Autor: Justyna Czerwińska
Z tego tekstu dowiesz się:
Celem każdego właściciela biznesu e-commerce jest dotarcie do większej liczby osób i tym samym zwiększenie sprzedaży. Nie pozyskasz nowych klientów, jeżeli nie wykażesz się wiedzą i doświadczeniem w swojej branży. Żeby pokazać kompetencje, musisz wykreować swój wizerunek jako eksperta. Potencjalni klienci będą z uwagą słuchać tego, co im przekazujesz i nabędą zaufania nie tylko do Ciebie, ale i sprzedawanych przez Ciebie towarów i usług.
W dzisiejszych czasach, gdy w Internecie można znaleźć specjalistyczne treści na każdy temat, zbudowanie wizerunku eksperta jest trudne, lecz nie niemożliwe.
Czym jest wizerunek eksperta?
Marka osobista to Twoja niepisana wizytówka, świadomie (lub nie) ma ją każdy człowiek. Jest to zbiór skojarzeń, które pojawiają się w umysłach innych ludzi, gdy słyszą lub widzą Twoje nazwisko, nazwę Twojej firmy czy sklepuI . Cytując Jeff’a Bezos’a „Marka osobista to to, co mówią o Tobie inni, kiedy wyjdziesz z pokoju”. Elementem Twojej marki osobistej może być pozycja eksperta, czyli postrzeganie Ciebie jako specjalisty w danej dziedzinie.
Dlaczego warto zostać ekspertem?
Rynek jest pełen konkurujących ze sobą firm. Żeby się wybić, trzeba się czymś wyróżnić. Klienci poszukują marek cieszących się zaufaniem, opinią profesjonalistów i prawdziwych znawców swojej branży. Bycie postrzeganym jako specjalista doskonale wpisuje się w tę lukę. Klient, który będzie miał do wyboru skorzystać z usług przypadkowej firmy lub firmy, która słynie z wiarygodności, wybierze tę drugą możliwość.
Ponadto przekaz, który niesie ekspert, często zastępuje to, co robi reklama. Zachęca do skorzystania z oferty, z tym że dzieje się to wszystko subtelnie i nienachalnie. Co więcej – klienci sami poszukują treści dostarczanych przez ekspertów i chętnie dzielą się nimi, np. w social mediach.
Jak przygotować się do zbudowania pozycji eksperta?
Po pierwsze, musisz być świadomy, że wykreowanie się na eksperta to długotrwały proces. Wymaga cierpliwości i zaangażowania. Nie ma tu drogi na skróty. Warto w tym miejscu przytoczyć metaforę góry lodowejII , która w niewielkim stopniu wystaje ponad powierzchnię oceanu, a jej większa część jest zanurzona.
Z wizerunkiem eksperta jest podobnie – to, co najważniejsze jest niewidoczne dla oczu. Fundamentem budowy pozycji specjalisty jest samoświadomość – odnalezienie tożsamości, osobowości i sensu, czyli odpowiedzi na pytanie: Co chcę przekazać swoim odbiorcom i dlaczego to robię?
Zanim zaczniesz kreować swoją pozycję jako eksperta, zdefiniuj:
- kto będzie Twoim odbiorcą?
- jaki cel chcesz osiągnąć?
- jak jesteś postrzegany?
- jak chcesz być postrzegany?
Kolejny ważny obszar to monitoring konkurencji. Sprawdź, czy na rynku są inni eksperci w danej branży. Zobacz, jakie treści przekazują i czego w nich brakuje. Zorientuj się też, w jakich miejscach w internecie działają, a gdzie ich nie ma. Uwzględnij nisze contentu i miejsca publikacji.
Jak zostać ekspertem
Budowanie pozycji specjalisty zaczyna się od zdobycia doświadczenia w danej branży, a następnie podzielenia się wiedzą z odbiorcami, którzy są zainteresowani danym zagadnieniem. Wartościowe i rozwiązujące problemy treści, czytelnicy będą polecać i udostępniać. To podniesie też ranking Twoje strony w wynikach wyszukiwaniaIII.
Dzięki temu osoby poszukujące wiedzy na temat danego zagadnienia, trafią na Ciebie (Twoją stronę) jako eksperta w danej dziedzinie. Jest to efekt kuli śnieżnej – coraz więcej osób dowie się o Twojej stronie, zwiększy się ruch a Ty będziesz coraz częściej postrzegany jako ekspert („skoro tyle osób czyta publikacje autora X, to musi on być prawdziwym specjalistą w swojej dziedzinie”).
Zwróć uwagę na to, że ludzie łakną kontaktu z ekspertami – chcą zadawać pytania albo dzielić się spostrzeżeniami. W związku z tym daj im możliwość publikowania komentarzy albo zostaw swój adres e-mail, nazwę konta na Facebooku itp.
Zobacz, gdzie każdy ekspert powinien się pokazywać:
- Blog firmowy
Jeżeli prowadzisz biznes w branży online powinieneś mieć bloga podpiętego pod swoją stronę. Ważne, żeby nie był to kolejny e-sklep Twojej firmy. Na blogu umieszczaj wartościowe informacje związane z Twoją ofertą. Takie treści edukują klientów, przedstawiają Ciebie jako eksperta, co z kolei podnosi zaufanie do marki.
- Media społecznościowe
Facebook, Instagram, Twitter gromadzą miliony ludzi z całego świata. To miejsca, w których zauważy Cię duże grono użytkowników. Odbiorcy portali internetowych traktują je jako rozrywkę, dlatego – oprócz eksperckich treści – pokazuj swoją firmę od „ludzkiej strony”: przedstaw pracowników, pokaż jak wygląda Wasza codzienna praca itd.
- YouTube
Przeciętny Polak spędza codziennie 40 minut na YouTube , dlatego warto jest być aktywnym na tym serwisie. Udostępniaj treści video, zawierające wartościowy content, jak i krótkie filmiki instruktażowe związane z użytkowaniem np. towaru, który sprzedajesz w swoim e-sklepie.
- Telewizja, prasa, konferencje
Skoro jesteś specjalistą, z pewnością masz dużo fachowej wiedzy do przekazania. Dziel się nią, pisząc artykuły do prasy, występując w programach jako ekspert, udzielaj wywiadów. Staraj się brać udział w uznanych branżowych konferencjach. Nawet jeżeli nie wystąpisz tam jako prelegent, będziesz postrzegany jako aktywnie interesujący się tematem.
- Webinary
Organizuj webinary, czyli spotkania online ze swoimi odbiorcami. Webinary można przeprowadzać na Instagramie, Facebooku, YouTube, czyli w miejscach, do których każdy zainteresowany ma łatwy, szybki i darmowy dostęp. Webinar ma tę zaletę, że dzieje się na żywo. Dla odbiorców to jasny sygnał, że prowadzący jest pewny swojej wiedzy i nie obawia się zaskoczenia pytaniem.
- Współpraca z innymi specjalistami
Znajdź eksperta z pokrewnej dziedziny i od czasu do czasu napiszcie wspólnie artykuł lub wymieńcie się wpisami gościnnymi. Jeżeli inny specjalista chce z Tobą współpracować i liczy się z Twoim zdaniem, to jasny znak dla Twoich odbiorców, że jesteś najlepszy w swojej branży.
Źródło: https://www.blog.gdaq.pl/, ekspert dzieli się wiedzą z SEO
Źródło: https://www.facebook.com/magdagessler.official, Magda Gessler pokazuje list z podziękowaniami od restauracji, której pomogła
Źródło: https://www.facebook.com/Qczaj/photos/415149145582415, Daniel Kuczaj podczas wizyty w Dzień Dobry TVN
Będąc ekspertem, stajesz się jednocześnie znaną i rozpoznawaną marką. Współpraca z ekspertem daje poczucie bezpieczeństwa, więc klienci obdarzą Cię zaufaniem i chętnie kupią od Ciebie towar lub usługę. Co więcej – będą to klienci wyedukowani, świadomi tego, że produkty wysokiej jakości ma swoją cenę – chętniej zapłacą za nie więcej.
Jednak zależnie od tego, z kim nawiązujesz relacje, warto wybrać odpowiedni kanał. Dlatego sprawdź: komunikacja B2B a B2C – podobieństwa i różnice.
Czego nie robić jako ekspert?
Mylisz się, jeśli uważasz, że stosowanie fachowej terminologii wzmocni Twój wizerunek jako eksperta. Pamiętaj, że to Ty jesteś ekspertem, a nie Twoi odbiorcy. Oni nie muszą znać branżowego słownictwa. Nie wysyłaj komunikatów najeżonych specjalistycznym słownictwem. Ludzie, nie rozumiejąc co chcesz im przekazać, zaczną szukać wyjaśnień w innych miejscach w Internecie i opuszczą Twoją stronę.
Przypisy:
I. Philip Kotler, Kevin Lane Keller: Marketing. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis, 2005
II. Agnieszka Walczak-Skałecka: Silne marki osobiste zmieniają świat. Warszawa: Wydawnictow Myśli i Słowa, 2016
III. Bartosz Danowski, Michał Makaruk: Pozycjonowanie i optymalizacja stron WWW. Jak się to robi. Warszawa: Helion, 2011
IV. Badanie Gemius/PBI, Lipiec 2020