Autor: Justyna Czerwińska
Z tego tekstu dowiesz się:
Sukces biznesowy sklepu internetowego nie zależy wyłącznie od ceny i jakości sprzedawanego asortymentu. Szczególnie teraz, gdy e-sklepów wyrosło jak grzybów po deszczu i konsumenci mogą wybierać spośród setek ofert podobnych lub takich samych produktów. Żeby zwrócić uwagę klienta, trzeba się czymś wyróżnić. Jednym ze sposobów jest dostawa w takiej formie i czasie, jakich oczekują klienci. A klientom zależy na możliwości otrzymania produktów kurierem: aż 76% kobiet i 72% mężczyzn kupujących w sieci twierdzi, że ten rodzaj dostawy motywuje ich do zakupu w danym sklepie1.
Dla właścicieli e-biznesów nie lada wyzwaniem jest podjęcie decyzji o modelu dostaw ze sklepu do klienta. Czy lepiej podpisać umowę z firmą kurierską, czy wybrać agregator? W artykule odpowiemy, czym różni się te dwa rodzaje współpracy i na co zwrócić uwagę, wybierając dostawcę.
Dlaczego warto starannie wybrać partnera do dostarczania przesyłek?
Z punktu widzenia klienta, to Ty odpowiadasz za dostawę swoich produktów. Nie ma znaczenia, że jesteś klientem firmy logistycznej. Kupującym zależy, żeby przesyłka została dostarczona:
- tanio,
- szybko (terminowo),
- w nienaruszonym stanie.
Jeżeli kurier, z którym podejmiesz współpracę, spełni oczekiwania klienta, klient będzie zadowolony. W przeciwnym razie prawdopodobnie nie kupi u Ciebie ponownie.
Aż 84% konsumentów nie wraca do marki, jeśli wcześniej były problemy z dostawą2.
Jaka jest różnica pomiędzy firmą kurierską a agregatorem?
Firma kurierska zatrudnia własnych kurierów (gońców), a agregator (zwany też brokerem lub platformą kurierską) jest pośrednikiem, który zrzesza różne firmy. W obu przypadkach cel jest ten sam – dostarczenie przesyłki pod adres wskazany przez adresata lub do punktu odbioru.
Jakie są główne różnice pomiędzy współpracą z tymi dwoma podmiotami?
- Z firmą kurierską trzeba podpisać umowę, a z brokerem można współpracować ad hoc.
- Część firm kurierskich doręcza paczki wyłącznie do określonych punktów obioru, a korzystając z agregatora, można wybrać jakikolwiek punkt, spośród dostępnych dla wielu dostawców.
Umowa z firmą kurierską opiewa na wskazany czas i określa stawki za dostarczenie paczki. Im więcej wysyłamy, tym tańszą ofertę możemy uzyskać. Współpracować można też bez umowy, jednak wówczas ceny za przesyłkę będą zacznie wyższe niż te, do których sklepy internetowe przyzwyczaiły swoich klientów3
Z kolei wysyłkę poprzez platformę zleca się w razie potrzeby, ale jej cena może się zmienić z dnia na dzień.
Jakie są warunki umowy z firmą kurierską?
Każda firma kurierska ma swoje warunki współpracy, ale dwa stałe czynniki, które powinny być dla Ciebie, jako właściciela e-biznesu, najważniejsze to:
- cena wysyłki,
- wolumen wysyłek.
W e-sklepach za przesyłkę (najczęściej) płaci klient, warto więc wynegocjować jak najniższą stawkę. Niestety, niska cena obowiązuje przy określonej, minimalnej liczbie wysyłek. Jeżeli sklep nie osiągnie minimum, będzie musiał pokryć różnicę lub zapłacić karę umowną. W związku z tym powinieneś oszacować, ile przesyłek w miesiącu będziesz wysyłał i wynegocjować z firmą rozsądne stawki przy osiągalnym wolumenie. Szczególnie dotyczy to biznesów sezonowych (np. sklepów z kostiumami kąpielowymi), w których w określonym czasie występują skoki sprzedaży, a po nich następuje spadek.
Jak zamawiać kuriera do firmy?
Żeby towar znalazł się u klienta, trzeba go najpierw nadać. Przedsiębiorcy na ogół nie mają czasu, aby jeździć codziennie z przesyłkami do punktu nadania i wolą, żeby to kurier odebrał paczki od nich. Współpracując z firmą, można w umowie ustalić dni i godziny, kiedy kurier ma przyjeżdżać po paczki. W przypadku brokerów – trzeba oddzielnie zamawiać kuriera po każdą przesyłkę i w niektórych przypadkach dopłacać do usługi dojazdu.
Zobacz też, czym jest dostawa tego samego dnia – sprawdź, kiedy warto rozważyć wprowadzenie takiej opcji.
Co jest tańsze – firma czy broker?
Choć platforma kurierska jest pośrednikiem i musi zarobić na swoją prowizję, niekoniecznie będzie droższa od bezpośredniej współpracy. Agregat zapewniający firmie kurierskiej wiele zleceń, może liczyć na atrakcyjniejsze warunki finansowe niż e-sklep, który wysyła dużo przesyłek, ale wciąż mniej niż broker. Tym samym, zamawiając kuriera przez platformę, często płaci się mniej, niż podpisując umowę z tą samą firmą.
Czyje usługi są wyższej jakości?
Broker skupia firmy kurierskie, dlatego jakość usług jest porównywalna. Nie można liczyć na to, że firma, która słynie z niesolidności wobec swoich bezpośrednich klientów, zacznie wykazywać wysoki poziom usług w stosunku do klientów z platformy i odwrotnie. Za to w kwestii reklamacji (np. za zgubioną lub zniszczoną przesyłkę), na plus wyjdzie bezpośrednia współpraca z firmą. Wystarczy, że skontaktujesz się ze swoim opiekunem i prześlesz mu pismo reklamacyjne, a on poprowadzi temat. W przypadku brokera, procedura będzie dłuższa i bardziej skomplikowana, ponieważ platformy mają różne standardy procesu reklamacji w odniesieniu do każdej firmy kurierskiej, z którą współpracują.
Jakie są plusy i minusy współpracy z firmą, a jakie z brokerem?
W związku z tym, że warunki współpracy z dostawcą powinny być kompromisem pomiędzy oczekiwaniami Twojego e-sklepu oraz Twoich klientów, przygotowaliśmy w podsumowaniu zestawienie, które jasno nakreśla różnice w obu modelach współpracy.
1
Wysyłkę poprzez platformę możesz rozpocząć w każdej chwili, a podpisanie umowy z firmą kurierską wymaga czasu.
2
Ze strony firmy kurierskiej otrzymasz wsparcie dedykowanego opiekuna, a problemy z agregatorem będziesz zgłaszał poprzez formularz lub infolinię, kontaktując się z różnymi osobami.
3
Poprzez brokera możesz nadawać dowolne liczby paczek, a umowa z firmą zobowiązuje do zachowania minimum.
4
Firma przysyła cyklicznie osobę do odbioru paczek, a z agregatora należy każdorazowo zamawiać kuriera.
5
Ceny u brokerów są zazwyczaj niższe od cen firm kurierskich.
6
Poprzez platformę dajesz konsumentom możliwość wyboru firmy kurierskiej (część klientów ma swoje ulubione firmy lub takie, z których usług nie skorzysta ze względu na złe doświadczenie). Bezpośrednią współpracę zwykle nawiązuje się z jedną firmą przewozową.
7
Proces reklamacyjny i wyjaśnianie różnych sposób szybciej przebiega przy współpracy bezpośredniej niż u brokera, który jako pośrednik wydłuża wszelkie procedury.
Jak widać – nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, czy lepiej współpracować z firmą, czy z brokerem. Wybór dostawcy powinien być podyktowany potrzebami i wielkością Twojego sklepu internetowego. Prowadząc mały biznes, który generuje kilka przesyłek w miesiącu, nie opłaca się podpisywać umów z firmami. Jednakże wysyłki poprzez platformę są bardziej kłopotliwe, a i komunikacja z brokerem może być utrudniona. Najlepsze warunki to takie, w których masz możliwość przetestowania obu form współpracy i wyboru tej, która będzie korzystniejsza dla Ciebie.
Przypisy:
1. Raport E-commerce w Polsce 2020, Gemius dla e-Commerce Polska
2. Raport eCommerce Consumer Study 2019, Dotcom Distribution
3. Teresa Gajewska: Logistyczne aspekty wynikające z funkcjonowania handlu elektronicznego w ujęciu teorii i praktyki. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 2009