Autor: Justyna Czerwińska
Z tego tekstu dowiesz się:
Szybkość dostawy w e-sklepie ma coraz większe znaczenie, ponieważ konsumenci traktują zakupy internetowe podobnie jak te ze sklepu stacjonarnego. Nie lubią czekać i towar, za który zapłacili, chcą mieć jak najszybciej. W związku z tym, niektóre sklepy decydują się na wprowadzenie dostawy tego samego dnia (ang. Same Day Delivery). Wysyłka towaru natychmiast po kliknięciu „Kupuję” i dostarczenie go w ciągu kilku godzin ma zaspokoić oczekiwania najbardziej niecierpliwych klientów. Dowiedz się, czy i kiedy opłaca się wprowadzić model błyskawicznych dostaw.
Czy warto wprowadzić opcję dostawy w ten sam dzień?
Badania mówią, że w 2020 r. 73% Polaków przynajmniej raz kupiło online produkt lub usługę1. Jest to aż o 11 p.p. więcej, niż było w 2019. Ta pozytywna informacja potwierdza, że e-commerce powoli zastępuje tradycyjną sprzedaż. Jednocześnie, głównym problemem, wskazanym przez 37% badanych jest zbyt długi czas dostawy. „Zbyt długi czas” to pojęcie dość enigmatyczne, ale rozjaśni je wiedza, że 95% e-kupujących do częstszych zakupów w sieci zmotywowałaby dostawa w ciągu 8 godzin. To oznacza, że klienci poszukują sklepów, które oferują dostarczenie produktów w dniu zakupu. Zatem błyskawiczna wysyłka zamówienia może być jednym z kluczowych elementów, decydujących o finalizacji zakupu.
Jak to robią największe sieci e-commerce?
Prekursorem dostaw w ten sam dzień był Amazon, który uruchomił je już w 2009 r. Amazon Prime, bo tak nazywa się ta usługa, obowiązuje przy zamówieniach o wartości od 35 USD. W kilku miastach na świecie działa również Amazon Now, czyli możliwość dostarczenia produktów w ciągu 1 godziny.
Na polskim rynku pojawia się coraz więcej sklepów internetowych, które gwarantują dostarczenie produktu w dniu zakupu. Pewne jest jednak, że jest ich wciąż zdecydowanie mniej, niż chętnych do skorzystania z szybkiej przesyłki. To, co je łączy, to fakt, że ekspresowa dostawa możliwa jest tylko do największych miast w Polsce. Wynika to z ograniczeń logistycznych: firmy nie wyślą kuriera tylkoz jedną paczką.
Cena dostawy w ten sam dzień nie odbiega od kosztu standardowej wysyłki lub jest nieznacznie wyższa.
Dostarczenie tego samego dnia jest możliwe, pod warunkiem złożenia zamówienia do konkretnej godziny, najczęściej jest to 13 lub 15, a usługa działa wyłącznie w dni powszednie. Oferują ją m. in. takie sklepy jak Answear, MediaExpert, Komputronik, Allegro.
Czy Ty powinieneś wprowadzić dostawę tego samego dnia?
Choć ogólny trend jest taki, że konsumenci oczekują dostawy tego samego dnia, to nie zawsze jest ona wykonalna. Same Day Delivery zależy bowiem nie tylko od oczekiwań klientów, ale i od specyfiki Twojego e-sklepu. Nie jest możliwe (w większości przypadków) ekspresowe dostarczenie towarów „szytych na miarę”, czyli tych, których produkcję rozpoczyna się dopiero po zakupieniu ich przez klienta. Czas dostawy zależy także od miejscowości, z których zamawiają Twoi klienci. Jeśli większość z nich mieszka na wsiach lub w małych miastach, Same Day Delivery jest bardzo droga lub w ogóle niemożliwa. Warto też upewnić się, co opłaca się bardziej – bezpośrednia współpraca z kurierami vs, agregatorzy.
Z kolei, jeśli sprzedajesz towar pierwszej potrzeby (spożywka, lekarstwa i artykuły higieniczne) lub produkty, których konsumenci poszukują „na już” (np. prezenty, upominki), to usługa dostawy w ten sam dzień będzie Twoją mocną stroną.
Co musisz wiedzieć, zanim zaczniesz dostarczać tego samego dnia?
1
Pierwsze, o czym powinieneś pamiętać, jeśli chcesz wysyłać towar natychmiast, to to, że musisz mieć go na stanie w odpowiedniej ilości. Nie będziesz miał czasu, żeby podjechać do hurtowni i kupić sztukę lub dwie pod konkretne zamówienie. Oznacza to, że powinieneś mieć odpowiednie środki finansowe i miejsce na magazynowanie zapasu.
2
Dowiedz się, czy firma kurierska, z którą współpracujesz, w ogóle oferuje usługę Same Day Delivery, na jakim terytorium kraju i w jakich godzinach. Zapytaj o gwarancję dostawy. Czy możesz liczyć na rekompensatę, jeżeli kurier się nie wyrobi i dowiezie produkt dopiero kolejnego dnia? Zorientuj się też, jaka jest cena błyskawicznej dostawy.
3
Jeżeli zatrudniasz pracowników, to przemyśl, czy nie będziesz potrzebować uruchomienia pracy zmianowej lub przyjęcia dodatkowych osób, które zajmowałaby się wysyłką w godzinach popołudniowo-wieczornych. Pamiętaj, że większa liczba pracowników lub nadgodziny dotychczasowych, to dodatkowe koszty!
4
Zrewiduj funkcjonowanie programów logistycznych, których używasz w swoim sklepie. Niektóre systemy działają tak, że dopiero po północy aktualizują stany magazynowe. Nie możesz dopuścić do sytuacji, że konsument kupi z dostawą tego samego dnia produkt, który widzi w sklepie jako „dostępny”, a tak naprawdę ostatnia sztuka właśnie wyjechała z magazynu. Obniżysz w ten sposób standardy obsługi klienta2.
Co powinieneś zrobić, kiedy już wdrożysz błyskawiczne dostawy?
Kiedy uruchomisz możliwość dostarczenia zakupów w ten sam dzień, pozostanie jeszcze poinformowanie klientów o nowej opcji. Żeby uniknąć nieporozumień i niepochlebnych ocen, powinieneś wypisać na stronie swojego sklepu szczegółowe warunku usługi. Zwróć uwagę, żeby wspomnieć o:
- koszcie szybkiej przesyłki,
- godzinie, do której należy złożyć zamówienie,
- obszarze dostaw.
Jeżeli dostarczenie tego samego dnia dotyczy tylko wybranych produktów, stwórz grafikę, która będzie o tym informowała na karcie produktu.
Czy doręczenie w ten sam dzień to dla e-sklepu duże wyzwanie?
Jeżeli masz możliwość zakupienia towaru na zapas, to samo wdrożenie ekspresowych dostaw nie jest trudne. Wiele zależy od firm kurierskich, ale dla tych najpopularniejszych odbiór i dostarczenie produktu tego samego dnia to nic nadzwyczajnego. Robią to od wielu lat – dla firm, fabryk i szpitali – a obecnie dostosowali usługę do potrzeb przeciętnego klienta e-commerce.
Pamiętaj, że przesyłki, oprócz adresów domów i biur, mogą być doręczane do punktów odbioru (paczkomatów, sklepów osiedlowych, które mają podpisane umowy z kurierami). Do takich miejsc zamawiają zabiegane osoby, które nie potrafią sprecyzować, czy w chwili doręczenia paczki będą już w domu, czy jeszcze w pracy, a produktu potrzebują na dziś. Warto pozyskać tę grupę targetową, a dostawy tego samego dnia wpisują się w jej potrzeby.
1. Raport E-commerce w Polsce 2020, Gemius dla e-Commerce Polska
2. Danuta Kempny: Logistyczna obsługa klienta. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2001