Autor: Mateusz Mudry
Z tego tekstu dowiesz się:
Według raportu Hootsuite „Digital 2020”, z social mediów na całym świecie korzysta już przeszło 3,8 miliarda użytkowników – to blisko 49% populacji1. W Polsce liczba aktywnych użytkowników mediów społecznościowych wynosi aż 19 milionów. Specjaliści dostrzegają w tych liczbach ogromny potencjał marketingowy – szansę na dotarcie do grup docelowych, budowanie świadomości marki, promocję i podtrzymywanie relacji z odbiorcami. Jak wykorzystać social media w prowadzeniu biznesu? Poznaj 5 metod, dzięki którym działania w socialach przyniosą Twojej marce realne korzyści.
Źródło: We are social
Krok pierwszy: planowanie
Podstawą działania w social mediach jest opracowanie właściwej strategii. To moment, w którym warto postawić sobie konkretne cele i znaleźć sposób na ich realizację.
Na początek określ odbiorcę treści – od tego będzie zależeć charakter publikacji, ich częstotliwość, a nawet wybór platformy społecznościowej. Spróbuj określić wiek, płeć, miejsce zamieszkania, a nawet zainteresowania osób, do których dotrzeć ma treść. Wiele grup ma preferowany serwis:
- B2B – LinkedIn;
- B2C – Facebook, Instagram, YouTube.
Źródło: We are social
Celem fanpage’a jest dotarcie do fanów, sympatyków marki lub produktu.
To właśnie kontaktu z takimi osobami należy w internecie szukać. Nawet najlepiej przygotowana i dofinansowana strona nie spełni swojej funkcji, jeśli nie trafi do ludzi, których może zainteresować.
Na co zwrócić uwagę podczas planowania treści w social mediach? Warto określić charakter publikacji, częstotliwość i zróżnicowanie prezentowanych materiałów. Każda z platform ma własne rozwiązania i funkcje, które można wykorzystać, np. karuzela zdjęć na Facebooku lub InstaStories na Instagramie.
W mediach społecznościowych nie może też zabraknąć komunikatów kierowanych bezpośrednio do odbiorców. Warto skonfigurować przycisk „call to action”, który w bezpośredni i wyraźny sposób zachęca do konkretnego działania. Może mieć różne funkcje – przesyłać informacje kontaktowe, zapisywać do newslettera lub dokonywać rezerwacji. Wszystko zależy od charakteru działalności i potrzeb odbiorców.
Źródło: Cube Group
Zainstaluj Piksel Facebooka – w ten sposób zyskasz więcej informacji o osobach, które są zainteresowane Twoimi produktami. To pozwoli precyzyjne kierować reklamy do grup, wykazujących większe prawdopodobieństwo zakupu.
Nie ma uniwersalnego schematu, jak prowadzić profil w social mediach – każde narzędzie marketingowe należy wykorzystać w konkretnym celu.
Ich właściwe zastosowanie znacząco ułatwi osiągnięcie określonych wcześniej założeń.
Krok drugi: dokładna analiza wniosków
Samo prowadzenie profilu w mediach społecznościowych to za mało, by móc zdecydować o skuteczności takich działań. Kluczem do sukcesu są pomiary efektywności tych kanałów. To na podstawie zebranych wyników możesz precyzyjnie określić, co się opłaca, jakie działania przynoszą wymierne korzyści, co wpływa na zwiększenie interakcji użytkowników i pozytywny odbiór marki.
Badanie skuteczności social mediów to jeden z tych elementów, który pomoże jeszcze lepiej dopasować rodzaj działań do charakteru prowadzonego biznesu.
Takich pomiarów możesz dokonywać na różne sposoby. Korzystaj ze statystyk w portalach społecznościowych. Aby uzyskać bardziej precyzyjne dane, sięgnij po narzędzia takie jak Brand24, Sotrender, Buzzsumo i sprawdź dokładnie, jak dopasować media społecznościowe do Twojego biznesu.
Źródło: SproutSocial
Moment publikacji w mediach społecznościowych ma znaczenie w kontekście zebranej ilości reakcji. Posty najlepiej publikować w godzinach najwyższego zaangażowania.
Jakie możliwości oferują specjalistyczne narzędzia? To nie tylko podstawowe dane pokazujące aktywność użytkowników. Dzięki nim można analizować charakter publikacji popularnych wśród określonej grupy odbiorców. Czy fani najczęściej reagują na materiały wideo, zdjęcia a może transmisje na żywo? O której publikować, by uzyskać jak najwięcej polubień? Każdy aspekt publikacji ma znaczenie, a dzięki analityce możesz precyzyjnie określić potrzeby i zainteresowania fanów marki.
Krok trzeci: przyciągnij uwagę
Samo zdobycie followersów w social mediach nie wystarczy – grunt to podtrzymywać pozytywne relacje i walczyć o uwagę użytkowników. Monotematyczne i powtarzalne posty szybko się nudzą, a co za tym idzie, zbierają mniej reakcji. Jednocześnie docierają do mniejszego grona odbiorców – to, co dawniej przynosiło efekty, teraz osiąga zdecydowanie gorsze rezultaty.
Podczas planowania treści w social mediach wyjdź poza schemat – im więcej zróżnicowanych postów, tym lepiej.
Znając potrzeby grupy docelowej o wiele łatwiej dobrać skuteczne działania. Mogą to być np. memy, filmy, infografiki, live’y itp.
Źródło: BuzzSumo
Jak wynika z danych, użytkownicy Facebooka najczęściej reagują na filmy o tematyce kulinarnej. Fot. buzzsumo.com
Media społecznościowe to również miejsce do dyskusji – nic tak nie przyciąga uwagi jak próba podjęcia jakiejś ważnej kwestii. W tym miejscu można posłużyć się np. kontrowersją i zadać pytanie. Może to być punkt wyjścia do żywiołowej dyskusji na fanpage’u. Tu trzeba jednak uważać – w końcu nie chcemy nikogo urazić, a kontrowersyjne treści często są pożywką dla hejterów.
Krok czwarty: śledź trendy
Internet to miejsce, które ustanawia i określa aktualne trendy. Prowadząc biznes w sieci, weź to pod uwagę.
Popularna treść bardzo szybko może stać się viralem – to rzecz bardzo pożądana, zwłaszcza w erze social mediów. Wirusowe treści mogą mieć oczywiście charakter pozytywny oraz negatywny – pozwalają w krótkim czasie zwrócić uwagę dużej grupy osób, stanowiąc przy tym wsparcie w promocji.
Jednym z ostatnich przykładów wirusowej treści jest reklama keczupu Kotlin, w której wystąpił Piotr Cyrwus. Filmik w zabawny sposób przekonuje do zachowania higieny podczas jedzenia, a jednocześnie stanowi nawiązanie do kultury memów, czerpiąc z niej pełnymi garściami. Reklama szybko znalazła uznanie nie tylko wśród odbiorców, lecz takżę w mediach branżowych, które doceniły kreatywne podejście twórców.
Źródło: Profil YouTube marki Ketchupy Kotliny
Do tej pory reklamę marki Kotlin obejrzało ponad 4 miliony osób
Podobnym echem, jednak w kontekście negatywnym, odbiła się świąteczna kampania firmy Apart. Najpierw zyskała popularność dzięki przeróbce Klubu Komediowego. Odbiorcy wskazywali natomiast na niestosowność przekazu, który promuje konsumpcyjne podejście w obliczu gospodarczego kryzysu.
Treści viralowe odnoszą się również do bieżących tematów, zahaczając przy tym o świat polityki. W tym miejscu warto jednak pamiętać, by przekaz nie okazał się przeszkodą w relacjach z odbiorcami. Zbyt jasne opowiedzenie się po jednej stronie może wywołać wzburzenie u drugiej, co przełoży się na hejt ze strony części klientów.
Jednym z wydarzeń, które w ostatnich miesiącach podzieliło społeczeństwo, był „Strajk Kobiet”. Niektóre marki zdecydowały się wesprzeć akcję, publikując jej symbol (czerwoną błyskawicę) na swoich profilach w mediach społecznościowych. To oczywiście niosło za sobą falę negatywnych komentarzy od przeciwników strajku.
Jednym z przykładów wypośrodkowanego przekazu jest post marki SUPER-PHARM. Udostępnione zdjęcie maseczki wyraża wsparcie wobec kobiet protestujących w czasie pandemii – jednocześnie uniknięto stosowania kontrowersyjnego symbolu.
Źródło: Profil Facebook marki Super-Pharm Poland
Post na fanpage’u marki SUPER-PHARM
Krok piąty: reaguj na potrzeby odbiorców
Wielu internautów trafia na fanpage w poszukiwaniu konkretnych informacji. Warto to wykorzystać i sprawdzić, jakich informacji na temat Twojej branży szukają użytkownicy. W tym celu skorzystaj z narzędzi do monitorowania mediów społecznościowych – SentiOne, wspomnianych Brand24, Sotrender, Buzzsumo. Użyj też Google Keyword Plannera. W ten sposób dopasujesz tematykę wpisu do najczęstszych wyszukiwań.
Social media to również narzędzie do komunikacji bezpośredniej – angażuj się w rozmowę z użytkownikami, komentuj, odpowiadaj na pytania. To sposób, by okazać troskę o potrzeby klientów. Zbudujesz lojalność wobec marki i zachęcisz do pozostawienia reakcji.
Działania marketingowe w social mediach mogą stanowić doskonałe narzędzie dotarcia do dużej grupy odbiorców – bez potrzeby ponoszenia kosztów! Warto jednak robić to odpowiedzialnie i umiejętnie. Celem strony powinno być ciągłe pozyskiwanie uwagi nowych zainteresowanych.
Stawiając na skuteczną i otwartą komunikację z klientami, zyskasz o wiele więcej niż konwersję.