Autor: Karolina Wojcieszek
Coraz chętniej kupujemy przez internet. To, co jeszcze do niedawna zniechęcało Polaków do zakupów w sieci, obecnie stało się jednym z największych atutów. O czym mowa? O zamówieniach i dostawie online. Przed pandemią wiele osób się jej obawiało, szczególnie w przypadku ewentualnych zwrotów. Jednak z miesiąca na miesiąc, sprzedaż internetowa wzrasta. Jakie formy dostawy udostępnić klientom, aby chcieli kupować?
Z tego tekstu dowiesz się:
Formy dostawy w sklepie internetowym
Wraz z dynamicznym rozwojem e-commerce w Polsce mamy do wyboru coraz więcej różnych form dostawy. Prowadząc własny sklep, musimy podejmować takie decyzje, aby były one korzystne zarówno dla naszego biznesu, jak i atrakcyjne dla klientów. Dlatego należy je dobrze przemyśleć, ponieważ w wysyłce wiele elementów może być od nas niezależnych. Jeśli zaufamy niepewnemu partnerowi, może ucierpieć na tym nasz wizerunek, np. przy opóźnionych wysyłkach. Jednocześnie, ciągle rosnąca konkurencja sprawia, że oczekiwania klientów w tym obszarze rosną.
Najpopularniejsze formy dostawy dostępne dla e-commerce:
- Przesyłka kurierska – jest to najchętniej wybierana forma dostawy, a także najczęściej oferowana przez sklepy internetowe. Nic dziwnego! To wygodne oraz szybkie rozwiązanie. Klient zazwyczaj otrzymuje swoje zamówienie w ciągu 48h od wysyłki.
- Punkty odbioru – czyli możliwość dowiezienia przesyłki do: kiosków Ruchu, sklepów Żabka lub stacji benzynowych. Jest to pośrednie rozwiązanie pomiędzy odbiorem osobistym a dostawą kurierską. Klient musi się udać samodzielnie do punktu odbioru, którego lokalizację wybiera na etapie składania zamówienia. Zaletą tego rozwiązania jest często atrakcyjna dla zamawiającego cena, a także duży wybór punktów w całej Polsce.
- Przesyłka pocztowa – Poczta Polska rozwija swoje usługi, jednak opinie na ich temat są mocno podzielone. Do wyboru w obrębie działania Poczty mamy obecnie również Kurierów. Współpraca z Pocztą Polską pozwala zautomatyzować proces zlecania wysyłki dzięki ich platformie sprzedażowej.
- Paczkomaty – jest to bez wątpienia jedna z ulubionych form dostawy, która w ciągu ostatniego roku wyniosła firmę InPost na lidera w branży KEP. Obecnie na terenie Polski znajduje się aż 11 000 paczkomatów, które pozwalają klientom odbierać przesyłki o każdej porze, przez 48 godzin od momentu dostarczenia przesyłki. W czasie pandemii InPost opracował bezdotykowy odbiór paczek, co stanowi najbezpieczniejszą i najwygodniejszą, bezkontaktową formę dostawy.
- Odbiór osobisty – jest to forma, którą warto oferować, jednak jest ona mało popularna przez względy logistyczne. Jeśli chcemy docierać do szerokiego grona klientów, powinna być ona traktowana jedynie opcjonalnie.
W 2020 roku aż 67% konsumentów korzystało z usług firm kurierskich. W efekcie rynek ten urósł o 30%1.
Aż 82% Polaków uznaje paczkomaty za najbezpieczniejszy wybór2.
Pandemia i zmiany w formach dostawy
Rok 2020 przyniósł zwiększone zapotrzebowanie na usługi logistyczne. Było to ogromne wyzwanie dla samych firm przewozowych. W efekcie pojawiły się nowe rozwiązania:
- płatności bezgotówkowe u kuriera;
- bezkontaktowa dostawa;
- bezdotykowe potwierdzenie odbioru;
- bezpieczne miejsce, czyli zostawienie paczki w danym punkcie. Rozwiązanie stosowane najczęściej przez firmy;
- rozwój sieci paczkomatów;
- bezkontaktowe zwroty.
W tym kontekście warto również rozważyć opcje bezpośrednia współpraca z kurierami vs. agregatorzy.
Czego oczkują od dostaw klienci?
Według najnowszych badań, aż 57% konsumentów uważa niższe koszty dostawy za najlepszą zachętę do częstszych zakupów online. Natomiast 37% wskazuje długi czas oczekiwania, jako największy napotkany problem. 30% uznało za problematyczne i zniechęcające wysokie koszty dostawy3.
Czym powinna się charakteryzować dogodna dla klientów forma przesyłki?
- Powinna być bezpłatna lub kosztować niewiele (można zastosować próg darmowej dostawy np. przy zamówieniach od 120 zł);
- Szybka, czyli dostarczona w czasie nie dłuższym 48 godzin;
- Przejrzysta – dobrze jest umożliwić monitorowanie kolejnych etapów przewozu paczki za
- Elastyczna – pozwalająca na kontakt z kurierem, zamianę terminu czy miejsca doręczenia;
- Powinna obejmować wygodne i proste zwroty.
Najczęściej oferowane metody dostawy w polskich e-commercach to4:
- Kurier – 100%
- Paczkomat – 68%
- Odbiór w sklepie – 65%
- Odbiór w punkcie – 45%
- Odbiór w placówce pocztowej – 20%.
Dobór odpowiedniej formy dostawy zależy od charakteru prowadzonej działalności oraz modelu biznesowego. Możliwe jest skorzystanie z fulfillmentu. Szczególnie na początku może to być dobre rozwiązanie. Fulfillment polega na przeniesieniu magazynowania, pakowania i wysyłki towaru w całości na firmę zewnętrzną. Usługi te niekiedy są bardzo rozwinięte i obejmują też zwroty, pakowanie indywidualne, np. na prezent czy niestandardowe przesyłki, również te paletowe. Oddelegowania działań logistycznych odciąża i pozwala skupić się na innych zadaniach. Ty rozwijasz biznes, pakuje ktoś inny.
Przypisy:
1. https://blog.arvato.pl/jak-zmienil-sie-rynek-kurierski-w-2020-roku/
2. https://blog.arvato.pl/jak-zmienil-sie-rynek-kurierski-w-2020-roku/
3. https://eizba.pl/wp-content/uploads/2020/06/Raport-e-commerce-2020.pdf
4. https://www.koszykroku.pl/static/raport.pdf