednocześnie.

4

Wersje PHP

Operator powinien dawać dostęp zarówno do nowych wersji PHP, jak i udostępniać te starsze. Język programowania PHP jest dzisiaj podstawą funkcjonowania internetu. Wersje są ciągle aktualizowane, ale użytkownik powinien mieć możliwość swobodnego poruszania się między nimi. Zdarza się, że niektóre elementy strony są niekompatybilne z nowymi wersjami PHP. Wówczas należy przełączyć się na starszą, do czasu rozwiązania problemu niedopasowania.

Średnia wczytywania się stron na świecie to 3,2 sek. Za szybką stronę można uznać tę, która wczytuje się poniżej 2 sek.

Bezpieczeństwo

Szyfrowanie danych jest podstawową zasadą bezpieczeństwa w internecie. Pozawalają na to certyfikaty. Dane szyfrowane są przez przeglądarkę i w tej formie wysyłane na serwer. Dopiero na serwerze następuje odczytanie informacji. Certyfikaty poświadczają też wiarygodność właściciela domeny.

Certyfikaty działają w warstwie transmisji danych, a nie ich składowania.

Przed wyborem operatora usług hostingowych, powinniśmy zwrócić uwagę, czy oferuje zakup certyfikatów SSL i prawidłowej ich konfiguracji oraz czy wspiera bezpłatne certyfikaty Let’s Encrypt.

Źródło: Opracowane przez autora szkolenia

Zarówno certyfikaty komercyjne, jak i te bezpłatne dobrze szyfrują dane. Jeśli jednak działamy biznesowo, lepszy będzie certyfikat komercyjny. Poświadcza wiarygodność właściciela i chroni użytkowników tzw. sumą gwarancyjną.  Gdy użytkownik w wyniku złamania certyfikatu straci pieniądze, suma gwarancyjna pozwoli mu je odzyskać.

Certyfikaty ważne są też z punktu widzenia SEO – mają przełożenie na pozycje w Google.

Źródło: Opracowane przez autora szkolenia

Certyfikat jest warunkiem koniecznym dobrego funkcjonowania w sieci, ale nie jest warunkiem wystarczającym!

Nie chroni przed:

  • cybersquattingiem,
  • cybersmearingiem,
  • atakiem homograficznym,
  • typosquattingiem.

Nie zapewnia też bezpieczeństwa, kiedy dane już trafią na serwer. W dalszym ciągu możliwe są włamania do aplikacji czy serwera. Dlatego zwróć uwagę, czy dostawca hostingu daje Ci dodatkowe narzędzia identyfikujące zagrożenia oraz czy posiada zabezpieczenia do ochrony danych na serwerze, np. zapory WAF lub szyfrowanie danych w bazie.

Dobre firmy hostingowe działają w oparciu o zasadę REDUNDANCJI. Mają więcej komponentów niż jest potrzebnych do funkcjonowania danego systemu.

Kopie zapasowe

Koniecznie zwróć uwagę na kopie zapasowe:

  • Jak często są wykonywane – co 6h-24h (im częściej, tym lepiej)
  • Jak długo są przechowywane – 14 – 21 dni (im dłużej, tym lepiej)
  • Jak wygląda proces odzyskiwania danych – po kliknięciu czy po kontakcie z operatorem – optymalny byłby wygodny panel zarządzania.

Granicą rozsądku jest urlop. Po powrocie z urlopu może okazać się, że strona została zhakowana. Dobrze, aby w kopii zapasowej była wersja strony przed wystąpieniem problemów – aby można było ją bez problemu przywrócić.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o bezpieczeństwie w sieci, zajrzyj do webinaru Michała Myślińskiego z Blue Energy: Bezpieczeństwo w sieci. Zabezpieczanie danych klientów.

Przypisy:

1. https://www.pingdom/blog/page-load-time-really-affect-bounce-rate/

Podziel się:

Chcesz dowiedzieć się więcej o biezpieczeństwie w sieci?

Artur Pajkert Michał Myśliński
Oprócz webinaru Artura Pejkerta, obejrzyj też prezentację Michała Myślińskiego o tym jak bezpieczeństwo cybernetyczne w handlu elektronicznym wpływa na sukces twojego sklepu.

Dołącz do najlepszych w branży!

Bądź na bieżąco