Powiedz czego szukasz?

Marketing

Cluster content – biblioteka treści dla docelowych użytkowników

Szacowany czas czytania:

Google uwielbia content. Tworzenie wartościowych i wysokiej jakości artykułów, wideo, infografik czy innych dodatkowych materiałów, ma dla wyszukiwarki kluczowe znaczenie. Cluster Content to uporządkowana struktura treści, która przynosi wiele korzyści. Zgłębianie tematów i linkowanie między nimi, pozwala zatrzymać użytkownika w witrynie. Wydłużony czas sesji na stronie jest jednym z czynników rankingowych. Sprawdź, jak działa Cluster Content i w jaki sposób możesz wykorzystać go u siebie.  

Z tego tekstu dowiesz się:

  • Co to jest i jak działa Cluster Content?
  • Czy Cluster Content wpływa na pozytywne wrażenia użytkownika?
  • Jak rozpocząć pracę z Cluster Content?

Co to jest Cluster Content?

Cluster Content to strategia, która wykorzystuje uporządkowaną strukturę treści. Jej cel to:

  • zwiększenie oglądalności witryny,
  • pozyskanie nowych użytkowników,
  • wydłużenie czasu, spędzonego na stronie,
  • a przede wszystkim: stworzenie efektywnej ścieżki konwersji!

Uporządkowana struktura treści prowadzi czytelnika od porady do strony produktowej, na której podejmuje ostateczną decyzję o zakupie.
Cluster Content jest skutecznym narzędziem projektantów i strategów treści oraz specjalistów SEO. Model ten jest sposobem inteligentnego organizowania stron przy użyciu przemyślanej architektury. Badania Anum Hussain i Cambria Davies z HubSpot rozpoczęte w 2016 roku nad Cluster Content wykazały, że im więcej powiązań tematów i linków wewnętrznych na stronie, tym lepsza widoczność i pozycja witryny w wyszukiwarce. Skutkiem tego liczba wyświetleń wraz z wynikiem SERP sukcesywnie rośnie.

Jak działa Cluster Content?

Treść pillarowa, od której wychodzi Cluster Content, to długi i obszerny artykuł. Odpowiada na ważne pytania i rozwiązuje istotne problemy użytkowników. Z kolei clustry to podtematy, które zgłębiają określone zagadnienie z pillaru. Linkowanie między treściami klastrowymi nie tylko pozwala zatrzymać użytkownika w witrynie na dłużej, ale tworzy też sieć linków wewnętrznych, które stopniowo przenoszą usera do strony produktowej. To z kolei budzi zaufanie oraz pomaga w podjęciu ostatecznej decyzji o zakupie. Cały proces nie jest nachalny oraz nie wymusza na użytkowniku żadnych czynności. Internauta sam wybiera, co chce zrobić dalej. Strategia podsuwa jedynie proste rozwiązania, które może wykorzystać. Co więcej, użytkownik, któremu spodoba się nasza strona, chętniej udostępni ją komuś innemu. Ten zabieg pozwala pozyskiwać linki zewnętrzne, czyli odniesienia do witryny z innych witryn i może generować większy ruch na stronie.

Cluster Content, za pomocą grupowania tematów, unika również kanibalizacji. Co to oznacza? Kanibalizacją jest sytuacją, w której Google widzi w obszarze danej witryny dwa lub więcej urli, wyświetlających się na te same słowa kluczowe. W tej sytuacji może mieć problem ze wskazaniem właściwej podstrony, zgodnie z intencjami użytkownika. Dwie podstrony stają się wobec siebie konkurencyjne i „walczą” o pozycje w wyszukiwarce. To wszystko do momentu, aż konkurencja innej witryny nie „wypełni” naszej luki. Ostatecznie, nie mając jasnej informacji, która podstrona w serwisie powinna zagospodarować wyniki wyszukiwania, wyszukiwarka może wskazać inną, np. podstronę konkurencji!

Treści na stronie powinny być powiązane

Zorganizowana struktura treści, oparta na artykułach pillarowych i clustrach, udowadnia Google, że każda ze stron danej witryny jest w „relacji”. Teksty są ze sobą powiązane i spójne. Tworzą tak zwane solidne drzewo tematyczne, które wzmacnia główną domenę i wpływa na jej pozytywny odbiór przez wyszukiwarkę.

Zasadność strategii widać w kontekście nowego algorytmu Google „MUM”, czyli Multitask Unified Model. To innowacyjna technologia, która nie tylko rozumie intencję użytkownika. Została przeszkolona w aż 75 różnych językach i potrafi wykonywać wiele zadań jednocześnie. Dzięki temu szybciej i dokładniej dostarczy Ci takich danych, jakich aktualnie potrzebujesz. Co więcej, MUM rozpoznaje informacje zawarte zarówno w tekście, jak i w obrazie. Wystarczy, że zrobisz zdjęcie swoich butów do wspinaczki, zapytasz „czy możesz użyć ich do wędrówki po górze Fuji?”, a algorytm powiąże grafikę z zapytaniem i wygeneruje dla Ciebie najlepszą odpowiedź. Skieruje Cię także do ciekawych artykułów blogowych z listą polecanego sprzętu .

– Cluster Content to technika priorytetyzacji i przekazywania informacji wyszukiwarkom o autorytecie danej witryny – Google dowiaduje się, że Twoja strona daje najlepsze odpowiedzi na konkretne pytania użytkowników. Clustry odnoszą sukces, kiedy są merytoryczne i prawidłowo powiązane z treścią pillarową. Cluster Content są szczególnie przydatne dla małych i średnich firm, które chcą pozycjonować się pod kątem konkurencyjnych słów kluczowych, ale nie mają jeszcze silnej domeny głównej – wyjaśnia Michaela Keenan, Strateg treści i SEO. 

Jeśli chcesz zaprojektować powiązane ze sobą wysokiej jakości clustry, wybór ich tematów uzależniony jest również od potencjału wyszukiwania. Sprawdź najwyżej rankujące frazy kluczowe i zobacz, jakie pytania użytkownicy zadają wyszukiwarce. Naucz się też, jak tworzyć treści do internetu, by skutecznie sprzedawać.

Cluster Content wpływa na pozytywne wrażenia użytkownika

Zwróć również uwagę na czytelnika, dla którego odpowiednia architektura informacji ma ogromne znaczenie. Treści na stronie, które są ze sobą powiązane, ułatwiają użytkownikowi przejście z punktu A do punktu B, odpowiadając przy tym na wszystkie jego pytania i wątpliwości. Uporządkowana struktura oraz wzajemne linki wewnętrzne wzmacniają zaangażowanie internauty oraz tworzą dla niego przyjazny UX (user experience, w języku polskim: doświadczenie użytkownika). Wzmacniają także zaufanie do marki. To wszystko wpływa na długość sesji, a przede wszystkim na większą konwersję danej witryny.

Jak rozpocząć pracę z Cluster Content?

Na samym początku uruchom dobre narzędzie do wyszukiwania słów kluczowych i pozycjonowania stron w internecie. Otwórz również czysty dokument w excelu, aby móc zapisywać i selekcjonować tam swoje wyniki. Następnie wybierz temat, wokół którego chcesz zbudować cluster content. Skup się na wysoko wyszukiwanych słowach kluczowych, z których można stworzyć ciekawe i przyciągające tematy. Powinny być zarówno atrakcyjne dla użytkownika, jak i wystarczająco obszerne oraz zgłębiające dane zagadnienie. Pamiętaj również, że na podstawie jednej treści pillarowej musisz zaplanować clustry i subclustry.

Weźmy na tapetę zagadnienie związane z wyborem karmy dla psa. Trzeba dokładnie zbadać potencjał tematu, jakość i liczbę tematów podrzędnych oraz konkurencyjność – jakie strony internetowe najlepiej rankują na długie frazy poradnikowe Dzięki temu skutecznie zaplanujemy:

  •  budowę artykułu,
  •  frazy do wykorzystania,
  •  linkowanie wewnętrzne,
  •  dodatkowe materiały do wykorzystania w tekście.

Co dalej? Zbieramy pasujące określenia do naszej głównej frazy: „jaka karma dla psa?” i tworzymy z niego pillar content.

 

Frazy kluczowe Liczba miesięcznych wyszukań
jaka karma dla psa 700
jaka karma dla psa z alergią skórną 250
jaka jest najlepsza karma dla psa 150
od kiedy karma dla dorosłego psa 100
jaka sucha karma dla psa 100
jaka mokra karma dla psa 80
ile kosztuje karma dla psa 80
jaka najlepsza karma dla psa 70
karma dla psa jaka najlepsza 70
jaka karma jest najlepsza dla psa 70
jaka karma mokra dla psa 60
jaka karma dla psa najlepsza 60

Do szerokiego zagadnienia, dopasujmy też frazy zgłębiające temat:

 

Frazy kluczowe Liczba miesięcznych wyszukań
karma dla psa alergika 1000
karma dla alergika psa 150
karma weterynaryjna dla psa alergika 90
jaka karma dla psa alergika 40

Od tego tematu możemy pójść dalej, np. poruszając kwestie konkretnych schorzeń alergicznych u piesków. Ja jednak pokażę Ci, co możemy zrobić z kolejnym clustrem – „jaka karma dla szczeniaków?”

 

jaka karma dla szczeniaka 700
sucha karma dla szczeniaka od kiedy 250
mokra karma dla szczeniaka od kiedy 150
suchą karma dla szczeniaka od kiedy 80
jaka karma najlepsza dla szczeniaka 50
jaka najlepsza karma dla szczeniaka 40

I jeszcze następnym „od kiedy karma dla dorosłych psów”.

 

od kiedy karma dla dorosłych psów 100
kiedy karma dla dorosłych psów 40

I kolejny „jaka karma dla psów po sterylizacji”.

 

karma dla psów po sterylizacji 600
jaka karma dla suki po sterylizacji 60
jaka karma dla psa po sterylizacji 30

Od tego clustra wyciągamy subcluster o sterylizacji piesków.

 

ile kosztuje sterylizacja psa 450
sterylizacja psa kiedy 150
co to sterylizacja psa 100
co to jest sterylizacja psa 80
sterylizacja psa co to 60
sterylizacja psa ile kosztuje 50
jak wygląda sterylizacja psa 40
jak wygląda sterylizacja u psa 40

Ciekawe i wysoko rankujące clustry i subclustry wspierają główny pillar. Tym sposobem tworzymy mapę treści, którą wzmacniamy linkowaniem wewnętrznym. Musimy wyczerpać temat tak, aby użytkownik uzyskał odpowiedź na wiele możliwych pytań, co ostatecznie doprowadzi go do strony produktowej. Następnie tworzymy treści i regularnie je ulepszamy: rozwijamy, dodajemy materiały dodatkowe, sprawdzamy, jakie efekty przynoszą i jak można je poprawić, aby jak najdłużej utrzymały swoją ważność i wysoką jakość. Monitorujemy również pozycję witryny w wynikach wyszukiwania Google.

Ważne! Clustry i subclustry muszą być wzmocnione linkowaniem wewnętrznym. Oznacza to sieć powiązań między podstronami w witrynie i wskazywanie użytkownikowi, gdzie ma przejść dalej. Zawsze przechodzimy z użytkownikiem od problemu, przez rozwiązanie do konkretnego produktu.

Pamiętaj! Mechanizm sprzedaży i strategia Cluster Content muszą być przejrzyste i przyjazne dla użytkownika. Nie używaj nachalnych form komunikacji, bądź transparentny i twórz merytoryczne treści. Dostarcz czytelnikowi wszystkich niezbędnych informacji o produkcie. Dzięki temu budujesz zaufanie i wzbudzasz poczucie więzi między klientem a firmą/marką.

Podziel się: