Afiliacja to rodzaj marketingu internetowego, o którym coraz więcej się mówi i pisze. Sprawdź, co warto o nim wiedzieć!
Z tego tekstu dowiesz się:
Afiliacja – czym różni się od reklamy?
Afiliacje uważa się za jeden z najbardziej dochodowych sposobów zarabiania w sieci. Wbrew powszechnym przekonaniom nie jest ona reklamą. Powstaje więc pytanie, co to jest afiliacja.
Na początek musisz wiedzieć, że przez lata słowo to ewaluowało. Dziś najprostsza jego definicja mówi, że afiliacja to zarabianie na polecaniu – produktów, usług itp. Zysk osiąga się dzięki prowizji od sprzedaży polecanych produktów. To jaki będzie on wysoki, zależy od indywidualnych ustaleń. Najczęściej polecającemu wypłacana jest procentowa prowizja. Jednak zdarza się, że wynagrodzenie ma formę stałej stawki. To, co jest jednak istotą afiliacji, to fakt, że wymierne korzyści osiągane są przez wszystkie zaangażowane we współpracę strony – te natomiast są dwie:
- Reklamodawca, czyli właściciel sklepu lub firmy, który chce zwiększyć sprzedaż swoich produktów.
- Wydawca, czyli osoba, która za pomocą swojej strony www/mediów społecznościowych/mailingu lub innych form poleca produkty reklamodawcy.
Reklamodawcę z wydawcą łączą sieci afiliacyjne, nazywane też sieciami partnerskimi. Są to systemy internetowe, które umożliwiają współpracę na jasnych warunkach w modelu rozliczenia za efekt.
W jaki sposób działa marketing afiliacyjny?
Afiliacja w internecie może opierać się na bezpośredniej współpracy ze sklepem/firmą lub też na dołączeniu do sieci afiliacyjnej. W pierwszym przypadku link do polecania pobiera się bezpośrednio ze sklepu od reklamodawcy. Współpraca z siecią afiliacyjną oznacza dołączenie do programu zapewniającego wydawcom i reklamodawcom odpowiednie zaplecze techniczne do podejmowania współpracy na zasadach marketingu afiliacyjnego.
Bez względu na wybraną formę współpracy afiliacja w internecie zawsze działa na podstawie linków polecających, nazywanych również refferal link. Są to specjalne linki zawierające identyfikator wydawcy. To właśnie dzięki temu sklep lub sieć afiliacyjna wie, że dany zakup pochodzi od konkretnego wydawcy i może mu za nią wypłacić prowizję. Linki pobierane są po rejestracji w wybranym programie partnerskim (afiliacyjnym). Można je umieszczać bezpośrednio w tekście np. na blogu, w poście na Facebooku, na banerze reklamowym, na InstaStory, we vlogu na Youbtubie lub w maillingu. Zasady działania wydają się proste, jednak najlepiej to, jak działa afiliacja, pokaże praktyczny przykład.
Sklep internetowy sprzedający sprzęt trekkingowy dołącza do sieci afiliacyjnej. Celem tego działania jest zwiększenie zysków, a także dotarcie do szerszej grupy klientów. Mikołaj to influencer – podróżnik. W sieci pokazuje swoje aktywne podróże, dzieli się przeżyciami i trikamii. Mikołaj, chcąc zarobić na swoich kanałach w mediach społecznościowych oraz blogu, pobiera z programu partnerskiego linki i banery sklepu ze sprzętem trekkingowym i umieszcza je na swoich kanałach. Z racji tego, że miał je okazje wcześniej przetestować, poleca je jako godne uwagi dla aktywnych podróżników. Opracowuje recenzje, mówi o nich na InstaStory i swoich vlogach, podając linki. Osoby, które klikną podany przez Mikołaja link, stają się tymi przez niego polecanymi. Jeśli, któraś dokona zakupu, Mikołaj dostanie wynagrodzenie – prowizję w ustalonym przez sklep procencie wartości do zakupu.
Aby w pełni wykorzystywać potencjał afiliacji, sprawdź też czym jest walidacja i co musisz o niej wiedzieć?
Czy marketing afiliacyjny jest dla Ciebie? 6 kryteriów
Marketing afiliacyjny uznawany jest za ten dla każdego. Bariera wejścia jest bardzo niska. Aby rozpocząć działanie w marketingu afiliacyjnym, praktycznie nie trzeba ponosić żadnych kosztów, nie ma też konieczności dysponowania kapitałem na start – można zaczynać z pustym portfelem. Dużym plusem tej formy zarabiania jest również brak ryzyka, aby zacząć nie trzeba zakładać firmy, inwestować w towar, zatrudniać ludzi czy wynajmować biuro. Wiele osób chwali sobie również fakt, że afiliacja zwalnia z obsługi klienta, a także pozwala osiągnąć wysokie zyski. To, jak działa afiliacja, sprawia, że dla wielu jest ona idealną formą dorobienia, a nawet zarobienia.
Zanim jednak podejmiesz decyzje, musisz poznać: wady, jakie ma afiliacja, jak działa i dla kogo jest. Jako jej wady najczęściej wymienia się działanie jedynie w oparciu o prowizję, konieczność poświęcania dużej ilości czasu na działania online, znajomość podstaw marketingu internetowego. Musisz też pamiętać, że afiliacja w internecie nie jest dla każdego. Kiedy więc warto w nią zainwestować? Oto kilka wskazówek, które pomogą osiągnąć sukces w marketingu afiliacyjnym.
Wskazówka 1 – Załóż swoje kanały w sieci
Afiliacje w sieci trudno prowadzić bez własnych kanałów. Najpopularniejszym jest blog. Pojawiać mogą się na nim reklamy i banery, pop-upy (wyskakujące powiadomienia z linkiem afiliacyjnym), wezwania do działania, artykuły polecające produkty związane z tematyką bloga. Równie skutecznym kanałem są platformy mediów społecznościowych. Marketing afiliacyjny można prowadzić zarówno na Facebooku, jak i na Instagramie, Tik-Toku, Pintereście itd. Kanałem, dzięki któremu dotrzesz do odbiorców, może być również mailing, fora i grupy tematyczne (marketing sieciowy).
Wskazówka 2 – Wybierz grupę docelową
Udział w marketingu afiliacyjnym opiera się na znalezieniu niszy rynkowej, a także grupy docelowej, która będzie nią zainteresowana. Wchodząc na rynek, na którym jest dużo sprzedawców, a niewielka ilość nabywców, obniżasz szansę na osiągnięcie zadowalających wyników. W odnalezieniu grupy docelowej pomoże sprawdzenie statystyk sprzedaży udostępnianych przez firmy i sieci afiliacyjne, analiza rynku dla danego produktu ma marektplace’ach np. Amazonie, Allegro, wykonanie rozpoznania w Google.
Wskazówka 3 – Poznaj marketing internetowy od podszewki
Zyski z afiliacji w internecie można czerpać, nawet jeśli aktywnie nie reklamujesz refferal link. Nie ma jednak co ukrywać, że regularne publikowanie i działanie na blogu oraz w sieciach społecznościowych jest najlepszą techniką zwiększenia zysków z marketingu afiliacyjnego. To, dlatego, chcąc odnosić realne korzyści i zarabiać, musisz skupić się na dobrym poznaniu technik promocji online. Zgłęb przede wszystkim informacje o pisaniu językiem korzyści, tworzeniu ponadczasowego contentu, kampaniach e-mailowych, strategii SEO, trendach w social media. Nie wahaj się korzystać z pomocy profesjonalistów i podpatrywać najlepszych.
Wskazówka 4 – Naucz się komunikować
Zarabianie na afiliacji to stałe komunikowanie się z odbiorcami. Zysku nie osiągniesz, jedynie umieszczając link na blogu. Nawet popularne kanały warto wspierać kampaniami mailowymi, tworzeniem specjalnych podstron sprzedażowych, pisaniem treści poradnikowych i recenzji produktów z linkami afiliacyjnymi. Działania te można wspierać reklamą na portalach społecznościowych oraz marketingiem szeptanym, czyli udzielaniem się na tematycznych forach.
Wskazówka 5 – Wybierz dobry program partnerski
Obecnie na rynku funkcjonuje wiele programów afiliacyjnych. Wybór tego właściwego musisz dobrze przemyśleć, biorąc pod uwagę kilka kryteriów. Do tych najważniejszych zalicza się stawka i model rozliczeń, branża działania oraz ilość prowadzonych kampanii. Inne istotne czynniki to progi wypłaty, intuicyjność obsługi systemu, dodatkowe narzędzia np. statystyczne, raporty analityczne, branżowe artykuły, wsparcie opiekuna, stawki preferencyjne i konkursy dla wydawców. Dobrze jest również wiązać się z siecią afiliacyjną działającą od lat na rynku, ponieważ oznacza to stabilność i rzetelność działań, a także rozumienie branży.
Wskazówka 6 – Udzielaj porad i wskazówek, nie myśl tylko o sprzedaży
Afiliacja w internecie wbrew pozorom nie polega na bombardowaniu swoich odbiorców linkami – polecajkami. To, gdzie pojawi się refferal link, musi być dobrze przewidziane. Jeśli linki afiliacyjne będą w każdym blogowym artykule, czy w co drugim InstaStory, poście na Facebooku, to monetyzacja (zmiana aktywów rzeczowych na środek płatniczy, czyli zasięgów na pieniądze) będzie bardzo trudna. Najlepiej, jeśli link afiliacyjny znajdzie się w tekście wysokiej jakości, która oferuje realną wartość dla czytelnika. Dobrze jest także, aby uczciwie zaznaczyć afiliacje np. poprzez zmianę koloru linku.
Czy warto skorzystać z marketingu afiliacyjnego? Podsumowanie
Afiliacja w sieci polega na odpłatnym polecaniu konkretnych produktów lub usług przez osoby, które nie są ich twórcami lub sprzedawcami. Ten rodzaj marketingu internetowego posługuje się głównie linkami afiliacyjnymi i sprawdza się w mediach społecznościowych oraz na blogach. Dla influencerów i blogerów, nawet o niewielkich zasięgach, afiliacje są sposobem na stały, pasywny dochód i zarabianie bez inwestowania. Pamiętaj, że działanie w marketingu afiliacyjnym wymaga cierpliwości, dobrego planowania, kreatywności i znajomości narzędzi. Ta wiedza pozwala na lepsze umieszczanie linków, a przez to generowanie większej ilości jego kliknięć i zakupów, co przekłada się na zyski.